Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

DDD schreef:
Ora et labora schreef:Wat een vreemde redenaties hier.
Een preek voluit mensenwerk noemen.
Schrappen en ontheiligen.
Het doet me denken aan iemand die promoveerde...over de wedergeboorte
hij noemde dat ook al mensenwerk. Nee het is Gods werk voluit!
Nou als we zo gaan redeneren dan is het inderdaad mensenwerk.
Alleen Gods werk kan bestaan.
Als een preek iets word ingekort dat is veel meer op zijn plaats als...schrappen.
Het is onmogelijk om een preek in te korten zonder te schrappen. Ik vind echt dat jij heel rare dingen schrijft, maar dat zal wel aan mij liggen.
Als er een leespreek word gelezen van iemand dan is het niet netjes om iets te schrappen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

John Galt schreef:Gisteren was ik op huisbezoek en heb ik de helft van een Bijbelhoofdstuk gelezen. Ik heb dan in wezen toch ook "geschrapt"? Ik las tot vers 10, maar stel dat iemand in dat gezin nét vers 11 nodig had?
Ik denk niet dat het zo werkt.
Het ging over de leespreek niet over wat u bedoelt.
Waarom zo kortzichtig? Als je me in een verkeerd daglicht wilt stellen moet u dat weten.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Zullen we vriendelijk blijven? :love
Who is John Galt? :quoi
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Ora et labora schreef:
John Galt schreef:Gisteren was ik op huisbezoek en heb ik de helft van een Bijbelhoofdstuk gelezen. Ik heb dan in wezen toch ook "geschrapt"? Ik las tot vers 10, maar stel dat iemand in dat gezin nét vers 11 nodig had?
Ik denk niet dat het zo werkt.
Het ging over de leespreek niet over wat u bedoelt.
Waarom zo kortzichtig? Als je me in een verkeerd daglicht wilt stellen moet u dat weten.
Dank ora et la bora, ben het met je eens. Dat je in je eigen preek schrapt die je zelf uitschrijft is iets anders idd dan schrappen en veranderen van tekst van een andere predikant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

DDD schreef:Jawel, maar de preek is hoewel de manier waarop God tot ons spreekt, toch voluit mensenwerk. En daarin moet geschrapt worden. Overigens is er geen enkele reden om aan te nemen dat de psalmen zomaar spontaan uit iemands pen zijn gevloeid. Die zijn ook gedicht, met de moeite die een normaal mensenkind daarmee heeft. Er zal geregeld getwijfeld zijn over de regels.

Niets in de Bijbel geeft aanleiding om te denken dat dit anders ging dan de pen van een vaardige schrijver.
Geloof jij niet in seculiere gaven? Dat het altijd mensenwerk is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Ora et labora schreef:
DDD schreef:
Ora et labora schreef:Wat een vreemde redenaties hier.
Een preek voluit mensenwerk noemen.
Schrappen en ontheiligen.
Het doet me denken aan iemand die promoveerde...over de wedergeboorte
hij noemde dat ook al mensenwerk. Nee het is Gods werk voluit!
Nou als we zo gaan redeneren dan is het inderdaad mensenwerk.
Alleen Gods werk kan bestaan.
Als een preek iets word ingekort dat is veel meer op zijn plaats als...schrappen.
Het is onmogelijk om een preek in te korten zonder te schrappen. Ik vind echt dat jij heel rare dingen schrijft, maar dat zal wel aan mij liggen.
Als er een leespreek word gelezen van iemand dan is het niet netjes om iets te schrappen.
Ik vind het niet per se erg wanneer er enkele gedeelten van een preek van een oudvader weggelaten worden bij het voorlezen vanwege de beschikbare tijd, mits dit verantwoord gebeurt. Bv. in een (lange) preek over hemelvaart zouden uitweidingen over het verschil met de Luthersen best weggelaten kunnen worden.

Wel vind ik het erg wanneer een boek wordt uitgegeven waarin de preken van oudvaders zijn ingekort - dus: gedeelten in druk geheel zijn weggelaten. Ik denk dat Ora en labora daar ook het oog op heeft. Ik kan er zelf ook niet bij dat dit inderdaad gebeurt (ik heb de aankondiging in het RD ook gelezen wat betreft een nieuwe uitgave van preken van Justus Vermeer waarbij dat gebeurt) en dat een uitgever daaraan meewerkt. Zo'n boek met ingekorte preken wil ik beslist niet kopen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:
Ora et labora schreef:
DDD schreef:
Ora et labora schreef:Wat een vreemde redenaties hier.
Een preek voluit mensenwerk noemen.
Schrappen en ontheiligen.
Het doet me denken aan iemand die promoveerde...over de wedergeboorte
hij noemde dat ook al mensenwerk. Nee het is Gods werk voluit!
Nou als we zo gaan redeneren dan is het inderdaad mensenwerk.
Alleen Gods werk kan bestaan.
Als een preek iets word ingekort dat is veel meer op zijn plaats als...schrappen.
Het is onmogelijk om een preek in te korten zonder te schrappen. Ik vind echt dat jij heel rare dingen schrijft, maar dat zal wel aan mij liggen.
Als er een leespreek word gelezen van iemand dan is het niet netjes om iets te schrappen.
Ik vind het niet per se erg wanneer er enkele gedeelten van een preek van een oudvader weggelaten worden bij het voorlezen vanwege de beschikbare tijd, mits dit verantwoord gebeurt. Bv. in een (lange) preek over hemelvaart zouden uitweidingen over het verschil met de Luthersen best weggelaten kunnen worden.

Wel vind ik het erg wanneer een boek wordt uitgegeven waarin de preken van oudvaders zijn ingekort - dus: gedeelten in druk geheel zijn weggelaten. Ik denk dat Ora en labora daar ook het oog op heeft. Ik kan er zelf ook niet bij dat dit inderdaad gebeurt (ik heb de aankondiging in het RD ook gelezen wat betreft een nieuwe uitgave van preken van Justus Vermeer waarbij dat gebeurt) en dat een uitgever daaraan meewerkt. Zo'n boek met ingekorte preken wil ik beslist niet kopen.
Je bedoelt dat boek dat ambtsdragers uit de GGiN geschikt hebben gemaakt voor leesdiensten? Ik begrijp wat je bedoelt. Anderzijds is het wel mooi dat de prediking van de oudvaders toegankelijk wordt gemaakt voor de huidige kerkdiensten. Dus voor persoonlijk gebruik: nee.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Wordt er in veel GGiN gemeenten oudvaders gelezen?
Men kan dan beter te rade gaan bij OGGiN
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:Wordt er in veel GGiN gemeenten oudvaders gelezen?
Men kan dan beter te rade gaan bij OGGiN
Wat bedoel je precies?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:Wordt er in veel GGiN gemeenten oudvaders gelezen?
Men kan dan beter te rade gaan bij OGGiN
Wat bedoel je precies?
Nou volgens mij heeft de OGGiN behoorlijk veel ervaring als het gaat om leespreken van oudvaders.
Misschien dat ze informatie over preken van oudvaders kunnen uitwisselen.
Want als iedereen ze zo rijk vind maar ondertussen weinig in gelezen wordt is ook dubbel natuurlijk
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Ik ben ook niet voor schrappen maar soms moet je een stuk van een preek eruit halen omdat de kerkdienst dan veel te lang wordt. De preken over het boek Ruth van ds. C. van den Oever bijv. zijn heel mooi maar ook heel lang. Te lang voor een kerkdienst. Ook in dat serie vergelijkt hij de verkeerde weg dat Elimelech nam met de emigranten die naar Noord Amerika verhuisd. Hij heeft geen goed woord over emigreren. Dat stuk kan je ook beter weglaten als de kerk vol is met emigranten en de lezer ook een emigrant is ;). Maar dat neemt niet weg dat het een heel leerzaam serie preken zijn.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

KDD schreef:Ik ben ook niet voor schrappen maar soms moet je een stuk van een preek eruit halen omdat de kerkdienst dan veel te lang wordt. De preken over het boek Ruth van ds. C. van den Oever bijv. zijn heel mooi maar ook heel lang. Te lang voor een kerkdienst. Ook in dat serie vergelijkt hij de verkeerde weg dat Elimelech nam met de emigranten die naar Noord Amerika verhuisd. Hij heeft geen goed woord over emigreren. Dat stuk kan je ook beter weglaten als de kerk vol is met emigranten en de lezer ook een emigrant is ;). Maar dat neemt niet weg dat het een heel leerzaam serie preken zijn.
Moet je dan maar weglaten wat pijn doet?
-
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Mannetje schreef:
KDD schreef:Ik ben ook niet voor schrappen maar soms moet je een stuk van een preek eruit halen omdat de kerkdienst dan veel te lang wordt. De preken over het boek Ruth van ds. C. van den Oever bijv. zijn heel mooi maar ook heel lang. Te lang voor een kerkdienst. Ook in dat serie vergelijkt hij de verkeerde weg dat Elimelech nam met de emigranten die naar Noord Amerika verhuisd. Hij heeft geen goed woord over emigreren. Dat stuk kan je ook beter weglaten als de kerk vol is met emigranten en de lezer ook een emigrant is ;). Maar dat neemt niet weg dat het een heel leerzaam serie preken zijn.
Moet je dan maar weglaten wat pijn doet?
Nee dat niet maar zouden we dan allemaal terug naar nederland moeten gaan?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:Je bedoelt dat boek dat ambtsdragers uit de GGiN geschikt hebben gemaakt voor leesdiensten? Ik begrijp wat je bedoelt. Anderzijds is het wel mooi dat de prediking van de oudvaders toegankelijk wordt gemaakt voor de huidige kerkdiensten. Dus voor persoonlijk gebruik: nee.
Ja, maar dan kun je ook gewoon markeren welk deel van de preek je zou kunnen weglaten in de leesdienst.
Het weglaten in de gedrukte editie gaat wel heel ver - té ver m.i. Daarmee doe je de oorspronkelijke auteur geen recht.
Wanneer toch zo'n 90% van de preek wél gelezen wordt, dan kun je toch ook de 10% die niet gelezen wordt, afdrukken - met speciale markering of eventueel in een kleinere letter.

Bovendien: een ouderling zou toch ook heel goed zelf moeten kunnen bepalen in zijn voorbereiding welk gedeelte hij eventueel overslaat. Wie daar niet zelf goed over kan nadenken en een keuze maken, is m.i. ook niet geschikt om een preek voor te lezen.

Ik heb hier echt grote moeite mee en zou het liefst de uitgever hierover aanschrijven (misschien komt dit er nog van).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:Wordt er in veel GGiN gemeenten oudvaders gelezen?
Men kan dan beter te rade gaan bij OGGiN
Wat bedoel je precies?
Nou volgens mij heeft de OGGiN behoorlijk veel ervaring als het gaat om leespreken van oudvaders.
Misschien dat ze informatie over preken van oudvaders kunnen uitwisselen.
Want als iedereen ze zo rijk vind maar ondertussen weinig in gelezen wordt is ook dubbel natuurlijk
Die geven de serie 'der vaderen erfenis' uit.
Plaats reactie