Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Mistig schreef:
Mara schreef:
Piet Puk schreef:@Mara. Wanneer jeugd wel een computer kan gebruiken, veel van social media weet, lijkt me op z'n tijd een oudvader geen probleem voor hen. In mijn gemeente word op 9 huidige predikanten 1 oudvader gelezen. Als het dan zo bezwaarlijk is voor de jeugd, blijven ze maar thuis die dienst.
Bij ons worden niet eens preken gelezen van predikanten die kort geleden overleden zijn.
Het moet altijd aktueel zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan verkeerde preken zijn op zich, maar als er niet eens preken worden gelezen uit 1993, laat staan dan een honderd jaar oude preek.
En eerlijk gezegd kan ik het me wel voorstellen. Want als het gevaar van de mode uit Parijs komt, of geblankette gezichten worden ten zeerste afgekeurd, zie ik toch echt verbaasde gezichten om me heen.
Is Spurgeon dan niet actueel?
Juist wel...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ik dwing de kinderen niet om iets te lezen waar ze nog niet rijp voor zijn.
Mijn vader deed dat ook niet, we mochten alles uit zijn boekenkast halen, maar liet ons die keuze.
Ik was als kind nieuwsgierig en zat met (veel te moeilijke) boeken soms.
Ik heb nichtjes en neefjes in de GG die ook geen enkele oudvader inhoudelijk kennen.
Klinkt erg passief allemaal. 'Mijn kinderen zijn er niet rijp voor, dus....'
In dit geval is dat aktiever dan passief je kinderen dwingen tot het lezen van boeken waar ze helemaal niet rijp voor zijn.
Dat is makkelijk, want dan ben je er af.
Het is ontzettend ingewikkeld geworden om je kinderen op te voeden in een wereld die ver verwijderd is geraakt van de onze (uit onze jeugd) en dat wordt alleen maar moeilijker.
Je kunt kinderen de weg wijzen, voorleven, maar meer dan dat kun je echt niet. Dus hoezo passief?
samanthi schreef:e zet per slot van rekening een baby geen bord boerenkool voor.
Zo is dat samanthi. ;)

En m.i. ligt hier ook wel een verantwoordelijkheid bij de predikanten. Er wordt vaker uit Piper geciteerd dan uit M. Henry. Gelukkig niet door alle predikanten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ik dwing de kinderen niet om iets te lezen waar ze nog niet rijp voor zijn.
Mijn vader deed dat ook niet, we mochten alles uit zijn boekenkast halen, maar liet ons die keuze.
Ik was als kind nieuwsgierig en zat met (veel te moeilijke) boeken soms.
Ik heb nichtjes en neefjes in de GG die ook geen enkele oudvader inhoudelijk kennen.
Klinkt erg passief allemaal. 'Mijn kinderen zijn er niet rijp voor, dus....'
Waarom zou je een kind onderwijzen met oudvaders? Een kind moet je Gods woord inprenten en voorgaan in de liefde tot God. Een preek van een oudvaders hoort daar m.i. niet bij. Het fijne van preken van huidige predikanten is dat ze direct toepasbaar zijn in het huidige leven. Dat spreekt kinderen en met name tieners veel meer aan.
Laatst gewijzigd door merel op 08 okt 2020, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

samanthi schreef:
Mistig schreef:
Mara schreef:
Piet Puk schreef:@Mara. Wanneer jeugd wel een computer kan gebruiken, veel van social media weet, lijkt me op z'n tijd een oudvader geen probleem voor hen. In mijn gemeente word op 9 huidige predikanten 1 oudvader gelezen. Als het dan zo bezwaarlijk is voor de jeugd, blijven ze maar thuis die dienst.
Bij ons worden niet eens preken gelezen van predikanten die kort geleden overleden zijn.
Het moet altijd aktueel zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan verkeerde preken zijn op zich, maar als er niet eens preken worden gelezen uit 1993, laat staan dan een honderd jaar oude preek.
En eerlijk gezegd kan ik het me wel voorstellen. Want als het gevaar van de mode uit Parijs komt, of geblankette gezichten worden ten zeerste afgekeurd, zie ik toch echt verbaasde gezichten om me heen.
Is Spurgeon dan niet actueel?
Juist wel...
Dat bedoel ik maar. Dus de stelling van Mara gaat niet helemaal op.
Maar ik zou er geen voorstander van zijn hoor, als er alleen maar preken gelezen worden van overleden predikanten.
Overigens, wij hebben sowieso weinig preeklezen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

samanthi schreef:
Mara schreef:
Piet Puk schreef:@Mara. Wanneer jeugd wel een computer kan gebruiken, veel van social media weet, lijkt me op z'n tijd een oudvader geen probleem voor hen. In mijn gemeente word op 9 huidige predikanten 1 oudvader gelezen. Als het dan zo bezwaarlijk is voor de jeugd, blijven ze maar thuis die dienst.
Bij ons worden niet eens preken gelezen van predikanten die kort geleden overleden zijn.
Het moet altijd aktueel zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan verkeerde preken zijn op zich, maar als er niet eens preken worden gelezen uit 1993, laat staan dan een honderd jaar oude preek.
En eerlijk gezegd kan ik het me wel voorstellen. Want als het gevaar van de mode uit Parijs komt, of geblankette gezichten worden ten zeerste afgekeurd, zie ik toch echt verbaasde gezichten om me heen.
Preken van oudvaders zijn vaak actueler dan preken van predikanten uit de vorige eeuw.
Helemaal mee eens. Verassend actueel zelfs
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Hoopvol schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
Piet Puk schreef:@Mara. Wanneer jeugd wel een computer kan gebruiken, veel van social media weet, lijkt me op z'n tijd een oudvader geen probleem voor hen. In mijn gemeente word op 9 huidige predikanten 1 oudvader gelezen. Als het dan zo bezwaarlijk is voor de jeugd, blijven ze maar thuis die dienst.
Bij ons worden niet eens preken gelezen van predikanten die kort geleden overleden zijn.
Het moet altijd aktueel zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan verkeerde preken zijn op zich, maar als er niet eens preken worden gelezen uit 1993, laat staan dan een honderd jaar oude preek.
En eerlijk gezegd kan ik het me wel voorstellen. Want als het gevaar van de mode uit Parijs komt, of geblankette gezichten worden ten zeerste afgekeurd, zie ik toch echt verbaasde gezichten om me heen.
Preken van oudvaders zijn vaak actueler dan preken van predikanten uit de vorige eeuw.
Helemaal mee eens. Verassend actueel zelfs
Nee, ze zijn nooit actueel. Ze zijn namelijk heel oud.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Ik denk dat bedoeld wordt: verrassend aansprekend.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat zegt dan veel over de kwaliteit van actuele preken.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Posthoorn schreef:
Mara schreef:Ik dwing de kinderen niet om iets te lezen waar ze nog niet rijp voor zijn.
Mijn vader deed dat ook niet, we mochten alles uit zijn boekenkast halen, maar liet ons die keuze.
Ik was als kind nieuwsgierig en zat met (veel te moeilijke) boeken soms.
Ik heb nichtjes en neefjes in de GG die ook geen enkele oudvader inhoudelijk kennen.
Klinkt erg passief allemaal. 'Mijn kinderen zijn er niet rijp voor, dus....'
Waarom zou je een kind onderwijzen met oudvaders? Een kind moet je Gods woord inprenten en voorgaan in de liefde tot God. Een preek van een oudvaders hoort daar m.i. niet bij. Het fijne van preken van huidige predikanten is dat ze direct toepasbaar zijn in het huidige leven. Dat spreekt kinderen en met name tieners veel meer aan.
Ben jij dan zo goed bekend met preken van oudvaders?
Zo niet, dan kun je de vergelijking niet maken...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Spurgeon, Bunyan, Gray, Erskine, Owen, Hooker, Meade en meerderen zijn prima te lezen hoor, ook begrijpelijk aangezien er ook enkele hedendaagse vertalingen zijn en anders kan het zelf overgezet worden naar hedendaags Nederlands toch?
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Dat zegt dan veel over de kwaliteit van actuele preken.
Ik denk het ook. Pak bijvoorbeeld maar een preek van Justus Vermeer of van van der Kemp en vergelijk zo'n preek maar eens met een gemiddelde preek van de afgelopen 60 jaar.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mona Lisa »

Veel preken gaan over wat het níet is. Die zijn hooguit een dag houdbaar. Een preek over wat het wél is wordt eigenlijk nooit oud.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

ejvl schreef:Spurgeon, Bunyan, Gray, Erskine, Owen, Hooker, Meade en meerderen zijn prima te lezen hoor, ook begrijpelijk aangezien er ook enkele hedendaagse vertalingen zijn en anders kan het zelf overgezet worden naar hedendaags Nederlands toch?
Ze zijn inderdaad prima te lezen. Zeker de uitgaves van de stichting Tabernakel. Toch is het lastig om ze te gebruiken voor een leesdienst vindt ik. Als het goed is probeer je ook voor de jongeren en kinderen een duidelijke preek te lezen en dan zijn deze toch ook nog lastig te volgen. Hedendaagse preken bevatten vaak meer aansprekende voorbeelden, die voor die doelgroep meer verduidelijken. Maar gelukkig komt het niet veel voor...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Vanaf januari tot en met afgelopen zondag zijn er in de gemeente in mijn woonplaats preken gelezen van de volgende predikanten:
Ds. G.J. van Aalst (4 keer)
Ds. G.J. Baan
Wijlen ds. A. Bac
Wijlen ds. H. Bonar
Wijlen ds. J. van Haaren
Ds. C. Harinck
Ds. W. Harinck
Wijlen ds. L. Huisman
Ds. J. IJsselstein (2 keer)
Ds. M. Karens
Ds. R. Kattenberg (3 keer)
Ds. A. Moerkerken
Ds. C. Neele
Ds. J.S. van der Net (2 keer)
Wijlen ds. H. Paul
Wijlen ds. C.H. Spurgeon
Ds. D.W. Tuinier (2 keer)
Wijlen ds. A. Vergunst
Ds. A.T. Vergunst (4 keer)
Ds. R.A.M. Visser
Ds. C.G. Vreugdenhil (4 keer)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

In 2020 zijn er bij ons 29 leesdiensten geweest.

De preken waren van de volgende predikanten:
Ds. J. van Haaren (3x)
Ds. A. Schot (2x)
Ds. B. van der Heiden (2x)
Ds. M. Golverdingen (2x)
David Bruinings
Ds. A. Elshout
Ds. A. Moerkerken
Ds. B. Labee
Ds. C. Vogelaar
Ds. C.A. van Dieren
Ds. D. Hakkenberg
Ds. J.S. van der Net
Ds. D. Rietdijk
Ds. F. Bakker (CGK)
Ds. H. Hofman jr.
Ds. J. Driessen
Ds. J.J. Tanis
Ds. J.J. van Eckeveld
Ds. M. Karens
Ds. M.J. van Gelder
Ds. P. van Ruitenburg
Ds. S.W. Janse
Ds. W. Visscher
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie