Nadenken over je begrafenis

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
ejvl schreef:Misschien denk ik te emotieloos, maar wat is er mis met het ruimen van een graf?
In principe is er bij het graf toch niets meer te vinden? Het lichaam is vergaan.
Het kan natuurlijk wel een herdenkingsplaats zijn, maar dat kan toch ook op een algemene plaats, niet bij een specifiek stukje grond?
Een vriend van mijn man is beheerder van een begraafplaats. Er zijn mensen die tweemaal per dag bij het graf van hun kind komen. Al 20 jaar lang, slaan nooit over. Gaan ook niet met vakantie.
Daar tegenover zijn er mensen die na de plechtigheid nooit meer terugkomen. Ze laten al dan niet een steen plaatsen, maar gaan niet kijken. Ze vinden er niks.
Daar tussenin zitten allerlei variaties, 1 keer per week, 1 keer per jaar.
Rouw is een proces dat voor iedereen anders is. Ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt en ben soms overvallen door diepe gevoelens, die onverwacht opkwamen en waar je gehoor aan moet geven.
Ook maak ik vanwege mijn werk vaak mee dat rouw zo persoonlijk beleefd wordt.
Ook bij echtparen. Je moet elkaar de ruimte blijven geven. Een moeder gaat elke dag het grafje van haar kind bezoeken, de man wil nooit met haar mee.
Ik weet dat je niet emotieloos bent, maar de vraag kan keihard aankomen.
Maar bij een familiegraf dat al meer dan 50 jaar bestaat, zie je nooit nabestaanden meer. Dus er komt op den duur wel een einde aan. Persoonlijk vind ik 10 jaar te kort.
Volgens mij heb je altijd de gelegenheid om extra jaren 'bij te kopen'. Dus pas wanneer er geen nabestaanden meer zijn die bereid zijn voor hun overleden familieleden etc te betalen, wordt een graf geruimd.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door emigrant »

Jammer dat we van buiten Barneveld geen lid kunnen worden van de Barneveldse Begrafenis Vereniging. Die werken wél eerlijk.

Toch maar verhuizen dan.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Ik heb jaren geleden een bedrag op een deposito gezet, dat echt bestemd is voor onze begrafenis.
Ik heb de mogelijkheden voor een begrafenispolis op een rijtje gezet, ook van andere mensen gehoord dat er vaak kleine lettertjes in staan die ze niet gezien hadden en daardoor voor extra kosten kwamen te staan.
Voorbeelden:
er moest een extra volgwagen worden besteld, kosten 500 euro.
Iemand mocht geen eigen crematorium uitzoeken, maar wel met bijbetaling van 1.000 euro, omdat de begrafenisonderneming een contract had met 3 andere crematoria.
Of het opbaren moest persé in een rouwcentrum en als de wens was dat dit thuis moest, kwamen daar ook extra kosten bij.

Waar verzeker je je dan voor, als je jarenlang een premie betaalt tot een hoog bedrag uitkomt en uiteindelijk nog veel moet bijbetalen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Ik heb jaren geleden een bedrag op een deposito gezet, dat echt bestemd is voor onze begrafenis.
Ik heb de mogelijkheden voor een begrafenispolis op een rijtje gezet, ook van andere mensen gehoord dat er vaak kleine lettertjes in staan die ze niet gezien hadden en daardoor voor extra kosten kwamen te staan.
Voorbeelden:
er moest een extra volgwagen worden besteld, kosten 500 euro.
Iemand mocht geen eigen crematorium uitzoeken, maar wel met bijbetaling van 1.000 euro, omdat de begrafenisonderneming een contract had met 3 andere crematoria.
Of het opbaren moest persé in een rouwcentrum en als de wens was dat dit thuis moest, kwamen daar ook extra kosten bij.

Waar verzeker je je dan voor, als je jarenlang een premie betaalt tot een hoog bedrag uitkomt en uiteindelijk nog veel moet bijbetalen?
Dan heb je geen goede polis.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Herman »

Begrafenisondernemers zijn ook heel behulpzaam met het uit laten keren van de polis. En zo zijn ze precies op de hoogte van de mogelijkheden om dat geld en een beetje meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Begrafenisondernemers zijn ook heel behulpzaam met het uit laten keren van de polis. En zo zijn ze precies op de hoogte van de mogelijkheden om dat geld en een beetje meer uit te geven.
Klopt.
Alleen ook in deze branche is er koren tussen 't kaf. Maar helaas hoeft de identiteit niet altijd de graadmeter daarin te zijn.
(~)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door emigrant »

Mara schreef:Ik heb jaren geleden een bedrag op een deposito gezet, dat echt bestemd is voor onze begrafenis.
Ik heb de mogelijkheden voor een begrafenispolis op een rijtje gezet, ook van andere mensen gehoord dat er vaak kleine lettertjes in staan die ze niet gezien hadden en daardoor voor extra kosten kwamen te staan.
Voorbeelden:
er moest een extra volgwagen worden besteld, kosten 500 euro.
Iemand mocht geen eigen crematorium uitzoeken, maar wel met bijbetaling van 1.000 euro, omdat de begrafenisonderneming een contract had met 3 andere crematoria.
Of het opbaren moest persé in een rouwcentrum en als de wens was dat dit thuis moest, kwamen daar ook extra kosten bij.

Waar verzeker je je dan voor, als je jarenlang een premie betaalt tot een hoog bedrag uitkomt en uiteindelijk nog veel moet bijbetalen?
Denk dat jij nu te oud bent om er 1 af te sluiten, je betaalt dan heel veel. Een polis moet je eigenlijk al zeker in je 20-er jaren afsluiten om er voordeel bij te hebben en geen torenhoog maandbedrag te krijgen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Maar waarom zou je een verzekering afsluiten? Zorg dan voor een spaarpotje. Dan ben je onafhankelijk en kun je het zelf regelen zoals je het wilt.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door emigrant »

Dodo schreef:Maar waarom zou je een verzekering afsluiten? Zorg dan voor een spaarpotje. Dan ben je onafhankelijk en kun je het zelf regelen zoals je het wilt.
Voor zover je van jezelf weet dat je dat spaarpotje goed kunt beheren en naar het einde kunt brengen.

Het gevolg van dat allemaal zelf willen doen, is dat men zichzelf in de achtertuin begraaft naast de hond en de kat.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Dan heb je geen goede polis.
Ik werk bij ouderen en hoor van hen dat ze echt heel goed verzekerd zijn, maar je hebt weinig te kiezen.
emigrant schreef:Denk dat jij nu te oud bent om er 1 af te sluiten, je betaalt dan heel veel. Een polis moet je eigenlijk al zeker in je 20-er jaren afsluiten om er voordeel bij te hebben en geen torenhoog maandbedrag te krijgen.
Als je de maandpremie gewoon op een bankrekening zet, heb je er meer aan het einde van de rit veel meer geld.
Zo'n polis is voordelig als je voor het einde van de looptijd overlijdt, zodat je niet de gehele premie hebt betaald.
Wij zijn te oud ja, heb weleens gekeken wat we dan per maand zouden moeten gaan betalen nu.
Ik heb het geld op een langlopend deposito gezet, wat in geval van overlijden opgevraagd kan worden, zonder boeterente.
Het is afgesloten in de tijd dat de rente nog hoog was, dus dat levert jaarlijks ook nog een stijging van het bedrag op, wat wel goed is want begrafenissen worden ook elk jaar duurder.
Maar wij kiezen toch voor een sobere plechtigheid, dus het grootste gedeelte is voor de grafrechten e.d.
emigrant schreef:Voor zover je van jezelf weet dat je dat spaarpotje goed kunt beheren en naar het einde kunt brengen.
Als je het op een 10 jarig deposito zet bijvoorbeeld, weet je dat je boete moet betalen als je er iets van af wilt nemen.
Dat moet je niet doen. Je hebt het geld zogenaamd niet, dus niet meenemen in je berekening over je spaartegoed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Zita »

emigrant schreef:
Dodo schreef:Maar waarom zou je een verzekering afsluiten? Zorg dan voor een spaarpotje. Dan ben je onafhankelijk en kun je het zelf regelen zoals je het wilt.
Voor zover je van jezelf weet dat je dat spaarpotje goed kunt beheren en naar het einde kunt brengen.

Het gevolg van dat allemaal zelf willen doen, is dat men zichzelf in de achtertuin begraaft naast de hond en de kat.
Geen idee hoe je jezelf zou kunnen begraven.
Een beetje verstandig omgaan met geld is sowieso wel handig. Daarbij behoort ook een buffer voor onvoorziene omstandigheden. Het lijkt mij dat die buffer in ieder geval voldoende moet zijn om een begrafenis te kunnen betalen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef: Dan heb je geen goede polis.
Ik werk bij ouderen en hoor van hen dat ze echt heel goed verzekerd zijn, maar je hebt weinig te kiezen.


Sorry, maar ik heb talloze van dergelijke gesprekken over dit onderwerp gevoerd, dan spreek ik in honderdtallen. Van alle situaties die ik mij kan herinneren, met betrekking tot polissen die al langer dan 10 jaar actief waren, was slechts een zeer klein deel te kwalificeren als "heel goed verzekerd".
Als mensen kiezen voor een verzekering, is dat wat mij betreft prima. Echter is de algemene gedachtegang dat het daarna wel goed zit. In de praktijk blijkt dat elke voorziening (spaarpot, verzekering, ouwe sok) een regelmatige check of update nodig heeft.

Daarnaast zijn veel polissen als naturapolis verkocht (dienstenpakket) en is dat gedaan door verzekeringsmaatschappijen zelf. Denk aan de wel bekende DELA-verkopers. In de praktijk blijkt er vaak een kleiner pakket te zijn dan er daadwerkelijk nodig is. Dan komt het businessmodel weer om de hoek kijken, want na overlijden weet een verzekeraar er al vanaf en gaan betrokkenen vaak niet meer discussiëren over de prijs. Dus alle extra diensten worden afgenomen bij de eerstgenoemde partij. Dat is nog business, kan ik u vertellen.

Een begrafenis kan nu bijv. € 8.000 kosten. Maar tel eens door met een gemiddelde inflatie van 2%. Als er dan geen indexatie-optie is gekozen, die ook nog eens afdoende is, dan ga je al snel het schip in.

Ik weet het, misschien is dit een technisch of financieel verhaal. De Bijbek stelt ons denk ik om allereerst na te denken vanuit eeuwigheidsperspectief, maar dat ontneemt naar mijn mening nooit onze verantwoordelijkheid om financieel ook goed na te denken. Niet perse in verzekeringsvormen, maar vooral systeemonafhankelijk.
emigrant schreef:Denk dat jij nu te oud bent om er 1 af te sluiten, je betaalt dan heel veel. Een polis moet je eigenlijk al zeker in je 20-er jaren afsluiten om er voordeel bij te hebben en geen torenhoog maandbedrag te krijgen.
Als je de maandpremie gewoon op een bankrekening zet, heb je er meer aan het einde van de rit veel meer geld.
Zo'n polis is voordelig als je voor het einde van de looptijd overlijdt, zodat je niet de gehele premie hebt betaald.
Dit is feitelijk onjuist. De totale verzekeringspremie is ongeveer 55/60% van het verzekerd bedrag. Dit percentage wijzigt naar mate de leeftijd hoger wordt of de risicoklasse van de gezondheid anders is. Zelden is de totale premie hoger dan het gedekte risico, want dan is een depositovariant beter.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:
Mara schreef:
Wandelende schreef: Dan heb je geen goede polis.
Ik werk bij ouderen en hoor van hen dat ze echt heel goed verzekerd zijn, maar je hebt weinig te kiezen.


Sorry, maar ik heb talloze van dergelijke gesprekken over dit onderwerp gevoerd, dan spreek ik in honderdtallen. Van alle situaties die ik mij kan herinneren, met betrekking tot polissen die al langer dan 10 jaar actief waren, was slechts een zeer klein deel te kwalificeren als "heel goed verzekerd".
Als mensen kiezen voor een verzekering, is dat wat mij betreft prima. Echter is de algemene gedachtegang dat het daarna wel goed zit. In de praktijk blijkt dat elke voorziening (spaarpot, verzekering, ouwe sok) een regelmatige check of update nodig heeft.
Nee nee nee, dit gaat niet op voor hen, omdat het allemaal goed geinformeerde, "rijkere" ouderen betreft. Ze hadden een eigen bedrijf bijvoorbeeld. Maar ik zie het wel vaker, mensen denken dat ze volledig gedekt zijn, maar dan willen ze een andere begraafplaats, een ander crematorium, een volgauto meer en ja, dan gaat de teller heel hard lopen.
Het slaat nl. nergens op om 500 euro te rekenen voor een auto, (daarmee kun je met een taxi een dag lang door Nederland toeren)
Je bent verzekerd volgens de standaard van die aanbieder, en de ene doet nog iets aan nazorg (heb ik gemerkt) terwijl de andere dat helemaal niet doet en gewoon keihard eist dat er binnen de 14 dagen betaald wordt.
Omdat ik bij ouderen werk en daar het sterftecijfer relatief hoog is, hoor ik echt schokkende dingen omtrent verzekeringen en begrafenisondernemers.
Als je er zelf mee te maken hebt, ontgaan je toch dingen, omdat je te verdrietig bent om je er druk over te maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:
Mara schreef:
Wandelende schreef: Dan heb je geen goede polis.
Ik werk bij ouderen en hoor van hen dat ze echt heel goed verzekerd zijn, maar je hebt weinig te kiezen.


Sorry, maar ik heb talloze van dergelijke gesprekken over dit onderwerp gevoerd, dan spreek ik in honderdtallen. Van alle situaties die ik mij kan herinneren, met betrekking tot polissen die al langer dan 10 jaar actief waren, was slechts een zeer klein deel te kwalificeren als "heel goed verzekerd".
Als mensen kiezen voor een verzekering, is dat wat mij betreft prima. Echter is de algemene gedachtegang dat het daarna wel goed zit. In de praktijk blijkt dat elke voorziening (spaarpot, verzekering, ouwe sok) een regelmatige check of update nodig heeft.
Nee nee nee, dit gaat niet op voor hen, omdat het allemaal goed geinformeerde, "rijkere" ouderen betreft. Ze hadden een eigen bedrijf bijvoorbeeld. Maar ik zie het wel vaker, mensen denken dat ze volledig gedekt zijn, maar dan willen ze een andere begraafplaats, een ander crematorium, een volgauto meer en ja, dan gaat de teller heel hard lopen.
Het slaat nl. nergens op om 500 euro te rekenen voor een auto, (daarmee kun je met een taxi een dag lang door Nederland toeren)
Je bent verzekerd volgens de standaard van die aanbieder, en de ene doet nog iets aan nazorg (heb ik gemerkt) terwijl de andere dat helemaal niet doet en gewoon keihard eist dat er binnen de 14 dagen betaald wordt.
Omdat ik bij ouderen werk en daar het sterftecijfer relatief hoog is, hoor ik echt schokkende dingen omtrent verzekeringen en begrafenisondernemers.
Als je er zelf mee te maken hebt, ontgaan je toch dingen, omdat je te verdrietig bent om je er druk over te maken.
Dat is precies wat ik zeg. Dan heb je dus geen goede polis. Want als de wensen hoger of anders zijn, dan had je daarvan tevoren al over na kunnen denken. De verzekeraar zal zich altijd aan de afspraken op papier houden. Het probleem is allee dat gemiddeld genomen maar weinig mensen de moeite nemen om zich tijdens hun leven goed te laten informeren. Want de verzekeraars leveren de naturapakketten. Als je daarvan wilt afwijken, dat kan, maar dan gaat inderdaad de teller lopen. Alleen dan vraag je dus als consument achteraf om een ander product dan waar je vooraf om had gevraagd.

Daarom is het belang van goed advies en goed zelfstandig doordenken van keuzes ontzettend belangrijk. Begin er op tijd mee. En dan gaat het niet om de keuze die je maakt (sparen, ouwe sok, verzekeren, etc.) maar wel dat je een keuze maakt. Maar goed, dat is mijn mening die gevormd is uit de vele treurige situaties die ik heb gezien.
(~)
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gijs Diederik »

Mara schreef: Omdat ik bij ouderen werk en daar het sterftecijfer relatief hoog is, hoor ik echt schokkende dingen omtrent verzekeringen en begrafenisondernemers.
Als je er zelf mee te maken hebt, ontgaan je toch dingen, omdat je te verdrietig bent om je er druk over te maken.
Er gebeuren zeker wel schokkende dingen rond verzekeringen en begrafenisondernemers.
Hier in de regio zijn er die families benaderen waar iemand ernstig ziek is met de vraag: "als uw vader of moeder.... mag ik dan? Mag ik?"
Een ander werkt wijkzuster om bloed te prikken bij ouderen en beveelt, dringt zichzelf aan ouderen op.
Om maar te zwijgen over Dela en collega's. natura-polissen waarbij mensen uitgeknepen worden. Polis geeft aan 100 koffie tijdens condoleanceavond en 100 koffie na de begrafenis. Maar heb je geen condoleanceavond, dan ben je zonder terugbetaling die 100 koffie kwijt. Dragen de kinderen of kleinkinderen de kist. Prima, geen dragers. Maar geen reductie.
Plaats reactie