Nadenken over je begrafenis

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Roeline »

Dodo schreef:Ik heb gisteren een poos rondgelopen op de begraafplaats. Het viel me op dat er op de meer recente graven een grote variatie in grafmonumenten was. Stukken onbewerkte steen met letters er op, glazen platen met tekst en soms een foto, sowieso veel foto's, soms zelfs echte kunstwerken die echt mooi zijn. Maar ook ijzeren dingen, niet mijn smaak maar wel netjes en persoonlijk.
Ik denk dat de marmeren platen een beetje op z'n retour zijn. Ik vond al die nieuwe soorten grafmonumenten mooi om te zien.
Verder was er veel om te bepeinzen. Zoveel bekenden die daar liggen, en zoveel getuigenissen op de stenen.
Ja Dodo, het kan soms echt waardevol zijn om even tijd te nemen voor de begraafplaats hè. Ik doe het ook minimaal één keer per jaar. Naast het bezinnende moment vind ik het goed om me mensen weer even bewust te herinneren. En me ook te realiseren welke nabestaanden ik al een tijdje niets meer heb laten horen. Daarnaast is alle jacht op een kerkhof even ver weg en zijn volslagen vreemden over het algemeen veel vriendelijker tegen elkaar dan men buiten de begraafplaats voor elkaar is.

Een mengelmoes van verstilling, weemoed, rust, opscherping en bemoediging dus.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Jij zegt het veel beter dan ik :)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Een vraagje over de etiquette bij een overlijden. De (schoon)moeder van vrienden is overleden, en ik heb een kaartje in de bus gedaan. Naar de rouwdienst kan niet, vanwege de omstandigheden.
Op de kaart werd aangegeven, zoals vaak tegenwoordig, dat je ook via de begrafenisondernemer een bericht kon sturen.

Mijn vraag is eigenlijk: is dat niet erg onpersoonlijk? Waarom zou je digitaal een berichtje achter laten, in plaats van een nette kaart of een brief die je met de hand schrijft? Of is het: beter iets dan niets, omdat het kopen van een kaart plus postzegel en het schrijven voor een aantal mensen teveel moeite zou zijn?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door John Galt »

Een brief of kaart is natuurlijk persoonlijker, maar de digitale condoloeances worden door de begrafenisondernemer netjes uitgeprint en gebundeld.
Het is een beetje net als met je verjaardag. Een kaartje is lief, maar 100 felicitaties op Facebook doen je ook wat, zeker als men de moeite neemt om iets persoonlijks te schrijven.
Who is John Galt? :quoi
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Bauke »

Dodo schreef:Een vraagje over de etiquette bij een overlijden. De (schoon)moeder van vrienden is overleden, en ik heb een kaartje in de bus gedaan. Naar de rouwdienst kan niet, vanwege de omstandigheden.
Op de kaart werd aangegeven, zoals vaak tegenwoordig, dat je ook via de begrafenisondernemer een bericht kon sturen.

Mijn vraag is eigenlijk: is dat niet erg onpersoonlijk? Waarom zou je digitaal een berichtje achter laten, in plaats van een nette kaart of een brief die je met de hand schrijft? Of is het: beter iets dan niets, omdat het kopen van een kaart plus postzegel en het schrijven voor een aantal mensen teveel moeite zou zijn?
Een brief of kaart sturen is, als het niet mogelijk is persoonlijk te condoleren, erg mooi.

Persoonlijk verwonder ik me over al die begrafenisondernemers die online condoleanceregisters op hun website hebben staan. Bij sommige kun je zelf de berichten van anderen lezen. Heel discreet, maar niet heus. Sommige begrafenisondernemers doen alles voor een beetje naamsbekendheid. Heel naar.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

John Galt schreef:Een brief of kaart is natuurlijk persoonlijker, maar de digitale condoloeances worden door de begrafenisondernemer netjes uitgeprint en gebundeld.
Het is een beetje net als met je verjaardag. Een kaartje is lief, maar 100 felicitaties op Facebook doen je ook wat, zeker als men de moeite neemt om iets persoonlijks te schrijven.
Dat de berichten geprint worden, wist ik niet.
Wat je over facebook schrijft vind ik dan weer minder, ik heb een gloeiende hekel aan felicitaties (of condoleances) op facebook. Ik doe dat zelf niet, en ik hoef ze zelf ook niet.

@Bauke, als je andermans berichten kunt lezen is er wel wat mis. Dat is onbehoorlijk.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door HersteldHervormd »

John Galt schreef:Een brief of kaart is natuurlijk persoonlijker, maar de digitale condoloeances worden door de begrafenisondernemer netjes uitgeprint en gebundeld.
Het is een beetje net als met je verjaardag. Een kaartje is lief, maar 100 felicitaties op Facebook doen je ook wat, zeker als men de moeite neemt om iets persoonlijks te schrijven.
Ik denk dat het persoonlijk is. De een zal het erg fijn vinden, de ander zal er op dat moment totaal geen behoefte aan hebben.

Ik heb Facebook verwijderd omdat ik al de reacties van jan en alleman zo overdreven vond. De een is 5kg afgevallen, de andere heeft weer een nieuwe fiets en ga zo maar door. Dus van Facebook ( en andere social media) heb ik niet zo een hoge pet op.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Bauke »

Dodo schreef:
John Galt schreef:Een brief of kaart is natuurlijk persoonlijker, maar de digitale condoleances worden door de begrafenisondernemer netjes uitgeprint en gebundeld.
Het is een beetje net als met je verjaardag. Een kaartje is lief, maar 100 felicitaties op Facebook doen je ook wat, zeker als men de moeite neemt om iets persoonlijks te schrijven.
Dat de berichten geprint worden, wist ik niet.
Wat je over facebook schrijft vind ik dan weer minder, ik heb een gloeiende hekel aan felicitaties (of condoleances) op facebook. Ik doe dat zelf niet, en ik hoef ze zelf ook niet.

@Bauke, als je andermans berichten kunt lezen is er wel wat mis. Dat is onbehoorlijk.
Bij begrafenisondernemer P.H. van der Leer, kun je zo meelezen. Alles.
Bij begrafenisondernemer Treur idem.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:Een vraagje over de etiquette bij een overlijden. De (schoon)moeder van vrienden is overleden, en ik heb een kaartje in de bus gedaan. Naar de rouwdienst kan niet, vanwege de omstandigheden.
Op de kaart werd aangegeven, zoals vaak tegenwoordig, dat je ook via de begrafenisondernemer een bericht kon sturen.

Mijn vraag is eigenlijk: is dat niet erg onpersoonlijk? Waarom zou je digitaal een berichtje achter laten, in plaats van een nette kaart of een brief die je met de hand schrijft? Of is het: beter iets dan niets, omdat het kopen van een kaart plus postzegel en het schrijven voor een aantal mensen teveel moeite zou zijn?
Tja, ik heb liever digitale berichten dan kaartjes met de post. He is dus per persoon afhankelijk.

Net zoals ik liever digitale foto's dan fysieke foto's heb, evenals boeken, geld, belastingpapieren, felicitaties, enzovoorts, dus ook condoleances.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door John Galt »

Als ik naar mijzelf kijk, gaat het vaak zo:

Ach, de vader van die en die is overleden. Daar moet een kaartje heen.
Weer ach, kaartjes op.
(Drie weken later)
Nogmaals ach, geen kaartje meer gestuurd.

Dat anderen je berichtje kunnen lezen, heeft me nooit gehinderd. Ik ben ook niet zo morbide dat ik voor mijn plezier alle wensen en goede berichten van anderen ga zitten lezen op een condoleancesite.

En een wit kaartje met een zwarte rand en een vage tekst (wat betekent "oprechte deelneming"?) en alleen een naam achterop vind ik ook niet zo superpersoonlijk. Net zo min overigens als een rij met 500 mensen die om de beurt de hele familie langs "gecondoleerd hoor" mompelen omdat ze alleen je broer kennen.

Een mooie handgeschreven brief met persoonlijke herinneringen of een bemoedigend woord waar je moeite voor hebt gedaan, vind ik zelf nog het mooist.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Ik ben ook nog van de handgeschreven brief. Ik heb mooi postpapier - neutraal - en ik schrijf dan al naar gelang ik iemand goed ken, persoonlijke herinneringen, of schrijf iets op in het verlengde van het overlijdensbericht.
Dat kan over de bijbeltekst zijn, of over de persoonlijke situatie.
Ik merk aan de reactie die ik er altijd wel op krijg, dat mensen dit zeer op prijs stellen.
Ze lezen de brief vaak pas weken later - nogmaals - en dan kunnen bepaalde woorden wel als balsem zijn.
Zeker als er een ziekbed aan vooraf ging.

Ik was laatst op zoek naar een fatsoenlijke condoleancekaart, eenvoudig, met alleen een donkere rand, maar ik moest meerdere winkels af. Uiteindelijk kon ik een pakje vinden, onderin het vak, helemaal ontsnapt aan de aandacht.
Ik stuur een kaartje als het "te ver" van me af staat, als ik iemand niet of nauwelijks gekend heb.
Maar ook dan schrijf ik er een persoonlijke boodschap op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Ik lees in het AD dat driekwart van de Nederlanders een uitvaartverzekering heeft. Dat verbaast me dan weer, zoveel mensen. Terwijl je eigenlijk beter zelf een bedrag opzij kunt zetten hiervoor.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door John Galt »

Waarom is dat beter?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

John Galt schreef:Waarom is dat beter?
Dan hou je het in eigen hand. Een verzekering keert vaak maar beperkt uit, bijvoorbeeld 60 rouwkaarten, 60 kopjes koffie met cake, dat soort dingen. Als je zelf betaalt, kun je zelf kiezen wat je belangrijk vindt.
Bovendien, als je die premies optelt door de jaren heen, betaal je waarschijnlijk meer dan wat het oplevert.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door DDD »

Nog los daarvan dat er tegenwoordig zoveel invullingen zijn voor een uitvaart. Steeds meer mensen kiezen voor een familiebijeenkomst in huis waarbij de overledene alleen opgehaald wordt. Of, een tussenvorm, uitgezwaaid wordt vanuit een of ander rouwcentrum.

Dat zou mijn keus niet zijn, alleen al omdat ik begraven wil worden, maar in zo'n geval ben je voor zes- of zevenhonderdeuro plus de kosten van de kist klaar.
Plaats reactie