Nadenken over je begrafenis

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Wat betreft dat ruimen en zo, had ik het idee dat ds. Vermaat niet helemaal op de hoogte was van hoe dat in den lande gaat. Een huurgraf kan al best snel geruimd worden bijvoorbeeld. En een koopgraf is ook niet meer voor altijd.
Nee. Wij hadden voor mijn vader gekocht en toen mijn moeder later overleed, plofte na 10 jaar de rekening op de mat. Of verlengen voor 10 jaar of het wordt geruimd, terwijl het een koopgraf is. Als we dat hadden geweten, hadden we gewoon een huurgraf genomen, want dat kun je ook verlengen.
Je kunt ook een plekje reserveren, dat is niet gratis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Dodo schreef:Wat betreft dat ruimen en zo, had ik het idee dat ds. Vermaat niet helemaal op de hoogte was van hoe dat in den lande gaat. Een huurgraf kan al best snel geruimd worden bijvoorbeeld. En een koopgraf is ook niet meer voor altijd.
Nee. Wij hadden voor mijn vader gekocht en toen mijn moeder later overleed, plofte na 10 jaar de rekening op de mat. Of verlengen voor 10 jaar of het wordt geruimd, terwijl het een koopgraf is. Als we dat hadden geweten, hadden we gewoon een huurgraf genomen, want dat kun je ook verlengen.
Je kunt ook een plekje reserveren, dat is niet gratis.
Dat zijn nare ervaringen, Mara, die koopgraven zijn ok maar een wassen neus wat dat betreft. De tijd gaat in als de eerste erin gelegd wordt. Moeilijk hoor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Dat zijn nare ervaringen, Mara, die koopgraven zijn ok maar een wassen neus wat dat betreft. De tijd gaat in als de eerste erin gelegd wordt. Moeilijk hoor.
Ja, dat hebben wij ons niet goed gerealiseerd toen. Wij vonden het een fijne gedachte als onze ouders in 1 graf terecht zouden komen, daarom hebben wij het gekocht.
Maar qua grafrusttijd maakt het dus niets uit.
Dus dan bestaat de kans dat je binnen de 10 jaar - dat is de wettelijke termijn - al een brief op je mat krijgt. Want je mag er wel even over nadenken, als het bedrag maar gestort is binnen die 10 jaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Daar zat ik ook aan te denken. Niet iedereen krijgt een grafsteen. Niet elke grafsteen is een getuigenis.
Afgelopen zaterdag stond er een vervolg in het rd op dit onderwerp. Ik kon het zo snel niet vinden, zodra ik het heb plaats ik de link.
Ik zou wel eens van een christen willen horen waarom hij/zij op een natuurbegraafplaats begraven wil worden. In een van de reacties hierboven vulde iemand dat in voor een ander, maar dat is niet fair.
Het vervolg is zo iemand die dat juist wél wil.
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Wat betreft dat ruimen en zo, had ik het idee dat ds. Vermaat niet helemaal op de hoogte was van hoe dat in den lande gaat. Een huurgraf kan al best snel geruimd worden bijvoorbeeld. En een koopgraf is ook niet meer voor altijd.
Nee. Wij hadden voor mijn vader gekocht en toen mijn moeder later overleed, plofte na 10 jaar de rekening op de mat. Of verlengen voor 10 jaar of het wordt geruimd, terwijl het een koopgraf is. Als we dat hadden geweten, hadden we gewoon een huurgraf genomen, want dat kun je ook verlengen.
Je kunt ook een plekje reserveren, dat is niet gratis.
Dat zijn nare ervaringen, Mara, die koopgraven zijn ok maar een wassen neus wat dat betreft. De tijd gaat in als de eerste erin gelegd wordt. Moeilijk hoor.
De tijd gaat in als je het graf koopt. Dat is soms dus al veel eerder. Wij hebben ook al een graf gekocht, terwijl we vijftigers zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Dodo schreef: De tijd gaat in als je het graf koopt. Dat is soms dus al veel eerder. Wij hebben ook al een graf gekocht, terwijl we vijftigers zijn.
O. Mag ik vragen naar de reden daarvan? Want stel dat jullie beiden 80 (of ouder) worden, betaal je toch voor een stukje grond?
En er is toch altijd wel een graf te vinden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door CvdW »

In jaren 80 graf gekocht. Kostte toen 750 gulden voor 2 personen. Nu is de prijs 3950 euro.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

CvdW schreef:In jaren 80 graf gekocht. Kostte toen 750 gulden voor 2 personen. Nu is de prijs 3950 euro.
Dat is nu nog nooit in me opgekomen. Ik ken niemand die dit gedaan heeft.
Maar gaat die termijn dan niet in?
Of een jaarlijks bedrag voor reservering, zoiets? Bij de Gemeente krijg je niets voor niets.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Orchidee »

Dat mag/kan ook niet overal.
Hier plaatselijk mag het bijv. niet!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door CvdW »

Mara schreef:
CvdW schreef:In jaren 80 graf gekocht. Kostte toen 750 gulden voor 2 personen. Nu is de prijs 3950 euro.
Dat is nu nog nooit in me opgekomen. Ik ken niemand die dit gedaan heeft.
Maar gaat die termijn dan niet in?
Of een jaarlijks bedrag voor reservering, zoiets? Bij de Gemeente krijg je niets voor niets.
We hebben nog geen schrijven gehad.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gijs Diederik »

Mara schreef:
Dodo schreef:Wat betreft dat ruimen en zo, had ik het idee dat ds. Vermaat niet helemaal op de hoogte was van hoe dat in den lande gaat. Een huurgraf kan al best snel geruimd worden bijvoorbeeld. En een koopgraf is ook niet meer voor altijd.
Nee. Wij hadden voor mijn vader gekocht en toen mijn moeder later overleed, plofte na 10 jaar de rekening op de mat. Of verlengen voor 10 jaar of het wordt geruimd, terwijl het een koopgraf is. Als we dat hadden geweten, hadden we gewoon een huurgraf genomen, want dat kun je ook verlengen.
Je kunt ook een plekje reserveren, dat is niet gratis.
Koopgraf of huurgraf. Kan hetzelfde zijn.

Er zijn aantal soorten graven in Nederland:
Algemeen graf.
Daarin worden overledene begraven op volgorde van binnenkomst.
Vandaag mevrouw A, morgen meneer B enz. tot het graf vol is. bijvoorbeeld 3 of 4 personen.
Meestal termijn van 10 jaar.
Daarna geen verlenging mogelijk. Na 10 jaar kun je kiezen voor herbegrafenis in een koopgraf (of particulier graf) of niets doen. Dat wordt de overledene geruimd. Kun je ook niet tegenhouden.

Familiegraf (of koopgraf. Of Particulier graf)
meestal 2 of 3 plaatsen. uitgifte termijn 20 of 30 jaar. Met de mogelijkheid tot verlengen.
Termijn loopt vanaf de eerste bijzetting. En er moet voor een bijzetting minimaal 10 jaar grafrusttermijn beschikbaar zijn, anders moet je bijkopen tot er 10 jaar termijn is.
Naam koopgraf is niets anders dan het kopen van het recht op bijzetting. je koopt geen grond, of plek. je mag die plek voor een vooraf vastgestelde tijd gebruiken (of huren)
Zolang er een rechthebbende is (zeg maar aanspreek persoon) blijft het graf bestaand. En natuurlijk zolang de rechten en onderhoudskosten worden voldaan kan zo'n graf blijven bestaan.

Er zijn ook nog eeuwigdurende graven of graven voor onbepaalde tijd.

Er zijn in het verleden begrafenisondernemers geweest die in de voorlichting niet altijd helemaal duidelijk waren. Of de regels gewoonweg niet snapten en ooit verkeerde informatie hebben gegeven.

Plek reserveren is niets anders dan nu een graf kopen. De looptijd gaat dan ook vandaag in.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door ejvl »

Misschien denk ik te emotieloos, maar wat is er mis met het ruimen van een graf?
In principe is er bij het graf toch niets meer te vinden? Het lichaam is vergaan.
Het kan natuurlijk wel een herdenkingsplaats zijn, maar dat kan toch ook op een algemene plaats, niet bij een specifiek stukje grond?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Klavart »

ejvl schreef:Misschien denk ik te emotieloos, maar wat is er mis met het ruimen van een graf?
In principe is er bij het graf toch niets meer te vinden? Het lichaam is vergaan.
Het kan natuurlijk wel een herdenkingsplaats zijn, maar dat kan toch ook op een algemene plaats, niet bij een specifiek stukje grond?
Schenden van grafrust is on-Bijbels
https://www.rd.nl/opinie/schenden-van-g ... -1.1122195
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door CvdW »

CvdW schreef:
Mara schreef:
CvdW schreef:In jaren 80 graf gekocht. Kostte toen 750 gulden voor 2 personen. Nu is de prijs 3950 euro.
Dat is nu nog nooit in me opgekomen. Ik ken niemand die dit gedaan heeft.
Maar gaat die termijn dan niet in?
Of een jaarlijks bedrag voor reservering, zoiets? Bij de Gemeente krijg je niets voor niets.
We hebben nog geen schrijven gehad.
Ik werd aan twijfelen gebracht. Even nagezocht bij de gemeente Noord-Beveland.
Rechten (25 jaar, deze gaan pas lopen nadat
de (laatste) begraving heeft plaatsgevonden)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Vorst »

ejvl schreef:Misschien denk ik te emotieloos, maar wat is er mis met het ruimen van een graf?
In principe is er bij het graf toch niets meer te vinden? Het lichaam is vergaan.
Het kan natuurlijk wel een herdenkingsplaats zijn, maar dat kan toch ook op een algemene plaats, niet bij een specifiek stukje grond?
Ik denk dat je inderdaad nogal emotieloos reageert. Daarbij vind ik het respectloos naar de mensen die vaak een graf bezoeken en daar hun verdriet kwijt kunnen.
Plaats reactie