Nadenken over je begrafenis

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Ik zal wel een nitwit zijn, maar wat is het voordeel van het lid zijn van een begrafenisonderneming? Krijg je dan korting of zo?
Volgens mij zijn de meeste mensen hier lid. Nee daar gaat het niet om. Je betaalt jaarlijks een vast bedrag, met het oog op je overlijden. We moeten dat immers wel regelen?
Gewoon een uitvaartverzekering dus. Nog nooit gehoord dat dit via de begrafenisondernemer zelf kan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Ik hoorde pas een constructie, dat je al bij je leven een graf kunt kopen. Dat kost wel wat natuurlijk, maar het is aftrekbaar voor de belasting.
Als je dan een sterfgeval in je gezin hebt, heb je niet die kosten meer. Dat spreidt het nogal. Het scheelt ook een boel geregel. Ik ken het niet zo, maar het schijnt dat je duizend dingen moet regelen als er een sterfgeval is.
Nadeel van het vroeg kopen van een graf is, dat de grafrechten op dat moment al ingaan. Dus als je het voor dertig jaar koopt, en het duurt nog twintig jaar voor het wordt gebruikt, hou je nog maar tien jaar over. Het graf ligt dan twintig jaar ongebruikt terwijl je er wel voor betaald hebt.
Wij zijn deze optie aan het overwegen op het moment. We hebben geen verzekeringen of zo hiervoor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik hoorde pas een constructie, dat je al bij je leven een graf kunt kopen. Dat kost wel wat natuurlijk, maar het is aftrekbaar voor de belasting.
Als je dan een sterfgeval in je gezin hebt, heb je niet die kosten meer. Dat spreidt het nogal. Het scheelt ook een boel geregel. Ik ken het niet zo, maar het schijnt dat je duizend dingen moet regelen als er een sterfgeval is.
Nadeel van het vroeg kopen van een graf is, dat de grafrechten op dat moment al ingaan. Dus als je het voor dertig jaar koopt, en het duurt nog twintig jaar voor het wordt gebruikt, hou je nog maar tien jaar over. Het graf ligt dan twintig jaar ongebruikt terwijl je er wel voor betaald hebt.
Wij zijn deze optie aan het overwegen op het moment. We hebben geen verzekeringen of zo hiervoor.
Het regelen van een graf wordt door een begrafenisondernemer gedaan. Natuurlijk moet je wel veel beslissingen nemen, zeker als het overlijden onverwachts was en er niets van tevoren is vastgelegd. Maar ik denk dat juist het regelen van een graf iets is wat in die dagen aan je voorbijgaat omdat de begrafenisondernemer dat uit handen neemt.

Deze constructie begrijp ik niet zo, je kunt dan toch beter wat geld op een spaarrekening zetten hiervoor?
Of het aftrekbaar is, weet ik niet maar dat zal toch niet van doorslaggevende betekenis zijn, denk ik.

Die verzekeringen heb ik ook nooit begrepen, volgens mij is het een voorbeeld van het oververzekerd zijn van veel Nederlanders.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde pas een constructie, dat je al bij je leven een graf kunt kopen. Dat kost wel wat natuurlijk, maar het is aftrekbaar voor de belasting.
Als je dan een sterfgeval in je gezin hebt, heb je niet die kosten meer. Dat spreidt het nogal. Het scheelt ook een boel geregel. Ik ken het niet zo, maar het schijnt dat je duizend dingen moet regelen als er een sterfgeval is.
Nadeel van het vroeg kopen van een graf is, dat de grafrechten op dat moment al ingaan. Dus als je het voor dertig jaar koopt, en het duurt nog twintig jaar voor het wordt gebruikt, hou je nog maar tien jaar over. Het graf ligt dan twintig jaar ongebruikt terwijl je er wel voor betaald hebt.
Wij zijn deze optie aan het overwegen op het moment. We hebben geen verzekeringen of zo hiervoor.
Het regelen van een graf wordt door een begrafenisondernemer gedaan. Natuurlijk moet je wel veel beslissingen nemen, zeker als het overlijden onverwachts was en er niets van tevoren is vastgelegd. Maar ik denk dat juist het regelen van een graf iets is wat in die dagen aan je voorbijgaat omdat de begrafenisondernemer dat uit handen neemt.

Deze constructie begrijp ik niet zo, je kunt dan toch beter wat geld op een spaarrekening zetten hiervoor?
Of het aftrekbaar is, weet ik niet maar dat zal toch niet van doorslaggevende betekenis zijn, denk ik.

Die verzekeringen heb ik ook nooit begrepen, volgens mij is het een voorbeeld van het oververzekerd zijn van veel Nederlanders.
Misschien kan het de prijs drukken als je het graf van te voren koopt.
Het is schrikbarend duur .
Mijn vader is overleden in 1980.
Zijn graf is nog intact, maar in Rotterdam zou het zeker al geruimd zijn dan kun je voor herbegraven kiezen en daar hangt ook weer een prijskaartje aan.
Het is echt een geldklopperij die uitvaarten ed.

Je kunt iig je wensen op papier zetten, vooral als er familie of nabestaanden zijn die andere opvattingen hebben.
Het voorkomt ruzie en of Veel spanning.
Sommige oude mensen laten het bij de kr vastleggen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Misschien kan het de prijs drukken als je het graf van te voren koopt.
Het is schrikbarend duur .
Mijn vader is overleden in 1980.
Zijn graf is nog intact, maar in Rotterdam zou het zeker al geruimd zijn dan kun je voor herbegraven kiezen en daar hangt ook weer een prijskaartje aan.
Het is echt een geldklopperij die uitvaarten ed.
Dit wordt vaak gezegd, maar ik weet dat dit zeker niet in alle gevallen waar is. In onze gemeente worden de kosten gedekt, meer niet. Het is wel duurder geworden omdat
(1) voorheen het beleid was dat 70% of 80% van de kosten gedekt moesten worden (gemeente legde dus bij);
(2) er minder begrafenissen en meer crematies plaatsvinden.
samanthi schreef:Je kunt iig je wensen op papier zetten, vooral als er familie of nabestaanden zijn die andere opvattingen hebben.
Het voorkomt ruzie en of Veel spanning.
Sommige oude mensen laten het bij de kr vastleggen.
Iets hierover vastleggen lijkt mij in alle gevallen verstandig.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde pas een constructie, dat je al bij je leven een graf kunt kopen. Dat kost wel wat natuurlijk, maar het is aftrekbaar voor de belasting.
Als je dan een sterfgeval in je gezin hebt, heb je niet die kosten meer. Dat spreidt het nogal. Het scheelt ook een boel geregel. Ik ken het niet zo, maar het schijnt dat je duizend dingen moet regelen als er een sterfgeval is.
Nadeel van het vroeg kopen van een graf is, dat de grafrechten op dat moment al ingaan. Dus als je het voor dertig jaar koopt, en het duurt nog twintig jaar voor het wordt gebruikt, hou je nog maar tien jaar over. Het graf ligt dan twintig jaar ongebruikt terwijl je er wel voor betaald hebt.
Wij zijn deze optie aan het overwegen op het moment. We hebben geen verzekeringen of zo hiervoor.
Het regelen van een graf wordt door een begrafenisondernemer gedaan. Natuurlijk moet je wel veel beslissingen nemen, zeker als het overlijden onverwachts was en er niets van tevoren is vastgelegd. Maar ik denk dat juist het regelen van een graf iets is wat in die dagen aan je voorbijgaat omdat de begrafenisondernemer dat uit handen neemt.

Deze constructie begrijp ik niet zo, je kunt dan toch beter wat geld op een spaarrekening zetten hiervoor?
Of het aftrekbaar is, weet ik niet maar dat zal toch niet van doorslaggevende betekenis zijn, denk ik.

Die verzekeringen heb ik ook nooit begrepen, volgens mij is het een voorbeeld van het oververzekerd zijn van veel Nederlanders.
Je kunt al van te voren een graf kopen. Ik denk dat je dan zelf ook al (binnen de mogelijkheden) een plaats kunt uitkiezen.
Als je geen graf hebt, moet je keuzes maken in die hectische dagen na het sterfgeval. Kopen, huren? Kan ik een plaats kiezen? Het kan dan een verlichting van de regelstress zijn als je al een graf hebt.
De kosten van de begrafenis zijn aftrekbaar voor de belasting, als ik het goed heb begrepen. Dat betekent dat je dus nu de kosten van dat graf al mag opvoeren. Dat kan een prettige bijkomstigheid zijn. Daar is toch niks mis mee? Je spreidt ook de kosten, de feitelijke begrafenis wordt dan een stuk minder duur.

Het enige wat je verder kunt doen om de regelstress rond een overlijden te verminderen, is iets aangeven over de liturgie (als je daar iets in te zeggen hebt in jouw kerk), geliefde psalmen en teksten. En wat dingen over hoe de kaart er uit moet zien (zwarte rand of niet), adreslijsten in orde hebben, dat soort dingen.
Maar het schijnt dat je toch erg veel beslissingen moet nemen als het zover is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
eilander schreef:Het regelen van een graf wordt door een begrafenisondernemer gedaan. Natuurlijk moet je wel veel beslissingen nemen, zeker als het overlijden onverwachts was en er niets van tevoren is vastgelegd. Maar ik denk dat juist het regelen van een graf iets is wat in die dagen aan je voorbijgaat omdat de begrafenisondernemer dat uit handen neemt.

Deze constructie begrijp ik niet zo, je kunt dan toch beter wat geld op een spaarrekening zetten hiervoor?
Of het aftrekbaar is, weet ik niet maar dat zal toch niet van doorslaggevende betekenis zijn, denk ik.

Die verzekeringen heb ik ook nooit begrepen, volgens mij is het een voorbeeld van het oververzekerd zijn van veel Nederlanders.
Je kunt al van te voren een graf kopen. Ik denk dat je dan zelf ook al (binnen de mogelijkheden) een plaats kunt uitkiezen.
Als je geen graf hebt, moet je keuzes maken in die hectische dagen na het sterfgeval. Kopen, huren? Kan ik een plaats kiezen? Het kan dan een verlichting van de regelstress zijn als je al een graf hebt.
Een plaats uitkiezen zal bij ons in elk geval niet kunnen, er wordt gewoon op volgorde begraven.
Verder heb je wel gelijk dat het een aantal keuzes minder oplevert tijdens toch al emotionele dagen.
Maar ik zou het niet doen, in elk geval niet om deze reden.
Dodo schreef:De kosten van de begrafenis zijn aftrekbaar voor de belasting, als ik het goed heb begrepen. Dat betekent dat je dus nu de kosten van dat graf al mag opvoeren. Dat kan een prettige bijkomstigheid zijn. Daar is toch niks mis mee? Je spreidt ook de kosten, de feitelijke begrafenis wordt dan een stuk minder duur.
Als het zo zou kunnen, dan is er zeker niks mis mee. Ik vraag me sterk af of het waar is, maar misschien kan @refo er iets over zeggen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Misschien kan het de prijs drukken als je het graf van te voren koopt.
Het is schrikbarend duur .
Mijn vader is overleden in 1980.
Zijn graf is nog intact, maar in Rotterdam zou het zeker al geruimd zijn dan kun je voor herbegraven kiezen en daar hangt ook weer een prijskaartje aan.
Het is echt een geldklopperij die uitvaarten ed.
Dit wordt vaak gezegd, maar ik weet dat dit zeker niet in alle gevallen waar is. In onze gemeente worden de kosten gedekt, meer niet. Het is wel duurder geworden omdat
(1) voorheen het beleid was dat 70% of 80% van de kosten gedekt moesten worden (gemeente legde dus bij);
(2) er minder begrafenissen en meer crematies plaatsvinden.
samanthi schreef:Je kunt iig je wensen op papier zetten, vooral als er familie of nabestaanden zijn die andere opvattingen hebben.
Het voorkomt ruzie en of Veel spanning.
Sommige oude mensen laten het bij de kr vastleggen.
Iets hierover vastleggen lijkt mij in alle gevallen verstandig.
Ja maar hier in Rotterdam is het echt eg duur.
Een eenvoudige begrafenis in een algemeen graf komt op 6000 euro. Dan heb je geen koffie en moet je zelf voor de dragers zorgen.
Dus dat is veel geld voor een gemiddeld gezin.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik hoorde pas een constructie, dat je al bij je leven een graf kunt kopen. Dat kost wel wat natuurlijk, maar het is aftrekbaar voor de belasting.
Als je dan een sterfgeval in je gezin hebt, heb je niet die kosten meer. Dat spreidt het nogal. Het scheelt ook een boel geregel. Ik ken het niet zo, maar het schijnt dat je duizend dingen moet regelen als er een sterfgeval is.
Nadeel van het vroeg kopen van een graf is, dat de grafrechten op dat moment al ingaan. Dus als je het voor dertig jaar koopt, en het duurt nog twintig jaar voor het wordt gebruikt, hou je nog maar tien jaar over. Het graf ligt dan twintig jaar ongebruikt terwijl je er wel voor betaald hebt.
Wij zijn deze optie aan het overwegen op het moment. We hebben geen verzekeringen of zo hiervoor.
Dat ligt per gemeente verschillend.
Toen mijn vader - als eerste - overleed, hebben wij een familiegraf gekocht. Na 11 jaar overleed mijn moeder en ging de grafrust opnieuw in, echt maar voor 10 jaar! Toen kwam de gemeente met een rekening voor wederom 10 jaar en anders zou het geruimd worden.
Steen kun je ophalen anders wordt hij vernietigd.
samanthi schreef:Een eenvoudige begrafenis in een algemeen graf komt op 6000 euro. Dan heb je geen koffie en moet je zelf voor de dragers zorgen.
Je mag heel veel zelf doen. Wij wisten dat de eerste keer niet. Bij mijn moeder hebben we overbodige dure toeters en bellen weggelaten.
Dodo schreef:Maar het schijnt dat je toch erg veel beslissingen moet nemen als het zover is.
Welke kaart? De tekst. Welke kist? Hoeveel volgauto's, of eigen auto's, bloemen, muziek, liederen, sprekers, kist wel of niet laten zakken,
opbaren, condoleance, wanneer, en blijft de kist open of dicht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik hoorde pas een constructie, dat je al bij je leven een graf kunt kopen. Dat kost wel wat natuurlijk, maar het is aftrekbaar voor de belasting.
Als je dan een sterfgeval in je gezin hebt, heb je niet die kosten meer. Dat spreidt het nogal. Het scheelt ook een boel geregel. Ik ken het niet zo, maar het schijnt dat je duizend dingen moet regelen als er een sterfgeval is.
Nadeel van het vroeg kopen van een graf is, dat de grafrechten op dat moment al ingaan. Dus als je het voor dertig jaar koopt, en het duurt nog twintig jaar voor het wordt gebruikt, hou je nog maar tien jaar over. Het graf ligt dan twintig jaar ongebruikt terwijl je er wel voor betaald hebt.
Wij zijn deze optie aan het overwegen op het moment. We hebben geen verzekeringen of zo hiervoor.
Dat ligt per gemeente verschillend.
Toen mijn vader - als eerste - overleed, hebben wij een familiegraf gekocht. Na 11 jaar overleed mijn moeder en ging de grafrust opnieuw in, echt maar voor 10 jaar! Toen kwam de gemeente met een rekening voor wederom 10 jaar en anders zou het geruimd worden.
Steen kun je ophalen anders wordt hij vernietigd.
samanthi schreef:Een eenvoudige begrafenis in een algemeen graf komt op 6000 euro. Dan heb je geen koffie en moet je zelf voor de dragers zorgen.
Je mag heel veel zelf doen. Wij wisten dat de eerste keer niet. Bij mijn moeder hebben we overbodige dure toeters en bellen weggelaten.
Dodo schreef:Maar het schijnt dat je toch erg veel beslissingen moet nemen als het zover is.
Welke kaart? De tekst. Welke kist? Hoeveel volgauto's, of eigen auto's, bloemen, muziek, liederen, sprekers, kist wel of niet laten zakken,
opbaren, condoleance, wanneer, en blijft de kist open of dicht?
Ja bij mijn moeder hebben we bijvoorbeeld zelf de kist gedragen, zelf de kist gesloten, je kunt eventueel zelf de dode afleggen, dat hebben mijn tantes bij opa gedaan, dus dit soort dingen kun je zelf.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

In onze straat woont een oma die opeens na moest denken over de begrafenis van haar kleinzoon. Hij woonde bij haar in huis vanwege de vechtscheiding van zijn ouders en kon het blijkbaar allemaal niet meer aan.
Oma vond hem, levenloos. :fi
Ze had alles voor haar eigen begrafenis op papier gezet, vertelde ze.
Heel schokkend, om het zo van dichtbij mee te maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door helma »

Gemiddeld ruim 5 mensen per dag in Nederland die zelfmoord plegen. Aangrijpend.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Persoonlijk ben ik van mening dat je tijdens je leven reeds dient na te denken over jouw begrafenis. Heel veel zakelijke punten kan je al overdenken, tevens is het financiële aspect een belangrijk onderdeel van het geheel.
Het is m.i. geen overbezorgdheid als je een deel van je gedachten opschrijft en deelt met enkele vertrouwelingen om je heen. In de tijd van overleden spelen emoties een bijzonder grote rol, een uitvaartondernemer kan veel werk uit handen nemen. Toch geeft het veel rust als er van tevoren reeds goed is nagedacht. Hoewel we tevens de nuchterheid voor ogen moeten houden dat niet alles vastgelegd kan en hoeft te worden, want het gaat soms geheel anders dan bedacht.

De invulling van de financiën is, denk ik, geheel persoonsgebonden. Sparen. Verzekeren. Graf vroeg kopen. Graf huren. Lid van uitvaartonderneming. Volgens mij doet dat er allemaal niet zo toe wàt er wordt gekozen, maar wel dàt er wordt gekozen. Die verantwoordelijkheid heb je, niet alleen voor jezelf, maar voornamelijk voor jouw nabestaanden.
(~)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Ik zal wel een nitwit zijn, maar wat is het voordeel van het lid zijn van een begrafenisonderneming? Krijg je dan korting of zo?
Volgens mij zijn de meeste mensen hier lid. Nee daar gaat het niet om. Je betaalt jaarlijks een vast bedrag, met het oog op je overlijden. We moeten dat immers wel regelen?
Gewoon een uitvaartverzekering dus. Nog nooit gehoord dat dit via de begrafenisondernemer zelf kan.
Nee, het is een vereniging, die wel met een verzekeraar in zee gaat. Maar op zich bedoel ik geen verzekeraar.
Dit is hun website:
http://www.de-laatste-eer-rijssen.nl/index.html
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Vorst schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Ik zal wel een nitwit zijn, maar wat is het voordeel van het lid zijn van een begrafenisonderneming? Krijg je dan korting of zo?
Volgens mij zijn de meeste mensen hier lid. Nee daar gaat het niet om. Je betaalt jaarlijks een vast bedrag, met het oog op je overlijden. We moeten dat immers wel regelen?
Gewoon een uitvaartverzekering dus. Nog nooit gehoord dat dit via de begrafenisondernemer zelf kan.
Nee, het is een vereniging, die wel met een verzekeraar in zee gaat. Maar op zich bedoel ik geen verzekeraar.
Dit is hun website:
http://www.de-laatste-eer-rijssen.nl/index.html
Een dergelijke vereniging heb je ook in Barneveld. Op zich zit er wel iets moois in, met elkaar voor elkaars lasten zorgen. Dat is overigens ook het basisprincipe van een verzekeraar. Echter is daar het winstbejag steeds vaker leidend, helaas!
Verder heb je verschillende verzekeraars die zich "De Onderlinge..." noemen. Dat zijn ook non-profitorganisaties. Ik zie niet zo het verschil om lid te zijn van een vereniging of een 'onderlinge' waar winstbejag ook geen rol speelt.
(~)
Plaats reactie