Nadenken over je begrafenis

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Misschien denk ik te emotieloos, maar wat is er mis met het ruimen van een graf?
In principe is er bij het graf toch niets meer te vinden? Het lichaam is vergaan.
Het kan natuurlijk wel een herdenkingsplaats zijn, maar dat kan toch ook op een algemene plaats, niet bij een specifiek stukje grond?
Een vriend van mijn man is beheerder van een begraafplaats. Er zijn mensen die tweemaal per dag bij het graf van hun kind komen. Al 20 jaar lang, slaan nooit over. Gaan ook niet met vakantie.
Daar tegenover zijn er mensen die na de plechtigheid nooit meer terugkomen. Ze laten al dan niet een steen plaatsen, maar gaan niet kijken. Ze vinden er niks.
Daar tussenin zitten allerlei variaties, 1 keer per week, 1 keer per jaar.
Rouw is een proces dat voor iedereen anders is. Ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt en ben soms overvallen door diepe gevoelens, die onverwacht opkwamen en waar je gehoor aan moet geven.
Ook maak ik vanwege mijn werk vaak mee dat rouw zo persoonlijk beleefd wordt.
Ook bij echtparen. Je moet elkaar de ruimte blijven geven. Een moeder gaat elke dag het grafje van haar kind bezoeken, de man wil nooit met haar mee.
Ik weet dat je niet emotieloos bent, maar de vraag kan keihard aankomen.
Maar bij een familiegraf dat al meer dan 50 jaar bestaat, zie je nooit nabestaanden meer. Dus er komt op den duur wel een einde aan. Persoonlijk vind ik 10 jaar te kort.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

Ik sprak onlangs iemand die zich zorgen maakte over hoe het met de graven van zijn familieleden zou gaan na zijn dood. Hij verzorgde nog altijd de graven van ouders en grootouders en zo nog een paar. Hoe moest dat nu gaan?
Daar moet je natuurlijk voorzichtig mee omgaan. Tegelijk denk ik dan: is dit wel Bijbels gedacht? Een mens zal vergaan tot stof, 'men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer'.
Is het dan goed om ons zorgen te maken over deze graven?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Vorst »

Wat een vreemde gedachte. Omdat er in de bijbel staat dat iemand zijn vader en moeder zal verlaten concludeer je toch ook niet dat je na het uit huis gaan nooit meer bij je ouders op bezoek komt?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik sprak onlangs iemand die zich zorgen maakte over hoe het met de graven van zijn familieleden zou gaan na zijn dood. Hij verzorgde nog altijd de graven van ouders en grootouders en zo nog een paar. Hoe moest dat nu gaan?
Daar moet je natuurlijk voorzichtig mee omgaan. Tegelijk denk ik dan: is dit wel Bijbels gedacht? Een mens zal vergaan tot stof, 'men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer'.
Is het dan goed om ons zorgen te maken over deze graven?
In de Bijbel worden de overledenen met veel zorg behandeld en begraven.
...en daar heb ik Lea begraven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door ejvl »

Vorst schreef: Daarbij vind ik het respectloos naar de mensen die vaak een graf bezoeken en daar hun verdriet kwijt kunnen.
Een vraag stellen omdat je iets niet begrijpt, of niet inziet, of er anders over denkt, kan mijns inziens niet respectloos zijn. Het is wel respectloos als ik claim dat er niets mis is met het ruimen van een graf, maar dat doe ik daarom ook niet.
Mede door de bijdrage van @Mara en @Klavart, krijg ik inzicht.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Vorst »

Blijkbaar beschik je over weinig invoelend vermogen. Dat is dan wellicht een iets betere woordkeuze, al komen beide woorden dicht bij elkaar bij dergelijke onderwerpen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Jacobse »

Als onze Heere niet weerkomt in onze levenstijd maar later, dan zal ieder van ons een keer de grens tussen de tijd en de eeuwigheid overschrijden. Wij kennen die dag en dat uur niet. In alle eenvoud en veel te kort gezegd, wat staat in Jesaja 40 vers 4, gaat ook over ieder van ons; onze bergen van ongerechtigheid en onze dalen van zonde, die moeten als zodanig algeheel beleden worden aan de Heere met de bede om vergeving in God's gratie, en voortaan nagelaten worden; dan is er een rechte baan voor onze God; Hij rijdt door vlakke velden.
Dat is primair.
Secundair is, dat het ook van belang lijkt om tijdig ook orde te stellen op onze aardse zaken. Dat betreft aangelegenheden als de nalatenschap en inkomen en pensioen voor de achterblijvenden. En in de tijd eerder, het voorziern in de uitvaart. In het bijzonder dat niet overlaten aan nabestaanden, die in hooguit enkele dagen dan er voor komen te staan en maar moeten zien hoe dat een en ander te regelen, wellicht zonder te weten hoe hij of zij die is overleden, het gewenst zou hebben.
Een gelovige, die voor tijd en eeuwigheid zijn of haar verwachting heeft van de Heere, zou die niet zelf in een door hem of haar opgemaakt en ondertekend geschrift, kunnen en willen aangeven hoe die uitvaart moet en mag plaatsvinden ? Welke lezingen en liederen er zullen zijn, en over welke tekst in de rouwdienst/dankdienst voor het leven gesproken zal worden ? En welk een ruimte en welk een gelegenheid geeft dat om juist op zo een dag te mogen spreken, zoals Paulus dat zegt, van de hoop die in ons is, van het woord van de Heere Zelf als Hij zegt dat wie in Hem gelooft zal leven al ware hij/zij gestorven, en dat wie in de Heere gelooft en leeft, in eeuwigheid niet echt zal zal sterven.
Uiterst dicht bij mij geschiedde het volgende.
De mevrouw die ging overlijden, had tijdig testamentaire voorzieningen getroffen.
Een deel van haar vermogen was ondergebracht in een stichting van algemeen nut, zodat ook na haar overlijden er financieel aan barmhartigheid kon blijven worden gedaan.
Daar ver bovenuit steeg dat zij, die zich algeheel aan de Heere had toevertrouwd, wilde, en uitdrukkelijk in het vooruit te kennen had gegeven, dat - wat ook is gedaan -in de dankdienst voor haar leven namens haar aan alle aanwezigen in de kerk de uitnodiging en de oproep werd uitgesproken om de Heere te zoeken waar vinden aan verbonden is, dat dan het hemelse Jerusalem zou wachten aan het einde van de aardse levensreis, waar zij allen hoopte weer te zien, en dat daarom haar wens en hartelijke begeerte was en is:
tot ziens in het nieuwe Jerusalem.
Op haar steen in het eerder gekochte familiegraf staat: in het kruis zal ik eeuwig roemen.
Daaronder staat, dat zij daar rust: tot aan de Grote Morgen van de wederkomst van de Heere Jezus Christus.
Zo spreekt zij nog nadat zij gestorven is.
Ter hartelijke navolging gaarne aanbevolen
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Ik hoorde pas een verhaal over een bedrijf dat catert voor begrafenissen en dergelijke. Een keer kregen ze per ongeluk de verkeerde rekening, ze kregen namelijk de rekening binnen die de begrafenisondernemer stuurt aan de klanten. Tot hun verbazing zagen de cateraars dat het bedrag dat zij rekenden voor het eten, door de begrafenisonderneming was verdubbeld.

Persoonlijk vind ik dat schandalig. Maar mijn man haalde zijn schouders op, ja, dat was normaal.
Is dat zo? Ik snap dat zo'n man er wat op legt, hij heeft er werk aan. Maar verdubbelen?

De les is waarschijnlijk dat je bij een begrafenis zo min mogelijk in handen van de begrafenisondernemer moet leggen, omdat hij dat fors in rekening gaat brengen. Dus beter zelf je kaarten laten drukken, bloemen bestellen, broodjes regelen. Dat scheelt veel geld.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door emigrant »

Ja, heb ik ook nare ervaring mee. De begrafenisondernemer maakt misbruik van je emotionele kwetsbaarheid dat moment.

Slechts 1 auto die ons komt ophalen. Prijskaartje. (“Ja, de chauffeur heeft wel kosten voor zijn kostuum en nette auto”)

Zaterdagtoeslag.

“Wilt u geen bidprentjes? Kunnen wij voor zorgen hoor”.

De volgende keer zeggen wij bij een uitvaart tegen ze: doe uw boek met opties maar weg, luister maar naar ons, want wij weten al precies hoe en wat we het willen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Ik hoorde pas een verhaal over een bedrijf dat catert voor begrafenissen en dergelijke. Een keer kregen ze per ongeluk de verkeerde rekening, ze kregen namelijk de rekening binnen die de begrafenisondernemer stuurt aan de klanten. Tot hun verbazing zagen de cateraars dat het bedrag dat zij rekenden voor het eten, door de begrafenisonderneming was verdubbeld.

Persoonlijk vind ik dat schandalig. Maar mijn man haalde zijn schouders op, ja, dat was normaal.
Is dat zo? Ik snap dat zo'n man er wat op legt, hij heeft er werk aan. Maar verdubbelen?

De les is waarschijnlijk dat je bij een begrafenis zo min mogelijk in handen van de begrafenisondernemer moet leggen, omdat hij dat fors in rekening gaat brengen. Dus beter zelf je kaarten laten drukken, bloemen bestellen, broodjes regelen. Dat scheelt veel geld.
Alles met rouw en trouw is commercieel gezien big business. Mensen zijn minder kritisch omdat er gevoel en emotie meespeelt en betalen gemiddeld genomen een stuk meer.

Daarom ben ik zelf stevig voorstander van vroegtijdig nadenken over kosten rondom mijn eigen begrafenis. Daar wil ik mijn vrouw en overige familie zo min mogelijk mee lastig vallen. Hoewel niet alles voor te programmeren is.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door liz boer »

Wij hebben een boekje van een begrafenisondernemer ingevuld, in grote lijnen staat erin hoe we het zouden willen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:Ik hoorde pas een verhaal over een bedrijf dat catert voor begrafenissen en dergelijke. Een keer kregen ze per ongeluk de verkeerde rekening, ze kregen namelijk de rekening binnen die de begrafenisondernemer stuurt aan de klanten. Tot hun verbazing zagen de cateraars dat het bedrag dat zij rekenden voor het eten, door de begrafenisonderneming was verdubbeld.

Persoonlijk vind ik dat schandalig. Maar mijn man haalde zijn schouders op, ja, dat was normaal.
Is dat zo? Ik snap dat zo'n man er wat op legt, hij heeft er werk aan. Maar verdubbelen?

De les is waarschijnlijk dat je bij een begrafenis zo min mogelijk in handen van de begrafenisondernemer moet leggen, omdat hij dat fors in rekening gaat brengen. Dus beter zelf je kaarten laten drukken, bloemen bestellen, broodjes regelen. Dat scheelt veel geld.
Dat gebeurt op vele manieren. Ik weet niet hoe het met de gemiddelde inkomsten van een begrafenisondernemer zit, maar deze zal ook een salaris moeten hebben en eind vd maand rondkomen.
Als hij totaal dik geld verdiend, vind ik het niet echt netjes, als hij dit nodig heeft om een fatsoenlijk salaris te verkrijgen, waarom niet?

Als winkels een artikel verkopen, bijvoorbeeld een spijkerbroek, gaat deze misschien ook wel 300% omhoog, je kunt het uiteraard ook zelf kopen bij een groothandel, of in China, dan heb je het goedkoper. Doe je het via de winkel, of in dit geval de begrafenisondernemer, zal het altijd duurder zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Ik zag laatst een advertentie van een begrafenisondernemer, die 3 soorten begrafenissen aanbood.
Basis, persoonlijk en uitgebreid.
Dodo schreef:Dus beter zelf je kaarten laten drukken, bloemen bestellen, broodjes regelen. Dat scheelt veel geld.
Ik denk niet iedereen hiertoe in staat is. Zeker als het een onverwacht sterfgeval is.
emigrant schreef:Ja, heb ik ook nare ervaring mee. De begrafenisondernemer maakt misbruik van je emotionele kwetsbaarheid dat moment.
Dat gebeurt wel vaak denk ik. Je voelt je schuldig als je gaat beknibbelen.
Ik zie mensen met bloemstukken sjouwen waarvan ik denk, had dit bij leven gegeven, dan had zij of hij er nog plezier van gehad. Nu ligt het te vergaan op een zandvlakte.
Wandelende schreef:Alles met rouw en trouw is commercieel gezien big business
Het is soms niet normaal wat mensen voor 1 dag uitgeven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Dat (wat ejvl zei) vind ik een beetje onlogisch. De begrafenisondernemer brengt zijn tijd, kennis, en dienstbaarheid in. Daar verdient hij zijn geld mee. Dat hij er wat oplegt als hij bemiddelt tussen derde partijen, zoals de cateraar, snap ik. Maar het bedrag verdubbelen vind ik geen verband hebben met de hoeveelheid werk die hij er aan heeft. Daarnaast ben ik er vrij zeker van dat hij dit niet vertelt aan de achtergebleven familie. Daar zit het pijnpunt. De familie wil alles netjes doen, je gaat niet afdingen over het lichaam van de dierbare overledene heen, en zo kan de begrafenisman rekenen wat hij wil op kosten van een verdrietige familie.
Wij hebben wel doorgesproken dat, mochten we een keer een begrafenis moeten regelen, we zouden moeten overwegen om zelf dingen te doen. Je kunt ook zelf de broodjeszaak bellen, je kunt ook zelf aangifte gaan doen bij de gemeente, je kunt een kist uitzoeken en meteen op de prijs letten. Je hoeft je niet uit te leveren aan de begrafenisondernemer.

*** Ik zie dat Mara vergelijkbare dingen zegt :)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Dat (wat ejvl zei) vind ik een beetje onlogisch. De begrafenisondernemer brengt zijn tijd, kennis, en dienstbaarheid in. Daar verdient hij zijn geld mee. Dat hij er wat oplegt als hij bemiddelt tussen derde partijen, zoals de cateraar, snap ik. Maar het bedrag verdubbelen vind ik geen verband hebben met de hoeveelheid werk die hij er aan heeft. Daarnaast ben ik er vrij zeker van dat hij dit niet vertelt aan de achtergebleven familie. Daar zit het pijnpunt. De familie wil alles netjes doen, je gaat niet afdingen over het lichaam van de dierbare overledene heen, en zo kan de begrafenisman rekenen wat hij wil op kosten van een verdrietige familie.
Wij hebben wel doorgesproken dat, mochten we een keer een begrafenis moeten regelen, we zouden moeten overwegen om zelf dingen te doen. Je kunt ook zelf de broodjeszaak bellen, je kunt ook zelf aangifte gaan doen bij de gemeente, je kunt een kist uitzoeken en meteen op de prijs letten. Je hoeft je niet uit te leveren aan de begrafenisondernemer.

*** Ik zie dat Mara vergelijkbare dingen zegt :)
De praktijk leert echter wel, als mensen niet van tevoren concreet nadenken over de invulling van zaken, dat die laatste alinea vaak alsnog wordt overgelaten aan een begrafenisondernemer. Zodoende denk ik dat het belangrijk is om de hoofdlijnen al in leven vast te stellen en dat eens in de bijv. vijf jaar kritisch voor jezelf door te nemen.
(~)
Plaats reactie