Nadenken over je begrafenis

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

windorgel schreef:Mara, zoals jij het aangeeft werkt het in onze gemeente ook. Alleen is bij ons de termijn 40 jaar (gerekend vanaf de aankoop vh graf) waarna nog eenmaal tien jaar verlengd mag worden. En idd geldt na de laatste begrafenis (max 2 bij ons) grafrust van 10 jaar.
Omdat er 3 plaatsen zijn, mag iemand in de familie eventueel een plaats reserveren.
Zijn ook kosten aan verbonden.
Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat het een melkkoetje is van de gemeente.
Er komen rondom sterven en begraven zoveel emoties kijken, dat mensen al snel geneigd zijn om toe te stemmen.
En daar wordt "gebruik" van gemaakt.
Heel vreemd, maar je praat daar bij leven niet over, ik hoor dit van heel veel mensen nu.
Ouders hebben zo hun wensen rondom begrafenisrituelen, maar niet over de tijd die ze met rust gelaten willen worden.
En dan is te hopen dat alle kinderen dezelfde wens hebben, m.a.w. dat ze allemaal willen meebetalen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door windorgel »

Klopt, en zeker na een plotseling overlijden is men kwetsbaar. Er is ineens zoveel te regelen en je kan de werkelijkheid nog niet bevatten. De prijs vind je dan niet zo belangrijk, wel dat alles netjes en ordelijk gaat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

windorgel schreef:Klopt, en zeker na een plotseling overlijden is men kwetsbaar. Er is ineens zoveel te regelen en je kan de werkelijkheid nog niet bevatten. De prijs vind je dan niet zo belangrijk, wel dat alles netjes en ordelijk gaat.
En we zijn nu jaren nadien en blijken er ook emoties mee te spelen. :fi
De één benadert het tamelijk nuchter en bij de ander komt er verdriet bij te pas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Dat nadenken nuttig en noodzakelijk is, blijkt wel uit dit bericht op AD:

Nabestaanden die hun familielid willen zien in de rouwkamer van het uitvaartcentrum kunnen dat voortaan op internet doen. Uitvaartcentrum Dordrecht en Omstreken heeft daarvoor als eerste in Nederland full hd-camera's opgehangen. De beelden kunnen door nabestaanden via Facebook worden gedeeld.
Met een inlogcode kunnen nabestaanden 24 uur per dag haarscherpe videobeelden van hun dierbare bekijken vanuit de rouwkamer. ,,De familie kan uiteraard ook altijd terecht in die kamers, want daar krijgen ze een sleutel van,'' zegt directeur Ad de Jong van het Dordtse uitvaartcentrum. ,,Maar er zijn ook regelmatig familieleden die in het buitenland wonen die willen kijken. Voor hen is dit een uitkomst.''

Is dit nu een goede ontwikkeling of gewoon... een logisch gevolg en kijken we hier niet meer van op?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Van Ewijk »

Miscanthus schreef:Denkt iemend wel eens na over je begrafenis?
Heb je daar wensen voor of laat je het aan anderen over?
Gewoon de goedkoopste die er is.
Minimale besloten kring en zo eenvoudig als maar kan.
Open kist en kijkdag houd ik in ieder geval niet van.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:
Miscanthus schreef:Denkt iemend wel eens na over je begrafenis?
Heb je daar wensen voor of laat je het aan anderen over?
Gewoon de goedkoopste die er is.
Minimale besloten kring en zo eenvoudig als maar kan.
Open kist en kijkdag houd ik in ieder geval niet van.
Heb je dat vastgelegd dan?
Ik heb diverse keren een begrafenis bijgewoond waarvan ik dacht: dit zou de overledene nooit zo gewild hebben.
Maar ja, als je het aan de nabestaanden overlaat... kunnen er vervelende dingen gebeuren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Orchidee »

Van Ewijk schreef:
Miscanthus schreef:Denkt iemend wel eens na over je begrafenis?
Heb je daar wensen voor of laat je het aan anderen over?
Gewoon de goedkoopste die er is.
Minimale besloten kring en zo eenvoudig als maar kan.
Open kist en kijkdag houd ik in ieder geval niet van.
Idem.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door JolandaOudshoorn »

Er zijn een aantal dingen die ik wel genoemd zou hebben tijdens de uitvaart. Of eigenlijk, maar 1 ding en dat is dat God grote dingen gedaan heeft in mijn leven. Dat zal de centrale boodschap moeten zijn: hoe goed God is. Voor de rest mogen de nabestaanden het invullen. Zij moeten een verlies verwerken en zelf merk ik er niets van. En als het goed is, weten de nabestaanden wat wel of niet bij mij past.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Desiree »

O sorry Jolanda, we waren tegelijk aan het typen. Mooi om jouw antwoord te lezen.

Toch ga ik maar eens zo'n boekje invullen. Nog steeds niet gedaan. Ik weet welke begrafenisondernemer ik wil. En ik heb ook een adressenlijst. Ik zou graag een gezang gezongen willen hebben en heel de familie weet welke dat is... In de kerk wordt dat niets, maar op het graf wel. En verder moeten ze vooral aan zichzelf denken, zij mogen nog door en dat zal al moeilijk genoeg zijn. Daar moeten ze vooral aan denken. En aan God, die met ze zal zijn, zoals Hij met mij was. Over Hem mag worden gepreekt...

Maar nu eerst het boekje.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door samanthi »

Ik heb ook een boekje van een begrafenisondernemer liggen, maar nog steeds niet ingevuld.
Wil dit zeker doen. De nabestaande hoeven niet zoveel meer te regelen en er kunnen geen misverstanden ontstaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door JolandaOudshoorn »

Desiree schreef:O sorry Jolanda, we waren tegelijk aan het typen. Mooi om jouw antwoord te lezen.

Toch ga ik maar eens zo'n boekje invullen. Nog steeds niet gedaan. Ik weet welke begrafenisondernemer ik wil. En ik heb ook een adressenlijst. Ik zou graag een gezang gezongen willen hebben en heel de familie weet welke dat is... In de kerk wordt dat niets, maar op het graf wel. En verder moeten ze vooral aan zichzelf denken, zij mogen nog door en dat zal al moeilijk genoeg zijn. Daar moeten ze vooral aan denken. En aan God, die met ze zal zijn, zoals Hij met mij was. Over Hem mag worden gepreekt...

Maar nu eerst het boekje.
We denken hetzelfde! Inderdaad, preek over Hem. En vaak is het regelen van een begrafenis een goede manier om rouw te verwerken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gian »

Orchidee schreef:
Van Ewijk schreef:
Miscanthus schreef:Denkt iemend wel eens na over je begrafenis?
Heb je daar wensen voor of laat je het aan anderen over?
Gewoon de goedkoopste die er is.
Minimale besloten kring en zo eenvoudig als maar kan.
Open kist en kijkdag houd ik in ieder geval niet van.
Idem.
Inderdaad. Geen cent teveel aan uitgeven. Cremeren heb ik persoonlijk ook geen enkel probleem mee. Of je nu langzaam of in een paar minuten overgaat tot stof.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door SecorDabar »

Gian schreef:
Orchidee schreef:
Van Ewijk schreef:
Miscanthus schreef:Denkt iemend wel eens na over je begrafenis?
Heb je daar wensen voor of laat je het aan anderen over?
Gewoon de goedkoopste die er is.
Minimale besloten kring en zo eenvoudig als maar kan.
Open kist en kijkdag houd ik in ieder geval niet van.
Idem.
Inderdaad. Geen cent teveel aan uitgeven. Cremeren heb ik persoonlijk ook geen enkel probleem mee. Of je nu langzaam of in een paar minuten overgaat tot stof.
In navolging van de Heere Jezus Christus zal een christen begraven willen worden.
Ook ligt daar sterk de gedachte aan de wederopstanding des vleses in.
Het hart van de christen verwacht dat de wederkomst van Christus kan zeer spoedig zijn.
Het houdt de gedachte levend, dat we na een paar uur in het graf gelegen te hebben, al kunnen opstaan uit ons graf, omdat de Heere Jezus Christus is wedergekomen: Maranatha! Zie Hij komt!
Bij lijkverbranding wordt het lichaam door toedoen van mens(en) verbrand.
Bij begraven vind de ontbinding door de natuur plaats, zonder toedoen van een mens.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Luther »

Gian schreef:Inderdaad. Geen cent teveel aan uitgeven. Cremeren heb ik persoonlijk ook geen enkel probleem mee. Of je nu langzaam of in een paar minuten overgaat tot stof.
Voor mij weegt zwaar dat Bijbelse gegevens wijzen op begraven als de christelijke wijze van 'ter aarde bestellen'; verbranden dat deden de heidenen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Van Ewijk »

SecorDabar schreef: In navolging van de Heere Jezus Christus zal een christen begraven willen worden.
Ook ligt daar sterk de gedachte aan de wederopstanding des vleses in.
Het hart van de christen verwacht dat de wederkomst van Christus kan zeer spoedig zijn.
Het houdt de gedachte levend, dat we na een paar uur in het graf gelegen te hebben, al kunnen opstaan uit ons graf, omdat de Heere Jezus Christus is wedergekomen: Maranatha! Zie Hij komt!
Bij lijkverbranding wordt het lichaam door toedoen van mens(en) verbrand.
Bij begraven vind de ontbinding door de natuur plaats, zonder toedoen van een mens.
Ikzelf, en dat is mijn persoonlijke overtuiging, ben van mening dat de macht van God alles overtreffend is.
Kort gezegd, ik geloof dat God zelfs bij machte is om bij de opstand zelfs verstrooide as nog bijeen kan brengen tot opstanding indien hij dat wil.
Crematie is een menselijke uitvoering en geen mens is in staat om door zijn daden God barrières op te werpen zodat deze zijn werk niet kan uitvoeren.
Ik heb nergens in de bijbel letterlijk een verbod op crematie gelezen.
Wel dat alles kan voor diegene die geloofd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie