Nadenken over je begrafenis

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door huisman »

ashes to ashes, dust to dust
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

huisman schreef:ashes to ashes, dust to dust
Als je dit alleen zo zegt, zou het ook kunnen zijn dat je cremeren dus goedkeurt.
Ashes to ashes...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door windorgel »

Het ruimen van graven predikt ons dat we, uit stof geschapen, tot stof wederkeren.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Vorst »

windorgel schreef:Het ruimen van graven predikt ons dat we, uit stof geschapen, tot stof wederkeren.
Volgens mij predikt het vooral ruimtegebrek.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23842
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door refo »

Vorst schreef:
windorgel schreef:Het ruimen van graven predikt ons dat we, uit stof geschapen, tot stof wederkeren.
Volgens mij predikt het vooral ruimtegebrek.
En geldgebrek. Als je €1250 euro betaalt gaat een nieuwe periode in, eventueel na een herbegrafenis.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Luther »

Vorst schreef:
windorgel schreef:Het ruimen van graven predikt ons dat we, uit stof geschapen, tot stof wederkeren.
Volgens mij predikt het vooral ruimtegebrek.
Het toont vooral het gebrek aan respect bij overheden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28674
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door DDD »

Hoe je zelfs aan de droevigste zuinigheid nog stichtelijke opmerkingen kunt ontlenen. Het is werkelijk verbazend.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

DDD schreef:Hoe je zelfs aan de droevigste zuinigheid nog stichtelijke opmerkingen kunt ontlenen. Het is werkelijk verbazend.
Tja... zo verbazend vind ik het niet (meer). :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door windorgel »

Sorry voor het misverstand. Ik bedoel geenszins dat graven binnen 10, 20 jaar geruimd zouden moeten worden. Maar in mijn woonplaats heb ik gezien dat een begraafplaats waar al 80 jaar niemand meer begraven was geruimd werd. Dat maakte veel indruk op me: men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hier betaal je dan ook gelijk voor 30 jaar, dus voor die 30 jaar is er "niets aan de hand", word er tussen die 30 jaar weer iemand bij begraven, gaat vanaf dat moment, opnieuw die 30 jaar in, in Ridderkerk is dat ook zo.
Het zal per woonplaats/gemeente verschillen denk ik.
Nee, dat is dus niet waar!
Als je een familiegraf aankoopt, gaat vanaf dag 1 de teller lopen tot - in dit geval - 30 jaar na die datum (dat kan ook 20 jaar zijn, ligt per gemeente verschillend)
als het 2e familielid overlijdt, betaal je grafrechten om het graf te openen en te sluiten, maar die teller loopt gewoon door.
Dus na 30 jaar krijg je een brief van de gemeente, waarin zij aangeven dat je het kunt verlengen.
Je kunt dus niet tussentijds tijd erbij huren, pas als de termijn bijna verstreken is.
windorgel schreef:Sorry voor het misverstand. Ik bedoel geenszins dat graven binnen 10, 20 jaar geruimd zouden moeten worden. Maar in mijn woonplaats heb ik gezien dat een begraafplaats waar al 80 jaar niemand meer begraven was geruimd werd. Dat maakte veel indruk op me: men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.
Ik heb met jou geen misverstand hoor, ik doelde op een andere, nogal koude opmerking en misschien DDD ook, dat weet ik dus niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wim Anker »

windorgel schreef:Sorry voor het misverstand. Ik bedoel geenszins dat graven binnen 10, 20 jaar geruimd zouden moeten worden. Maar in mijn woonplaats heb ik gezien dat een begraafplaats waar al 80 jaar niemand meer begraven was geruimd werd. Dat maakte veel indruk op me: men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.
Als de tekst hierop zou duiden zou er wel ligplaats hebben gestaan i.p.v. standplaats. :bobo
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef:Bij ons "mogen" er in principe maar 2 personen bij elkaar, met hoge uitzondering en/of in speciale "gevallen" max 3.
Mijn schoonvader is in 1962 overleden, precies 30 jaar later mijn schoonmoeder en toen ging die 30 jaar opnieuw in.
Dit is echt waar hoor @Mara.

ps: mijn grootouders hebben er bewust voor gekozen; geen eigen graf, een "huurgraf van 10 jaar" en geen steen......
Wij vinden hun "standplaats" "ligplaats" dus echt niet meer, hun dochter van toen 42 jaar is ook op die manier begraven, ook geen steen, zij waren daar erg uitgesproken over, dat het "onzin" is om de doden nog te bezoeken......
Mijn grootouders van mijn vaders kant liggen nog steeds begraven en zolang er genoeg "begraafruimte" blijft zullen zij daar ook blijven liggen (1966 overl.)
Tja zoveel mensen, zoveel zinnen......
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Orchidee schreef:Bij ons "mogen" er in principe maar 2 personen bij elkaar, met hoge uitzondering en/of in speciale "gevallen" max 3.
Mijn schoonvader is in 1962 overleden, precies 30 jaar later mijn schoonmoeder en toen ging die 30 jaar opnieuw in.
Dit is echt waar hoor @Mara.

ps: mijn grootouders hebben er bewust voor gekozen; geen eigen graf, een "huurgraf van 10 jaar" en geen steen......
Wij vinden hun "standplaats" "ligplaats" dus echt niet meer, hun dochter van toen 42 jaar is ook op die manier begraven, ook geen steen, zij waren daar erg uitgesproken over, dat het "onzin" is om de doden nog te bezoeken......
Mijn grootouders van mijn vaders kant liggen nog steeds begraven en zolang er genoeg "begraafruimte" blijft zullen zij daar ook blijven liggen (1966 overl.)
Tja zoveel mensen, zoveel zinnen......
Ik heb het nl. nagevraagd en de begrafenisondernemer is ook werkzaam aldaar.
Hij zegt: dat is echt een misverstand, je kunt niet tussentijds de teller stilzetten en opnieuw laten afgaan als het ware, wel krijgt het famielid dat het laatste erbij komt, 10 jaar grafrust, dat is bij wet bepaald.
Ik geloof jou wel, maar deze man wist waar hij over sprak, het is zijn werk.

Er is inderdaad een groep mensen die bewust kiezen voor een anoniem graf. Maar ik vraag me af waar ze dit op baseren. Het is toch Bijbels, want zei Jakob niet: "en daar heb ik Lea begraven." En werd de Heere Jezus op een verborgen plekje gelegd?
Ik houd ook niet van graftoerisme.
Ik ga er ook niet heen om troost te zoeken.
Er zijn mensen die dagelijks wanhopig bij de steen van een geliefde zitten als dat nodig is bij een rouwproces, moeten ze dat blijven doen.
Het is zo persoonlijk.
Maar ik denk dat het goed is om er geen bedevaartsoord van te maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door windorgel »

Wim Anker schreef:
windorgel schreef:Sorry voor het misverstand. Ik bedoel geenszins dat graven binnen 10, 20 jaar geruimd zouden moeten worden. Maar in mijn woonplaats heb ik gezien dat een begraafplaats waar al 80 jaar niemand meer begraven was geruimd werd. Dat maakte veel indruk op me: men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.
Als de tekst hierop zou duiden zou er wel ligplaats hebben gestaan i.p.v. standplaats. :bobo
Dat beweer ik ook niet, maar aan die tekst moest ik wel denken op dat moment. Ik begrijp natuurlijk dat de tekst duidt op het sterven.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door windorgel »

Mara, zoals jij het aangeeft werkt het in onze gemeente ook. Alleen is bij ons de termijn 40 jaar (gerekend vanaf de aankoop vh graf) waarna nog eenmaal tien jaar verlengd mag worden. En idd geldt na de laatste begrafenis (max 2 bij ons) grafrust van 10 jaar.
Plaats reactie