Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bourdon16 »

CvD schreef:
Bourdon16 schreef:Boven de 25 graden moet bij ons de organist verplicht met alle registers open spelen tbv de luchtcirculatie. Boven de 30 graden ook alle koppels open, en dat zijn er maar liefst 5.

:)
En komt de wind dan van voren?
Ja, wij krijgen elke dienst de wind van voren.
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ik vind niet dat ik er perse netter hoef uit te zien dan de Koning en eerlijk gezegd is hij ook geen stijlicoon.

Dus ik vind dat een wonderlijke argumentatie. :)
Niet netter dan de koning, maar wel minstens zo netjes als dat we ons zouden kleden als we bij hem uitgenodigd worden. In de kerk komen we toch voor de Koning der koningen?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:
Bourdon16 schreef:Boven de 25 graden moet bij ons de organist verplicht met alle registers open spelen tbv de luchtcirculatie. Boven de 30 graden ook alle koppels open, en dat zijn er maar liefst 5.

:)
En dat moet met jullie orgel in jullie kerk absoluut een verschil maken. Dat formaat orgel blaast de leien van het dak . :)
Haha ja klopt.. als je speelt gaat het meeste gelukkig over je heen. Ik begreep dat een drieklaviers orgel ook is besproken maar qua ruimte was dit het maximaal haalbare. Voor de windvoorziening is toen ook al een kelder gebouwd.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

MGG schreef:
DDD schreef:Ik vind niet dat ik er perse netter hoef uit te zien dan de Koning en eerlijk gezegd is hij ook geen stijlicoon.

Dus ik vind dat een wonderlijke argumentatie. :)
Niet netter dan de koning, maar wel minstens zo netjes als dat we ons zouden kleden als we bij hem uitgenodigd worden. In de kerk komen we toch voor de Koning der koningen?
Zeker. Maar ik zou er geen probleem mee hebben de koning te ontmoeten in korte broek. Dat hangt wel af van de omstandigheden. In een geklimatiseerde ruimte voor een diner ligt dat weer minder voor de hand. Hoe formeler de aangelegenheid, hoe eerder een lange broek.

Maar goed. Het is een bijzaak.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Korte broeken in de kerk vind ik eigenlijk "not done". De kleding om naar Gods Huis te gaan, mag best anders zijn dan kleding voor recreatieve activiteiten. Wat mij betreft is de norm "business casual" of netter. Met hete temperaturen vind ik een overhemd met korte mouwen (of evt een nette polo) geen probleem. Aan de andere kant moet iedereen die argeloos binnen komt lopen zich welkom voelen. Geen afkeurende blikken of de maat nemen dus, maar een vriendelijke en liefdevolle benadering!

In onze gemeente waar alle dames een hoofddeksel dragen, is mij nog nooit een grote of vreemde hoed opgevallen. Of de bijzondere fenomenen die ik op Refoforum lees komen in de gemeente waar ik lid van ben niet voor, of ik heb er geen oog voor. Of de reden moet zijn dat ik niet achterin de kerk zit.
Dragen jouw kinderen korte broeken naar de kerk of liever niet?
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bertiel »

ik mocht het nooit als het kind (korte broek).
zie het bij ons bij de -12 wel, ook niet zo'n probleem.
ik zag afgelopen zondag een wat oudere jongen met korte broek (toerist), ook geen probleem mee.
Doe zelf altijd een overhemd aan met lange mouwen, die kunnen wel eens opgerold zijn als het jasje thuis is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Korte broeken in de kerk vind ik eigenlijk "not done". De kleding om naar Gods Huis te gaan, mag best anders zijn dan kleding voor recreatieve activiteiten. Wat mij betreft is de norm "business casual" of netter. Met hete temperaturen vind ik een overhemd met korte mouwen (of evt een nette polo) geen probleem. Aan de andere kant moet iedereen die argeloos binnen komt lopen zich welkom voelen. Geen afkeurende blikken of de maat nemen dus, maar een vriendelijke en liefdevolle benadering!

In onze gemeente waar alle dames een hoofddeksel dragen, is mij nog nooit een grote of vreemde hoed opgevallen. Of de bijzondere fenomenen die ik op Refoforum lees komen in de gemeente waar ik lid van ben niet voor, of ik heb er geen oog voor. Of de reden moet zijn dat ik niet achterin de kerk zit.
Dragen jouw kinderen korte broeken naar de kerk of liever niet?
Ik heb nooit gevraagd wat ze liever doen. In huize Philpot zijn korte broeken naar de kerk niet toegestaan ;)

Nette polo's zijn geen probleem. Maar tshirts en schreeuwerige teksten of opdrukken niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvD »

:humhihi
Bourdon16 schreef:
CvD schreef:
Bourdon16 schreef:Boven de 25 graden moet bij ons de organist verplicht met alle registers open spelen tbv de luchtcirculatie. Boven de 30 graden ook alle koppels open, en dat zijn er maar liefst 5.

:)
En komt de wind dan van voren?
Ja, wij krijgen elke dienst de wind van voren.
:humhihi
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Panny »

Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Chrisje72 »

Panny schreef:Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Waaaa altijd gedacht dat jij een vrouw was!!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door helma »

Chrisje72 schreef:
Panny schreef:Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Waaaa altijd gedacht dat jij een vrouw was!!!
Ik ook! Zit met verbazing te lezen. Haha
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

Hendrien schreef:In mijn jeugd was het ondenkbaar om zonder panty naar de kerk te gaan. Maar ik loop de hele zomer met blote benen, dus ook naar de kerk. Ergens voelt het nog steeds een beetje ongemakkelijk… maar het is bij ons in de kerk echt verschrikkelijk warm.
Afbeelding o ja, nu jij het zegt; mijn levenlang van mei /t/m september panty/knie/sokloos maar idd vroeger op zondag "moest" je vaak een panty/sok/kniekous aan op zondag.
Al was dat toen ook al verschillend ler gezin/familie, want als ik bij mijn opa en oma (cgk) ging logeren droeg bijna iedereen zondags al hetzelfde als doordeweeks, géén panty én bijna geen hoofddeksel in de kerk.
Kan ook zomaar wéér veranderen; later hoorde ik weer wat "rechtsere" gewoonten terugkeren.
En inmiddels is het weer wat "verlinkst"Afbeelding
Alleen maar bijzaken dusAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:
Chrisje72 schreef:
Panny schreef:Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Waaaa altijd gedacht dat jij een vrouw was!!!
Ik ook! Zit met verbazing te lezen. Haha
Ik ook ja. :haha
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

Panny schreef:Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Zo zie je maar dat er héél verschillend over gedacht en naar gehandeld wordt Afbeelding
Ik heb niet eens een zomerjas of jasje en mijn man draagt nooit (alleen bij heel hoge uitzondering) pakken, hooguit een colbertje, maar in de zomer ook niet.
Onze kerkenraad heeft ook géén colbertje aan met warm weer en de predikant laat z'n toga ook thuisAfbeelding
Laatst gewijzigd door Orchidee op 10 aug 2022, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Terri »

helma schreef:
Chrisje72 schreef:
Panny schreef:Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Waaaa altijd gedacht dat jij een vrouw was!!!
Ik ook! Zit met verbazing te lezen. Haha
Ik ook! Waarschijnlijk onbewust de associatie met Hanny?...
Plaats reactie