Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door FlyingEagle »

Netjes gekleed, prima natuurlijk, aanbeveilingswaardig, alleen niet om dat aan iedereen op te gaan leggen. Ik zie liever iemand met een spijkerboroek in de kerk dan dat ik die persoon niet in de kerk zie.

En verder zouden we ons in refoland wat minder aan zelfkastijding moeten doen. Bij ons valt het wel mee, maar ik ben wel eens in bloedhete kerken geweest waar iedereen in vol ornaat meer bezig was met zichzelf schoon te houden dan luisteren naar wat de predikant te vertellen had, volgens mij schiet het dan zijn doel voorbij.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Erskinees »

Zeker na de coronatijd draag ik spijkerbroeken naar de kerk. Daarboven een net shirt, overhemd of polo. Overigens pas ik me aan als ik een bijv. een doopdienst van GGiN-familie heb. Dan trek ik gewoon mijn pak aan, ik wil niet provoceren (en niet opvallen). Verder probeer ik onze kinderen mee te geven dat ze netjes gekleed gaan naar Gods huis, al ben ik niet zo strikt als vroeger. De jongste mag best een korte broek aan, zolang het maar een nette combi blijft.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Korte broeken in de kerk vind ik eigenlijk "not done". De kleding om naar Gods Huis te gaan, mag best anders zijn dan kleding voor recreatieve activiteiten. Wat mij betreft is de norm "business casual" of netter. Met hete temperaturen vind ik een overhemd met korte mouwen (of evt een nette polo) geen probleem. Aan de andere kant moet iedereen die argeloos binnen komt lopen zich welkom voelen. Geen afkeurende blikken of de maat nemen dus, maar een vriendelijke en liefdevolle benadering!

In onze gemeente waar alle dames een hoofddeksel dragen, is mij nog nooit een grote of vreemde hoed opgevallen. Of de bijzondere fenomenen die ik op Refoforum lees komen in de gemeente waar ik lid van ben niet voor, of ik heb er geen oog voor. Of de reden moet zijn dat ik niet achterin de kerk zit.
Dragen jouw kinderen korte broeken naar de kerk of liever niet?
Ik heb nooit gevraagd wat ze liever doen. In huize Philpot zijn korte broeken naar de kerk niet toegestaan ;)

Nette polo's zijn geen probleem. Maar tshirts en schreeuwerige teksten of opdrukken niet.
Oké, zo zie je maar weer dat iedereen daar anders instaat. Ik heb wel eens begrepen dat jeans ook niet naar de kerk worden gedragen. Heb jij ook dat standpunt?

Mijn jongens dragen van maart tot aan oktober sowieso geen lange broek. Het kost mij altijd moeite om ze daar weer in te krijgen. Vanaf april/mei dragen ze ook geen schoenen, maar Birkenstocks. Ook naar de kerk. Wel hebben ze nette en minder nette korte broeken. Daar maak ik wel onderscheid in, evenals in T shirts. Vaak dragen ze een polo op de korte broek, maar ook regelmatig t shirts. Ik verzoek mijn tiener regelmatig om een ander shirt aan te trekken. Om de een of andere reden wil hij op zondag altijd zn oudste en minst nette shirt aan.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Apologeet »

Louis2 schreef:Bij ons kun je in een der welke outfit gaan.
Ik vind zelfs dat veel mensen er ronduit vadsig bijlopen.
Het voordeel voor mij is dat ik met een korte broek aan met de fiets kan gaan. Wel op tijd vertrekken...
Mij valt op dat het verder erg verschillend is. Als ik in Groningen ben, val ik met een spijkerbroek met trui niet op.
Vorig jaar was ik midden in de zomer in de GG in Nunspeet, met een lange broek en een polo met korte mouwen aan.
Toen viel ik toch wel echt op.
Herkenbaar.
Bij mij in de kerk worden op hete dagen gerust T-shirts met namen van muziekgroepen gedragen met korte broeken net boven de knie door heerschappen met een knotje in hun haar.
Dames is strakke broeken zijn ook geen onbekend verschijnsel.
Vaak in opvallend contrast met de behoudende kerkgangers met traditionele kledij.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dragen jouw kinderen korte broeken naar de kerk of liever niet?
Ik heb nooit gevraagd wat ze liever doen. In huize Philpot zijn korte broeken naar de kerk niet toegestaan ;)

Nette polo's zijn geen probleem. Maar tshirts en schreeuwerige teksten of opdrukken niet.
Oké, zo zie je maar weer dat iedereen daar anders instaat. Ik heb wel eens begrepen dat jeans ook niet naar de kerk worden gedragen. Heb jij ook dat standpunt?

Mijn jongens dragen van maart tot aan oktober sowieso geen lange broek. Het kost mij altijd moeite om ze daar weer in te krijgen. Vanaf april/mei dragen ze ook geen schoenen, maar Birkenstocks. Ook naar de kerk. Wel hebben ze nette en minder nette korte broeken. Daar maak ik wel onderscheid in, evenals in T shirts. Vaak dragen ze een polo op de korte broek, maar ook regelmatig t shirts. Ik verzoek mijn tiener regelmatig om een ander shirt aan te trekken. Om de een of andere reden wil hij op zondag altijd zn oudste en minst nette shirt aan.
Wat betreft Jeans: normaliter doen we dat niet, maar opzich sta ik genuanceerd ten opziche van nette Jeans, als de rest netjes is. Verder voor onze kinderen liever geen sportschoenen of sandalen.

Inderdaad zie je dat iedereen daar anders instaat :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Vanaf ongeveer oktober tot Pinksteren draag ik een pak of combinatie. Vanaf Pinksteren tot ongeveer oktober draag ik een broek met overhemd (lange of korte mouwen, afhankelijk van de temperatuur).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Vanaf Pinksteren tot ongeveer oktober draag ik een broek met overhemd (lange of korte mouwen, afhankelijk van de temperatuur).
Met of zonder stropdas?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef:Zeker na de coronatijd draag ik spijkerbroeken naar de kerk. Daarboven een net shirt, overhemd of polo. Overigens pas ik me aan als ik een bijv. een doopdienst van GGiN-familie heb. Dan trek ik gewoon mijn pak aan, ik wil niet provoceren (en niet opvallen). Verder probeer ik onze kinderen mee te geven dat ze netjes gekleed gaan naar Gods huis, al ben ik niet zo strikt als vroeger. De jongste mag best een korte broek aan, zolang het maar een nette combi blijft.
Wat heeft dat met de GGiN te maken? Als je bij ons zou komen en je draagt een pak zou je juist opvallen namelijk. Bij ons is men vrij casual of misschien zelfs boers gekleed (spijkerbroeken, shirts, sneakers, overhemden zie je ook wel, maar pakken voornamelijk de ouderen). Onzin dus om dat aan een kerkverband te koppelen. :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Erskinees »

Dan verschilt dit per gemeente binnen dat kerkverband. Prima hoor. Ik bedoel het ook helemaal niet negatief?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef:Dan verschilt dit per gemeente binnen dat kerkverband. Prima hoor. Ik bedoel het ook helemaal niet negatief?
Snap ik. Maar ik kon oprecht niet plaatsen wat het verband is met de GGiN. Ik denk dat het namelijk veel meer regio gebonden is. Er zijn hier meer Zeeuwen en ik denk dat die wel kunnen beamen dat Zeeland geen Opheusden is. Daar is men veel meer van de nette kleding, vrouwen vaak tegen het 'tutterige' aan. Zijn wij Zeeuwen te nuchter voor, en je ziet dat volgens mij over de gehele breedte van het kerkelijk spectrum. Ook binnen de GerGéms in die regio zie je verschil in kledingstyle.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door windorgel »

In onze GGiN zou je als man/jongen zonder colbert wel opvallen. Alleen bij heel warm weer zie je soms een paar jongens zonder jasje. Vrouwen ook bijna altijd jasje aan en sowieso pantys. Het is maar wat je gewend bent. Niet te moeilijk maken voor elkaar!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Vanaf Pinksteren tot ongeveer oktober draag ik een broek met overhemd (lange of korte mouwen, afhankelijk van de temperatuur).
Met of zonder stropdas?
Een stropdas alleen tussen oktober en Pinksteren, maar dan ook niet altijd.

Zomers niet.

Overigens is het wel zo dat ik, als ik lid zou zijn in een andere GG, mijn kledingstijl daarop zou aanpassingen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
Erskinees schreef:Dan verschilt dit per gemeente binnen dat kerkverband. Prima hoor. Ik bedoel het ook helemaal niet negatief?
Snap ik. Maar ik kon oprecht niet plaatsen wat het verband is met de GGiN. Ik denk dat het namelijk veel meer regio gebonden is. Er zijn hier meer Zeeuwen en ik denk dat die wel kunnen beamen dat Zeeland geen Opheusden is. Daar is men veel meer van de nette kleding, vrouwen vaak tegen het 'tutterige' aan. Zijn wij Zeeuwen te nuchter voor, en je ziet dat volgens mij over de gehele breedte van het kerkelijk spectrum. Ook binnen de GerGéms in die regio zie je verschil in kledingstyle.
Zeker. Al zijn er hier op Walcheren toch in ieder geval wel 3 gemeenten waar ook best wat jongere mensen een pak dragen hoor.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:
J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Vanaf Pinksteren tot ongeveer oktober draag ik een broek met overhemd (lange of korte mouwen, afhankelijk van de temperatuur).
Met of zonder stropdas?
Een stropdas alleen tussen oktober en Pinksteren, maar dan ook niet altijd.

Zomers niet.

Overigens is het wel zo dat ik, als ik lid zou zijn in een andere GG, mijn kledingstijl daarop zou aanpassingen.
Dank voor je reactie, goed om te weten. Typisch links-midden Gereformeerde Gemeente qua kleding dus :D
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Vanaf Pinksteren tot ongeveer oktober draag ik een broek met overhemd (lange of korte mouwen, afhankelijk van de temperatuur).
Met of zonder stropdas?
Een stropdas alleen tussen oktober en Pinksteren, maar dan ook niet altijd.

Zomers niet.

Overigens is het wel zo dat ik, als ik lid zou zijn in een andere GG, mijn kledingstijl daarop zou aanpassingen.
Dank voor je reactie, goed om te weten. Typisch links-midden Gereformeerde Gemeente qua kleding dus :D
Tussen oktober en Pinksteren draag ik wel een pak/combinatie hoor. En verder heeft het ook te maken met de cultuur in de gemeente alhier. Ik wil er niet opvallend bij lopen. In een andere GG was mijn kleding waarschijnlijk gelijk aan mijn ligging. ;)
Plaats reactie