Opwekking

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opwekking

Bericht door Ditbenik »

Terri schreef:Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
Ik vind het nogal wat om Opwekking op een lijn te zetten met de uitstorting van de Heilige Geest in Jeruzalem.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opwekking

Bericht door Ditbenik »

CIP plaatst samenvattingen van preken. Ik denk dat deze zonder abonnement te lezen is: https://bit.ly/3GRm8H0
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 06 jun 2022, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Opwekking

Bericht door Erik1960 »

Ik denk dat je een r vergat ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Opwekking

Bericht door Terri »

Ditbenik schreef:
Terri schreef:Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
Ik vind het nogal wat om Opwekking op een lijn te zetten met de uitstorting van de Heilige Geest in Jeruzalem.
Ik doelde meer op geloofsuitingen. Neem het voorbeeld dan van het dansen van David achter de ark.
En de Heere Jezus sprak zelf tegen z'n discipelen na hun vraag over anderen: "wie niet tegen Mij is, is voor Mij" Dit en meerdere teksten hebben mij altijd gewaarschuwd om voorzichtig te zijn in m'n veroordelingen.
Maar goed ik ga hier Opwekking niet zitten verdedigen, maar heb wel grote moeite met de grote veroordelende woorden.
Recent is hier op dit forum e.e.a. gebeurt waardoor ook juist door dit aspect het finaal uit de hand liep.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opwekking

Bericht door Ditbenik »

Erik1960 schreef:Ik denk dat je een r vergat ;-)
Tijd voor een nieuw toetsenbord inderdaad.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: Opwekking

Bericht door ArieTheEagle »

Terri schreef:
Ditbenik schreef:
Terri schreef:Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
Ik vind het nogal wat om Opwekking op een lijn te zetten met de uitstorting van de Heilige Geest in Jeruzalem.
Ik doelde meer op geloofsuitingen. Neem het voorbeeld dan van het dansen van David achter de ark.
En de Heere Jezus sprak zelf tegen z'n discipelen na hun vraag over anderen: "wie niet tegen Mij is, is voor Mij" Dit en meerdere teksten hebben mij altijd gewaarschuwd om voorzichtig te zijn in m'n veroordelingen.
Maar goed ik ga hier Opwekking niet zitten verdedigen, maar heb wel grote moeite met de grote veroordelende woorden.
Recent is hier op dit forum e.e.a. gebeurt waardoor ook juist door dit aspect het finaal uit de hand liep.
1 Petrus 3:15 15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.

Niet onbelangrijk: reageren, onderwijzen, vermanen, discussiëren in zachtmoedigheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Opwekking

Bericht door Marck »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Kortom, je moet niet alles zomaar overnemen.
Het is natuurlijk wel glad ijs waar je je op begeeft. In evangelische kringen is bekering 'kiezen voor Jezus' terwijl de notie dat het een eenzijdig wonder dat God zonder ons in ons werkt geen ruimte krijgt. Dan is de basis al verkeerd. Wat ellende en verlossing dan nog inhoudt is wel wat vaag.

Het is juist heel goed dat opwekking hier oproept tot een tegengeluid. Ik oordeel(!) dat het gebrek aan evenwicht en de grote nadruk op het gevoel levensgevaarlijk is. Ik hoop dat dit geluid duidelijk hoorbaar blijft op dit Refoforum.
Ik hoop het ook. Kernthema's van het christelijk geloof zullen daar zeker aan de orde komen maar de invulling daarvan zal niet of vaak niet op een wijze zijn die aansluit bij de gereformeerde belijdenis waar wij hier toch voor staan. Omdat we menen dat daarin de Bijbelse leer wordt samengevat.
Je noemt zelf het begrip bekering, maar evenzo met wedergeboorte, zonde, verlossing en dankbaarheid/ heiliging. Als die op een onzuivere manier worden gebruikt breng je mensen op een dwaalweg. En dat maakt het zo belangrijk om daarvoor te blijven waarschuwen. Ook richting hen die aangeven zich te oriënteren in de kerkelijke wereld. Zelf heb ik ook enkele kinderen die enthousiast zijn over Opwekking. De manier waarop moet echter een respectvolle liefdevolle manier zijn. Maar ook eerlijk en met overtuiging.
Laatst gewijzigd door Marck op 06 jun 2022, 16:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

huisman schreef:Ik ga nu naar een reformatorische kerkdienst. Begrijp van @Forummer dat ik daar alleen maar wat dogma's zal horen.
Volhardende in de leer (dogma) der apostelen was een vrucht van de Pinkstergeest.
Dan begrijp je Forummer volledig verkeerd. Ik sluit echter niet uit dat dit aan het onduidelijk uitdrukken van Forummer ligt. Hij is daar niet zo'n ster in...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

Terri schreef:Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
Er werd hier bij Opwekking expliciet gezegd: het gaat niet om gevoel, het gaat niet om emotie, het gaat om God en Zijn beloften.

Dit werd ook specifiek gezegd bij de muziek: muziek is niet gemaakt om emoties te bespelen maar muziek is gegeven door God, om tot eer van Hem te gebruiken!

Wat dat betreft zitten we dus op 1 lijn.

Nog iets waar me mee op 1 lijn zitten:
Verlangen naar éénheid in de Kerk. We hebben (met zijn allen!) specifiek daarvoor gebeden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Opwekking

Bericht door Marck »

Forummer schreef:
Terri schreef:Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
Er werd hier bij Opwekking expliciet gezegd: het gaat niet om gevoel, het gaat niet om emotie, het gaat om God en Zijn beloften.

Dit werd ook specifiek gezegd bij de muziek: muziek is niet gemaakt om emoties te bespelen maar muziek is gegeven door God, om tot eer van Hem te gebruiken!

Wat dat betreft zitten we dus op 1 lijn.

Nog iets waar me mee op 1 lijn zitten:
Verlangen naar éénheid in de Kerk. We hebben (met zijn allen!) specifiek daarvoor gebeden.
Goed dat dit over emotie wordt gezegd, maar de praktijk van een Opwekkingsfestival is heel erg op (positieve) ervaring gericht. In muziek, sfeer, teksten en spreken. Is mijn eerdere persoonlijke ervaring. Ik luister nu op Groot Nieuws radio al even naar de impressies en bijna al degenen die aan het woord komen verwoorden dit ook in die lijn. Gaaf, geweldig, succes, bijzondere ervaringen, grote opkomsten, enorme geldinzamelingen, diep geraakt, etc.
Niet dat we daar in eigen kring en eigen hart zelf helemaal vrij van zijn. Dat besef ik ook wel degelijk.
Laatst gewijzigd door Marck op 06 jun 2022, 16:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Opwekking

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:Ik ga nu naar een reformatorische kerkdienst. Begrijp van @Forummer dat ik daar alleen maar wat dogma's zal horen.
Volhardende in de leer (dogma) der apostelen was een vrucht van de Pinkstergeest.
Dan begrijp je Forummer volledig verkeerd. Ik sluit echter niet uit dat dit aan het onduidelijk uitdrukken van Forummer ligt. Hij is daar niet zo'n ster in...


Ik schreef het al eerder maar herhaal hier mijn advies: Lees maar wat over bv the Great Awakening of de ontdekkende prediking van ‘opwekkingspredikanten’ als Edwards en Whitefield. Leg dat eens naast wat je in Biddinghuizen hebt beleefd en kijk dan eerlijk waar de Schrift echt open ging.

Hier een link

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 65930a15d5

En een boekentip:
Die God leeft nog : Jonathan Edwards , Dr. W. van Vlastuin (Vertaler)

Afbeelding
Jonathan Edwards (1703-1758), de bekende Amerikaanse opwekkingsprediker, beschrijft in dit boek hoe er in zijn gemeente in enkele maanden vele mensen tot bekering kwamen. De omstandigheden ten tijde van Edwards waren allerminst geschikt voor een opleving van het geestelijke leven. Er waren veel dwalingen in de kerk en de noodzaak van wedergeboorte en bekering werd nauwelijks gehoord. De God uit de tijd van Edwards leeft nog. Zou de Heere ook in onze tijd geen wonderen kunnen doen? Hoe donkerder de tijd, hoe duidelijker Zijn werk zal blijken. Dit verslag over de opleving in Nieuw-Engeland had destijds veel invloed en werd vaak vertaald. Aan deze uitgave is de preek van Edwards toegevoegd die zo’n grote uitwerking had dat velen bekeerd werden.
De opwekkingspreek heeft deze titel: Zondaren in de handen van een toornend God.

Hier een samenvatting van deze preek die de Heilige Geest heeft willen gebruiken voor een opwekking. Denk niet dat jij deze tonen in Biddinghuizen hebt gehoord. Het is namelijk een preek voor dode zondaren en in Biddinghuizen ging men er vanuit dat alle aanwezigen wijze maagden waren begreep ik uit jouw post. Dat is best een gevaarlijke veronderstelling vind jij niet?
https://zoekteersthetkoninkrijkvangod.w ... n-edwards/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:
huisman schreef:Ik ga nu naar een reformatorische kerkdienst. Begrijp van @Forummer dat ik daar alleen maar wat dogma's zal horen.
Volhardende in de leer (dogma) der apostelen was een vrucht van de Pinkstergeest.
Dan begrijp je Forummer volledig verkeerd. Ik sluit echter niet uit dat dit aan het onduidelijk uitdrukken van Forummer ligt. Hij is daar niet zo'n ster in...


Ik schreef het al eerder maar herhaal hier mijn advies: Lees maar wat over bv the Great Awakening of de ontdekkende prediking van ‘opwekkingspredikanten’ als Edwards en Whitefield. Leg dat eens naast wat je in Biddinghuizen hebt beleefd en kijk dan eerlijk waar de Schrift echt open ging.

Hier een link

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 65930a15d5

En een boekentip:
Die God leeft nog : Jonathan Edwards , Dr. W. van Vlastuin (Vertaler)

Afbeelding
Jonathan Edwards (1703-1758), de bekende Amerikaanse opwekkingsprediker, beschrijft in dit boek hoe er in zijn gemeente in enkele maanden vele mensen tot bekering kwamen. De omstandigheden ten tijde van Edwards waren allerminst geschikt voor een opleving van het geestelijke leven. Er waren veel dwalingen in de kerk en de noodzaak van wedergeboorte en bekering werd nauwelijks gehoord. De God uit de tijd van Edwards leeft nog. Zou de Heere ook in onze tijd geen wonderen kunnen doen? Hoe donkerder de tijd, hoe duidelijker Zijn werk zal blijken. Dit verslag over de opleving in Nieuw-Engeland had destijds veel invloed en werd vaak vertaald. Aan deze uitgave is de preek van Edwards toegevoegd die zo’n grote uitwerking had dat velen bekeerd werden.
De opwekkingspreek heeft deze titel: Zondaren in de handen van een toornend God.

Hier een samenvatting van deze preek die de Heilige Geest heeft willen gebruiken voor een opwekking. Denk niet dat jij deze tonen in Biddinghuizen hebt gehoord. Het is namelijk een preek voor dode zondaren en in Biddinghuizen ging men er vanuit dat alle aanwezigen wijze maagden waren begreep ik uit jouw post. Dat is best een gevaarlijke veronderstelling vind jij niet?
https://zoekteersthetkoninkrijkvangod.w ... n-edwards/
Sorry, maar het stoort mij zeer dat jij kinderen van God wegzet als wijze maagden. Ik vind dat inderdaad een gevaarlijke veronderstelling van jou.

Ik ben er van overtuigd dat wij geen evangelische, reformatorische, gereformeerde, hervormde, baptistische, pinkster of orthodoxe God hebben. Straks in de hemel zullen wij mensen tegenkomen die wij hier te licht bevonden hebben, maar samen mogen wij dan eeuwig(!) God groot maken!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Opwekking

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:
huisman schreef:Ik ga nu naar een reformatorische kerkdienst. Begrijp van @Forummer dat ik daar alleen maar wat dogma's zal horen.
Volhardende in de leer (dogma) der apostelen was een vrucht van de Pinkstergeest.
Dan begrijp je Forummer volledig verkeerd. Ik sluit echter niet uit dat dit aan het onduidelijk uitdrukken van Forummer ligt. Hij is daar niet zo'n ster in...


Ik schreef het al eerder maar herhaal hier mijn advies: Lees maar wat over bv the Great Awakening of de ontdekkende prediking van ‘opwekkingspredikanten’ als Edwards en Whitefield. Leg dat eens naast wat je in Biddinghuizen hebt beleefd en kijk dan eerlijk waar de Schrift echt open ging.

Hier een link

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 65930a15d5

En een boekentip:
Die God leeft nog : Jonathan Edwards , Dr. W. van Vlastuin (Vertaler)

Afbeelding
Jonathan Edwards (1703-1758), de bekende Amerikaanse opwekkingsprediker, beschrijft in dit boek hoe er in zijn gemeente in enkele maanden vele mensen tot bekering kwamen. De omstandigheden ten tijde van Edwards waren allerminst geschikt voor een opleving van het geestelijke leven. Er waren veel dwalingen in de kerk en de noodzaak van wedergeboorte en bekering werd nauwelijks gehoord. De God uit de tijd van Edwards leeft nog. Zou de Heere ook in onze tijd geen wonderen kunnen doen? Hoe donkerder de tijd, hoe duidelijker Zijn werk zal blijken. Dit verslag over de opleving in Nieuw-Engeland had destijds veel invloed en werd vaak vertaald. Aan deze uitgave is de preek van Edwards toegevoegd die zo’n grote uitwerking had dat velen bekeerd werden.
De opwekkingspreek heeft deze titel: Zondaren in de handen van een toornend God.

Hier een samenvatting van deze preek die de Heilige Geest heeft willen gebruiken voor een opwekking. Denk niet dat jij deze tonen in Biddinghuizen hebt gehoord. Het is namelijk een preek voor dode zondaren en in Biddinghuizen ging men er vanuit dat alle aanwezigen wijze maagden waren begreep ik uit jouw post. Dat is best een gevaarlijke veronderstelling vind jij niet?
https://zoekteersthetkoninkrijkvangod.w ... n-edwards/
Sorry, maar het stoort mij zeer dat jij kinderen van God wegzet als wijze maagden. Ik vind dat inderdaad een gevaarlijke veronderstelling van jou.

Ik ben er van overtuigd dat wij geen evangelische, reformatorische, gereformeerde, hervormde, baptistische, pinkster of orthodoxe God hebben. Straks in de hemel zullen wij mensen tegenkomen die wij hier te licht bevonden hebben, maar samen mogen wij dan eeuwig(!) God groot maken!
Wijze maagden zijn in de gelijkenis Gods kinderen. M.a.w. ik begrijp niets ban jouw reactie. Misschien heb je te snel gelezen en gereageerd.

Zou fijn zijn als je wil reageren op de samenvatting van de preek van Jonathan Edwards die ik plaatste.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opwekking

Bericht door Bezorgd »

Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Opwekking

Bericht door Van Ewijk »

ArieTheEagle schreef:Ik was vandaag voor het eerst daggast bij opwekking. Ik vroeg mij af, zijn er ook festivals, evenementen voor meer behoudende of reformatorische jeugd en/of volwassen christenen? En hoe denkt men over opwekking?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Ik zeg altijd maar liever opwekking dan indutting.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie