Opwekking

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Opwekking

Bericht door Marck »

Bezorgd schreef:Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Ik wil ondanks mijn kritiek die ik heb geuit op het karakter en de inhoud van dit festival dit inderdaad niet ontkennen. Ik ben immers ook vol verbazing dat Hij mij ondanks alles genadig is en ik Zijn kind mag zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

Marck schreef:
Bezorgd schreef:Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Ik wil ondanks mijn kritiek die ik heb geuit op het karakter en de inhoud van dit festival dit inderdaad niet ontkennen. Ik ben immers ook vol verbazing dat Hij mij ondanks alles genadig is en ik Zijn kind mag zijn.
Mooi!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:
Dan begrijp je Forummer volledig verkeerd. Ik sluit echter niet uit dat dit aan het onduidelijk uitdrukken van Forummer ligt. Hij is daar niet zo'n ster in...


Ik schreef het al eerder maar herhaal hier mijn advies: Lees maar wat over bv the Great Awakening of de ontdekkende prediking van ‘opwekkingspredikanten’ als Edwards en Whitefield. Leg dat eens naast wat je in Biddinghuizen hebt beleefd en kijk dan eerlijk waar de Schrift echt open ging.

Hier een link

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 65930a15d5

En een boekentip:
Die God leeft nog : Jonathan Edwards , Dr. W. van Vlastuin (Vertaler)

Afbeelding
Jonathan Edwards (1703-1758), de bekende Amerikaanse opwekkingsprediker, beschrijft in dit boek hoe er in zijn gemeente in enkele maanden vele mensen tot bekering kwamen. De omstandigheden ten tijde van Edwards waren allerminst geschikt voor een opleving van het geestelijke leven. Er waren veel dwalingen in de kerk en de noodzaak van wedergeboorte en bekering werd nauwelijks gehoord. De God uit de tijd van Edwards leeft nog. Zou de Heere ook in onze tijd geen wonderen kunnen doen? Hoe donkerder de tijd, hoe duidelijker Zijn werk zal blijken. Dit verslag over de opleving in Nieuw-Engeland had destijds veel invloed en werd vaak vertaald. Aan deze uitgave is de preek van Edwards toegevoegd die zo’n grote uitwerking had dat velen bekeerd werden.
De opwekkingspreek heeft deze titel: Zondaren in de handen van een toornend God.

Hier een samenvatting van deze preek die de Heilige Geest heeft willen gebruiken voor een opwekking. Denk niet dat jij deze tonen in Biddinghuizen hebt gehoord. Het is namelijk een preek voor dode zondaren en in Biddinghuizen ging men er vanuit dat alle aanwezigen wijze maagden waren begreep ik uit jouw post. Dat is best een gevaarlijke veronderstelling vind jij niet?
https://zoekteersthetkoninkrijkvangod.w ... n-edwards/
Sorry, maar het stoort mij zeer dat jij kinderen van God wegzet als wijze maagden. Ik vind dat inderdaad een gevaarlijke veronderstelling van jou.

Ik ben er van overtuigd dat wij geen evangelische, reformatorische, gereformeerde, hervormde, baptistische, pinkster of orthodoxe God hebben. Straks in de hemel zullen wij mensen tegenkomen die wij hier te licht bevonden hebben, maar samen mogen wij dan eeuwig(!) God groot maken!
Wijze maagden zijn in de gelijkenis Gods kinderen. M.a.w. ik begrijp niets ban jouw reactie. Misschien heb je te snel gelezen en gereageerd.

Zou fijn zijn als je wil reageren op de samenvatting van de preek van Jonathan Edwards die ik plaatste.
Dan heb jij een andere uitleg over de gelijkenis van de dwaze en wijze maagden dan ik (altijd gehoord heb).

De samenvatting heb ik nog niet gelezen, net m'n tentje ingepakt en ga nu naar huis. Ik hoop er nog op te reageren!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Opwekking

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Daar gaat het toch helemaal niet om? Gods Geest kan ook werken in een Roomse mis maar daarom blijft de kritiek op de leer van de RKK toch wel staan hoop ik?
De sfeer en de boodschap in Biddinghuizen roept bij mij vervreemding op. Maar ik onderschrijf dan ook nog steeds van ganse harte de leer waar ik ooit tijdens een belijdenisdienst mijn jawoord aan gegeven heb.

Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Dat jawoord gaat niet samen met de uitingen in woord en gezang/muziek te Biddinghuizen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Opwekking

Bericht door Marck »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Daar gaat het toch helemaal niet om? Gods Geest kan ook werken in een Roomse mis maar daarom blijft de kritiek op de leer van de RKK toch wel staan hoop ik?
De sfeer en de boodschap in Biddinghuizen roept bij mij vervreemding op. Maar ik onderschrijf dan ook nog steeds van ganse harte de leer waar ik ooit tijdens een belijdenisdienst mijn jawoord aan gegeven heb.

Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Dat jawoord gaat niet samen met de uitingen in woord en gezang/muziek te Biddinghuizen.
Dat is ook waarom ik kritisch ben t.o.v. dit festival en het belangrijk vindt om dat, zeker als daarom gevraagd wordt door Arie, aan te geven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opwekking

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
Forummer schreef:
De preek van Jonathan Edwards is hier volledig te lezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Wijze maagden zijn in de gelijkenis Gods kinderen. M.a.w. ik begrijp niets ban jouw reactie. Misschien heb je te snel gelezen en gereageerd.

Zou fijn zijn als je wil reageren op de samenvatting van de preek van Jonathan Edwards die ik plaatste.
Dan heb jij een andere uitleg over de gelijkenis van de dwaze en wijze maagden dan ik (altijd gehoord heb).

De samenvatting heb ik nog niet gelezen, net m'n tentje ingepakt en ga nu naar huis. Ik hoop er nog op te reageren!
Excuus, niet goed gelezen. Inderdaad te snel. Daarom begreep ik je verkeerd. Sorry. Om eerlijk te zijn denk ik dat ik meer naar de toon van je post keek dan naar de inhoud. Niet netjes van mij. Je hebt uiteraard gelijk dat de wijze maagden Gods kinderen zijn in de gelijkenis.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: Opwekking

Bericht door ArieTheEagle »

Marck schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Daar gaat het toch helemaal niet om? Gods Geest kan ook werken in een Roomse mis maar daarom blijft de kritiek op de leer van de RKK toch wel staan hoop ik?
De sfeer en de boodschap in Biddinghuizen roept bij mij vervreemding op. Maar ik onderschrijf dan ook nog steeds van ganse harte de leer waar ik ooit tijdens een belijdenisdienst mijn jawoord aan gegeven heb.

Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Dat jawoord gaat niet samen met de uitingen in woord en gezang/muziek te Biddinghuizen.
Dat is ook waarom ik kritisch ben t.o.v. dit festival en het belangrijk vindt om dat, zeker als daarom gevraagd wordt door Arie, aan te geven.
Ik had al mijn eerdere bedenkingen, wetende dat Opwekking sterk verbonden is aan de Pinkster- en Evangelische kerk, maar dacht wel als ik ergens een compleet oordeel over wil vellen ik het ook eens mee moet maken. Toevallig dat ik ook reformatorische christenen tegen kwam. Dus vandaar ook de vraag over de mening van Opwekking en tegelijkertijd of er in reformatorische kring ook zoiets, of in andere vorm, voor jeugd of jongvolwassene is. Gods zegen.

Mijn oude voorganger in Sjaloom, Pinksterkerk, was trouwens Machiel Jonker. Hij is ook voorzitter voor de VPE en zag hem voorbijkomen op reclameborden op Opwekking.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

Ditbenik schreef:
Terri schreef:Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
Ik vind het nogal wat om Opwekking op een lijn te zetten met de uitstorting van de Heilige Geest in Jeruzalem.
Bij Opwekking geloven ze dat de Heilige Geest nog net zo krachtig kan werken als toen. En inderdaad werd de vergelijking met toen gemaakt: er was een groot feest waar allemaal kerkelijke mensen op af kwamen. Toch riep Petrus iedereen op tot bekering. Op Opwekking werden ook alle aanwezigen opgeroepen tot bekering. Ook als je al een kind van God bent, heb je bekering nodig werd heel duidelijk gesteld. Van een bepaalde zonde, van verkeerd gedrag, van lauwheid, enz.

Volgens mij is dat een voluit Bijbels geluid.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

huisman schreef: in Biddinghuizen ging men er vanuit dat alle aanwezigen wijze maagden waren begreep ik uit jouw post. Dat is best een gevaarlijke veronderstelling vind jij niet?
Hier wil ik nog even op terugkomen, omdat ik in eerste instantie 'dwaze' maagden las (mijn fout!) begreep ik je totaal verkeerd.

Je begrijpt mijn posten duidelijk niet. Nu zal ik niet zeggen dat mijn posten overduidelijk zijn, maar je vult in voor een ander. Heb ik overigens ook last van, dus we kunnen elkaar de hand schudden.

Het oordeel der liefde wordt gehanteerd. Dat is iets anders dan veronderstellen dat iedereen bij de wijze maagden hoort. Of dat zo is, kan en mag ik niet over oordelen. Ik weet wel dat bekering en geloof duidelijk aan de orde kwamen. In de prediking kwam duidelijk geen veronderstelde wedergeboorte naar voren.

Het is algemeen bekend dat ze in de evangelische/pinkster kringen een ander evenwicht hanteren met betrekking tot ellende/verlossing/dankbaarheid. Dat besef ik mij ook terdege. Als ik van een afstandje kijk naar het reformatische landschap waarin ik ben opgegroeid, besef ik ook dat als tegenreactie op de evangelische/pinksterbeweging er in onze kringen nogal eens aan de rechterkant 'uit het bootje gehangen wordt' waar de evangelische/pinksterbeweging dat nogal links doet. Het juiste evenwicht zal ergens in het midden zijn. Dat wil dus zeggen dat wij van elkaar (!) kunnen leren.

Ik denk daarom dat het ook goed is om met de jeugd die naar Opwekking gaan, daarover in gesprek te blijven. Wat is goed, wat minder. Wanneer is er het juiste evenwicht?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opwekking

Bericht door Ditbenik »

Forummer schreef:
Ditbenik schreef:
Terri schreef:Als je de lezing van bv Jef de Vriese volgt waarschuwt hij zelfs voor 'emotie-geloof' .
Maar ik zou iig niet zo durven oordelen over Opwekking. Op de Pinksterdag werd tenslotte ook gezegd: "ze zijn vol zoete wijn" .
Ik vind het nogal wat om Opwekking op een lijn te zetten met de uitstorting van de Heilige Geest in Jeruzalem.
Bij Opwekking geloven ze dat de Heilige Geest nog net zo krachtig kan werken als toen. En inderdaad werd de vergelijking met toen gemaakt: er was een groot feest waar allemaal kerkelijke mensen op af kwamen. Toch riep Petrus iedereen op tot bekering. Op Opwekking werden ook alle aanwezigen opgeroepen tot bekering. Ook als je al een kind van God bent, heb je bekering nodig werd heel duidelijk gesteld. Van een bepaalde zonde, van verkeerd gedrag, van lauwheid, enz.

Volgens mij is dat een voluit Bijbels geluid.
Dan is het verschil direct duidelijk. De uitstorting van de Heilige Geest vond plaats in Jeruzalem en ging gepaard met zichtbare en hoorbare tekenen. Niet georganiseerd door allerlei kerkelijke mensen maar georganiseerd door de Heere Zelf. De apostelen hadden de opdracht om in Jeruzalem blijven en daar werd de Geest uitgestort. Die Heilige Geest kunnen wij ontvangen maar de uitstorting was eenmalig.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

De Heilige Geest wil in ons hart wonen. Dat is het ontvangen van de Heilige Geest.

En je kunt vervuld zijn met de Heilige Geest. Dat was niet eenmalig, dat kan nu nog!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Opwekking

Bericht door Ditbenik »

Forummer schreef:De Heilige Geest wil in ons hart wonen. Dat is het ontvangen van de Heilige Geest.

En je kunt vervuld zijn met de Heilige Geest. Dat was niet eenmalig, dat kan nu nog!
Even lezen wat er staat en er niet iets anders van maken. Daar is echt geen opwekking van te verwachten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opwekking

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
huisman schreef: in Biddinghuizen ging men er vanuit dat alle aanwezigen wijze maagden waren begreep ik uit jouw post. Dat is best een gevaarlijke veronderstelling vind jij niet?
Hier wil ik nog even op terugkomen, omdat ik in eerste instantie 'dwaze' maagden las (mijn fout!) begreep ik je totaal verkeerd.

Je begrijpt mijn posten duidelijk niet. Nu zal ik niet zeggen dat mijn posten overduidelijk zijn, maar je vult in voor een ander. Heb ik overigens ook last van, dus we kunnen elkaar de hand schudden.

Het oordeel der liefde wordt gehanteerd. Dat is iets anders dan veronderstellen dat iedereen bij de wijze maagden hoort. Of dat zo is, kan en mag ik niet over oordelen. Ik weet wel dat bekering en geloof duidelijk aan de orde kwamen. In de prediking kwam duidelijk geen veronderstelde wedergeboorte naar voren.

Het is algemeen bekend dat ze in de evangelische/pinkster kringen een ander evenwicht hanteren met betrekking tot ellende/verlossing/dankbaarheid. Dat besef ik mij ook terdege. Als ik van een afstandje kijk naar het reformatische landschap waarin ik ben opgegroeid, besef ik ook dat als tegenreactie op de evangelische/pinksterbeweging er in onze kringen nogal eens aan de rechterkant 'uit het bootje gehangen wordt' waar de evangelische/pinksterbeweging dat nogal links doet. Het juiste evenwicht zal ergens in het midden zijn. Dat wil dus zeggen dat wij van elkaar (!) kunnen leren.

Ik denk daarom dat het ook goed is om met de jeugd die naar Opwekking gaan, daarover in gesprek te blijven. Wat is goed, wat minder. Wanneer is er het juiste evenwicht?
Jammer dat je niet reageert op mijn post en ook totaal niet ingaat op de preek van Edwards.

Het lijkt wel of je volledig overtuigt bent van je eigen gelijk en niet van een ander wilt aannemen dat het een groot gevaar is om dit festival te bezoeken.

Je schrijft dat er geen sprake is van veronderstelde wedergeboorte in hetgeen wat er verkondigd wordt. Maar hoe kun je dan tegelijkertijd ook zeggen dat iedereen voor een waarachtige gelovige wordt gehouden? Dat strijdt dan toch met elkaar?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Opwekking

Bericht door Ararat »

Stel, je zoon of dochter bezoekt Opwekking. Is dat een verrijking of een bedreiging?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie