Opleiding predikant per gezindte...

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Bezorgd »

Onbekende schreef:Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.

Heel herkenbaar. Van heel dichtbij ken ik voorbeelden dat zowel de vertrekkers als de kerkenraad tranen in de ogen hadden van pijn bij het afscheid. En de banden ook daarna goed zijn gebleven.

In een bepaalde periode in een gemeenten kunnen dat er heel wat zijn die op deze wijze vertrekken.
Een stille scheuring wordt dat weleens genoemd. Geen grote woorden, geen ophef, maar gezin na gezin vertrekt in stilte. Op een keurige manier. Met pijn in het hart.


Ik heb het idee dat Job deze situaties niet kent .
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Onbekende schreef:Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.
Absoluut hoor, heeft veel te maken met de opstelling van kerkenraad em vertrekker. Waar ik zelf veel moeite mee heb is dat mensen soms anderen mee proberen mee te nemen. Dat moet hun probleem met een en ander ook mijn probleem worden. Ik heb dit persoonlijk een paar jaar geleden alhier meegemaakt. Kreeg ongevraagd eerst telefoon en erna een mail met allerlei kritiekpunten op prediking en kerkenraad. Heb toen duidelijk gemaakt dat een ieder zijn of haar traject heeft en dat ik deze manier verre van prettig vond. Wanneer een kerkenraad geconfronteerd gaat worden met een rondzendbrief/mail of open brief is het vrij begrijpelijk dat de onderlinge verhoudingen verstarren.

Eens. Dat is nooit de weg.
Het is een heel persoonlijke zaak die voor een ieder anders ligt en iedereen zelf voor Gods aangezicht moet nemen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Onbekende schreef:Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.

Heel herkenbaar. Van heel dichtbij ken ik voorbeelden dat zowel de vertrekkers als de kerkenraad tranen in de ogen hadden van pijn bij het afscheid. En de banden ook daarna goed zijn gebleven.

In een bepaalde periode in een gemeenten kunnen dat er heel wat zijn die op deze wijze vertrekken.
Een stille scheuring wordt dat weleens genoemd. Geen grote woorden, geen ophef, maar gezin na gezin vertrekt in stilte. Op een keurige manier. Met pijn in het hart.


Ik heb het idee dat Job deze situaties niet kent .
Het is natuurlijk wel goed om te onderscheiden waar de discussie over ging. Ik reageerde specifiek op jouw berichten waarin je rept van vertrekkers die groot gelijk hadden. Zoals je het hier beschrijft is een heel andere houding.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:
Bezorgd schreef:
Onbekende schreef:Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.

Heel herkenbaar. Van heel dichtbij ken ik voorbeelden dat zowel de vertrekkers als de kerkenraad tranen in de ogen hadden van pijn bij het afscheid. En de banden ook daarna goed zijn gebleven.

In een bepaalde periode in een gemeenten kunnen dat er heel wat zijn die op deze wijze vertrekken.
Een stille scheuring wordt dat weleens genoemd. Geen grote woorden, geen ophef, maar gezin na gezin vertrekt in stilte. Op een keurige manier. Met pijn in het hart.


Ik heb het idee dat Job deze situaties niet kent .
Het is natuurlijk wel goed om te onderscheiden waar de discussie over ging. Ik reageerde specifiek op jouw berichten waarin je rept van vertrekkers die groot gelijk hadden. Zoals je het hier beschrijft is een heel andere houding.
Dit gaat over precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Job »

Dus dan hadden ze tranen in de ogen omdat ze zo gelijk hadden maar hun goede bedoelingen niet werden gezien?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Posthoorn »

Job, ik vind dat jij een vreemde manier hebt van in de kerk staan: De kerkenraad heeft altijd gelijk. Klaar. Punt.

Luther vond dat een gemeente een predikant mag wegsturen als hij niet voldoet. Die kant is er ook.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door pierre27 »

Job schreef:
Bezorgd schreef:
Onbekende schreef:Toch komt het ook voor dat ondanks verschil van inzicht en het elkaar geestelijk niet altijd verstaan, de vertrekker in een goede sfeer het gesprek met de kerkenraad kan voeren en er in ieder geval enig begrip wordt opgebracht. Hoewel men dan vertrekt omdat men het met de leer of verkondiging niet (meer) eens is, wordt men niet hautain of onheus bejegend. Ik ken daar voorbeelden van, en dit mag ook gezegd worden.

Heel herkenbaar. Van heel dichtbij ken ik voorbeelden dat zowel de vertrekkers als de kerkenraad tranen in de ogen hadden van pijn bij het afscheid. En de banden ook daarna goed zijn gebleven.

In een bepaalde periode in een gemeenten kunnen dat er heel wat zijn die op deze wijze vertrekken.
Een stille scheuring wordt dat weleens genoemd. Geen grote woorden, geen ophef, maar gezin na gezin vertrekt in stilte. Op een keurige manier. Met pijn in het hart.


Ik heb het idee dat Job deze situaties niet kent .
Het is natuurlijk wel goed om te onderscheiden waar de discussie over ging. Ik reageerde specifiek op jouw berichten waarin je rept van vertrekkers die groot gelijk hadden. Zoals je het hier beschrijft is een heel andere houding.
Het lastige is dat het situaties kunnen zijn waarin meerdere partijen kunnen denken gelijk te hebben. Als je van mening bent dat door de komst van een nieuwe predikant jouw gemeente op den duur verlinkst of verrechtst en dit op diverse wijze aangeeft en geen gehoor krijgt dan is het logisch dat predikant en dat deel van de gemeente verder van elkaar af komt te staan. Wie heeft dan gelijk, vul het maar in. Ik ken dus deze situaties aan de de beide flanken van mijn kerkverband. Heel triest met maar 1 persoon die lacht.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:Job, ik vind dat jij een vreemde manier hebt van in de kerk staan: De kerkenraad heeft altijd gelijk. Klaar. Punt.

Luther vond dat een gemeente een predikant mag wegsturen als hij niet voldoet. Die kant is er ook.
Dat haal ik dan weer niet uit de postings van Job.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door helma »

Hoe kan je intenties van anderen peilen Job? En misschien zijn intenties onzuiver maar wil de Heere toch Zijn onverdiende zegen geven..die voorbeelden ken ik ook. De Heere is zoveel genadiger dan wij zijn en wij zelf denken.

Pas heb ik een harde les geleerd. Ik had over iemand een oordeel gevormd over feiten (!) die ik persoonlijk zag en hoorde. Toen die persoon ter sprake kwam heb ik mijn oordeel (hoewel ik op dat moment besefte dat ik roddelde...) uitgesproken.
Wat heb ik dat als schuld teruggekregen toen bleek dat de feiten toch echt iets heel anders voorstelden dan ik op dat moment had gezien en gehoord.


Vanmorgen was de dagtekst 1 Korinthe 12:25 Als je dat gedeelte leest dan zie je dat je als gemeenten leden bent van het lichaam van Christus.
Wij hadden vorig jaar daar een preek over. Die was bij mij ook raak. Ik ervaarde die eenheid niet vanwege alle coronatoestanden. En ik had tegen iemand gezegd dat ik het ook niet zo erg vond. Ik deed dan ook niet meer mijn best om het anders te beleven. Die preek was dan ook een stevige terechtwijzing. De Heere wil dat we samen dat éne lichaam vormen. En dat we elkaar vasthouden. Dat we elkaar nodig hebben.
Als er iemand weggaat, om welke reden dan ook, mag dat ons niet onverschillig laten. Dat is losscheuren. Dat moet pijn doen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door GerefGemeente-lid »

helma schreef:Als er iemand weggaat, om welke reden dan ook, mag dat ons niet onverschillig laten. Dat is losscheuren. Dat moet pijn doen.
En als die persoon zichzelf moed- en vrijwillig heeft losgemaakt van de gemeente en tegen alle normen en waarden en beslissingen aanschopt?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door helma »

GerefGemeente-lid schreef:
helma schreef:Als er iemand weggaat, om welke reden dan ook, mag dat ons niet onverschillig laten. Dat is losscheuren. Dat moet pijn doen.
En als die persoon zichzelf moed- en vrijwillig heeft losgemaakt van de gemeente en tegen alle normen en waarden en beslissingen aanschopt?
Dan moet het nog meer pijn doen. Dan moet je bewogen en verdrietig zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door Maanenschijn »

Als we de kerk zien als lichaam van Christus, kan het niet anders dan pijn doen als een lid zich onttrekt. En blij zijn als het zich weer hersteld.

Als we de kerk niet zien als lichaam van Christus, is een herbezinning op het kerkzijn dringend noodzakelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door pierre27 »

helma schreef:Hoe kan je intenties van anderen peilen Job? En misschien zijn intenties onzuiver maar wil de Heere toch Zijn onverdiende zegen geven..die voorbeelden ken ik ook. De Heere is zoveel genadiger dan wij zijn en wij zelf denken.

Pas heb ik een harde les geleerd. Ik had over iemand een oordeel gevormd over feiten (!) die ik persoonlijk zag en hoorde. Toen die persoon ter sprake kwam heb ik mijn oordeel (hoewel ik op dat moment besefte dat ik roddelde...) uitgesproken.
Wat heb ik dat als schuld teruggekregen toen bleek dat de feiten toch echt iets heel anders voorstelden dan ik op dat moment had gezien en gehoord.


Vanmorgen was de dagtekst 1 Korinthe 12:25 Als je dat gedeelte leest dan zie je dat je als gemeenten leden bent van het lichaam van Christus.
Wij hadden vorig jaar daar een preek over. Die was bij mij ook raak. Ik ervaarde die eenheid niet vanwege alle coronatoestanden. En ik had tegen iemand gezegd dat ik het ook niet zo erg vond. Ik deed dan ook niet meer mijn best om het anders te beleven. Die preek was dan ook een stevige terechtwijzing. De Heere wil dat we samen dat éne lichaam vormen. En dat we elkaar vasthouden. Dat we elkaar nodig hebben.
Als er iemand weggaat, om welke reden dan ook, mag dat ons niet onverschillig laten. Dat is losscheuren. Dat moet pijn doen.
Mooie posting Helma, deze lessen heb ik ook gekregen de afgelopen jaren. Jeugd die de kerk verlaat daar ben ik mede de oorzaak van.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef:Als we de kerk zien als lichaam van Christus, kan het niet anders dan pijn doen als een lid zich onttrekt. En blij zijn als het zich weer hersteld.

Als we de kerk niet zien als lichaam van Christus, is een herbezinning op het kerkzijn dringend noodzakelijk.
Helemaal eens Maanenschijn. Een gezonde grondhouding bij beide kanten kan zo heilzaam zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Opleiding predikant per gezindte...

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef:Als we de kerk zien als lichaam van Christus, kan het niet anders dan pijn doen als een lid zich onttrekt. En blij zijn als het zich weer hersteld.

Als we de kerk niet zien als lichaam van Christus, is een herbezinning op het kerkzijn dringend noodzakelijk.
Gaat Efeze 5 over alle kerkgangers of alleen over Gods kinderen? Overigens kan er na een operatie wel opluchting zijn als er een kwaal weggesneden is. Ik denk dat er situaties zijn waarin we God mogen danken dat sommige leden weggaan. (En natuurlijk ook bidden voor hun behoud.)
Plaats reactie