Wat is hervormd?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ditbenik »

Lilian1975 schreef:
Ditbenik schreef:
Ararat schreef:
Lilian1975 schreef: Het kan dat dit plaatselijk verschilt, maar in elke hervormde gemeente zouden de ambtsdragers een kreet als deze direct serieus moeten nemen. Daarnaast worden bij ons bijv mensen gefeliciteerd met hun verjaardag, bijv door een appje (zonder betaalverzoek :D ). Dat zijn kleine dingen die vrij gemakkelijk kunnen.
Nee, niet (alleen) ambtsdragers maar juist gemeenteleden zouden een kreet als deze direct serieus moeten nemen.
Ik vind dit te gemakkelijk. Zo wordt er heel wat afgeschoven. Met het gevolg dat mensen gaan, niets horen etc. De kr komt op huisbezoek. Mag toezien ook op het geloofsleer. Leiding geven. Niet alleen in woord. Juist ook in daad. Niet alleen bij de kerkleden die lijfelijk aanwezig zijn. Maar ook zij die een andere weg verkoezen. En mis je de gave als kr om daarin actief te zijn. Stel dan mensen aan die dat kunnen doen. Maar laat het niet maar gebeuren allemaal. Tenzij het zielenheil van die leden die afhaken er ten diepste niet toe doen. Doet het er wel toe. Da hoeven kerkelijke molens niet langzaam te gaan. En komt er wat.
Dat is een hele flauwe om je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. De eersten die zien dat iemand dreigt af te haken zijn gemeenteleden. Het is werkelijk zonde om dan je ogen te sluiten en te roepen dat dit een taak is voor de kerkenraad. "Ben ik mijn broerders hoeder?" speelt nog steeds een grote rol. Maar de Schrift leert ons een hele andere weg. "Als een lid lijdt, lijden alle leden mee." Een kerkenraad heeft haar eigen taak en verantwoordelijk. Daar schreef ik eerder al iets over. Dat laat je nu gemakshalveweg. Je suggereert zelfs dat het zielenheil van die leden die afhaken er ten diepste niet toe doet. Dat is totaal respectloos tegenover ambtsdragers die hier mee worstelen en die het in de visie van een aantal gemeenteleden nooit goed kunnen doen. Als ze ergens naar vragen zijn ze bemoeiallen. Als blijkt dat iemand afhaakt, zijn ze onbewogen. En wat ze werkelijk doen, gebeurt achter de schermen. Daar kun je makkelijk op schieten, daar kun je ongehoord en ongefundeerd van alles over roepen. Ze mogen toch niets terug zeggen. En zeggen ze wel een keer iets, dan roepen we gewoon 'schending van het ambtsgeheim'. We moeten kijken naar wat we zelf wel of juist niet doen. We moeten zelf onze verantwoordelijkheid nemen en de dingen niet afschuiven op de kerkenraad.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Erik1960 »

Ditbenik schreef:Dat is een hele flauwe om je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven. De eersten die zien dat iemand dreigt af te haken zijn gemeenteleden. Het is werkelijk zonde om dan je ogen te sluiten en te roepen dat dit een taak is voor de kerkenraad. "Ben ik mijn broerders hoeder?" speelt nog steeds een grote rol. Maar de Schrift leert ons een hele andere weg. "Als een lid lijdt, lijden alle leden mee." Een kerkenraad heeft haar eigen taak en verantwoordelijk. Daar schreef ik eerder al iets over. Dat laat je nu gemakshalveweg. Je suggereert zelfs dat het zielenheil van die leden die afhaken er ten diepste niet toe doet. Dat is totaal respectloos tegenover ambtsdragers die hier mee worstelen en die het in de visie van een aantal gemeenteleden nooit goed kunnen doen. Als ze ergens naar vragen zijn ze bemoeiallen. Als blijkt dat iemand afhaakt, zijn ze onbewogen. En wat ze werkelijk doen, gebeurt achter de schermen. Daar kun je makkelijk op schieten, daar kun je ongehoord en ongefundeerd van alles over roepen. Ze mogen toch niets terug zeggen. En zeggen ze wel een keer iets, dan roepen we gewoon 'schending van het ambtsgeheim'. We moeten kijken naar wat we zelf wel of juist niet doen. We moeten zelf onze verantwoordelijkheid nemen en de dingen niet afschuiven op de kerkenraad.
In mijn gemeente was de afgelopen jaren veel ‘gedoe’ rond kerkgebouwen. Voor de één ging het veel te snel, voor de ander duurde het veel te lang. Als KR doe je het dan snel niet goed. De afgelopen periode was er ruimte voor terugkijken en evaluatie. Één van de conclusies: er is in die periode goed bestuurd, maar minder goed leiding gegeven. Het evenwicht tussen zorg en bemoeizucht is vaak lastig te vinden. Maar met wijzen naar de ander kom je niet ver(der).
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is hervormd?

Bericht door CvdW »

Is nu een schaap verantwoordelijk voor een ander schaap of is een (onder)herder verantwoordelijk voor een schaap?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Erik1960 »

CvdW schreef:Is nu een schaap verantwoordelijk voor een ander schaap of is een (onder)herder verantwoordelijk voor een schaap?
Is een broeder/zuster verantwoordelijk voor een broeder/zuster?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is hervormd?

Bericht door CvdW »

Erik1960 schreef:
CvdW schreef:Is nu een schaap verantwoordelijk voor een ander schaap of is een (onder)herder verantwoordelijk voor een schaap?
Is een broeder/zuster verantwoordelijk voor een broeder/zuster?
Een oudere zus kan zorgen voor een kleiner zusje, maar de verantwoordelijkheid blijft wel bij de ouders liggen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Erik1960 »

CvdW schreef:
Erik1960 schreef:
CvdW schreef:Is nu een schaap verantwoordelijk voor een ander schaap of is een (onder)herder verantwoordelijk voor een schaap?
Is een broeder/zuster verantwoordelijk voor een broeder/zuster?
Een oudere zus kan zorgen voor een kleiner zusje, maar de verantwoordelijkheid blijft wel bij de ouders liggen.
voor kinderen is die geldig. Als volwassene komen we daar niet mee weg. Natuurlijk heeft een KR een bijzondere verantwoordelijkheid. Maar dat ontslaat mij niet van de zorg voor anderen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ararat »

Erik1960 schreef:
CvdW schreef:Is nu een schaap verantwoordelijk voor een ander schaap of is een (onder)herder verantwoordelijk voor een schaap?
Is een broeder/zuster verantwoordelijk voor een broeder/zuster?
In Mattheus 18 komen beide beelden samen:
- Het afgedwaalde schaap wordt door de eigenaar opgezocht en er is grote blijdschap over het behoud
- de broeder of zuster die zondigt wordt door een medebroeder of -zuster eerlijk aangesproken, daarna wordt de gemeente ingeschakeld.
Weet je iemand in je omgeving? Begin nu voor die persoon te bidden, spreek hem/haar aan!
... en denk ook aan de ouders
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Wat is hervormd?

Bericht door deschpin »

CvdW schreef:Is nu een schaap verantwoordelijk voor een ander schaap of is een (onder)herder verantwoordelijk voor een schaap?
Hebt u naaste lief als uzelf...
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Wat is hervormd?

Bericht door Anselmus »

Lilian1975 schreef:
Ararat schreef:
Lilian1975 schreef:
Ararat schreef:Wil je het eens concreet maken Lilian? Wat zou de perfecte KR en de perfecte gemeente moeten doen?
Die bestaan niet.
Maar als er leden (dreigen) af te haken. En je hebt ze in het zicht omdat erop gewezen is . Dan verwacht ik dat een kr lid een gesprek aangaat. Contact legt en probeert te onderhouden. Ik zeg niet dat dat alles oplost. Maar het kan toch niet bestaan dat het maar gebeurt allemaal. En we tot de orde van de dag over gaan? Structureel. En is dat niet mogelijk dat dan een kr erop toeziet dat er mensen zijn aangewezen die die taak op zich kunnen nemen. Nuet misschien, op termijn. Maar nu concreet. Ipv kerkelijke molens die langzaam draaien. Het is nl. niet van vandaag of gisteren dat dit voorkomt. Maar speelt al langer . Bijv. jongeren die je niet op catechisatie krijg, jeugdwerk etc.

En zorg dat je als kr je gemeente door en door kent. Niet get uurtje eens in de twee jaar. Maar ziek actief contact. Begroet je Wijk. Laat je zien. Niet alleen in het zwarte psk voor in de kerk. Maar spreek mensen aan. Er zijn gemeenten waar kr in de hal staat. Hun wijk families begroeten etc. Bouw een band op. En zorg dat het behapbaar is. Misschien wat meer ouderlingen. Zodat er niet te veel taken op te weinig schouders rusten. Maar werk aan de band. Zodat als er moeilijkheden zijn, jongeren twijfels hebben ze de juiste mensen weten te vinden of zij hen.
Dankjewel! Voor de goede orde: ik ben het met je eens hé, maar wilde horen wat jouw mening is, hoe je dat concreet ziet. Ik denk dat bij ons de afstand tussen KR en leden niet heel erg groot is, maar dan nog... Er zijn best jongeren die langzaamaan vergeten kunnen worden. Dat kan niet de bedoeling zijn!
Inderdaad en al heb je het organisatorisch goed voor elkaar. En is er geen afstand. Dan nog zullen er afhakers zijn. Mensen onbereikbaar . Maar dan kan er nooit gezegd worden. Ik kon gewoon de kerk verlaten. Zonder dat er naar mij werd om gezien....
Ik ben het grotendeels met je eens. Een kerkenraad heeft zorg voor de kudde en daar hoort bij dat ze de kudde kennen en zich daarvoor inspannen. En toch... Ouderlingen doen hun werk naast hun gewone baan en naast hun gezin. Als ik kijk hoeveel verantwoordelijkheid bij de kerkenraad wordt neergelegd en ze bijna persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden als iemand afhaakt, vind ik dat niet terecht. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid. Je kunt het gesprek aan gaan, maar wanneer jongeren afhaken of als ouderen niet meer komen is dat in de eerste plaats hun eigen verantwoordelijkheid. Voor Gods rechterstoel kom je niet weg met de opmerking dat de ouderling niet genoeg gedaan heeft.

Mijn ervaring is dat ouders zich machteloos voelen en vervolgens aangeven dat het de schuld van de kerk is, want daar kon het zomaar gebeuren dat iemand weggleed en de kerk deed te weinig. Vandaf de kansel is er herderlijke zorg en de oproep om onder het Woord te zijn. Als iemand ervoor kiest om af te haken, is het goed dat de gemeente warm en betrokken is, maar volgens mij is het de eerste verantwoordelijkheid van de 'afhaker' zelf. Vanaf de doop ligt er een uitnodiging, elke zondag is die er, de kerkenraad kun je benaderen met vragen, er is genoeg mogelijkheid tot contact. De generatie van nu heeft ook wel zoiets van: de kerk moet mij entertainen en aansluiten bij mijn gevoel en anders haak ik af. Die mentaliteit is denk ik niet goed, het gaat niet alleen om wat de kerk mij kan bieden. Het gaat erom dat ik onderdeel ben van de gemeente mij als lid hoor te gedragen en als iemand dat niet wil is dat in de eerste plaatst de keuze van die persoon. Kerkenraden proberen in mijn optiek vaker iemand te behouden dan een voetbalcoach. Daarvan verwacht je ook niet dat die alles in gang zet om je binnen te houden. Daar is het: voor jou 10 anderen (niet dat de kerk zo moet denken, het gaat om de vergelijking). Ik zie bij afhakers dezelfde mentaliteit als in coachingspraktijken: geloof in jezelf, luister naar je behoeften, kies voor jezelf als anderen niet bieden waar je behoefte aan hebt. Mijn vraag is aan jongeren en ouderen: wat heb je zelf allemaal gedaan om je behoefte op tafel te leggen, het gesprek aan te gaan, onderdeel te zijn van de gemeente?
Fides Quaerens Intellectum
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat is hervormd?

Bericht door CvdW »

Eerder heb ik gelezen dat je aan een kerkenraad moet vragen of je wel mag verhuizen. Toen ik dat las hierop RF vond ik dat een kerkenraad wel heel veel macht wordt gegeven. Dan geldt dat ook in de hier bovenstaande berichten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Lilian1975 »

Ararat schreef:
Erik1960 schreef:
CvdW schreef:Is nu een schaap verantwoordelijk voor een ander schaap of is een (onder)herder verantwoordelijk voor een schaap?
Is een broeder/zuster verantwoordelijk voor een broeder/zuster?
In Mattheus 18 komen beide beelden samen:
- Het afgedwaalde schaap wordt door de eigenaar opgezocht en er is grote blijdschap over het behoud
- de broeder of zuster die zondigt wordt door een medebroeder of -zuster eerlijk aangesproken, daarna wordt de gemeente ingeschakeld.
Weet je iemand in je omgeving? Begin nu voor die persoon te bidden, spreek hem/haar aan!
... en denk ook aan de ouders
. Post verwijderd. Niet verstandig.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 05 apr 2022, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Wat is hervormd?

Bericht door Anselmus »

CvdW schreef:Eerder heb ik gelezen dat je aan een kerkenraad moet vragen of je wel mag verhuizen. Toen ik dat las hierop RF vond ik dat een kerkenraad wel heel veel macht wordt gegeven. Dan geldt dat ook in de hier bovenstaande berichten.
Je hoeft niet te vragen of je mag verhuizen, je moet wel vragen of je lid mag worden over gemeentegrenzen heen wanneer je verhuist. Dat lijkt me een redelijke vraag toch?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Wat is hervormd?

Bericht door Lilian1975 »

.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 05 apr 2022, 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Ararat »

Als het is zoals jij zegt Lilian (wederhoor is een beetje lastig hier), denk ik dat ik als ouder een brief zou schrijven met daarin de zorgen en pijn benoemd. Daarnaast zou ik een aantal concrete vragen stellen. Eén van de dingen die ik ook zou vragen is een tijdpad van 'actiepunten'.
Als je merkt dat de KR erkent dat er anders gehandeld had moeten worden en als er ook gehandeld wórdt is het tijd om te danken en om er ook niet meer op terug blijven komen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Wat is hervormd?

Bericht door Lilian1975 »

@ Ararat. Ik heb wat post verwijderd. Ik weet niet of het wijs was. Waardeer je reactie hoor. Maar je wilt niet dat dingen een eigen leven gaan leiden. Ik denk dat dat risico er was. En het afbrekend werkt ipv opbouwend.
Plaats reactie