Gereformeerd in naam en praktijk

ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

DDD schreef:Het is mij niet erg duidelijk of je nu een behoudende of een bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente zoekt.

CGK Westzaan is volgens mij begonnen met de onterechte afzetting van ds. R. Kok.
Bijbelgetrouw en behoudend gaan toch hand in hand?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Het is mij niet erg duidelijk of je nu een behoudende of een bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente zoekt.

CGK Westzaan is volgens mij begonnen met de onterechte afzetting van ds. R. Kok.
Dat klopt. De GG van Westzaan was de enige gemeente die scheurde in de jaren '50 uit sympathie tegenover ds. R. Kok.
Mijdrecht is ook ontstaan door die reden:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 138eebb007
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door DDD »

ArieTheEagle schreef:
DDD schreef:Het is mij niet erg duidelijk of je nu een behoudende of een bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente zoekt.

CGK Westzaan is volgens mij begonnen met de onterechte afzetting van ds. R. Kok.
Bijbelgetrouw en behoudend gaan toch hand in hand?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Nee hoor. Er zijn in Noord Holland ook bijbelgetrouwe gemeenten die niet behoudend zijn. Bijvoorbeeld in de CGK en GKV. Verschillende kerkplantingsgemeenten in Amsterdam. Ze zijn al genoemd.

Of er ook behoudende gemeenten zijn die niet bijbelgetrouw zijn, dat weet ik niet. Dat kom je echter op andere plekken in Nederland wel tegen. Al is men hier en daar in naam zo bijbelgetrouw dat men zelfs één vertaling verabsoluteert.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

DDD schreef:
ArieTheEagle schreef:
DDD schreef:Het is mij niet erg duidelijk of je nu een behoudende of een bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente zoekt.

CGK Westzaan is volgens mij begonnen met de onterechte afzetting van ds. R. Kok.
Bijbelgetrouw en behoudend gaan toch hand in hand?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Nee hoor. Er zijn in Noord Holland ook bijbelgetrouwe gemeenten die niet behoudend zijn. Bijvoorbeeld in de CGK en GKV. Verschillende kerkplantingsgemeenten in Amsterdam. Ze zijn al genoemd.

Of er ook behoudende gemeenten zijn die niet bijbelgetrouw zijn, dat weet ik niet. Dat kom je echter op andere plekken in Nederland wel tegen. Al is men hier en daar in naam zo bijbelgetrouw dat men zelfs één vertaling verabsoluteert.
Wat is volgens jou precies het verschil tussen bijbelgetrouw en behoudend, of hoe zie je bijbelgetrouw maar niet behoudend precies in de praktijk of kerkgemeente?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door KDD »

Volgens mij kun je de Amish zien als behoudend maar niet bijbel getrouw. De andere extreem is moeilijker te vinden.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door HersteldHervormd »

ArieTheEagle schreef:
Geytenbeekje schreef:
ArieTheEagle schreef:Beste lezers, broeders en zusters.

Alhoewel ik al enige tijd bekend was met de hoofdstromingen binnen her Christendom en overduidelijke sektes, kwam ik erachter dat protestants en gereformeerd in namen van denominaties niet allemaal slaan op de kern van de betekenis van dit woord.

Met allerlei dwalingen die overal groeien en altijd al bestaan hebben, wilde ik graag op zoek naar een bijbelsgetrouwe kerk in woord en daad, niet enkel in "woord". Ik kom van oorsprong uit de Pinkstergemeente, maar ik ben niet helemaal tevreden of overtuigd van de huidige intepreratie in de pinksterleer, of de vele dwalingen, valse leraren en zelfs het verzaken van Bijbelse leringen en opdrachten (gemeentestructuur/hierarchiën/gedragingen).

Nu ben ik uitgekomen bij de Gereformeerde Gemeenten en Hersteld Hervormde Gemeenten, maar is het vrij onduidelijk als je zoekt op GKv en CGK (van bevindelijk/orthodox tot progressief).

Welke kerken raadden jullie aan in de kop van Noord-Holland, van Amsterdam tot aan Den Helder ongv, die bijbelgetrouw zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Welkom op dit forum!
Succes met de zoektocht.
Wat ik je zou kunnen aanraden is HHG Den Helder, HHG Haarlem (wel heel klein, ik dacht iets van 25 kerkgangers)
GG Westzaan GG den Helder. in Hoorn heb je een hervormde evangelisatiepost. GG Amsterdam. Hervormde Gemeente Amstelveen-Buitenveldert hwba.
Je zou op kerktijden kunnen kijken welke reformatorische gemeente bij jou het dichtst in de buurt is. (dat is overigens altijd hemelsbreed)
PS. Gg= Gereformeerde Gemeente, HHG is Hersteld Hervormde Gemeente
Enkel dat de HHG in Haarlem in hetzelfde gebouw zit als de Remonstranten doet mij deze keuze laten afvallen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Het is maar een gebouw hè. Ik zou naar de HHG in Den Helder gaan, kand Korving is een aardige man.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door HersteldHervormd »

Misschien CGK Nieuw Vennep? GG Lelystad/Enkhuizen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:Ik houd mijn hart vast… je legt een wensenlijst aan waar jouw ideale kerkgemeenschap aan moet voldoen en rekent er echt op dat je die vindt? Iemand schreef onlangs op dit forum: ‘als je de perfecte kerk gevonden hebt, moet je er geen lid van worden. Want dan is die niet meer perfect’. Vertrouw op de adelaarsvleugelen die ook jou naar je bestemming begeleiden. Succes met het vinden van de plek waar jouw geloof geprikkeld en gepolijst mag worden.
Dat is helemaal waar, niet in de eerste plaats kijken hoe het kerkverband heet, maar beproeven of de prediking de toets van het Woord kan doorstaan. Deze leer is niet aan een kerkverband gebonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef:Niet iedereen gaat uit van jouw visie, dat we allemaal wat anders in de bijbel lezen, en dat dat allemaal even waar is.
Daarom begrijp ik de zoektocht van Arie goed. Niet alles wat zich kerk noemt, neemt de bijbel serieus als onfeilbaar Woord van God.
Het komt er toch op aan voor een ieder persoonlijk om God te kennen zoals Hij zich openbaard in Zijn Woord. Als het niet naar Gods Woord is, zal het geen dageraad hebben.
Ik snap heel goed dat je op zoek gaat naar een kerk waar je Gods woord aangeboden krijgt op een manier die voor jou persoonlijk het meeste dageraad heeft. Ik denk die op mijn plekje gevonden te hebben, jij op de jouwe en Arie is nog aan het zoeken. Maar ik heb niet de verwachting dat ik ‘de ideale kerk’ gevonden heb. Dat is waarom ik schreef dat ik mijn hart vasthoud. Zoveel verwachtingen kan 1 gemeente niet waarmaken. Die ideale kerk bestaat nog niet. We zijn allemaal pelgrims onderweg naar en in afwachting van…
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:Niet iedereen gaat uit van jouw visie, dat we allemaal wat anders in de bijbel lezen, en dat dat allemaal even waar is.
Daarom begrijp ik de zoektocht van Arie goed. Niet alles wat zich kerk noemt, neemt de bijbel serieus als onfeilbaar Woord van God.
Het komt er toch op aan voor een ieder persoonlijk om God te kennen zoals Hij zich openbaard in Zijn Woord. Als het niet naar Gods Woord is, zal het geen dageraad hebben.
Ik snap heel goed dat je op zoek gaat naar een kerk waar je Gods woord aangeboden krijgt op een manier die voor jou persoonlijk het meeste dageraad heeft. Ik denk die op mijn plekje gevonden te hebben, jij op de jouwe en Arie is nog aan het zoeken. Maar ik heb niet de verwachting dat ik ‘de ideale kerk’ gevonden heb. Dat is waarom ik schreef dat ik mijn hart vasthoud. Zoveel verwachtingen kan 1 gemeente niet waarmaken. Die ideale kerk bestaat nog niet. We zijn allemaal pelgrims onderweg naar en in afwachting van…
We zijn hier op een reformatorisch forum, dus het is heel logisch dat we hier het kostelijke van het snode leren onderscheiden. Het is niet iets vrijblijvends, zo van: jij op jouw manier en ik op de mijne. We dienen Gods Woord na te spreken. Want er zijn ook 'kerken' waar er geen enkele betekenis en inhoud wordt gegeven aan het onveranderlijke en onfeilbare Woord Gods. We dienen ten allen tijde te spreken met 2 woorden: het dient te gaan om die geheel enige Naam onder den hemel gegeven tot zaligheid door Welken wij moeten zalig worden (Handelingen 4 vers 12), die twee wegen: hemel en hel, dood en leven, Adam en Christus, en die drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid, waarlangs Gods ware volk in een rechte weg van God geleerd en bekeerd wordt.

Als deze zaken niet worden verkondigd, is het niet naar Gods Woord en zal het geen dageraad hebben.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 12 mar 2022, 20:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:Niet iedereen gaat uit van jouw visie, dat we allemaal wat anders in de bijbel lezen, en dat dat allemaal even waar is.
Daarom begrijp ik de zoektocht van Arie goed. Niet alles wat zich kerk noemt, neemt de bijbel serieus als onfeilbaar Woord van God.
Het komt er toch op aan voor een ieder persoonlijk om God te kennen zoals Hij zich openbaard in Zijn Woord. Als het niet naar Gods Woord is, zal het geen dageraad hebben.
Ik snap heel goed dat je op zoek gaat naar een kerk waar je Gods woord aangeboden krijgt op een manier die voor jou persoonlijk het meeste dageraad heeft. Ik denk die op mijn plekje gevonden te hebben, jij op de jouwe en Arie is nog aan het zoeken. Maar ik heb niet de verwachting dat ik ‘de ideale kerk’ gevonden heb. Dat is waarom ik schreef dat ik mijn hart vasthoud. Zoveel verwachtingen kan 1 gemeente niet waarmaken. Die ideale kerk bestaat nog niet. We zijn allemaal pelgrims onderweg naar en in afwachting van…
Amen, Gods zegen

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door CvdW »

Tussen Amsterdam en Den Helder zit nog wel een flinke afstand.
In coranatijd heb je het voordeel dat je op afstand mee kunt luisteren met een gemeente.

Ik beveel u http://www.hetkoninkrijkderhemelen.nl aan.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door ArieTheEagle »

CvdW schreef:Tussen Amsterdam en Den Helder zit nog wel een flinke afstand.
In coranatijd heb je het voordeel dat je op afstand mee kunt luisteren met een gemeente.

Ik beveel u http://www.hetkoninkrijkderhemelen.nl aan.
Ik woon ongeveer in het midden, Heerhugowaard. Vandaar.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door GerefGemeente-lid »

ArieTheEagle schreef:
CvdW schreef:Tussen Amsterdam en Den Helder zit nog wel een flinke afstand.
In coranatijd heb je het voordeel dat je op afstand mee kunt luisteren met een gemeente.

Ik beveel u http://www.hetkoninkrijkderhemelen.nl aan.
Ik woon ongeveer in het midden, Heerhugowaard. Vandaar.


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Je zou dan ook eens naar de evangelisatiepost in Alkmaar kunnen gaan. Ze hebben elke zondag om 10.00 uur dienst en het gaat uit van de Gereformeerde Gemeenten.
Zie: https://bijdebronalkmaar.nl/
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerd in naam en praktijk

Bericht door Geytenbeekje »

Op 2 km afstand een hervormde bondsgemeente Broek op Langedijk.
Plaats reactie