Gebruiken en rituelen in andere kerken
Gebruiken en rituelen in andere kerken
Vanmorgen heb ik een huwelijksinzegening bijgewoond in een evangelische gemeente.
Er was één gebeurtenis die mij zeer ontroerde.
Het bruidspaar knielde op de knielbank, de vier ouders kwamen naar voren en gingen rondom hen staan en legde hun handen op de hoofden van hun kinderen.
Eerst ging de vader van de bruidegom hardop voor in gebed en toen de vader van de bruid.
Ze smeekten een Zegen af over het leven van hun kinderen.
Ze legden hun kinderen als het ware in de Handen van hun God.
Voor mij was dit het hoogtepunt van deze kerkdienst.
Zijn jullie hiermee bekend en wat vinden jullie van dit gebruik?
Er was één gebeurtenis die mij zeer ontroerde.
Het bruidspaar knielde op de knielbank, de vier ouders kwamen naar voren en gingen rondom hen staan en legde hun handen op de hoofden van hun kinderen.
Eerst ging de vader van de bruidegom hardop voor in gebed en toen de vader van de bruid.
Ze smeekten een Zegen af over het leven van hun kinderen.
Ze legden hun kinderen als het ware in de Handen van hun God.
Voor mij was dit het hoogtepunt van deze kerkdienst.
Zijn jullie hiermee bekend en wat vinden jullie van dit gebruik?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Niet mee bekend.Mara schreef:Vanmorgen heb ik een huwelijksinzegening bijgewoond in een evangelische gemeente.
Er was één gebeurtenis die mij zeer ontroerde.
Het bruidspaar knielde op de knielbank, de vier ouders kwamen naar voren en gingen rondom hen staan en legde hun handen op de hoofden van hun kinderen.
Eerst ging de vader van de bruidegom hardop voor in gebed en toen de vader van de bruid.
Ze smeekten een Zegen af over het leven van hun kinderen.
Ze legden hun kinderen als het ware in de Handen van hun God.
Voor mij was dit het hoogtepunt van deze kerkdienst.
Zijn jullie hiermee bekend en wat vinden jullie van dit gebruik?
Maar wel dit: wij zegenen geen huwelijken in. Dat is een term uit de Rooms Katholieke Kerk. In de protestantse kerken bevestigen wij huwelijken. Dat helaas steeds meer protestantse voorgangers ook meegaan in dit woordgebruik (en daardoor ook steeds meer gemeenteleden) is triest.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Ik ben even op zoek gegaan en vond dit bij andere kerken wel zeker op hun website.Evangelist schreef: Maar wel dit: wij zegenen geen huwelijken in. Dat is een term uit de Rooms Katholieke Kerk. In de protestantse kerken bevestigen wij huwelijken. Dat helaas steeds meer protestantse voorgangers ook meegaan in dit woordgebruik (en daardoor ook steeds meer gemeenteleden) is triest.
Ik vond dit:
Huwelijksinzegening bij de EBG
"De kerkzaal ebg zeist De Broedergemeente "gelooft aan Gods belofte voor het huwelijk, dat Hij zelf man en vrouw samenvoegt tot een verbond, dat verankerd is in de liefde van Christus"(Kerkorde, § 1604,2). Dit verbond wordt in de kerk ingezegend. Man en vrouw beloven elkaar liefde, trouw en wederzijdse verantwoordelijkheid. Zij doen dat voor God en de mensen, wetende dat ze hiervoor Gods genade nodig zullen hebben. Dan ontvangen ze Gods zegen voor hun verbond."
Bij de Joodse gemeente Amsterdam:
Huwelijksinzegening - Choepa
Vrije evangelische gemeente Oldebroek:
Bij een huwelijksinzegeningsdienst worden liederen gezongen, wordt het evangelie verkondigd, gebeden, het huwelijksformulier gelezen, de huwelijksvragen gesteld en bevestigd, worden de ringen uitgewisseld, onder handoplegging door de voorganger de zegen over het huwelijk uitgesproken, terwijl het bruidspaar geknield is, en wordt de huwelijksbijbel uitgereikt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Het is inderdaad jammer dat het woord inzegenen zo weinig gebruikt wordt, en dat in de kerk. Het gáát immers om Gods zegen? Bevestiging is nergens voor nodig, het huwelijk is al vast en zeker.
Dat taalgebruik komt misschien omdat het klassieke huwelijksformulier nog dateert uit de tijd dat er geen burgerlijk huwelijk was.
Dat taalgebruik komt misschien omdat het klassieke huwelijksformulier nog dateert uit de tijd dat er geen burgerlijk huwelijk was.
-
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Zegenen is iets anders dan inzegenen. Dat laatste woord hoort bij sacramentele overdracht van genade en heeft een katholieke oorsprong. Kortom: kerken die dit woordgebruik hebben overgenomen, hebben waarschijnlijk de achtergrond niet helder. Ook ringen uitwisselen in de kerk hoort op het gemeentehuis: daar wordt getrouwd, niet in de kerk. Daar wordt het alreeds gesloten huwelijk bevestigd. Dat betekent: voor Gods aangezicht belooft met allereerst aan de Heere dat men trouw zal zijn aan de eigen man en vrouw. (In het stadhuis zeg je ja tegen elkaar, in de kerk tegen de Heere.) In de kerk kom je als echtpaar. Daarom klopt het ook niet als de bruid aan de arm van vader naar binnen wordt gebracht. Dat hoort op het stadhuis te gebeuren (als je dat al wilt).Mara schreef:Ik ben even op zoek gegaan en vond dit bij andere kerken wel zeker op hun website.Evangelist schreef: Maar wel dit: wij zegenen geen huwelijken in. Dat is een term uit de Rooms Katholieke Kerk. In de protestantse kerken bevestigen wij huwelijken. Dat helaas steeds meer protestantse voorgangers ook meegaan in dit woordgebruik (en daardoor ook steeds meer gemeenteleden) is triest.
Ik vond dit:
Huwelijksinzegening bij de EBG
"De kerkzaal ebg zeist De Broedergemeente "gelooft aan Gods belofte voor het huwelijk, dat Hij zelf man en vrouw samenvoegt tot een verbond, dat verankerd is in de liefde van Christus"(Kerkorde, § 1604,2). Dit verbond wordt in de kerk ingezegend. Man en vrouw beloven elkaar liefde, trouw en wederzijdse verantwoordelijkheid. Zij doen dat voor God en de mensen, wetende dat ze hiervoor Gods genade nodig zullen hebben. Dan ontvangen ze Gods zegen voor hun verbond."
Bij de Joodse gemeente Amsterdam:
Huwelijksinzegening - Choepa
Vrije evangelische gemeente Oldebroek:
Bij een huwelijksinzegeningsdienst worden liederen gezongen, wordt het evangelie verkondigd, gebeden, het huwelijksformulier gelezen, de huwelijksvragen gesteld en bevestigd, worden de ringen uitgewisseld, onder handoplegging door de voorganger de zegen over het huwelijk uitgesproken, terwijl het bruidspaar geknield is, en wordt de huwelijksbijbel uitgereikt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Ik ben met het ritueel dat @Mara noemt, niet bekend. Voor mij hoeft het ook helemaal niet. De predikant staat daar als de Bedienaar van het Goddelijke Woord, en het is dus op dat moment geen familiefeestje. Al zal het indrukwekkend zijn en goed bedoeld zijn, ik vind het geen goede ontwikkeling.
Net als het gezin rond het doopvont: prima als je dat wilt omdat ze het dan beter kunnen zien, maar niet als gezinsevenement. Het is een sacrament in het midden van de gemeente. Daarom zag ik de afgelopen tijd met lede ogen aan dat op nogal wat plaatsen eigen gemeente geweigerd werd omdat familieleden van elders bij de doopdienst moesten zijn. Hoe begrijpelijk ook, ik vind het fundamenteel onjuist. (En begrijp mij goed: ik zou er misschien als kerkenraad ook best voor gekozen hebben, omdat het anders veel gedoe binnen families op kan leveren, maar het gaat mij nu even om het principe).
Net als het gezin rond het doopvont: prima als je dat wilt omdat ze het dan beter kunnen zien, maar niet als gezinsevenement. Het is een sacrament in het midden van de gemeente. Daarom zag ik de afgelopen tijd met lede ogen aan dat op nogal wat plaatsen eigen gemeente geweigerd werd omdat familieleden van elders bij de doopdienst moesten zijn. Hoe begrijpelijk ook, ik vind het fundamenteel onjuist. (En begrijp mij goed: ik zou er misschien als kerkenraad ook best voor gekozen hebben, omdat het anders veel gedoe binnen families op kan leveren, maar het gaat mij nu even om het principe).
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Ik ben ook erg geschrokken. Ik kijk regelmatig de diensten na van de PKN hier ter plaatse, met name omdat mijn broer daar kerkt. Omdat hij er met geen woord over spreekt, en ik toch belang denk te hebben wat mijn enig nog in leven zijnde broer hoort. Vandaar, dat ik dan ook wel wat op de hoogte blijf van de ontwikkelingen daar. Van een hele groep kinderen rond het doopvont schrok ik wel. We moeten, naar mijn overtuiging niet experimenteren of marchanderen met de inzettingen Gods. De doop mag geen spektakel worden maar moet sober, als in het doopsformulier, worden bediend.eilander schreef:Ik ben met het ritueel dat @Mara noemt, niet bekend. Voor mij hoeft het ook helemaal niet. De predikant staat daar als de Bedienaar van het Goddelijke Woord, en het is dus op dat moment geen familiefeestje. Al zal het indrukwekkend zijn en goed bedoeld zijn, ik vind het geen goede ontwikkeling.
Net als het gezin rond het doopvont: prima als je dat wilt omdat ze het dan beter kunnen zien, maar niet als gezinsevenement. Het is een sacrament in het midden van de gemeente. Daarom zag ik de afgelopen tijd met lede ogen aan dat op nogal wat plaatsen eigen gemeente geweigerd werd omdat familieleden van elders bij de doopdienst moesten zijn. Hoe begrijpelijk ook, ik vind het fundamenteel onjuist. (En begrijp mij goed: ik zou er misschien als kerkenraad ook best voor gekozen hebben, omdat het anders veel gedoe binnen families op kan leveren, maar het gaat mij nu even om het principe).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Vreselijk hè, al die kinderen rond het doopvont-DIA- schreef:Ik ben ook erg geschrokken. Ik kijk regelmatig de diensten na van de PKN hier ter plaatse, met name omdat mijn broer daar kerkt. Omdat hij er met geen woord over spreekt, en ik toch belang denk te hebben wat mijn enig nog in leven zijnde broer hoort. Vandaar, dat ik dan ook wel wat op de hoogte blijf van de ontwikkelingen daar. Van een hele groep kinderen rond het doopvont schrok ik wel. We moeten, naar mijn overtuiging niet experimenteren of marchanderen met de inzettingen Gods. De doop mag geen spektakel worden maar moet sober, als in het doopsformulier, worden bediend.eilander schreef:Ik ben met het ritueel dat @Mara noemt, niet bekend. Voor mij hoeft het ook helemaal niet. De predikant staat daar als de Bedienaar van het Goddelijke Woord, en het is dus op dat moment geen familiefeestje. Al zal het indrukwekkend zijn en goed bedoeld zijn, ik vind het geen goede ontwikkeling.
Net als het gezin rond het doopvont: prima als je dat wilt omdat ze het dan beter kunnen zien, maar niet als gezinsevenement. Het is een sacrament in het midden van de gemeente. Daarom zag ik de afgelopen tijd met lede ogen aan dat op nogal wat plaatsen eigen gemeente geweigerd werd omdat familieleden van elders bij de doopdienst moesten zijn. Hoe begrijpelijk ook, ik vind het fundamenteel onjuist. (En begrijp mij goed: ik zou er misschien als kerkenraad ook best voor gekozen hebben, omdat het anders veel gedoe binnen families op kan leveren, maar het gaat mij nu even om het principe).
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Dat vind ik juist een heel goede zaak. Jammer dat dat niet in alle Gereformeerde Gemeenten gebeurt. De doop is immers speciaal voor de kinderen van de gelovigen.
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Ben ik nu alleen vreemd of zijn anderen het ook? Hoe heb ik het? Wat gebeurt er?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Een vreemde redenering, als je 't mij vraagt. De doop voor de kinderen der gelovigen, jawel. Maar het gaat hier om reeds gedoopte kinderen die rond het doopvont komen staan. Met de zinsnede 'de doop is voor de kinderen der gelovigen' wordt natuurlijk bedoeld dat de doop bediend wordt aan een kind van gelovige ouders. Het gaat hier dus niet om de bediening, maar om wie er bij staat te kijken.DDD schreef:Dat vind ik juist een heel goede zaak. Jammer dat dat niet in alle Gereformeerde Gemeenten gebeurt. De doop is immers speciaal voor de kinderen van de gelovigen.
Ik ben er overigens niet mordicus op tegen, maar ik wil wél zeggen dat het sacrament betreft dat tot versterking van het geloof van de gemeente wordt bediend.
-
- Berichten: 1045
- Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Ik zeg niet dat je vreemd bent, maar je oordeelt wel alles wat je niet gewend bent.-DIA- schreef:Ben ik nu alleen vreemd of zijn anderen het ook? Hoe heb ik het? Wat gebeurt er?
Bij jou in de kerk geen kinderen rond het doopvont, in andere kerken wel. Tsja, zo simpel is het
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Nee. Dat zou raar zijn. Ik ben ook vreemd. Laat dat je geruststellen.-DIA- schreef:Ben ik nu alleen vreemd of zijn anderen het ook? Hoe heb ik het? Wat gebeurt er?
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
De bediening is tot versterking van het geloof van de (kinderen van de) gelovigen. Maar toch wel speciaal voor de kinderen. Primair voor de volwassenen is er het heilig Avondmaal. Primair voor de kinderen is er de heilige doop. Alhoewel die ook voor alle gelovigen een teken is, en trouwens voor de ongelovige kerkleden niet minder.eilander schreef:Een vreemde redenering, als je 't mij vraagt. De doop voor de kinderen der gelovigen, jawel. Maar het gaat hier om reeds gedoopte kinderen die rond het doopvont komen staan. Met de zinsnede 'de doop is voor de kinderen der gelovigen' wordt natuurlijk bedoeld dat de doop bediend wordt aan een kind van gelovige ouders. Het gaat hier dus niet om de bediening, maar om wie er bij staat te kijken.DDD schreef:Dat vind ik juist een heel goede zaak. Jammer dat dat niet in alle Gereformeerde Gemeenten gebeurt. De doop is immers speciaal voor de kinderen van de gelovigen.
Ik ben er overigens niet mordicus op tegen, maar ik wil wél zeggen dat het sacrament betreft dat tot versterking van het geloof van de gemeente wordt bediend.
Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken
Het stelt me niet gerust. Ik zie een weerstand tegen een bepaalde leer.DDD schreef:Nee. Dat zou raar zijn. Ik ben ook vreemd. Laat dat je geruststellen.-DIA- schreef:Ben ik nu alleen vreemd of zijn anderen het ook? Hoe heb ik het? Wat gebeurt er?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??