Gebruiken en rituelen in andere kerken

Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

GGotK schreef:
pierre27 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Heerlijk die voorstelbare reacties.
Alsof diegenen niet verwonderd kijken naar de kledingstijl in deze subcultuur.

Ik begrijp de verbazing van GG-lid wel.
Al geeft het wel aan dat hij de rechterflank van zijn kerkverband toch niet goed kent.
Hoho, het was een interkerkelijke aangelegenheid hoor. De (O)GGiN was ook vertegenwoordigd.
De gehele rechterflank dan zegmaar, in elk geval verbazingwekkend jouw verbazing. Het is geen campingdienst waar je wellicht andere kledingstijlen kunt verwachten.
Het waren de meest kleurrijke foto's van de laatste 10 jaar, dus de vraag is of we dit positief of negatief moeten duiden.
Is er überhaupt een reden om dat negatief te duiden?
Terri schreef:Volgens mij is het gewoon helemaal volgens de laatste mode, ook al zijn de kleuren misschien niet veelkleurig :yahoo , maar eenvoudig is het niet. De refo gezindte is op hun eigen manier zeer modebewust.
Pas was ik in een heel andere kerk en zag ik meisjes met een wijde licht gekleurde spijkerbroek met rafels lopen. Van de 6 meisjes hadden er 4 zo'n broek. Dus meedoen met de groep is er in allerlei soorten en maten.
@ Merel, via die pijltjes kun je ook andere foto's 'bewonderen' , want idd die drie meisjes zien er toch schattig uit?
Ik vond het inderdaad leuke meisjes, niets mis mee.

Jongens met pantalons en jasjes zijn inderdaad bijzonder, maar bij mijn weten is dit toch ' redelijk normaal' in de refogezindte? Jongens dragen in bepaalde kerken toch geen jeans op zondag?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:
pierre27 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:Heerlijk die voorstelbare reacties.
Alsof diegenen niet verwonderd kijken naar de kledingstijl in deze subcultuur.

Ik begrijp de verbazing van GG-lid wel.
Al geeft het wel aan dat hij de rechterflank van zijn kerkverband toch niet goed kent.
Hoho, het was een interkerkelijke aangelegenheid hoor. De (O)GGiN was ook vertegenwoordigd.
De gehele rechterflank dan zegmaar, in elk geval verbazingwekkend jouw verbazing. Het is geen campingdienst waar je wellicht andere kledingstijlen kunt verwachten.
Het waren de meest kleurrijke foto's van de laatste 10 jaar, dus de vraag is of we dit positief of negatief moeten duiden.
Gewoon positief maar!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Orchidee »

merel schreef: Jongens dragen in bepaalde kerken toch geen jeans op zondag?
Dat heeft meer met bepaalde ouders dan kerken te maken.
Wees blij als je zoon met plezier naar de kerk gaat!
Weet zelf van zoons die niet in spijkerbroek mee mochten naar de kerk.
Je raad het al wat de (blijvende) gevolgen zijn.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Het gaat hier over kinderen van 5 en 8. Dat is een ander verhaal dan iemand van 16.

Tussen een spijkerbroek en een pantalon zitten nog wel enkele andere opties, toch? De bijeenkomsten van de GBS trekken gewoon een specifiek publiek, dat ook niet doorsnee is voor welke kerkgemeenschap binnen de gereformeerde gezindte dan ook.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Jo-Ann »

En over kinderen van onder de 10 hebben wij het hier op refoforum. Moet dat nu echt????
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Natuurlijk moet dat niet, maar ik heb ook wel met belangstelling alle foto's doorgeklikt. Het blijft toch een bijzonder schouwspel.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Jo-Ann »

Mijn bezwaar gaat erover dat het om zichtbare, herkenbare kinderen gaat. Zij hebben niet gekozen voor bepaalde kleding en hier denken wij daar een uitgesproken mening over te hebben.

Ik heb dan nog liever dat er over hoeden en zwarte pakken van bepaalde dominees gepraat wordt. Die zijn volwassen en kiezen er zelf voor.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Ik zie niets lelijks over de kinderen. Maar dat kan aan mij liggen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Jo-Ann »

Laat maar…

Er wordt niets lelijks over de kinderen gezegd, maar wel schamper gedaan over de kleding van deze kinderen. Daar ligt mijn bezwaar.
Ik ga er vanuit dat ze het hier niet lezen, maar serieus, waar zijn wij hier als grote (christelijke of reformatorische) mensen nu eigenlijk mee bezig
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Waarom schamper? Ik doe daar niet schamper over, in ieder geval. Ik vind het wel bijzonder en ook apart. Het is gewoon een opmerkelijk gebeuren, in mijn beleving.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
merel schreef: Jongens dragen in bepaalde kerken toch geen jeans op zondag?
Dat heeft meer met bepaalde ouders dan kerken te maken.
Wees blij als je zoon met plezier naar de kerk gaat!
Weet zelf van zoons die niet in spijkerbroek mee mochten naar de kerk.
Je raad het al wat de (blijvende) gevolgen zijn.

Want ? Spijkerbroek dragen was belangrijker dan het Evangelie ? Jongeren weten zich tegenwoordig prima en netjes te kleden als ze gaan solliciteren. Dan mag er toch ook wel wat onderscheid zijn in de kleding die je draagt als je in Gods huis bent of naar de supermarkt gaat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Orchidee »

Je moet niet vromer dan de paus willen zijn
En ook niet het laatste woord willen hebben (net als ikzelf)
Maar om nu naar de bekende weg te vragen of het dragen van een spijkerbroek belangrijker was?
Ja, dat is dan zo, maar je hebt ze wél (meestal voorgoed) weggejaagd van het Evangelie!
En als je later vraagt hoe het zo gekomen is dat ze de kerk voorgoed verlaten hebben krijg je héél pijnlijke antwoorden en conclusies te horen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Maanenschijn »

Kleding is nooit een op zich zelf staand gegeven om de kerk een rug toe te keren. Als jongeren in hun omgeving alleen een lege godsdienst treffen en de Heere God hen daarin niet heeft vast gehouden keren ze zich van de kerk af. Met of zonder spijkerbroek.

Als je objectief onderzoek zou doen, is een vormdendienst vermoedelijk de grootste reden van kerkverlating. Alleen met het verbieden van de spijkerbroek jaag je echt niemand weg uit de kerk.

Natuurlijk zijn er subculturen. Dat zie je eigenlijk overal wel, in de refowereld, evangelische kerken, maar ook in de seculiere wereld. En dat is ook niet zo erg. Het geeft een beetje houvast en identificatie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

DDD schreef:Het gaat hier over kinderen van 5 en 8. Dat is een ander verhaal dan iemand van 16.

Tussen een spijkerbroek en een pantalon zitten nog wel enkele andere opties, toch? De bijeenkomsten van de GBS trekken gewoon een specifiek publiek, dat ook niet doorsnee is voor welke kerkgemeenschap binnen de gereformeerde gezindte dan ook.
Ik heb nu alle foto's bekeken, maar ik zie weinig bijzonders aan de kleding. Mijn smaak is het niet, maar volgens mij gaat half reformatorisch Nederland zo naar de kerk.
huisman schreef:
Orchidee schreef:
merel schreef: Jongens dragen in bepaalde kerken toch geen jeans op zondag?
Dat heeft meer met bepaalde ouders dan kerken te maken.
Wees blij als je zoon met plezier naar de kerk gaat!
Weet zelf van zoons die niet in spijkerbroek mee mochten naar de kerk.
Je raad het al wat de (blijvende) gevolgen zijn.

Want ? Spijkerbroek dragen was belangrijker dan het Evangelie ? Jongeren weten zich tegenwoordig prima en netjes te kleden als ze gaan solliciteren. Dan mag er toch ook wel wat onderscheid zijn in de kleding die je draagt als je in Gods huis bent of naar de supermarkt gaat?
Ik vind solliciteren voor een bepaalde functie wel wat anders dan naar de kerk gaan. Wij hebben geen speciale zondagse kleding. Kleding voor mijn werk draag ik ook naar de kerk. Voor de jongens is een 'hele 'broek zonder rafels, zonder grasvlekken die er niet meer uitgaan, en zonder gaten al netjes. Een trui, longsleeve of stoere blouse erop en ze zijn netjes. De jongens hebben geen andere broeken dan jeans en in de zomer dragen ze een (nette) korte broek met sandalen. Een jasje met das en pantalon zouden ze categorisch weigeren.
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Lincoln »

Weet iemand waarom op de GBS-toogdag vrouwen wél een hoofdbedekking dragen, en ook bijvoorbeeld op de Veluwse Zendingsdag en de ontmoetingsdag in Ede, maar bij andere soortgelijke evenementen, zoals de Zendingsdag van de ZGG, niet? Wordt zoiets aangegeven op de uitnodigingen voor deze dagen?
Plaats reactie