Gebruiken en rituelen in andere kerken

Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:Het gaat hier over kinderen van 5 en 8. Dat is een ander verhaal dan iemand van 16.

Tussen een spijkerbroek en een pantalon zitten nog wel enkele andere opties, toch? De bijeenkomsten van de GBS trekken gewoon een specifiek publiek, dat ook niet doorsnee is voor welke kerkgemeenschap binnen de gereformeerde gezindte dan ook.
Ik heb nu alle foto's bekeken, maar ik zie weinig bijzonders aan de kleding. Mijn smaak is het niet, maar volgens mij gaat half reformatorisch Nederland zo naar de kerk.
Ik ben al in heel wat reformatorische kerken geweest, maar ik weet maar drie gemeenten waar enkele gezinnen er zo uit zagen, en daarvan is één nog via via. Dus dat is gewoon niet waar.

Maar het doet er verder niet zo toe, natuurlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Ik ben al in heel wat reformatorische kerken geweest, maar ik weet maar drie gemeenten waar enkele gezinnen er zo uit zagen, en daarvan is één nog via via. Dus dat is gewoon niet waar.

Maar het doet er verder niet zo toe, natuurlijk.
Misschien toch eens op zondag in Elspeet met je campingstoeltje op de Nachtegaalweg of de Oude Hof gaan zitten?
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik ben al in heel wat reformatorische kerken geweest, maar ik weet maar drie gemeenten waar enkele gezinnen er zo uit zagen, en daarvan is één nog via via. Dus dat is gewoon niet waar.

Maar het doet er verder niet zo toe, natuurlijk.
Misschien toch eens op zondag in Elspeet met je campingstoeltje op de Nachtegaalweg of de Oude Hof gaan zitten?
Of aan de Brinkersweg in Nunspeet ;)
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Ik ben in Elspeet in zowel de GG als in de NHK geweest, maar ook daar is het niet standaard.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik ben in Elspeet in zowel de GG als in de NHK geweest, maar ook daar is het niet standaard.
Ik heb jaren in Elspeet gewoond. Op zondag zag het letterlijk zwart van de mensen. Dat betekent dus niet dat iedereen zo gekleed gaan, maar het algemene beeld is wel dat men donkere kledij draagt op zondag. Niet dat daar verder iets mis mee is overigens.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik ben in Elspeet in zowel de GG als in de NHK geweest, maar ook daar is het niet standaard.
Waarschijnlijk niet iedereen, maar zeker de helft van de passerende mensen draagt deze kleding. De kleding van de (oudere) meiden op de foto zie ik veel op reformatorische middelbare scholen. Dat past volgens mij in een bepaalde (sub)cultuur.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Amstelodamense »

Lincoln schreef:Weet iemand waarom op de GBS-toogdag vrouwen wél een hoofdbedekking dragen, en ook bijvoorbeeld op de Veluwse Zendingsdag en de ontmoetingsdag in Ede, maar bij andere soortgelijke evenementen, zoals de Zendingsdag van de ZGG, niet? Wordt zoiets aangegeven op de uitnodigingen voor deze dagen?
Daar zit ook eerder mijn verbazing dan die over de (afwezigheid van) kleuren. Dit is toch geen kerkdienst? Waarom dan hoofdbedekking? Ook dat vind ik prima hoor, ga het niet negatief duiden. Maar ik begrijp het niet echt.

Het blijft boeiend zo'n subcultuur :)
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Amstelodamense »

Susanna schreef:Ik heb gehoord van een kerkelijk gemeente dat er niet op zondag gedoopt mag worden. Dat is ook een speciaal gebruik of traditie. Ik weet niet waarom dat zo was.
Dat klopt. Ik weet bijv. dat dit in de GG van Barneveld en Kootwijkerbroek zo is. Dit om te voorkomen dat er van heinde en verre mensen de auto moeten pakken om bij de doopdienst te kunnen komen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door windorgel »

Lincoln schreef:Weet iemand waarom op de GBS-toogdag vrouwen wél een hoofdbedekking dragen, en ook bijvoorbeeld op de Veluwse Zendingsdag en de ontmoetingsdag in Ede, maar bij andere soortgelijke evenementen, zoals de Zendingsdag van de ZGG, niet? Wordt zoiets aangegeven op de uitnodigingen voor deze dagen?
Ik denk dat de bezoekers van de toogdag vergelijkbaar zijn met de bezoekers van de Mbuma-zendingsdag etc. Daar is het dragen van een hoofddeksel door vrouwen en meisjes ook gebruikelijk. Of dat specifiek in de uitnodiging staat weet ik niet eens, maar de doelgroep doet het denk ik uit zichzelf omdat men vindt dat het zo hoort.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door pierre27 »

windorgel schreef:
Lincoln schreef:Weet iemand waarom op de GBS-toogdag vrouwen wél een hoofdbedekking dragen, en ook bijvoorbeeld op de Veluwse Zendingsdag en de ontmoetingsdag in Ede, maar bij andere soortgelijke evenementen, zoals de Zendingsdag van de ZGG, niet? Wordt zoiets aangegeven op de uitnodigingen voor deze dagen?
Ik denk dat de bezoekers van de toogdag vergelijkbaar zijn met de bezoekers van de Mbuma-zendingsdag etc. Daar is het dragen van een hoofddeksel door vrouwen en meisjes ook gebruikelijk. Of dat specifiek in de uitnodiging staat weet ik niet eens, maar de doelgroep doet het denk ik uit zichzelf omdat men vindt dat het zo hoort.
Een geweldige gewoonte;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef:
Lincoln schreef:Weet iemand waarom op de GBS-toogdag vrouwen wél een hoofdbedekking dragen, en ook bijvoorbeeld op de Veluwse Zendingsdag en de ontmoetingsdag in Ede, maar bij andere soortgelijke evenementen, zoals de Zendingsdag van de ZGG, niet? Wordt zoiets aangegeven op de uitnodigingen voor deze dagen?
Daar zit ook eerder mijn verbazing dan die over de (afwezigheid van) kleuren. Dit is toch geen kerkdienst? Waarom dan hoofdbedekking? Ook dat vind ik prima hoor, ga het niet negatief duiden. Maar ik begrijp het niet echt.

Het blijft boeiend zo'n subcultuur :)
Ik ben het spoor ook bijster. Ik ging naar een rouwdienst (GG) met een nette zwarte hoed, blijk ik de enige te zijn.
Toen kreeg ik als antwoord, dat het geen eredienst betrof.
Maar dat is een toogdag toch ook niet?
En een jaarlijkse openingsavond van een middelbare school?
Het is inderdaad een subcultuur (geworden).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

Mara, er is een verschil tussen 'moeten' en mogen.
Je mag in Nederland overal een hoed dragen, zoals op straat, in winkels, in het openbaar vervoer; en dus ook op toogdagen, zendingsdagen en op jaaropeningen.
Maar het 'moet' alleen in erediensten. (Zet ik expres even tussen quotes, omdat het lang niet overal moet, om het eenvoudig te houden).

Zelfde geldt voor zwarte pakken: dat mag echt overal in Nederland, zelfs op bed als je dat graag doet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Mara, er is een verschil tussen 'moeten' en mogen.
Je mag in Nederland overal een hoed dragen, zoals op straat, in winkels, in het openbaar vervoer; en dus ook op toogdagen, zendingsdagen en op jaaropeningen.
Maar het 'moet' alleen in erediensten. (Zet ik expres even tussen quotes, omdat het lang niet overal moet, om het eenvoudig te houden).

Zelfde geldt voor zwarte pakken: dat mag echt overal in Nederland, zelfs op bed als je dat graag doet.
Ja dat weet ik maar ik pas me graag aan.
Er is geen eenduidige gewoonte dus en daar gaat het om.
Als jij als enige met een zwart pak naar een begrafenis gaat en alle mannen staan in het wit, omdat dit de uitdrukkelijke wens van de familie is, voel je je ook niet prettig, toch?
Mijn moeder - en die generatie - zette altijd een hoed op, zelfs tijdens de viering van het kerstfeest van de zondagsschool.
Maar ergens is dat - op sommige plaatsen - losgelaten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Er zijn wel degelijk GG waar vrouwen geregeld een hoed dragen op rouwbijeenkomsten. Dat zal wel van plaats tot plaats verschillen, of per familie. De ene familie is de andere niet, en het is geen kerkelijke bijeenkomst.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Terri »

In de jaren 20 droegen mannen en vrouwen altijd een hoed. Dat gebruik is allang ter ziele. Alhoewel, hier en daar dragen mannen natuurlijk nog wel een hoed, maar vrouwen als ze om een boodschap gaan toch niet meer, schat ik zo in.
Ik vond dit stukje:
https://www.quest.nl/maatschappij/gesch ... niet-meer/
Plaats reactie