Ervaringen met kleine gemeenten

Plaats reactie
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door Silo »

In verband met de gezinsgrootte (lees: ruimtegebrek) hebben wij de wens om te verhuizen. In de huidige huizenmarkt moet je met ons budget je zoekcirkel behoorlijk groot maken. Dat betekent ook dat het heel misschien nodig is om van kerk te verwisselen. Als lid van een hele grote GG zou dat het een behoorlijke verandering zijn om te verhuizen en lid te worden van een kleine gemeente binnen de CGK, HHK of mogelijk weer de GG.

Nu was ik benieuwd of er forummers in een kleine gemeente zitten en wat jullie ervaringen zijn. Bij een kleine gemeente denk ik zelf aan <225 leden. Hoe is het voor de jeugd? Wat is positief en wat ervaar je als negatief? Zou je zelf weer voor een kleine gemeente kiezen als je deze keuze had? Is er vaak leesdienst en hoe ervaart het gezin dat?
merel
Berichten: 9650
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door merel »

Silo schreef:In verband met de gezinsgrootte (lees: ruimtegebrek) hebben wij de wens om te verhuizen. In de huidige huizenmarkt moet je met ons budget je zoekcirkel behoorlijk groot maken. Dat betekent ook dat het heel misschien nodig is om van kerk te verwisselen. Als lid van een hele grote GG zou dat het een behoorlijke verandering zijn om te verhuizen en lid te worden van een kleine gemeente binnen de CGK, HHK of mogelijk weer de GG.

Nu was ik benieuwd of er forummers in een kleine gemeente zitten en wat jullie ervaringen zijn. Bij een kleine gemeente denk ik zelf aan <225 leden. Hoe is het voor de jeugd? Wat is positief en wat ervaar je als negatief? Zou je zelf weer voor een kleine gemeente kiezen als je deze keuze had? Is er vaak leesdienst en hoe ervaart het gezin dat?
Ik ben opgeroeid in een grote gemeente ( 2000 leden) en vervolgens lid geworden van een kleine gemeente ( 300 leden). Inmiddels weer lid van een grote gemeente. Het voordeel van een kleine gemeente is dat je iedereen kent en hierdoor meer betrokken bent. Dat is tevens een nadeel. Je ziet te veel en kent te veel ins en outs. Ik denk dat een grote gemeente meer bij mij/ons past. Als je midden in de gemeente wilt functioneren en overal aan mee wilt doen, is dat mogelijk. Doe je het niet, maalt niemand erom. Dat kan een nadeel zijn van een grote gemeente. Wij vinden dat prettig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door Tiberius »

Ik zit zelf in een kleine CGK-gemeente, ca. 150 leden.
Zelden leesdienst, maar dat is sterk afhankelijk van de preekvoorziener. Dat kan je het beste een poosje bijhouden via kerktijden.nl, voor de gemeente van je keuze.
De grootte is zowel een voordeel als een nadeel.
Voordeel is dat je in no-time elkaar kent, erg op elkaar betrokken bent (of: kan zijn). Je kan moeilijker in de anonimiteit opgaan.
Nadeel is dat bv. een catechisatie- of zondagsschoolgroepje of zo erg klein kan zijn, maar ook dat hangt weer af van de leeftijdsopbouw van die specifieke gemeente.
Voordeel vind ik wel dat jong en oud makkelijker met elkaar contact leggen. In grote gemeenten zie je toch vaak een samenklontering van ouderen en jongeren apart; in een kleine gemeente is veel meer intergenerationeel contact.
Je wordt ook sneller en vaker geroepen tot een bepaalde taak, omdat het aantal schouders kleiner is om dezelfde taken te dragen.

Maar goed, wat de een een voordeel vind, kan de ander een nadeel vinden.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een kleine(re) gemeente dan aan een grote, vanwege de onderlinge band.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door Mara »

Nu ik terugkijk, zie ik dat ik mijn hele leven in kleine gemeenten heb gezeten.
Als ik op vakantie ga, zoek ik bij voorkeur een klein intiem kerkje.
De voordelen van een kleinere gemeente zijn:
Je kent elkaar goed, meestal.
Het valt op als je afwezig bent, (dat kan een voor- of een nadeel zijn.)
Gastpredikanten vinden het absoluut geen bezwaar om voor een handvol mensen te moeten preken.
Dan dacht ik weleens. Komt hij nu helemaal hierheen rijden voor 20/30 mensen? Ja dus. Graag.
De weg naar de pastorie is makkelijk en kort.
Nadelen kunnen zijn:
Weinig jeugd, al is dat alleen het geval in een vergrijzende gemeente.
Moeite om de ambten in te vullen.
Het financiële plaatje kan er zorgelijk uitzien, als je met weinig gezinnen een minimumbedrag bij elkaar moet krijgen.

Maar ik zou het zo weer doen.
Ik vind een grote (heel oude) kerk prachtig, ook om in te zitten, maar niet als ie stampvol is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind een kleine gemeente heel prettig. Je zou bij de woonplaatskeuze rekening kunnen houden met de vraag of er ruimte genoeg is in het kerkgebouw. Ik vind het niet verantwoord om zonder specifieke reden te verhuizen naar een plaats waar de kerk bijna vol zit. Dan moet er weer een nieuwe gebouwd worden, terwijl elders genoeg gebouwen al beschikbaar zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door -DIA- »

Er zijn hier twee kleine Gereformeerde Gemeenten, Enter en Wierden. Enter is iets groter dan Wierden. In beide gemeenten heb ik veel gekerkt bij de weekdiensten. Ik heb me er altijd goed thuis gevoeld, als de prediking recht is. Het voordeel van een kleine gemeente lijkt me vooral dat er meer pastorale zorg kan zijn voor de leden. Ik vergelijk het met drie grote Gereformeerde Gemeenten in Rijssen. Als ik het daarmee vergelijk ben je in een grote gemeente meer anoniem. In een kleine gemeente is het vaak zo de mensen elkaar kennen. Ook in Rijssen is een vrij kleine Oud Gereformeerde Gemeente (vrije gemeente). Ook daar was het wel eens goed kerken. Hoe het daar nu is weet ik niet, maar ik weet wel dat het vroeger een kleine hechte gemeenschap was, en eigenlijk ook een meer interkerkelijke gemeente, want in de leesdiensten werd preken gelezen van uit de GG, de GGiN, de OGGiN, een enkele keer CGK, en ook bv. ds. A.P.A. du Cloux, ds. van de Breevaart, Wulfert Floor en ook af en toe een oudvader.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Silo schreef:In verband met de gezinsgrootte (lees: ruimtegebrek) hebben wij de wens om te verhuizen. In de huidige huizenmarkt moet je met ons budget je zoekcirkel behoorlijk groot maken. Dat betekent ook dat het heel misschien nodig is om van kerk te verwisselen. Als lid van een hele grote GG zou dat het een behoorlijke verandering zijn om te verhuizen en lid te worden van een kleine gemeente binnen de CGK, HHK of mogelijk weer de GG.

Nu was ik benieuwd of er forummers in een kleine gemeente zitten en wat jullie ervaringen zijn. Bij een kleine gemeente denk ik zelf aan <225 leden. Hoe is het voor de jeugd? Wat is positief en wat ervaar je als negatief? Zou je zelf weer voor een kleine gemeente kiezen als je deze keuze had? Is er vaak leesdienst en hoe ervaart het gezin dat?
Onze gemeente kende, toen wij er kwamen, rond de 120 leden. Nu wel wat meer. Voor ons erg fijn. Veel aandacht voor elkaar, overzichtelijk, warm. Vrijwel nooit leesdiensten. Ook voor de kinderen fijn.
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Ervaringen met kleine gemeenten

Bericht door Bloksteen »

Enerzijds is een kleine gemeente een verademing: er is echt onderling contact en er is ontmoeting. Als ik dan de GGIN in Barneveld bezoek vind ik het een onpersoonlijke bedoeling en vraag me af of dit de bedoeling is. Pasgetrouwden gaan hier geregeld bij ouderen op de koffie enzovrts.

Anderzijds kan het moeilijk zijn voor de kinderen. Ze moeten maar net iemand treffen die als vriend gezien kan worden. Mijn dochter heeft wat vriendinnen in de gemeente. Die voelt zich daardoor best thuis al verwacht ik wel dat ze ooit naar een ander kerkverband overstapt.
Mijn oudste zoon niet die vindt zichzelf best stoer ;) terwijl de paar leeftijdsgenoten in de kerk gechargeerd gezegd hobby's hebben als orgel spelen, bovenstemavonden bezoeken en over dominees praten. Niets mis mee maar is niks voor hem en hij mist dan wel aansluiting in de gemeente. Zouden wij in een grotere gemeente zitten dan had hij vast vrienden gehad want hij is erg sociaal.
Plaats reactie