Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door DDD »

Goed, maar dat is niet altijd jouw verantwoordelijkheid. Als je bijvoorbeeld in een kerkelijke gemeente zit met een twistzieke of heerszuchtige kerkenraad, dan kun je nog steeds wel gewoon aan het avondmaal en hoef je daar verder geen punt van te maken.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Van Ewijk »

Suzanna, lees mijn post nog eens rustig door zou ik zeggen...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Goed, maar dat is niet altijd jouw verantwoordelijkheid. Als je bijvoorbeeld in een kerkelijke gemeente zit met een twistzieke of heerszuchtige kerkenraad, dan kun je nog steeds wel gewoon aan het avondmaal en hoef je daar verder geen punt van te maken.
Dat is waar. Ik kan dat bijna niet geloven dat er zo'n kerkenraad zou zijn ergens. Maar je hebt wel gelijk. As dat het geval is dan ...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door -DIA- »

Zondag is in Rotterdam-IJsselmonde (GG) een dienst van verootmoediging gehouden, een dienst in het teken stond van de dingen waar nu de wereld al anderhalf jaar onder gebukt gaat. Wat heeft het uitgewerkt? We zien geen verootmoediging maar eerder een verharding.
In de avonddienst werd een voorbereidingspreek gehouden voor het H. Avondmaal dat DV aanstaande zondag zal worden gehouden.
Ik meen dat dit ook de weg is: Eerst verootmoediging, en als men dan vrijmoedigheid van Godswege mag krijgen, om dan het H. Avondmaal te houden. Ik meen dat het nu de derde maal is in de coronatijd dat in deze gemeente het H.A. werd bediend.
Bij ons is het na de maatregelen die begin 2020 werden genomen niet meer gehouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Christen »

Mooi! Het Heilig Avondmaal in Rotterdam. Jaloersmakend :) Maar ik blijf wel bij 'dit deel van de wijngaard'. Laat de kerk vol worden met mensen die de kerk nooit van binnen zien, helaas..

Bij ons is het ook nog niet geweest. Ik begrijp het zeker wel bij ons (geen problemen intern, gelukkig, overigens) maar ik mis het. Heb wel online mee mogen doen met 'een ander deel van de wijngaard'. De drinkbeker der dankzegging, die wij dankzeggende zegenen zei de nog jonge dominee. Het raakte me. Het liefst was ik gelijk in de auto gestapt en daar na toe gereden.. toch maar niet gedaan.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bij ons is het zondag voor het eerst sinds februari 2020 weer bediening van het Heilig Avondmaal.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Christen »

Christen schreef:Mooi! Het Heilig Avondmaal in Rotterdam. Jaloersmakend :) Maar ik blijf wel bij 'dit deel van de wijngaard'. Laat de kerk vol worden met mensen die de kerk nooit van binnen zien, helaas..

Bij ons is het ook nog niet geweest. Ik begrijp het zeker wel bij ons (geen problemen intern, gelukkig, overigens) maar ik mis het. Heb wel online mee mogen doen met 'een ander deel van de wijngaard'. De drinkbeker der dankzegging, die wij dankzeggende zegenen zei de nog jonge dominee. Het raakte me. Het liefst was ik gelijk in de auto gestapt en daar na toe gereden.. toch maar niet gedaan.
En het waren allemaal kleine bekertjes. Alleen toen had de dominee een grote beker vast. Leven met God blijft elke dag een verrassing.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Christen »

GerefGemeente-lid schreef:Bij ons is het zondag voor het eerst sinds februari 2020 weer bediening van het Heilig Avondmaal.
Fijn! Een heel goede zondag toegewenst!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door FlyingEagle »

Ben blij dat er bij ons die discussie niet is geweest en het avondmaal pas ‘gewoon’ door kon gaan. Was heel goed georganiseerd en niks minder dan wanneer de beker wel rond zou gaan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Bezorgd »

Wij hebben in de hele periode het H.A. maar één keer overgeslagen. De andere keren kon het gelukkig altijd in meerdere diensten doorgang vinden.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Van Ewijk »

Henk J schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Natuurlijk, zoals Tiberius ook aangeeft: kerkenraden maken fouten, ernstige fouten soms. Maar dat geeft geen vrijbrief om dan openlijk over dit soort dingen te gaan praten. Het gebeurt maar al te vaak, maar het mag niet. Bewandel de Bijbelse weg, en verder helemaal niets.
Dit is typisch onder-het-tapuit-schuif gedrag.
Weet ik niet hoor, persoonlijke problemen worden vaak niet opgelost door ze van de daken te roepen. Over procedures, regels, regelingen en gewoontes mag je openbaar twisten. Maar over persoonlijke zaken tussen leden en kerkenraden gaan twisten dat helpt niet. Hooguit kun je achteraf analyseren en daar lessen uit trekken.
Ligt er aan of de zaak zodanig escaleert dat kerkelijke zaken er ook onder beginnen te lijden.
Leden van de kerkenraad en andere ambtsdragers zijn trouwens ook maar mensen.
Toch is Paulus hier in Corinthiers1 heel duidelijk over.
Deze zaken dienen door bemiddeling binnen de gemeente te worden opgelost.
De reden daarvoor is door de loop der tijd wel duidelijk geworden.
Iets laten broeien is voer voor escalatie.
Houtrot breid zich altijd uit.
Waak hiervoor.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heilig Avondmaal houden met problemen in de kerkenraad/gemeente?

Bericht door Tiberius »

Hier wat reacties geknipt, op verzoek van betrokkene.
Plaats reactie