Tucht

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tucht

Bericht door Tiberius »

@DDD Misschien zeg ik het niet duidelijk genoeg.
Een ambtsdrager is zeker niet onschendbaar of zo. Maar voor er bij hem sprake zou kunnen zijn van censuur, moet hij eerst zijn ambt neerleggen, of in ieder geval opschorten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tucht

Bericht door eilander »

DDD schreef:Wat mag er dan wel om te garanderen dat er geen mishandeling meer plaats kan vinden?
Er werd aangegeven dat Bijbels gezien de maximale optie was: scheiding van tafel en bed. Mijns inziens is zo'n scheiding niet Bijbels.
Echt antwoord op je vraag heb ik ook niet. Wat mag er, Bijbels gezien? Liefhebben, naar het gebod en conform de belofte.
Maar in de praktijk kwam het ook in de Bijbelse tijd al voor dat men tóch ging scheiden.
Zelf heb ik een keer een situatie van nabij meegemaakt, waarbij 'alleen' sprake was van ernstige geestelijke mishandeling. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat uiteindelijk scheiding de enige optie is, hoe bezwaard je daaronder ook bent. Zo is het hier ook gebeurd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Tucht

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
DDD schreef:Wat mag er dan wel om te garanderen dat er geen mishandeling meer plaats kan vinden?
Er werd aangegeven dat Bijbels gezien de maximale optie was: scheiding van tafel en bed. Mijns inziens is zo'n scheiding niet Bijbels.
Echt antwoord op je vraag heb ik ook niet. Wat mag er, Bijbels gezien? Liefhebben, naar het gebod en conform de belofte.
Maar in de praktijk kwam het ook in de Bijbelse tijd al voor dat men tóch ging scheiden.
Zelf heb ik een keer een situatie van nabij meegemaakt, waarbij 'alleen' sprake was van ernstige geestelijke mishandeling. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat uiteindelijk scheiding de enige optie is, hoe bezwaard je daaronder ook bent. Zo is het hier ook gebeurd.
Bij een afgesproken scheiding van tafel en bed blijft het huwelijk in stand. Ook juridisch is er geen sprake van echtscheiding. Hertrouwen met een andere partner is dan ook niet mogelijk. Beide partners gaan apart wonen waarbij bijvoorbeeld de afspraak gemaakt kan worden dat de partner die mishandelt zich laat behandelen. Wanneer het weer veilig is, kan weer onder een dak gewoond worden. Dat is een prima en werkbare oplossing waarbij je rekening houdt met het Bijbelse voorschrift om het huwelijk in stand te houden én de veiligheid garandeert. Uiteraard kun je hier alleen voor kiezen als beide partners willen buigen voor het Woord van God en er zich voor in willen zetten om het huwelijk in stand te houden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tucht

Bericht door eilander »

Misschien als tijdelijke oplossing, anders is het m.i. nog steeds tegen Gods Woord. Daarin wordt de lat hoog gelegd, nl.: liefde. Ik zie geen andere mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Tucht

Bericht door Dodo »

Scheiding van tafel en bed is per definitie een tijdelijke oplossing. Ik meen dat je dat ook officieel regelt. Na x jaar wordt het omgezet naar een scheiding, tenzij het echtpaar weer samen gaat wonen.
Ik heb het twee keer van tamelijk dichtbij meegemaakt, dus mijn kennis is beperkt. Maar dit weet ik er wel van.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tucht

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Is er iemand die weet of het voorkomt dat een ambtsdrager onder censuur wordt gezet.
Las deze week (RD of Gezinsgids) een artikel geschreven door een predikant. Stuk vond ik eenzijdig.
Voor mij kwam het over alsof een kerkenraad nooit fout doet en een gemeentelid onder de tucht moet. Komt andersom ook voor?
Zelf ken ik het voorbeeld van ds. N.W. Schreuder. Moet ik er van uit gaan dat kerkenraad goed zijn?
Nou, ik heb nog nooit meegemaakt dat een gemeentelid een kerkenraadslid onder censuur stelt, dus andersom komt niet voor...
Maar ik heb al wel een aantal keren meegemaakt dat kerkenraadsleden onder censuur werden gesteld.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Tucht

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Misschien als tijdelijke oplossing, anders is het m.i. nog steeds tegen Gods Woord. Daarin wordt de lat hoog gelegd, nl.: liefde. Ik zie geen andere mogelijkheid.
Ja, dat kunnen we wel roepen maar daarmee zijn problemen vaak niet opgelost. Dan moet je toch kijken naar een praktische oplossing om weer tot zo'n toestand te kunnen komen. Met roepen dat er liefde moet zijn, stopt mishandeling niet. Dat heeft vaak te maken met een stoornis waar dan aan gewerkt zal moeten worden. Waar werkelijk liefde is, zullen partners daar juist voor willen gaan. Mijn ervaring is dat je mensen niet helpt door alleen maar iets te roepen, maar dat je ook in praktische zin aan problemen moet werken omdat ze meestal niet vanzelf oplossen. Een scheiding van tafel en bed om tot een oplossing te komen en ondertussen werken aan het probleem om daarna te kunnen werken aan herstel van de relatie blijkt in de praktijk een goede mogelijkheid te zijn. Maar dit werkt alleen als een kerkenraad hierin mee wil werken. Wanneer je als kerkenraad roept dat onbijbels is, wordt de ellende vaak alleen maar groter.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Tucht

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tucht

Bericht door Geytenbeekje »

Er wordt niet gezegd dat men dan maar definitief moet scheiden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Tucht

Bericht door Ditbenik »

Daarom ook altijd koppelen aan heldere afspraken. Zoals ik al eerder schreef is het een goed middel als er sprake is van onveiligheid en is de afspraak dat partner zich laat behandelen en dat na geslaagde behandeling gewerkt kan worden aan herstel van de relatie. Als je het gebruikt zoals in dit artikel beschreven is het alleen een schijnconstructie die maar een doel dient: de schijn ophouden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tucht

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Misschien als tijdelijke oplossing, anders is het m.i. nog steeds tegen Gods Woord. Daarin wordt de lat hoog gelegd, nl.: liefde. Ik zie geen andere mogelijkheid.
Ja, dat kunnen we wel roepen maar daarmee zijn problemen vaak niet opgelost. Dan moet je toch kijken naar een praktische oplossing om weer tot zo'n toestand te kunnen komen. Met roepen dat er liefde moet zijn, stopt mishandeling niet. Dat heeft vaak te maken met een stoornis waar dan aan gewerkt zal moeten worden. Waar werkelijk liefde is, zullen partners daar juist voor willen gaan. Mijn ervaring is dat je mensen niet helpt door alleen maar iets te roepen, maar dat je ook in praktische zin aan problemen moet werken omdat ze meestal niet vanzelf oplossen. Een scheiding van tafel en bed om tot een oplossing te komen en ondertussen werken aan het probleem om daarna te kunnen werken aan herstel van de relatie blijkt in de praktijk een goede mogelijkheid te zijn. Maar dit werkt alleen als een kerkenraad hierin mee wil werken. Wanneer je als kerkenraad roept dat onbijbels is, wordt de ellende vaak alleen maar groter.
Had je mijn vorige bericht ook gelezen?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Tucht

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Misschien als tijdelijke oplossing, anders is het m.i. nog steeds tegen Gods Woord. Daarin wordt de lat hoog gelegd, nl.: liefde. Ik zie geen andere mogelijkheid.
Ja, dat kunnen we wel roepen maar daarmee zijn problemen vaak niet opgelost. Dan moet je toch kijken naar een praktische oplossing om weer tot zo'n toestand te kunnen komen. Met roepen dat er liefde moet zijn, stopt mishandeling niet. Dat heeft vaak te maken met een stoornis waar dan aan gewerkt zal moeten worden. Waar werkelijk liefde is, zullen partners daar juist voor willen gaan. Mijn ervaring is dat je mensen niet helpt door alleen maar iets te roepen, maar dat je ook in praktische zin aan problemen moet werken omdat ze meestal niet vanzelf oplossen. Een scheiding van tafel en bed om tot een oplossing te komen en ondertussen werken aan het probleem om daarna te kunnen werken aan herstel van de relatie blijkt in de praktijk een goede mogelijkheid te zijn. Maar dit werkt alleen als een kerkenraad hierin mee wil werken. Wanneer je als kerkenraad roept dat onbijbels is, wordt de ellende vaak alleen maar groter.
Had je mijn vorige bericht ook gelezen?
Jazeker, en daarom hamer ik op de combinatie met behandeling of zo u wilt therapie.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Tucht

Bericht door Karlstad1970 »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Misschien als tijdelijke oplossing, anders is het m.i. nog steeds tegen Gods Woord. Daarin wordt de lat hoog gelegd, nl.: liefde. Ik zie geen andere mogelijkheid.
Ja, dat kunnen we wel roepen maar daarmee zijn problemen vaak niet opgelost. Dan moet je toch kijken naar een praktische oplossing om weer tot zo'n toestand te kunnen komen. Met roepen dat er liefde moet zijn, stopt mishandeling niet. Dat heeft vaak te maken met een stoornis waar dan aan gewerkt zal moeten worden. Waar werkelijk liefde is, zullen partners daar juist voor willen gaan. Mijn ervaring is dat je mensen niet helpt door alleen maar iets te roepen, maar dat je ook in praktische zin aan problemen moet werken omdat ze meestal niet vanzelf oplossen. Een scheiding van tafel en bed om tot een oplossing te komen en ondertussen werken aan het probleem om daarna te kunnen werken aan herstel van de relatie blijkt in de praktijk een goede mogelijkheid te zijn. Maar dit werkt alleen als een kerkenraad hierin mee wil werken. Wanneer je als kerkenraad roept dat onbijbels is, wordt de ellende vaak alleen maar groter.
Had je mijn vorige bericht ook gelezen?
Jazeker, en daarom hamer ik op de combinatie met behandeling of zo u wilt therapie.
Hier ben ik het volledig mee eens.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Tucht

Bericht door Karlstad1970 »

eilander schreef:
CvdW schreef:Is er iemand die weet of het voorkomt dat een ambtsdrager onder censuur wordt gezet.
Las deze week (RD of Gezinsgids) een artikel geschreven door een predikant. Stuk vond ik eenzijdig.
Voor mij kwam het over alsof een kerkenraad nooit fout doet en een gemeentelid onder de tucht moet. Komt andersom ook voor?
Zelf ken ik het voorbeeld van ds. N.W. Schreuder. Moet ik er van uit gaan dat kerkenraad goed zijn?
Nou, ik heb nog nooit meegemaakt dat een gemeentelid een kerkenraadslid onder censuur stelt, dus andersom komt niet voor...
Maar ik heb al wel een aantal keren meegemaakt dat kerkenraadsleden onder censuur werden gesteld.
Dat kan wel degelijk door middel van kerkvisitatoren, ik ken een geval in de gergem waar dit recentelijk gebeurd is, een gemeentelid zet het in maar kan niet zelf de censuur toepassen dat gaat via de kerkvisitatie en de classicale synode.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Tucht

Bericht door CvdW »

Karlstad1970 schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Is er iemand die weet of het voorkomt dat een ambtsdrager onder censuur wordt gezet.
Las deze week (RD of Gezinsgids) een artikel geschreven door een predikant. Stuk vond ik eenzijdig.
Voor mij kwam het over alsof een kerkenraad nooit fout doet en een gemeentelid onder de tucht moet. Komt andersom ook voor?
Zelf ken ik het voorbeeld van ds. N.W. Schreuder. Moet ik er van uit gaan dat kerkenraad goed zijn?
Nou, ik heb nog nooit meegemaakt dat een gemeentelid een kerkenraadslid onder censuur stelt, dus andersom komt niet voor...
Maar ik heb al wel een aantal keren meegemaakt dat kerkenraadsleden onder censuur werden gesteld.
Dat kan wel degelijk door middel van kerkvisitatoren, ik ken een geval in de gergem waar dit recentelijk gebeurd is, een gemeentelid zet het in maar kan niet zelf de censuur toepassen dat gaat via de kerkvisitatie en de classicale synode.
Kan het ook zonder tussenkomst van kerkvisitatoren. Verder had @eilander niet goed gelezen. Gemeentelid is goed en kerkenraadslid is fout. Classis zet kerkenraadslid onder censuur.
Plaats reactie