Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Terri »

oeps mannekes, ff slokje water of zo, het met elkaar niet eens zijn hoeft toch niet gepaard te gaan met deze stekeligheden?
Maar goed, muziek kan heel gevoelig liggen...zoonlief vliegt bij wijze van spreken ook in de hoogste boom als de naam van M.M. voorbij komt :sweat
En achteraf was mijn vraag wellicht 'een beetje dom' want iets terug was een stukje geplaatst waar het ( bovenstem) min of meer beschreven stond.
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Het punt van eilander is dat er meer respect zou mogen zijn voor smaakgebonden tradities. Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen hoor.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Maar je duidt bovenstem zingen steeds heel negatief, onder andere door te zeggen dat 'de' bovenstem niet bestaat. Terwijl nu dus blijkt dat bv. in Genemuiden die al in 1975 is opgeschreven.
Nog even dan. In 1975 is Jan Zwanepol bezig gegaan met het noteren van bovenstemmen zoals die in Genemuiden gezongen werden. In 2004 kwam de Werkgroep Bovenstem Nieuw-Lekkerland met een boekje met een aantal bovenstemmen. Henriette de Bat-van Maelsaeke heeft er een aantal gepubliceerd, en als jij of ik morgen zin hebben om een boekje uit te brengen met bovenstemmen, is er alweer een boekje bij. En overal vind je weer Psalm 42, 68, 119; ze lijken vast ook wel een beetje op elkaar, maar identiek zijn ze nooit. Dus DE bovenstem bestaat niet. Bij de veelgezongen psalmen bestaan misschien wel zes, zeven verschillende bovenstemmen. Dat heeft dus niks te maken met negatief duiden, dat is gewoon de realiteit.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4084
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Maanenschijn »

Alhoewel mijn ervaringen wat negatief zijn, wil ik toch graag wat positieve mogelijkheden weergeven:

- Ik maak van dichtbij mee dat het zingen in een bovenstemgroep uiterst plezant kan zijn. Daarnaast is er nooit discussie over de tekst van het gezongene;
- Zingen met bovenstem geeft toch meer betrokkenheid bij de gemeentezang;
- Zingen met bovenstem geeft overleg over de gemeentezang tussen gemeente en organist;
- Zingen met bovenstem daagt de organist uit om de harmonisatie zo te kiezen dat het ‘past’. Hij kan niet een beetje aanrommelen;
- Zingen met bovenstem draagt bij aan het historisch besef :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Maar je duidt bovenstem zingen steeds heel negatief, onder andere door te zeggen dat 'de' bovenstem niet bestaat. Terwijl nu dus blijkt dat bv. in Genemuiden die al in 1975 is opgeschreven.
Nog even dan. In 1975 is Jan Zwanepol bezig gegaan met het noteren van bovenstemmen zoals die in Genemuiden gezongen werden. In 2004 kwam de Werkgroep Bovenstem Nieuw-Lekkerland met een boekje met een aantal bovenstemmen. Henriette de Bat-van Maelsaeke heeft er een aantal gepubliceerd, en als jij of ik morgen zin hebben om een boekje uit te brengen met bovenstemmen, is er alweer een boekje bij. En overal vind je weer Psalm 42, 68, 119; ze lijken vast ook wel een beetje op elkaar, maar identiek zijn ze nooit. Dus DE bovenstem bestaat niet. Bij de veelgezongen psalmen bestaan misschien wel zes, zeven verschillende bovenstemmen. Dat heeft dus niks te maken met negatief duiden, dat is gewoon de realiteit.
Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Wij hebben ook een apart boekje. In de praktijk heb je hier natuurlijk helemaal geen last van, tenzij er een gast in de kerk zit die plotseling een 'eigen' bovenstem gaat zingen. Verder zing je gewoon wat er is geoefend en genoteerd.

En negatief duiden had met wat nog wel wat meer bewoordingen te maken. "Je mist er niks aan", 'ik zit er niet op te wachten', 'men schreeuwt een eigen deuntje', 'het gaat niet om mooie zang maar om decibels', enzovoorts.

Het lijkt overigens nu net alsof ik bovenstem zingen één van de meest waardevolle vormen van zingen vindt. Dat is geenszins het geval. Nogal eens krijg ik er ook kromme tenen van. Dat neemt echter niet weg dat er ook wel mooie vormen zijn, en daar wilde ik ook aandacht voor vragen. Dat laatste is in elk geval gebeurd, of het ook het gewenste effect heeft vraag ik mij af. ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4084
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Maanenschijn »

De grote vraag die overblijft @eilander: ben jij een bovenstemzinger tijdens de samenzang? Zo te horen (ik luisterde een stukje van ps. 68) is er een flinke club bovenstemzingers. Klinkt heel niet slecht hoor.

En spreken jullie af hoeveel en wanneer er bovenstem gezongen wordt? Bijvoorbeeld na de wet miste ik de bovenstem van die zelfde ps. 68.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:De grote vraag die overblijft @eilander: ben jij een bovenstemzinger tijdens de samenzang? Zo te horen (ik luisterde een stukje van ps. 68) is er een flinke club bovenstemzingers. Klinkt heel niet slecht hoor.

En spreken jullie af hoeveel en wanneer er bovenstem gezongen wordt? Bijvoorbeeld na de wet miste ik de bovenstem van die zelfde ps. 68.
Meestal zing ik wel mee (deze keer niet, en ook niet altijd). Ja, de organist bepaalt en geeft aan wanneer hij de harmonisatie die bij de bovenstem hoort, gebruikt. Dat is gemiddeld 1x per dienst. Bij andere psalmen of verzen wordt er dus geen bovenstem gezongen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Ouderling »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Maar je duidt bovenstem zingen steeds heel negatief, onder andere door te zeggen dat 'de' bovenstem niet bestaat. Terwijl nu dus blijkt dat bv. in Genemuiden die al in 1975 is opgeschreven.
Nog even dan. In 1975 is Jan Zwanepol bezig gegaan met het noteren van bovenstemmen zoals die in Genemuiden gezongen werden. In 2004 kwam de Werkgroep Bovenstem Nieuw-Lekkerland met een boekje met een aantal bovenstemmen. Henriette de Bat-van Maelsaeke heeft er een aantal gepubliceerd, en als jij of ik morgen zin hebben om een boekje uit te brengen met bovenstemmen, is er alweer een boekje bij. En overal vind je weer Psalm 42, 68, 119; ze lijken vast ook wel een beetje op elkaar, maar identiek zijn ze nooit. Dus DE bovenstem bestaat niet. Bij de veelgezongen psalmen bestaan misschien wel zes, zeven verschillende bovenstemmen. Dat heeft dus niks te maken met negatief duiden, dat is gewoon de realiteit.
Er is inderdaad ook al langere tijd een boek 'uitgegeven' van alle psalmen met bovenstem zoals die in de Betuwe gezongen worden. Dit is een boek met alle harmonisaties voor orgel/ voor de organist en voor de zangers.
Deze wordt bijv in de GG van Opheusden gebruikt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

Blijkbaar zit er een principieel verschil tussen enerzijds de bovenstem en anderzijds ritmisch zingen. Muziek is een afwisseling in toonhoogte en tempo. Afwisseling in toonhoogte is wel aanwezig bij iso-ritmisch zingen, in tempo niet.

Wat maakt dat de bovenstem makkelijk wordt geaccepteerd, maar dat bepaalde delen in de gereformeerde gezindte wel de wenkbrauwen zal fronsen als de keuze wordt gemaakt om ritmisch ipv iso-ritmisch te zingen?
Henk J
Berichten: 2597
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Henk J »

Amstelodamense schreef:Blijkbaar zit er een principieel verschil tussen enerzijds de bovenstem en anderzijds ritmisch zingen. Muziek is een afwisseling in toonhoogte en tempo. Afwisseling in toonhoogte is wel aanwezig bij iso-ritmisch zingen, in tempo niet.

Wat maakt dat de bovenstem makkelijk wordt geaccepteerd, maar dat bepaalde delen in de gereformeerde gezindte wel de wenkbrauwen zal fronsen als de keuze wordt gemaakt om ritmisch ipv iso-ritmisch te zingen?
Bij ritmisch zingen moet de hele gemeente daaraan meedoen, bij bovenstem zingen niet. Daarnaast vraagt ritmisch zingen met een gemeente die dat niet gewend is wel het een en ander van de organist. Luister maar eens naar de opnames van Sietze de Vries in Gouda, psalm 97 en dan ritmisch, dat valt niet mee. En gewoon een stukje koudwatervrees.
Online
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door merel »

Waarom moet je ritmisch zingen oefenen? In het dagelijks leven zing je toch ook niet ritmisch?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Overigens ben ik van mening dat ook bij ritmische samenzang een bovenstem heel mooi kan zijn.
Zeker. Beluister eens de slotzang, Psalm 73 vers 12, van deze kerkdienst: https://dienstmeekijken.nl/cgk-damwoude/
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
Amstelodamense schreef:Blijkbaar zit er een principieel verschil tussen enerzijds de bovenstem en anderzijds ritmisch zingen. Muziek is een afwisseling in toonhoogte en tempo. Afwisseling in toonhoogte is wel aanwezig bij iso-ritmisch zingen, in tempo niet.

Wat maakt dat de bovenstem makkelijk wordt geaccepteerd, maar dat bepaalde delen in de gereformeerde gezindte wel de wenkbrauwen zal fronsen als de keuze wordt gemaakt om ritmisch ipv iso-ritmisch te zingen?
Bij ritmisch zingen moet de hele gemeente daaraan meedoen, bij bovenstem zingen niet. Daarnaast vraagt ritmisch zingen met een gemeente die dat niet gewend is wel het een en ander van de organist. Luister maar eens naar de opnames van Sietze de Vries in Gouda, psalm 97 en dan ritmisch, dat valt niet mee. En gewoon een stukje koudwatervrees.
Er zit een lichte vertraging in. Dat heb je in meer GG's, maar dat ligt niet aan het ritmisch zingen maar aan de gewoonte om achter het orgel aan te zingen.
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Overigens ben ik van mening dat ook bij ritmische samenzang een bovenstem heel mooi kan zijn.
Zeker. Beluister eens de slotzang, Psalm 73 vers 12, van deze kerkdienst: https://dienstmeekijken.nl/cgk-damwoude/
Wel, dan staat inmiddels ook vast dat een bovenstem ook bij ritmisch zingen plaatsvindt. Ik vind het echt niet lelijk. De zangstijl is niet helemaal mijn stijl, maar het is authentiek en ik zou er als predikant of organist niks aan willen veranderen.

Helaas voor Hendrikus. :) Al is deze manier van zingen natuurlijk nauwer verwant aan de zangstijl in Genemuiden dan die in een stadse GG waar men op halve noten zingt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door eilander »

merel schreef:Waarom moet je ritmisch zingen oefenen? In het dagelijks leven zing je toch ook niet ritmisch?
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt, misschien is de tweede vraag niet helemaal wat je bedoelde te zeggen?
In elk geval: als je nooit ritmisch hebt leren zingen, moet je dat inderdaad oefenen. Zo moet ik echt altijd een boek voor m'n neus hebben als ik psalm 89 speel. Op één of andere manier vind ik de laatste regel niet logisch, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.
Als ik van blad speel, is dat 9 van de 10 keer ritmisch. Als ik wat uit m'n hoofd doe, is dat ongeveer de helft van de tijd ritmisch. Gewoon omdat ik het niet van jongs af aan gewend ben.
Plaats reactie