Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Ouderling »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Maar goed, goed begeleiden is niet hetzelfde als creatief illustreren.
Juist. Als je ervan uitgaat dat het je taak is om de gemeentezang in goede banen te leiden, dan stop je niet met spelen bij "Ach, wie zal dan bestaan", want dan laat je de gemeente aan haar lot over.
En als je ervan uitgaat dat het je taak is om de gemeentezang in goede banen te leiden, dan ga je een psalm ook niet vier tonen lager inzetten, waardoor het zó laag wordt dat sopranen en tenoren er niet meer bij kunnen. Dan leg je mensen het zwijgen op, in plaats van dat je hen helpt zingen.
Waarbij het natuurlijk wel zo is dat een klein gezelschap in een kerkje zoals ejvl's thuisbasis méér kan hebben dan een kerk met 1000 mensen.
Welnee, er zijn gemeenten waar dit uitstekend opgepakt wordt. Waar ze echt niet het gevoel krijgen aan hun lot overgelaten te worden. Waar het zelfs ook erg gewaardeerd wordt wanneer dit een keer gebeurt. In onze gemeente wordt het ook wel eens sporadisch gedaan, maar dat gaat echt prima. Sterker, de gemeente zingt er heel erg goed bij.
Ook het lage inzetten, inderdaad overdaad schaadt, maar er zijn genoeg gemeenten waar dit prima opgepakt wordt. Pieter Heikoop doet dit ook wel op zijn zangavonden, luister de cd's maar na, de mensen gaan er zeker niet slechter van zingen.
Uiteraard zou je het niet mooi kunnen vinden, maar dat is wat anders dan te concluderen dat de gemeente er niet wel bij vaart.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:Bij ons zingen ze achterstevoren binnenstebuiten (hoe krijgen je het voor elkaar 10 pagina’s vol te schrijven over zingen in de kerk :bobo )
Je mag gerust een topic overslaan, geen probleem.
Als anderen daar nou graag van gedachten over willen wisselen.
Toch is het wel een nuttige bijdrage. Ik heb hier zeker tien boeken in de kast staan over zingen in de kerk, maar er zijn dus ook mensen die menen dat tien bladzijden al meer dan voldoende is. Dat zegt een hoop over het kerkelijk en liturgisch besef.

En verder is het off-topic, maar natuurlijk ben ik heel blij dat DIA alweer een jaar ouder is. Van harte gefeliciteerd!
Ik zou met 10 pagina’s veel meer liturgisch besef kunnen hebben dan jij met 10 boeken…
Dat zou kunnen, maar het is niet zo :)
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Christen »

Ik hoorde het vanmorgen op de achtergrond in de kerk. Klonk wel mooi, bovenstem.

Ik hou wel van alles hoor... Bach, Sela, Psalmen van nu, Johannes de Heer. Net wat het beste past.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Maanenschijn »

We hadden recent een predikant die in zijn eentje begon te freewheelen. Ik vermoed dat hij zong met veel vreugde in zijn hart. Het was niet direct een vreugde voor het oor en organist.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:We hadden recent een predikant die in zijn eentje begon te freewheelen. Ik vermoed dat hij zong met veel vreugde in zijn hart. Het was niet direct een vreugde voor het oor en organist.
Ah, ik dacht dat je het wel op prijs stelde :-)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

Ouderling schreef: Welnee, er zijn gemeenten waar dit uitstekend opgepakt wordt. Waar ze echt niet het gevoel krijgen aan hun lot overgelaten te worden. Waar het zelfs ook erg gewaardeerd wordt wanneer dit een keer gebeurt. In onze gemeente wordt het ook wel eens sporadisch gedaan, maar dat gaat echt prima. Sterker, de gemeente zingt er heel erg goed bij.
Ook het lage inzetten, inderdaad overdaad schaadt, maar er zijn genoeg gemeenten waar dit prima opgepakt wordt. Pieter Heikoop doet dit ook wel op zijn zangavonden, luister de cd's maar na, de mensen gaan er zeker niet slechter van zingen.
Uiteraard zou je het niet mooi kunnen vinden, maar dat is wat anders dan te concluderen dat de gemeente er niet wel bij vaart.
't Is maar wat je referentiekader is...
~~Soli Deo Gloria~~
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Orgelius »

Maar er is toch wel meer dan bovenstem zingen? Een organist die een tegenstem speelt waar de gemeente de melodie zingt, meerstemmig zingen, canon, beurtzang. De samenzangcd’s van Klaas Bolt bewijzen maar dat het zo aangeleerd is. Meestal was op die opnameavond maar een beperkte tijd voor instructie en moet je horen wat het resultaat is...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zo, zo..., het lijkt wel alsof de Genemuider bovenstem is overgewaaid naar Capelle aan den IJssel-Middelwatering.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef:Zo, zo..., het lijkt wel alsof de Genemuider bovenstem is overgewaaid naar Capelle aan den IJssel-Middelwatering.
??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Zo, zo..., het lijkt wel alsof de Genemuider bovenstem is overgewaaid naar Capelle aan den IJssel-Middelwatering.
??
https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... vents/live
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
FlyingEagle schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Zo, zo..., het lijkt wel alsof de Genemuider bovenstem is overgewaaid naar Capelle aan den IJssel-Middelwatering.
??
https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... vents/live
Ik heb ook een stukje geluisterd, maar vond het niet zo mooi. Wel het verhaal overigens. En de snelheid was sowieso beter dan Genemuiden ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: En als je ervan uitgaat dat het je taak is om de gemeentezang in goede banen te leiden, dan ga je een psalm ook niet vier tonen lager inzetten, waardoor het zó laag wordt dat sopranen en tenoren er niet meer bij kunnen. Dan leg je mensen het zwijgen op, in plaats van dat je hen helpt zingen.
Waarbij het natuurlijk wel zo is dat een klein gezelschap in een kerkje zoals ejvl's thuisbasis méér kan hebben dan een kerk met 1000 mensen.
Van een sopraan kreeg ik te horen dat ze het niet fijn vond inderdaad maar er nog wel bij kon.
Eens psalm 42 op C centraal begonnen, dat is echt te laag, dan kunnen mensen er niet meer bij. Beginnend op D gaat nog voor de meesten goed, makkelijker dan de hoge E welke in sommige psalmen voorkomt (56 bijvoorbeeld). Dat is meestal knijpen en niet aan te raden, die transponeer ik meestal een toon lager.
Op een zang-zaterdag van dhr Veldman in Kampen werd er stralend een hoge F gezongen (niet door mij overigens :) ) maar de meeste mensen konden het wel halen.
Maar voor het meeste geldt, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Ik vind het wel frappant dat ik bij muzikaal-onverantwoord gedrag, bijvoorbeeld een mars van Mans, de positiefste reacties krijg. Stiekem vind ik het ook gewoon leuk om af en toe muzikaal-onverantwoord te spelen voor of na de dienst.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: Van een sopraan kreeg ik te horen dat ze het niet fijn vond inderdaad maar er nog wel bij kon.
Eens psalm 42 op C centraal begonnen, dat is echt te laag, dan kunnen mensen er niet meer bij. Beginnend op D gaat nog voor de meesten goed, makkelijker dan de hoge E welke in sommige psalmen voorkomt (56 bijvoorbeeld). Dat is meestal knijpen en niet aan te raden, die transponeer ik meestal een toon lager.
Het gebied waar álle zangstemmen, van sopraan en alt tot tenor en bas, comfortabel kunnen zingen, is af te bakenen binnen de decime c1 - es2, voor mannenstemmen uiteraard c0 - es1. Daarop is de notatie in de psalm- en gezangboeken ook gebaseerd.
Psalm 56 begint op f en blijft daarmee binnen de range van c-d. In de liedboeknotatie begint 103 tegenwoordig op g, dat is een stuk comfortabeler dan de inzet op a zoals die voorheen in de boekjes stond. Zo ook het Gebed des Heeren, tegenwoordig beginnend op g, zodat de hoge f uit vroegere versies nu een es is geworden. Dat scheelt een hele toon ;)
~~Soli Deo Gloria~~
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Ik zing de psalmen in de klas op hele en halve noten. Prachtig! Zoals het bedoeld is immers.
Door wie?
Haha, beetje prikkelend. De meningen zijn daar over verdeeld, je hebt een Sandermankamp en een Luthkamp.
Ik vind het de hele noten in de kerk ook prachtig hoor!
Ah, het was een echte vraag :-). Ik ben totaal niet muzikaal. Ik verbaas me altijd over de discussies hierover. Pas ook weer iemand in kerk: 'ik wil graag zus en zo en dit en dat'. Ja joh, ga je gang.
Je vraag is eigenlijk een uitstapje van de discussie, dus maar even verplaatst omdat we anders off-topic gaan. Maar mijn inhoudelijk zou mijn antwoord zijn:

De oorspronkelijke melodieen zijn in elk geval niet iso-ritmisch (dus elke noot even lang ofwel 'hele noten'), maar ritmisch (en dus zó bedoeld door de bedenker). Dus ritmisch zingen is eigenlijk conservatiever dan iso-ritmisch :D

Ik vind hele noten op zich prima en kan ook echt genieten van massale (iso-ritmische) samenzang, al vindt mijn muzikale hart ritmisch wel echt veel mooier en dan graag ook die ontelbare afwijkingen van de oorspronkelijke toonsoort (die ' toevallige verhogingen' er uit (een enkeling is mooi, maar veel maken de melodie vooral lelijker). Maar ja, het is dusdanig onbelangrijk in het geheel dat ik niet van plan ben er ooit een punt van te maken, het is geen onrust in een christelijke gemeente waard.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef: Je vraag is eigenlijk een uitstapje van de discussie, dus maar even verplaatst omdat we anders off-topic gaan. Maar mijn inhoudelijk zou mijn antwoord zijn:

De oorspronkelijke melodieen zijn in elk geval niet iso-ritmisch (dus elke noot even lang ofwel 'hele noten'), maar ritmisch (en dus zó bedoeld door de bedenker). Dus ritmisch zingen is eigenlijk conservatiever dan iso-ritmisch :D

Ik vind hele noten op zich prima en kan ook echt genieten van massale (iso-ritmische) samenzang, al vindt mijn muzikale hart ritmisch wel echt veel mooier en dan graag ook die ontelbare afwijkingen van de oorspronkelijke toonsoort (die ' toevallige verhogingen' er uit (een enkeling is mooi, maar veel maken de melodie vooral lelijker). Maar ja, het is dusdanig onbelangrijk in het geheel dat ik niet van plan ben er ooit een punt van te maken, het is geen onrust in een christelijke gemeente waard.
Mooi. Dank voor je antwoord. Ik ben ritmisch zingen niet gewend en zou dan nog wel een lesje van een goede musicus moeten krijgen in 'wanneer haal ik nu precies adem?', want dat vind ik best een uitdaging nog :-)
Plaats reactie