Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Ik was onlangs in de GG in Boskoop. Daar zingen ze de laatste noot van een regel maar half. Dat hoor je op de Veluwe ook wel. Alsof de adem van iedereen gelijk opraakt.
Bedoel je dat de laatste noot van de regel korter duurt dan de voorgaande noten, of dat de laatste noot van de regel niet langer wordt aangehouden dan de andere noten? Ik vraag maar, want ik ben van m'n leven nog nooit in Boskoop geweest ;)

@Geytenbeekje: de organist is en blijft afhankelijk van de leden, zeg je. Dat is waar, maar het scheelt een stuk als alle organisten op één lijn zitten qua begeleiding. Als de één wél wacht tot het de gemeente belieft om in te zetten, terwijl de ander gewoon doorgaat naar de volgende noot, dan weet de gemeente ook nooit waar ze aan toe is. Als de begeleiding van de organisten op dat punt eenduidig is, is het makkelijker om de gemeente mee te krijgen dan wanneer elke organist z'n eigen "stijl" hanteert.

Veel hangt af van communicatie. Een gemeenteavond kan een goed moment zijn om dit eens ter sprake te brengen. Maar als de organisten het zelf niet consequent en eenduidig uitvoeren, kun je het alsnog wel schudden.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Ik was onlangs in de GG in Boskoop. Daar zingen ze de laatste noot van een regel maar half. Dat hoor je op de Veluwe ook wel. Alsof de adem van iedereen gelijk opraakt.
Bedoel je dat de laatste noot van de regel korter duurt dan de voorgaande noten, of dat de laatste noot van de regel niet langer wordt aangehouden dan de andere noten? Ik vraag maar, want ik ben van m'n leven nog nooit in Boskoop geweest ;)

@Geytenbeekje: de organist is en blijft afhankelijk van de leden, zeg je. Dat is waar, maar het scheelt een stuk als alle organisten op één lijn zitten qua begeleiding. Als de één wél wacht tot het de gemeente belieft om in te zetten, terwijl de ander gewoon doorgaat naar de volgende noot, dan weet de gemeente ook nooit waar ze aan toe is. Als de begeleiding van de organisten op dat punt eenduidig is, is het makkelijker om de gemeente mee te krijgen dan wanneer elke organist z'n eigen "stijl" hanteert.

Veel hangt af van communicatie. Een gemeenteavond kan een goed moment zijn om dit eens ter sprake te brengen. Maar als de organisten het zelf niet consequent en eenduidig uitvoeren, kun je het alsnog wel schudden.
Daar heb je gelijk in, maar we zijn niet allemaal hetzelfde en de organisten hebben ook ieder een eigen stijl. De organisten moeten (rekening houdend met de gemeente) ook hun eigen stijl kunnen spelen. Je zult altijd wel houden dat de een wat trager is dan de ander en dat de ander meer vrolijke deuntjes tussendoor of ervoor of erna speelt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef: Daar heb je gelijk in, maar we zijn niet allemaal hetzelfde en de organisten hebben ook ieder een eigen stijl. De organisten moeten (rekening houdend met de gemeente) ook hun eigen stijl kunnen spelen. Je zult altijd wel houden dat de een wat trager is dan de ander en dat de ander meer vrolijke deuntjes tussendoor of ervoor of erna speelt.
De organist zit er primair met een dienende taak, om de gemeentezang in goede banen te leiden. Niet om z'n eigen "stijl" te profileren. Het is niet de bedoeling dat de gemeente zondags eerst naar boven moet kijken wie er achter het orgel zit. O, vandaag speelt Jan, dan zingen we zus. O, vandaag speelt Piet, dan zingen we zo. Wat er voor en na de dienst wordt gepingeld, is een ander verhaal. Maar bij het zingen van de gemeente staat niet de "stijl" van de organist centraal, maar gaat het om iets anders.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef: Daar heb je gelijk in, maar we zijn niet allemaal hetzelfde en de organisten hebben ook ieder een eigen stijl. De organisten moeten (rekening houdend met de gemeente) ook hun eigen stijl kunnen spelen. Je zult altijd wel houden dat de een wat trager is dan de ander en dat de ander meer vrolijke deuntjes tussendoor of ervoor of erna speelt.
De organist zit er primair met een dienende taak, om de gemeentezang in goede banen te leiden. Niet om z'n eigen "stijl" te profileren. Het is niet de bedoeling dat de gemeente zondags eerst naar boven moet kijken wie er achter het orgel zit. O, vandaag speelt Jan, dan zingen we zus. O, vandaag speelt Piet, dan zingen we zo. Wat er voor en na de dienst wordt gepingeld, is een ander verhaal. Maar bij het zingen van de gemeente staat niet de "stijl" van de organist centraal, maar gaat het om iets anders.
Ik bedoel meer te zeggen: Het moet niet zo zijn dat de gemeente een stemming houdt en er naar voren komt dat men het liefst M55 zingt bijvoorbeeld en dat de organist alles eraan moet doen om dat tempo te spelen, dat bedoel ik met eigen stijl, het moet niet zo zijn dat een organist wordt afgerekend als hij/zij M52 of M60 speelt, er zit ergens wel een grens natuurlijk, maar we moeten ook niet op de seconde kijken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Ik was onlangs in de GG in Boskoop. Daar zingen ze de laatste noot van een regel maar half. Dat hoor je op de Veluwe ook wel. Alsof de adem van iedereen gelijk opraakt.
Bedoel je dat de laatste noot van de regel korter duurt dan de voorgaande noten, of dat de laatste noot van de regel niet langer wordt aangehouden dan de andere noten? Ik vraag maar, want ik ben van m'n leven nog nooit in Boskoop geweest ;)

@Geytenbeekje: de organist is en blijft afhankelijk van de leden, zeg je. Dat is waar, maar het scheelt een stuk als alle organisten op één lijn zitten qua begeleiding. Als de één wél wacht tot het de gemeente belieft om in te zetten, terwijl de ander gewoon doorgaat naar de volgende noot, dan weet de gemeente ook nooit waar ze aan toe is. Als de begeleiding van de organisten op dat punt eenduidig is, is het makkelijker om de gemeente mee te krijgen dan wanneer elke organist z'n eigen "stijl" hanteert.

Veel hangt af van communicatie. Een gemeenteavond kan een goed moment zijn om dit eens ter sprake te brengen. Maar als de organisten het zelf niet consequent en eenduidig uitvoeren, kun je het alsnog wel schudden.
Ik bedoel dat de laatste noot korter duurt dan de eerdere. Alsof de zang als een nachtkaars uitgaat, en iedereen gelijktijdig naar adem moet happen.

Je hebt zoiets toch wel eens gehoord? Het is een verschijnsel dat vaker voorkomt bij gemeenten die langzaam isoritmisch zingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Ik bedoel dat de laatste noot korter duurt dan de eerdere. Alsof de zang als een nachtkaars uitgaat, en iedereen gelijktijdig naar adem moet happen.

Je hebt zoiets toch wel eens gehoord? Het is een verschijnsel dat vaker voorkomt bij gemeenten die langzaam isoritmisch zingen.
Nee, herken ik niet. Misschien verkeer ik daarvoor te weinig meer in kringen waar men langzaam isometrisch zingt ;)
Maar mijn boerenverstand zegt: als je adem tekort komt, dan neem je toch weer een hap lucht tussendoor?
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door ejvl »

Terri schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:Ik luister nu naar Bart Kruithof in Hasselt met een bovenstemgroep. Ik probeer me van een oordeel te onthouden.
Welke Psalm? Heb je een link?
https://www.youtube.com/watch?v=a1yOeg_cVUY Hier heb je psalm 43, staan er nog meer op zijn kanaal.
Ik blijf me verbazen dat mijnheer de organist braaf moet wachten tot de gemeente het belieft te starten.....maar goed misschien mijn stokpaardje :?
In onze gemeente ( daar wordt ritmisch gezongen) gebeurt het ook. Tijdens corona met een klein groepje ( of enkel een zanger(es) ) lukte het wel....
Gewoon luisteren naar het orgel denk ik dan! :fouet
Gisteren was ik gevraagd als organist in een OGGIN, trouwdienst, normaliter speel ik in een PKN, ritmisch.
Ik zag er best een beetje tegenop omdat het reguliere tempo daar best laag ligt.
Ik kreeg al het verzoek van de koster om niet al te traag te spelen.
Wat er normaliter daar gebeurd, organist speelt een voorspel in een willekeurig tempo, vertraagt enorm aan het eind van het voorspel, toontje vooraf en het duurt ongeveer 3 seconden voordat er wordt ingezet. Tussen de regels direct de inzet naar de volgende regel in plaats van tegelijk met de gemeente. De organisten daar kunnen overigens best goed spelen, alleen die manier van begeleiden blijf ik vreemd vinden.

Zelf speelde ik een voorspel, koraalgebonden zoals aan mij gevraagd, elk voorspel eindigde ik met de laatste regel van de psalm in het tempo dat er wordt gezongen, niet vertragen aan het eind, rust, inzet met een fors CF en er werd erg goed gezongen. De inzet was een halve seconde te traag maar dat vind ik prima.
Tussen de regels 1 of 2 tussennoten en in de maat inzetten naar de volgende regel en ook dat werd goed opgepakt zodat dat ook redelijk in de maat ging.
Het zingen ging goed vond ik zelf, het tempo lag best een stukje hoger dan normaal, iets trager als de M50 op psalmboek.nl en ging een soort van natuurlijk.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik zo'n goede organist ben, integendeel want ik ben echt een amateur, maar dat alleen door het toepassen van basisregels, de zang best goed kan gaan, ook al zijn de meeste aanwezigen het normaliter niet zo gewend.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door windorgel »

Bij een doordeweekse dienst heb je iets ander publiek (gemengd, uit verschillende gemeenten) dan tijdens de zondagse eredienst. Dat scheelt denk ik ook. Op zondag zal het lastiger zijn een nieuw tempo te introduceren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Een tempo verschilt toch ook naar de aard van de psalm of het lied? Psalm 89 zing je sneller dan de eerste coupletten van psalm 130, vind ik.

Al merk ik dat je daar als organist soms wel een beetje je best voor moet doen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Een tempo verschilt toch ook naar de aard van de psalm of het lied? Psalm 89 zing je sneller dan de eerste coupletten van psalm 130, vind ik.

Al merk ik dat je daar als organist soms wel een beetje je best voor moet doen.
Vind ik eigenlijk niet. Ik probeer altijd in hetzelfde tempo te begeleiden, welke psalm het ook is.
Wel is het zo dat bij lofpsalmen vaak een uitbundig voorspel is en de gemeente daardoor wat enthousiaster kan gaan zingen dan bij een ingetogen voorspel van 51 of 130 maar zangtempo, of beter gezegd, begeleidingstempo zou hetzelfde moeten zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Dat vind ik dus niet. Ik maak daar duidelijk verschil in.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dat vind ik dus niet. Ik maak daar duidelijk verschil in.
Wijlen Klaas Bolt zei: een gemeente is geen koor. Het tempo verandert niet, of je nou een lofpsalm zingt of een gebed.

en voor @ejvl had Bolt ook wel een mooie: De gemeente zit tijdens het voorspel heus niet mee te tellen om jouw tempo over te nemen. Bij isometrische gemeentezang zijn voorspel en koraal twee op zichzelf staande zaken, zonder temporelatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Maanenschijn »

In onze gemeente hebben we als organisten een vrij duidelijke afspraak gemaakt over het tempo. Iets wat we ook regelmatig even checken. De kerkgangers hebben regelmatig het gevoel dat er tempoverschil tussen de organisten zit, maar dat is niet het geval. Ik denk dat de wijze van begeleiden en met name de tijd tussen de regels (die wel eens verschilt tussen de organisten) een gevoel van tempoverschil geeft.

De tekst laten we graag terug komen in de registratie, niet in het tempo. Tussen de organisten verschilt dat tussen hard en iets minder hard, tot altijd het zelfde en iets meer van het zelfde. Zo brengt elke organist zijn en haar eigenheid mee, waarbij de gemeente in zijn algemeenheid goed bij zingt.

Het tempo vasthouden bij bekende psalmen, waarbij de gemeente uit volle borst zingt is haast soms nog lastiger dan bij onbekende psalmen waar men goed luistert naar het orgel.

En on-topic: als we bovenstem bemerken, gaan we direct over op niet passende akkoorden om dat de kop in te drukken ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:
En on-topic: als we bovenstem bemerken, gaan we direct over op niet passende akkoorden om dat de kop in te drukken ;)
Dat spreekt vanzelf ;) De ervaring is echter dat de echte bovenstem-diehards desondanks gewoon doorbrullen en naderhand klagen dat de organist het verkeerd deed :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie