De kerk in 2022

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef: Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.
Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.

Het sacrament is veel te heilig om mee te gaan doe het zelven.
Uitgaande van het NT is bedienen van het Avondmaal in een huis dus helemaal geen kunstgreep maar een Bijbels gegeven. Probleem is dat wij in onze kerkordes daar niet op berekend zijn. We vieren het Avondmaal niet wekelijks maar 1x per drie maanden. Dan wordt een lang formulier gelezen. Een week van voorbereiding gaat er aan vooraf. Op zich allemaal goed dingen maar als je terug zou gaan naar een vorm van huisgemeenten zal dat opnieuw doordacht moeten worden en is het vieren van het Avondmaal in een huis zeker geen vreemde optie. We moeten opletten dat we 'gewend' niet verwarren met principieel.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RE: Re: De kerk in 2022

Bericht door Zita »

helma schreef:
Lilian1975 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Lilian1975 schreef: Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?
Dat is toch juist de bedoeling dat die mensen komen toch?
Ja. Dus niet alleen barmhartigheid aan het bekende kringetje. Maar ook aan hen die je niet kent. Dat bedoelde ik.
Ja, het trof mij een keer pijnlijk dat er bij de persconferentie gezegd werd: hebt u ergens hulp bij nodig neem contact op met het Rode Kruis.
Misschien werd het Leger des Heils genoemd maar dat weet ik niet meer.
Ik dacht: wat zou het mooi zijn (en noodzakelijk!!!) als wij zo bekend stonden.

In Gouda zag ik een aanplakbiljet met hulpaanbod op winkels, dat hadden we als kerken ook kunnen/moeten doen.
Zal even opzoeken of ik de foto nog heb.
Eens. Maar toch een mooi verhaal: een kennis van mij had allerlei problemen en angsten. En opeens durfde ze door corona ergens in december niet meer zelf haar boodschappen te doen. Dat gaf weer extra stress, want hoe moest ze nu verder? Ze woonde te ver weg voor mij om iedere keer even heen en weer te gaan. Ik wist zo gauw niemand in haar omgeving die ik ervoor kon vragen. Daarom heb ik de diaconie van de dichtstbijzijnde PKN-gemeente gebeld. Dezelfde avond had ze een kerstpakket thuisbezorgd gekregen en was ze gekoppeld aan iemand die ze voor praktische vragen altijd mocht inschakelen. Er zou op termijn ook nog wel iemand langsgaan voor een praatje en contact. Dus in dit geval was de bereidwilligheid van de kerk er zeker.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk in 2022

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef: Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.
Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.

Het sacrament is veel te heilig om mee te gaan doe het zelven.
Uitgaande van het NT is bedienen van het Avondmaal in een huis dus helemaal geen kunstgreep maar een Bijbels gegeven. Probleem is dat wij in onze kerkordes daar niet op berekend zijn. We vieren het Avondmaal niet wekelijks maar 1x per drie maanden. Dan wordt een lang formulier gelezen. Een week van voorbereiding gaat er aan vooraf. Op zich allemaal goed dingen maar als je terug zou gaan naar een vorm van huisgemeenten zal dat opnieuw doordacht moeten worden en is het vieren van het Avondmaal in een huis zeker geen vreemde optie. We moeten opletten dat we 'gewend' niet verwarren met principieel.
Als je mijn posting goed lees, gaat het mij niet om het soort gebouw (apart kerkgebouw of in een woonhuis), maar op dat er toezicht is van de oudsten om het sacrament heilig te houden. Die toezicht was er ook in het NT, ook al kwamen die gemeenten samen in huizen. Dat is anders als je zelf voor je beeldscherm een glaasje wijn inschenkt, en via de livestream meedoet.

Verder heb ik me niet uitgelaten over kerkordes, frequentie, formulieren, week van voorbereiding etcetera.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef: Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.
Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.

Het sacrament is veel te heilig om mee te gaan doe het zelven.
Uitgaande van het NT is bedienen van het Avondmaal in een huis dus helemaal geen kunstgreep maar een Bijbels gegeven. Probleem is dat wij in onze kerkordes daar niet op berekend zijn. We vieren het Avondmaal niet wekelijks maar 1x per drie maanden. Dan wordt een lang formulier gelezen. Een week van voorbereiding gaat er aan vooraf. Op zich allemaal goed dingen maar als je terug zou gaan naar een vorm van huisgemeenten zal dat opnieuw doordacht moeten worden en is het vieren van het Avondmaal in een huis zeker geen vreemde optie. We moeten opletten dat we 'gewend' niet verwarren met principieel.
Als je mijn posting goed lees, gaat het mij niet om het soort gebouw (apart kerkgebouw of in een woonhuis), maar op dat er toezicht is van de oudsten om het sacrament heilig te houden. Die toezicht was er ook in het NT, ook al kwamen die gemeenten samen in huizen. Dat is anders als je zelf voor je beeldscherm een glaasje wijn inschenkt, en via de livestream meedoet.

Verder heb ik me niet uitgelaten over kerkordes, frequentie, formulieren, week van voorbereiding etcetera.
Als je mijn posting goed leest, gaat het mij niet om zelf voor je beeldscherm een glaasje wijn inschenken en via de livestream meedoen. Ik heb daar zelfs geen woord over gezegd. Verder wist ik niet dat ik geen mag noemen waar je niet over hebt uitgelaten anders zou ik zeker niet gezegd hebben dat kerkordes, frequentie, formulieren, week van voorbereiding etcetera opnieuw doordacht moeten worden als je de gemeente als huisgemeentes laat samen komen. Excuses daarvoor! Ik zal de volgende eerst aan jou vragen of ik ook iets mag inbrengen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk in 2022

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef:Excuses daarvoor! Ik zal de volgende eerst aan jou vragen of ik ook iets mag inbrengen.
Fijn. In hou mijn mail in de gaten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk in 2022

Bericht door Herman »

Misschien zou je dan niet hoeven te quoten.

Overigens vind ik het punt van het bedienen van het Avondmaal in dezen vrij lastig. Dat moet plaatsvinden in het midden van de gemeente en de bediening is voorbehouden aan de kerkelijke vertegenwoordigers. De bepalingen in het NT zijn daar duidelijk genoeg voor.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

Zita schreef: Eens. Maar toch een mooi verhaal: een kennis van mij had allerlei problemen en angsten. En opeens durfde ze door corona ergens in december niet meer zelf haar boodschappen te doen. Dat gaf weer extra stress, want hoe moest ze nu verder? Ze woonde te ver weg voor mij om iedere keer even heen en weer te gaan. Ik wist zo gauw niemand in haar omgeving die ik ervoor kon vragen. Daarom heb ik de diaconie van de dichtstbijzijnde PKN-gemeente gebeld. Dezelfde avond had ze een kerstpakket thuisbezorgd gekregen en was ze gekoppeld aan iemand die ze voor praktische vragen altijd mocht inschakelen. Er zou op termijn ook nog wel iemand langsgaan voor een praatje en contact. Dus in dit geval was de bereidwilligheid van de kerk er zeker.
wat fijn dat dat gebeurde. Ik denk ook zeker dat op individuele basis mooie dingen gebeuren. Dat wil ik zeker niet ontkennen. En soms heb ik het idee dat er in wat linkser gemeenten of kerken die niet tot de gereformeerde gezindte behoren daar meer oog voor is? Vroeger (voor 1900) wist men; voor hulp kan en mag ik aankloppen bij de kerk. En die vanzelfsprekend zou er eigenlijk weer moeten zijn. Omdat ze zien en ervaren dat de kerk er is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Dit. Zou toch prachtig geweest zijn.Afbeelding
Inderdaad Helma. Dat dus...
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: RE: Re: De kerk in 2022

Bericht door Erskinees »

Lilian1975 schreef:
Zita schreef: Eens. Maar toch een mooi verhaal: een kennis van mij had allerlei problemen en angsten. En opeens durfde ze door corona ergens in december niet meer zelf haar boodschappen te doen. Dat gaf weer extra stress, want hoe moest ze nu verder? Ze woonde te ver weg voor mij om iedere keer even heen en weer te gaan. Ik wist zo gauw niemand in haar omgeving die ik ervoor kon vragen. Daarom heb ik de diaconie van de dichtstbijzijnde PKN-gemeente gebeld. Dezelfde avond had ze een kerstpakket thuisbezorgd gekregen en was ze gekoppeld aan iemand die ze voor praktische vragen altijd mocht inschakelen. Er zou op termijn ook nog wel iemand langsgaan voor een praatje en contact. Dus in dit geval was de bereidwilligheid van de kerk er zeker.
wat fijn dat dat gebeurde. Ik denk ook zeker dat op individuele basis mooie dingen gebeuren. Dat wil ik zeker niet ontkennen. En soms heb ik het idee dat er in wat linkser gemeenten of kerken die niet tot de gereformeerde gezindte behoren daar meer oog voor is? Vroeger (voor 1900) wist men; voor hulp kan en mag ik aankloppen bij de kerk. En die vanzelfsprekend zou er eigenlijk weer moeten zijn. Omdat ze zien en ervaren dat de kerk er is.
Dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat in onze kerken de diaken tegenwoordig meer fungeert als hulp-ouderling of boekhouder. Met die taken zit je qua tijd al vrij snel vol. Er blijft dan maar weinig tijd over om nieuwe diaconale initiatieven uit te rollen, terwijl de kerk daar heden ten dage juist zichtbaar door zou kunnen worden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De kerk in 2022

Bericht door helma »

Dan moet je daar speciale evangelisatie-diaken voor aanstellen die dat coordineert vanuit de gemeente. Christelijke handreiking door-ons voor buiten-ons.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: De kerk in 2022

Bericht door merel »

Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef:
Zita schreef: Eens. Maar toch een mooi verhaal: een kennis van mij had allerlei problemen en angsten. En opeens durfde ze door corona ergens in december niet meer zelf haar boodschappen te doen. Dat gaf weer extra stress, want hoe moest ze nu verder? Ze woonde te ver weg voor mij om iedere keer even heen en weer te gaan. Ik wist zo gauw niemand in haar omgeving die ik ervoor kon vragen. Daarom heb ik de diaconie van de dichtstbijzijnde PKN-gemeente gebeld. Dezelfde avond had ze een kerstpakket thuisbezorgd gekregen en was ze gekoppeld aan iemand die ze voor praktische vragen altijd mocht inschakelen. Er zou op termijn ook nog wel iemand langsgaan voor een praatje en contact. Dus in dit geval was de bereidwilligheid van de kerk er zeker.
wat fijn dat dat gebeurde. Ik denk ook zeker dat op individuele basis mooie dingen gebeuren. Dat wil ik zeker niet ontkennen. En soms heb ik het idee dat er in wat linkser gemeenten of kerken die niet tot de gereformeerde gezindte behoren daar meer oog voor is? Vroeger (voor 1900) wist men; voor hulp kan en mag ik aankloppen bij de kerk. En die vanzelfsprekend zou er eigenlijk weer moeten zijn. Omdat ze zien en ervaren dat de kerk er is.
Dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat in onze kerken de diaken tegenwoordig meer fungeert als hulp-ouderling of boekhouder. Met die taken zit je qua tijd al vrij snel vol. Er blijft dan maar weinig tijd over om nieuwe diaconale initiatieven uit te rollen, terwijl de kerk daar heden ten dage juist zichtbaar door zou kunnen worden.
Er zijn toch ook wel missionaire speerpunten in de kerk? Dan breidt je deze werkgroep toch uit?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

Ja, @Helma en Erskine en ik denk ook dat er wat in ons denken moet veranderen. Soms heb ik het idee dat we heel erg denken. Dit is ons wereldje. Dat wereldje kennen we van binnen en buiten. Christelijk, kerk en de rest dat hoort er niet echt bij. Wonen eigenlijk op een andere planeet ahw. Daar zit een enorme scheiding tussen. Soms voelen we ons wel bedreigd door dat andere wereldje. Met als resultaat. We keren nog meer naar binnen. Terwijl wij, in de kerk, bekeerd en onbeheerd, niet beter zijn dan zij buiten de kerk. We zeggen het wel. Maar ervaren we het ook zo.? Is dat een levende werkelijkheid voor de gemiddelde kerkganger? Hoe wordt er gesproken in prediking? Even geel gechargeerd misschien: Maar u (weliswaar niet wetend of u van Hem bent) zit in de kerk. God werkt in u. En pas op voor de wereld die....En dan op zo'n manier alsof je eigenlijk "beter" bent dan die pool die ver van zijn familie is, misschien regelmatig drinkt en in slechte woon en werkomstandigheden leeft. Zeg maar de aansporing om actief die ander op te zoeken ontbreekt m.i. vaak. Het is meer afstand houden! (En uiteraard mogen we niet in zonden leven) Terwijl Jezus actief bijv. de tollenaar opzocht. En natuurlijk zit het hem niet in allerlei activistisch gedoe. Maar nu is het vaak zo t.o.
Dat zie je op meer vlakken. Kerkverlating, omgaan met kerkdiensten en kerkelijke activiteiten in coronatijd. Ik bedoel het echt eerbiedig. Maar de Heere Jezus was werkelijk wervend bezig. Wij juist niet in het persoonlijke leven. Op zijn best moet een commissie dat maar doen. ( en commissies zijn nodig qua organisatie maar is niet het vertrekpunt)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef: Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.
Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.
Deelname aan het avondmaal is bovenal een persoonlijke verantwoordelijkheid en daarmee ook de oproep tot zuiverheid en heiligheid.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kerk in 2022

Bericht door Susanna »

Silo schreef:In het Nieuwe Testamant is te lezen dat de gemeenteleden doordeweeks samenkwamen voor maaltijden, studie en gebeden. Woordverkondiging alleen lijkt dus niet genoeg al hoort het wel centraal te staan.
Ik ben het met Silo eens.

Het kan ook zijn dat je juist door COVID er achter komt dat een gemeente niet goed functioneert.

Voorbeeld: een echtpaar gaat al een jaar niet naar de kerk. Ze kijken wel mee via internet. Niemand merkt het op. Hadden ze bij de 75+ behoort hadden zij bezoek ontvangen. Waren ze ziek geweest, dan ontvingen zij pastorale hulp. Omdat ze "alleen" vanwege covid niet komen vallen ze tussen wal en schip.

Remedie: ken je schapen.
Ken je broeder, ken je zuster.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk in 2022

Bericht door Herman »

Susanna schreef:Remedie: ken je schapen.
Ken je broeder, ken je zuster.
Dat de onderlinge ontmoeting binnen een gemeente niet functioneert, wil niet zo heel veel zeggen. Er zijn mensen die claimen binnen de gemeente tussen wal en schip te vallen, maar tegelijkertijd een grote sociale omgeving kennen buiten de gemeente.

Het is ook raar dat gemeenteleden de keuze maken om thuis te gaan zitten en niets van zich te laten horen of het contact blijkbaar met andere gemeenteleden verbreken. Ik kan daar niet goed mee overweg. Je gaat toch niet thuis zitten met je armen over elkaar en maar eens wachten totdat de herder belt? De pastorale mogelijkheden worden hiermee schromelijk overdreven. Het gaat om goed herderschap, en je moet uitkijken geen herdershond te worden die overal achteraan blaft.
Plaats reactie