De kerk in 2022

Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:In onze gemeente kan iedereen 1 keer per zondag naar de kerk verdeeld over drie diensten. Dat gaat naar mijn idee op een verantwoorde manier. Nu scheelt het dat wij ook een grote zaal bij de kerk kunnen aantrekken. Het is een gehandicapte manier van samenkomen maar beter iets dan niets. Ik heb op dat gebied ook niet echt behoefte aan een alternatief, Heilig Avondmaal en de Heilige Doop kunnen ook bediend worden.
Dat zie ik inderdaad ook zo. Ook in de huidige situatie zijn er voldoende mogelijkheden, die echter nog niet altijd benut worden.
Precies, afstand houden, handen desinfecteren, eventueel een mondkapjesplicht bij het in en uitgaan en dan kun je gewoon de diensten beleggen op een verantwoorde wijze. En hou als kerkenraad de vinger aan de pols t.a.v. het aantal besmettingen in de gemeente. Loopt dat schrikbarend op, schaal dan af, of ga online verder.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef:Het lijkt mij goed voor de toekomst van de kerk om meer invulling te geven aan de gemeenschap van de leden onderling. Een beweging van ‘zondags consumeren’ naar doorlopend actief meedoen. En met meedoen bedoel ik dan niet alleen het organiseren van de rommelmarkt, maar ook meedoen met bijbelonderzoek, kringen, zingen, maaltijden, enz.

Ik zou het nog wel verder willen doortrekken: veel van die bijeenkomsten zouden we thuis moeten houden, zodat kerk een deel van ons gezin wordt. Kinderen raken zo ook vertrouwd met de geestelijke zaken. En kan er ook meer een omzien naar elkaar (niet alleen op geestelijk gebied) plaatsvinden. Dit alles past prima in een ‘coronasamenleving’ maar zou ook goed zijn voor een ‘postcoronasamenleving’.

Een vervolgstap is dat we de kringen en huisgemeenten niet exclusief houden voor het ‘eigen clubje’, maar ook mensen van andere kerkverbanden/kerkgenootschappen deel nemen zodat er op het grondvlak kruisbestuiving ontstaat. Op het grondvlak herkent men zich vaak beter in elkaar dan op synodaal niveau. Zo kan kerkelijke eenheid en begrip voor verscheidenheid plaatsvinden.

Zomaar wat eerste gedachten.
Natuurlijk de huisgodsdienst. Voorop. Maar laten kerken nu al actief inderdaad voorbereiden dat verder uit te breiden. Niet afwachten. Want anders overvalt het weer. Zelf denk ik dat het niet realistisch is om steeds twee of 3 gezinnen dienst te laten houden. Maar inderdaad groepjes van 30 tot 100, etc te vormen. In kantoorruimtes,bedrijfsruimte, boerderijen en scholen, verzorgingshuizen. Zo voorkom je eerder dat mensen "alleen" overblijven. Doe je niets blijft alles bij het oude. Ik heb het als schokkend ervaren het gelaten een deel van kr alles heeft aanvaard. Men geen stapje harder liep voor doopleden die afhaken. En alleen passief alles over zich heen lieten komen.
En hoe een gemeente als los zand functioneert. Je zou het in ieder geval zo moeten verdelen dat ieder 1 keer per zondag kan ontmoeten. En ja dan zullen grote gemeenten hun grote aantallen niet vol kunnen houden. Maar eerlijk gezegd functioneert het samenbindende in een grote gemeente ook totaal niet. De hand kent de voet daar niet. Misschien predikanten rond laten gaan in de vele gemeenten. En dat ze daarnaast werkzaam zijn in de maatschappij. Ik denk dat het daarmee ook helpt dat predikanten beter weten wat er in de praktijk van het leven gebeurt. Eén predikantenopleiding? Ik vrees dat de theologische verschillen daarvoor te groot zijn. Ga alleen al uit van de lijn die onbewuste wedergeboorte voorstaat t.o. hen die dat afwijzen. Etc


En ja ik denk ook dat in dat alles het gaat om verantwoordelijk samenkomen. Zonder de paniek van de wereld. Maar niet voornamelijk online diensten. En net doen of het dan wel allemaal meevalt. Want dat doet het niet. Wij zien al de eerste zorgwekkende ontwikkelingen die versneld zijn...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kerk in 2022

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Voor mij betreft is een vraag daarvoor ook relevant: in hoeverre blijven we de maatregelen volgen naar mate deze langer duren? Ik pleit voor meer ongehoorzaamheid in deze. Maar dan zul je als kerk wel goed moeten communiceren als de mediaaandacht komt, en vechtpartijen met journalisten voorkomen. Misschien zijn er mensen in de gemeente die geschikt zijn om buiten het kerkgebouw de orde te bewaren.

In de huidige situatie zijn er overigens ook mogelijkheden. Als je net als de OGG in Geldermalsen 4 diensten belegd (waarvan 1 in doordeweeks), dan kan iedereen een keer in de week naar de dienst. Dat scheelt kosten in vergelijking met meerdere lokaties, en risico's vergeleken met iedereen in 1 kerk.

Sowieso zullen gemeenten mijns inziens ook kleiner moeten worden. Als je een streekgemeente hebt, waar er veel leden uit andere plaatsen komen, kun je a la HHK Kruiningen/Goes splitsen.

Wat de ambten betreft: meerdere gemeentes betekend wel vraag naar meer predikanten. Nu is het fenomeen lerend ouderling de laatste decennia in onbruik geraakt. Wat mij betreft zouden we ouderlingen die singuliere gaven hebben, na examinering, begeleiding en bijscholing weer toe kunnen staan in hun gemeente te preken.

Het is een utopie, maar idealiter heffen we wat mij betreft alle Reformatorische kerkgenootschappen op, en gaan alle gemeenten zelfstandig verder (congregationalistisch). Op vrijwillige basis kan dan samengewerkt worden tussen bepaalde gemeenten bij de opleiding van predikanten. Als voordelen hiervan zie ik: gemeenten die kanselruil willen doen en eenheid met andere Reformatorische gemeenten, worden niet belemmerd door synodale regels. Ook kan een gemeente dan beter inspelen op de lokale omstandigheden. Verder heb je dan niet meer dat je je moet afscheiden als je kerkverband steeds liberaler word. Als mis je dan natuurlijk wel de landelijke correctie van een bijbelgetrouw kerkverband, als een lokale gmeente steeds liberaler word.
Goede bijdrage Philpot: behalve alinea 1 ben ik het verder helemaal met je eens.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kerk in 2022

Bericht door Erskinees »

We leven in een tijd waarin de kerkverlating groter wordt, jongeren afhaken en de samenleving om ons heen steeds sterker anti-christelijk wordt. Ik zou zelf pleiten voor een 'hybride' vorm van traditionele diensten en evangelisatiediensten. Iedere maand zouden een aantal diensten laagdrempeliger moeten zijn dan deze nu zijn. Maandelijks een wat korte en eenvoudige eredienst zoals bij Simon de Looijer. De kerk kan daarvoor adverteren en kan deze online met video uitzenden. Iedere gemeente zou zo zelf ook een evangelisatiepost moeten zijn. Evangelisatie beperken we vaak tot een kerkelijke kringloop, een flyeractie of een buurtmaaltijd. De woordverkondiging leent zich daar ook prima voor. En stiekem vermoed ik dat onze jongeren dan ook veel meer van de diensten opsteken. Deze diensten hoeven voor mij nog niet eens met andere instrumenten of gezangen etc.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

Erskinees schreef:We leven in een tijd waarin de kerkverlating groter wordt, jongeren afhaken en de samenleving om ons heen steeds sterker anti-christelijk wordt. Ik zou zelf pleiten voor een 'hybride' vorm van traditionele diensten en evangelisatiediensten. Iedere maand zouden een aantal diensten laagdrempeliger moeten zijn dan deze nu zijn. Maandelijks een wat korte en eenvoudige eredienst zoals bij Simon de Looijer. De kerk kan daarvoor adverteren en kan deze online met video uitzenden. Iedere gemeente zou zo zelf ook een evangelisatiepost moeten zijn. Evangelisatie beperken we vaak tot een kerkelijke kringloop, een flyeractie of een buurtmaaltijd. De woordverkondiging leent zich daar ook prima voor. En stiekem vermoed ik dat onze jongeren dan ook veel meer van de diensten opsteken. Deze diensten hoeven voor mij nog niet eens met andere instrumenten of gezangen etc.
Ik denk dat als predikanten met 2 voeten in de maatschappij staan. En dus ook actief zijn op de werkplaats, in de zorg, op straat of wat dan ook. Ze veel meer gedwongen worden daar ook verstaanbaar en duidelijk te laten zien Wie Christus is, wie wij zijn etc. En als ze het daar kunnen, kunnen ze het op de kansel ook. En dan worden de preken ook verstaanbaar. Aparte diensten zijn dan niet nodig. De boodschap is voor iedereen hetzelfde.

En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Bruna »

Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef:
Het is een utopie, maar idealiter heffen we wat mij betreft alle Reformatorische kerkgenootschappen op, en gaan alle gemeenten zelfstandig verder (congregationalistisch). Op vrijwillige basis kan dan samengewerkt worden bij de opleiding van predikanten. Als voordelen hiervan zie ik: gemeenten die kanselruil willen doen en eenheid met andere Reformatorische gemeenten, worden niet belemmerd door synodale regels. Ook kan een gemeente dan beter inspelen op de lokale omstandigheden. Verder heb je dan niet meer dat je je moet afscheiden als je kerkverband steeds liberaler word. Als mis je dan natuurlijk wel de landelijke correctie van een bijbelgetrouw kerkverband, als een lokale gmeente steeds liberaler word.
Die landelijke correctie vind sowieso nauwelijks plaats. Een gezamenlijke predikantenopleiding lijkt mij lastig te realiseren, of je moet de TUA overnemen ofzo. Maar in OGG en GGiN kring wordt niet veel waarde gehecht aan een theologische studie, terwijl dat in onze HHK wel weer belangrijk wordt geacht.
Even belangstellend. Waaruit concludeer je dat er in GGIN niet veel waarde wordt gehecht aan theologische studie? En wat is het verschil met studie GG omdat je die niet noemt?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: De kerk in 2022

Bericht door windorgel »

Lilian1975 schreef:
En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: De kerk in 2022

Bericht door Adagio »

We leven in een tijd waarin de kerkverlating groter wordt, jongeren afhaken en de samenleving om ons heen steeds sterker anti-christelijk wordt. [toevoeging Adagio: Daarom?] zou ik zelf pleiten voor een 'hybride' vorm van traditionele diensten en evangelisatiediensten. Iedere maand zouden een aantal diensten laagdrempeliger moeten zijn dan deze nu zijn. Maandelijks een wat korte en eenvoudige eredienst zoals bij Simon de Looijer. De kerk kan daarvoor adverteren en kan deze online met video uitzenden.
Zal er dan nog gepreekt kunnen worden uit Hooglied 1, of is dat te moeilijk?
Hoogl. 1 schreef:Trek mij, wij zullen U nalopen. De Koning heeft mij gebracht in Zijn binnenkameren; wij zullen ons verheugen en in U verblijden; wij zullen Uw uitnemende liefde vermelden, meer dan den wijn; de oprechten hebben U lief. Ik ben zwart, doch lieflijk (gij dochteren van Jeruzalem), gelijk de tenten van Kedar, gelijk de gordijnen van Sálomo. Ziet mij niet aan, dat ik zwartachtig ben, omdat mij de zon heeft beschenen; de kinderen mijner moeder waren tegen mij ontstoken, zij hebben mij gezet tot een hoedster der wijngaarden. Mijn wijngaard dien ik heb, heb ik niet gehoed. Zeg mij aan, Gij Dien mijn ziel liefheeft, waar Gij weidt, waar Gij de kudde legert in den middag; want waarom zou ik zijn als een die zich bedekt bij de kudden Uwer metgezellen? Indien gij het niet weet, o gij schoonste onder de vrouwen, zo ga uit op de voetstappen der schapen, en weid uw geiten bij de woningen der herderen.
Je leest ineens, dat de kerk eerlijk met zijn schande voor de dag komt: Mijn wijngaard dien ik heb, heb ik niet gehoed (zouden de bokken misschien meer aanzien gekregen hebben dan de schapen?). Maar een weldaad als er nog gewaakt wordt over de kudden, en als er nog honger is naar de enige Herder, naar de Man die Gods Metgezel is en tegen Wie het zwaard werd opgeroepen om te slaan.

Maar het ziet er niet best uit als het verwacht wordt van schriftgeleerden, die de lammetjes en schapen in de genade voorbijlopen:
Zach. 11 schreef:Voorts zeide de HEERE tot mij: Neem u nog eens dwazen herders gereedschap. Want zie, Ik zal een herder verwekken in dit land; wat gereed is om afgesneden te worden, zal hij niet bezoeken; het jonge zal hij niet zoeken, en het verbrokene zal hij niet helen, en het stilstaande zal hij niet dragen; maar het vlees van het vette zal hij eten, en derzelver klauwen zal hij verscheuren. Wee den nietigen herder, den verlater der kudde: het zwaard zal over zijn arm zijn en over zijn rechteroog; zijn arm zal ten enenmale verdorren, en zijn rechteroog zal ten enenmale donker worden.
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Henk J »

Bruna schreef:
Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef:
Het is een utopie, maar idealiter heffen we wat mij betreft alle Reformatorische kerkgenootschappen op, en gaan alle gemeenten zelfstandig verder (congregationalistisch). Op vrijwillige basis kan dan samengewerkt worden bij de opleiding van predikanten. Als voordelen hiervan zie ik: gemeenten die kanselruil willen doen en eenheid met andere Reformatorische gemeenten, worden niet belemmerd door synodale regels. Ook kan een gemeente dan beter inspelen op de lokale omstandigheden. Verder heb je dan niet meer dat je je moet afscheiden als je kerkverband steeds liberaler word. Als mis je dan natuurlijk wel de landelijke correctie van een bijbelgetrouw kerkverband, als een lokale gmeente steeds liberaler word.
Die landelijke correctie vind sowieso nauwelijks plaats. Een gezamenlijke predikantenopleiding lijkt mij lastig te realiseren, of je moet de TUA overnemen ofzo. Maar in OGG en GGiN kring wordt niet veel waarde gehecht aan een theologische studie, terwijl dat in onze HHK wel weer belangrijk wordt geacht.
Even belangstellend. Waaruit concludeer je dat er in GGIN niet veel waarde wordt gehecht aan theologische studie? En wat is het verschil met studie GG omdat je die niet noemt?
Omdat in de twee kerkverbanden die ik noem geen theologische studie wordt gevolgd maar de predikanten in opleiding les krijgen van ervaren predikanten. Bij de GG is er een eigen theologische school, toch anders. Misschien is 'niet veel waarde' wat hard geformuleerd, kan dat beter zijn 'minder waarde vergeleken met de HHK en de CGK'.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ambtenaar »

Bruna schreef: Even belangstellend. Waaruit concludeer je dat er in GGIN niet veel waarde wordt gehecht aan theologische studie? En wat is het verschil met studie GG omdat je die niet noemt?
In de GGiN is er natuurlijk geen sprake van een serieuze theologische studie door predikanten, en die in de GG is niet academisch van aard. Overigens ben ik sterk tegenstander om mensen zonder theologische academische opleiding tot predikant te benoemen, net zoals de Dordtse vaderen dat waren, uitzonderingen daargelaten.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kerk in 2022

Bericht door Erskinees »

Wel of geen theologische opleiding, dit topic gaat over de kerk in 2022...
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Wel of geen theologische opleiding, dit topic gaat over de kerk in 2022...
Ik denk dat er meer hybride vormen van samenkomen zullen zijn. Een deel van de gemeente in de kerk, een deel van de gemeente thuis. Dat zal ook gelden voor andere kerkelijke activiteiten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ditbenik »

Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:We leven in een tijd waarin de kerkverlating groter wordt, jongeren afhaken en de samenleving om ons heen steeds sterker anti-christelijk wordt. Ik zou zelf pleiten voor een 'hybride' vorm van traditionele diensten en evangelisatiediensten. Iedere maand zouden een aantal diensten laagdrempeliger moeten zijn dan deze nu zijn. Maandelijks een wat korte en eenvoudige eredienst zoals bij Simon de Looijer. De kerk kan daarvoor adverteren en kan deze online met video uitzenden. Iedere gemeente zou zo zelf ook een evangelisatiepost moeten zijn. Evangelisatie beperken we vaak tot een kerkelijke kringloop, een flyeractie of een buurtmaaltijd. De woordverkondiging leent zich daar ook prima voor. En stiekem vermoed ik dat onze jongeren dan ook veel meer van de diensten opsteken. Deze diensten hoeven voor mij nog niet eens met andere instrumenten of gezangen etc.
Ik denk dat als predikanten met 2 voeten in de maatschappij staan. En dus ook actief zijn op de werkplaats, in de zorg, op straat of wat dan ook. Ze veel meer gedwongen worden daar ook verstaanbaar en duidelijk te laten zien Wie Christus is, wie wij zijn etc. En als ze het daar kunnen, kunnen ze het op de kansel ook. En dan worden de preken ook verstaanbaar. Aparte diensten zijn dan niet nodig. De boodschap is voor iedereen hetzelfde.

En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
Ik ben bang dat dat een illusie zal blijken te zijn. De Hebreeënbrief spreekt over melk en vast voedsel. Ik sprak zondag nog iemand die voor het eerst in zijn leven in een kerk was. Daar werd in redelijk hedendaags Nederlands gepreekt. Toch gaf die persoon aan een aantal woorden uit de preek niet te begrijpen. Het begrijpen van de boodschap is dan nog ingewikkelder.
Het zingen van Psalmen blijkt ook steeds weer een hindernis te zijn. Het lijkt me allemaal wat minder eenvoudig dan we ons als mensen die in de kerken zijn opgegroeid kunnen voorstellen.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: De kerk in 2022

Bericht door Pioenroosje »

Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ambtenaar »

Pioenroosje schreef:Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
Je kunt gewoon thuis deelnemen aan het Avondmaal.
Plaats reactie