Vesper

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vesper

Bericht door Erskinees »

Het woord eredienst komt oorspronkelijk ook uit de Roomse traditie. Dat woord gebruiken we toch ook?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Het woord eredienst komt oorspronkelijk ook uit de Roomse traditie. Dat woord gebruiken we toch ook?
Ik geloof dat we dat woord ook niet onderling gebruiken. Je leest het wel eens, of je hoort het wel eens. Ik ben me niet bewust dat we dat woord normaal gebruiken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vesper

Bericht door Erskinees »

Mijns inziens moeten we gebruiken afwijzen vanwege een eventuele verkeerde inhoud. Niet vanwege een titel of een RKK-afkomst.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Mara schreef:'
DDD schreef:Mara heeft haar mening ook niet onderbouwd. Ik heb ook al teruggelezen. Ze zegt dat we dat maar moeten googlen. Nou, dat heb ik gedaan, maar ik ben het nog steeds niet tegengekomen.
Je hebt gewoon niet gezocht dus.
Het is simpel te vinden met enkele muisklikken.

"Oecumenisch vieren doen we in Zeist-brede vieringen gezamenlijk met de Emmaüsparochie, de Doopsgezinde Kerk, de Gemeente van Apostolische Christenen, het Leger des Heils, de Evangelische Broedergemeente, de Noorderlichtgemeente, de Thomasgemeente en de Oosterkerk. Naast deze vieringen, in de gebedsweek voor de eenheid, op Kerkendag ( zondag na Pinksteren) en de vredesweek is er een oecumenisch morgengebed op Hemelvaartsdag en op Nieuwjaarsdag. "

"Zij koos Psalm 131, die we in dit bericht aan u doorgeven in de hertaling van Huub Oosterhuis"
Hoeksteenamersfoort

"Woensdag: thema 'naastenliefde' met ds. Mirjam Kollenstaart en The Psalm Project
kijk terug
Donderdag: thema 'avondmaal' met ds. Pim Brouwer en Dwight Dissels (met liedjes uit The Passion)
kijk terug
Vrijdag: thema 'Erbarme Dich' met ds. Elsbeth Gruteke, counter-tenor Sytse Buwalda en muzikanten (met muziek uit de Matthäus-Passion)
kijk terug
Zaterdag: thema 'stilte' met ds. Marleen Blootens en de Oden van Salomo (met liederen uit Taizé)
petrus.protestantsekerk.nl

"Vespers zijn in de traditie van vooral de RK- en Anglicaanse Kerk Daily Evening Prayer korte diensten aan het einde van de (werk)dag, waarin de gelovigen willen danken voor wat God die dag gegeven heeft.
protkerkdongen
Je had het over links-cgk en GKV. Dit is meer gematigd evangelicaal/confessioneel PKN. oecumenisch. Dus niet zo gek dat ik het niet kon vinden.

Hier is niets katholiek aan, Taizé is niet katholiek, de Mattheus is niet katholiek, en de Passion is ook niet katholiek.

Kortom: het is één aaneenschakeling van misverstanden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Mijns inziens moeten we gebruiken afwijzen vanwege een eventuele verkeerde inhoud. Niet vanwege een titel of een RKK-afkomst.
Ik dacht van wel. Beter afstand houden dan ineenvlechten en dan niet meer uit elkaar te halen.
Een voorbeeld van te dicht ineen vlechten: Als ik het goed zie, ik kan me vergissen, want ik sta zelf in de luwte. Ik denk aan de vervlechting van CGK of Ned. Geref. Ik denk zelf wel eens dat de Chr. Ger. Kerken zichzelf meer in moeilijkheden hebben gebracht door de nauwe verbintenis met NGK en GKV.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

DDD schreef:Hier is niets katholiek aan, Taizé is niet katholiek, de Mattheus is niet katholiek, en de Passion is ook niet katholiek.
Kortom: het is één aaneenschakeling van misverstanden.
Relativeer het maar lekker door. Benieuwd of jouw gemeente het ook zo gaat noemen.
Dit was mijn openingspost, niks meer en niks minder.
Mara schreef:Tot mijn verbazing zag ik dat in verschillende (CGK) kerken een Vesper wordt gehouden.
Ik wist wel dat dit in sommige PKN gemeentes al was.
Maar dit is toch van oorsprong een R.K. gebruik?
Die misverstanden worden in het leven geroepen door de zeer relativerende reacties.
-DIA- schreef:Ik denk zelf wel eens dat de Chr. Ger. Kerken zichzelf meer in moeilijkheden hebben gebracht door de nauwe verbintenis met NGK en GKV.
Dat weet ik wel zeker DIA. Onze gemeente is sinds een "huwelijk" met de GKv er niet bepaald op achteruit gegaan.
En weet je wat zo opmerkelijk was? Veel GKv leden hebben nu hun gemeente verlaten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

Maar al of niet samenwerken met GKV/NGK is een héél andere problematiek dan dingen doen die uit de RK-traditie komen. Het is een beetje flauwe manier van redeneren. "Vespers zijn Rooms!" "nee hoor, argument 1, argument 2, argument 3" "Ja maar ze doen het samen met de GKV en dat is ook niet oké". Zo weet ik er nog wel een paar. Je kan ook gewoon zeggen: "Oké, je hebt gelijk, misschien zat ik te snel op het vinketouw."
Overigens verplicht niemand je zo'n vesper te bezoeken of mee te beleven. Ik ga mensen volgende week op huisbezoek echt niet bevragen of ze wel alle 6 de diensten in deze week hebben gevolgd.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:
Erskinees schreef:Het woord eredienst komt oorspronkelijk ook uit de Roomse traditie. Dat woord gebruiken we toch ook?
Ik geloof dat we dat woord ook niet onderling gebruiken. Je leest het wel eens, of je hoort het wel eens. Ik ben me niet bewust dat we dat woord normaal gebruiken.
Uit 3 onverdachte hoeken:
https://www.digibron.nl/zoeken/zoekwoor ... het%20pand
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Je kan ook gewoon zeggen: "Oké, je hebt gelijk, misschien zat ik te snel op het vinketouw."
Ik zei dit, op de eerste pagina al:
John Galt schreef:Dus lijkt het probleem alleen de naam te zijn?
Wellicht.
Maar ik heb wel diverse liturgieën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Ik denk dat het in hetzelfde gevoelige gebied ligt als: vastenavond. ;)
Terwijl dat in principe zou kunnen passen bij de avond voor witte donderdag.

Ik had gegoogled naar het begrip Vesper (ook al eerder gezegd in dit topic) en vond ik dit:
De vespers (of het avondgebed) behoren tot de getijden in de rooms-katholieke en oosters-orthodoxe kerk
John Galt schreef:"Vespers zijn Rooms!" "nee hoor,
Nog steeds nee?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

Ik zou zeggen: ook. Maar ik vind dat geen reden om te zeggen: Mag niet, of wil niet. Persoonlijk denk ik dat we in ons protestantse enthousiasme wel eens teveel litugrie weggegooid hebben.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef: Ik geloof dat we dat woord ook niet onderling gebruiken. Je leest het wel eens, of je hoort het wel eens. Ik ben me niet bewust dat we dat woord normaal gebruiken.
Uit 3 onverdachte hoeken:
https://www.digibron.nl/zoeken/zoekwoor ... het%20pand
Ik gebruik het niet in gewone spreektaal. Als ik vroeger zou vragen: Ga je mee naar de eredienst, ds. NN is vanavond in Enter, dan zouden ze vreemd opkijken. :love
Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke? :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen
Nou, ik zie maar één liturgie met Taizé, wat niet Rooms is. En RK gezangen heb ik helemaal niet ontdekt. Is dat opblazen of is dat opblazen?
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen
Nou, ik zie maar één liturgie met Taizé, wat niet Rooms is. En RK gezangen heb ik helemaal niet ontdekt. Is dat opblazen of is dat opblazen?
Of het nu Rooms is of Remonstrants, beide gevallen is er op de inhoud vaak wel het een en ander aan te merken.
Een vesper is een Rooms gebruik, kun je moeilijk ontkennen, nog los van wat voor gezangen daar ten gehore worden gebracht.
Nu kun je je afvragen of het verkeerd is om van Roomse muziek te genieten. Als orgelliefhebber geniet ik van Messiean of de kruiswegstaties van Dupré. Maar dat hoort mijns inziens niet thuis in een protestantse dienst.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Behoudens in kloosters zijn er meer protestantse vespers dan katholieke vespers in Nederland.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Behoudens in kloosters zijn er meer protestantse vespers dan katholieke vespers in Nederland.
Het valt in Nederland nog wel mee.... Misschien dat ik het wat teveel met de jaren 50 en 60 vergelijk? Ik zie een grote afval. Een grote kerkverlating, eerst in de grote volkskerken, de RKK, NHK en de GKN, en veroppervlakkiging en kerkverlating drong ook door in de CGK en de Bond.... Als ik zo bedenk dat Nederland in de jaren 50/60 nog een 'gedoopte natie' kon worden genoemd is er toch wel iets snel veranderd. We spreken dan over een tijdsbestek van globaal 50 jaar.
Vanmiddag waren we even in Almelo. Zeker drie grote kerken staan nu leeg. De Gereformeerde Gemeente is er niet meer. Ik heb nog foto's gemaakt van de plek waar ds. Bregman zijn laatste preek heeft gehouden. Het is nu een woestijn, een zandvlakte met wat opgeschoten onkruid met een hoog hek eromheen. Dan kwamen we nog langs de Christelijke Gereformeerde Kerk, en ja wat zal ik daarvan zeggen. Er gaan nu geen mensen meer die een bevindelijke preek zoeken.
Straten waar ze vrolijk reclame maken voor de Vrolijke Muticulturele Wijk... De Nieuwstraat, waar eens de GG eens stond op de hoek. Nu staat op een steenworp afstand een moskee. De straat geeft een on-Nederlandse vervallen indruk. Ik kan me zelfs voorstellen dat je je in zo'n straat niet meer thuis voelt. Het doet zelfs onguur aan. Er lopen nauwelijks nog Nederlanders in die straat. De gewone Nederlandse winkels zijn meest gesloten en allerlei Turkse en andere islamitische Halal winkels zijn ervoor in de plaats gekomen. Vies, vervallen. Ik noem zoiets niet een 'gezellige multiculturele straat', zoals de Nieuwstraat zich nu presenteert. Sorry, maar ik moest even reageren want het valt in Nederland niet mee! Mocht dat de bedoeling zijn, dan... ja, ik denk dat ik intussen wel off-topic ben geraakt, maar het grijpt me aan, dat vreemden over ons heersen. En niet op die manier zoals de populistische partijen daarover spreken, versta me goed...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie