Bid- en boetedag 2021

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vroeg me wel af waarom verschillende kerken kiezen voor 3x diensten en al dan niet smiddags en savonds of sochtends en savonds
Omdat er weinig mensen naar de kerk kunnen. Er waren zelfs gemeenten met 4 diensten.
Nu wellicht wat meer, maar eerder was dat ook zo.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Ik vroeg me wel af waarom verschillende kerken kiezen voor 3x diensten en al dan niet smiddags en savonds of sochtends en savonds
Om zoveel mogelijk mensen gespreid een plaats te geven in de fysieke eredienst(en). Vandaag hoorde ik van een gemeente die 7 samenkomsten heeft per zondag.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:Avonddienst geluisterd, mocht ook naar de kerk Lukas 18 : 1-8
Over de volhardende vrouw die blijft komen tot de rechter voor haar recht.
Zo moeten we ook bidden tot God, blijven vertrouwen op Zijn Woord en Zijn ja en amen.
Bij ons ging het over dezelfde tekst
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:De predikant had het vanavond ook over boetedag, vanmiddag helemaal niet. Vanavond nav Ezechiel, slechts deels kunnen volgen.

Vanmiddag een mooie preek: Wees in geen ding bezorgd (...) nav Filippenzen 4.

Ik ervaar dat echt als zegen. Vorig jaar dankdag hadden wij deze predikant ook, en toen heb ik erg verdrietig in de kerk gezeten (om de prediking). Ik zag er daarom eerlijk gezegd nogal tegen op. Maar God heeft het gebed of dit niet in de weg mocht staan, willen verhoren. Dankbaar op biddag dus.
Bij ons vanmorgen ook over Filippenzen 4 vers 6 gepreekt, indrukwekkende preek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vroeg me wel af waarom verschillende kerken kiezen voor 3x diensten en al dan niet smiddags en savonds of sochtends en savonds
Om zoveel mogelijk mensen gespreid een plaats te geven in de fysieke eredienst(en). Vandaag hoorde ik van een gemeente die 7 samenkomsten heeft per zondag.
O welke is dat ?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door SecorDabar »

Fragment van de Biddagpreek over Jesaja 29:10
Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij
heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij
verblind.

Waar blijkt 't toch, dat God in Zijn hoogheid en heiligheid recht onder ons gezien of
gekend wordt? Wie kent er zichzelf, en zijn zonden, en verdoemelijke en verloren
staat, met een waar Goddelijk licht? Helaas, Men zal zo'n heilige kennis tevergeefs
zoeken. Zo wat koud en geesteloos gesprek van de waarheid, dat is het alles, wat men
doorgaans vindt. Maar het ware licht van God, dat van de mensen harten innerlijk,
boetvaardig, gelovig en Godzalig maakt, helaas, dat is nu zeer ver van ons geweken;
tot een blijk, dat God ook onze ogen heeft toegesloten.

O, waren de ogen van onze profeten en leraars nu recht geopend, wat zou er meer
gezicht wezen van onze droevige ellenden, van de dagelijks hand over hand
aanwassende zonden en goddeloosheden, van Gods zware oordelen, en van de
aannaderende ondergang van land en kerk. O, wat een geroep en beweging zouden
onze zieners daar niet van maken? Hoe zouden zij niet ernstig arbeiden aan de
bekering van het volk? Dan helaas, God Zelf heeft ze verblind en heeft hun ogen
toegesloten, zij liggen onder een geest des diepen slaaps; daarom houden zij zich zo
stil. De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog
enigszins recht zien en waken.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Ukkie »

SecorDabar schreef:Fragment van de Biddagpreek over Jesaja 29:10
Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij
heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij
verblind.

Waar blijkt 't toch, dat God in Zijn hoogheid en heiligheid recht onder ons gezien of
gekend wordt? Wie kent er zichzelf, en zijn zonden, en verdoemelijke en verloren
staat, met een waar Goddelijk licht? Helaas, Men zal zo'n heilige kennis tevergeefs
zoeken. Zo wat koud en geesteloos gesprek van de waarheid, dat is het alles, wat men
doorgaans vindt. Maar het ware licht van God, dat van de mensen harten innerlijk,
boetvaardig, gelovig en Godzalig maakt, helaas, dat is nu zeer ver van ons geweken;
tot een blijk, dat God ook onze ogen heeft toegesloten.

O, waren de ogen van onze profeten en leraars nu recht geopend, wat zou er meer
gezicht wezen van onze droevige ellenden, van de dagelijks hand over hand
aanwassende zonden en goddeloosheden, van Gods zware oordelen, en van de
aannaderende ondergang van land en kerk. O, wat een geroep en beweging zouden
onze zieners daar niet van maken? Hoe zouden zij niet ernstig arbeiden aan de
bekering van het volk? Dan helaas, God Zelf heeft ze verblind en heeft hun ogen
toegesloten, zij liggen onder een geest des diepen slaaps; daarom houden zij zich zo
stil. De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog
enigszins recht zien en waken.
Ik hoop niet dat dit de enige boodschap is van de preek.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Lincoln
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2017, 17:48

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Lincoln »

SecorDabar schreef:De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog enigszins recht zien en waken.
Dit soort uitspraken vind ik altijd ernstig. Het is een vage verdachtmaking van de vele arbeiders in Gods wijngaard die gelukkig nog actief mogen zijn in Nederland. Het wordt nog erger door het gebruik van "enigszins": kennelijk kunnen zelfs die weinige leraren het nog maar een beetje. Is dit "mijns naasten eer en goed gerucht" voorstaan en bevorderen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door J.C. Philpot »

We lijken onze zaakjes dus nog prima voor elkaar denken te hebben in Reformatorisch Nederland.

Ik denk echter niet dat we er geestelijk zo op vooruit zijn gegaan sinds de dagen van ds. Th. van der Groe. Zelfgenoegzaamheid is ook een reden tot boete.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

Gistermorgen ging de preek bij ons over Spreuken 3:6: 6 Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.
Het was een bemoedigende en opscherpende preek. Voor het eerst sinds hele lange tijd hadden we leesdienst, ivm ziekte van de dominee die voor zou gaan.

Dienst: Leesdienst
Aanvang: 10 mrt. 09:30 uur

Voorzang: Ps 127:1
Ps. 25: 2, 7
Ps. 146: 3
Ps. 1:1, 4
Ps. 84:3
Ps. 122:3
Schriftlezing: Spreuken 3
Tekst: vers 6
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

SecorDabar schreef:Fragment van de Biddagpreek over Jesaja 29:10
Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij
heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij
verblind.

Waar blijkt 't toch, dat God in Zijn hoogheid en heiligheid recht onder ons gezien of
gekend wordt? Wie kent er zichzelf, en zijn zonden, en verdoemelijke en verloren
staat, met een waar Goddelijk licht? Helaas, Men zal zo'n heilige kennis tevergeefs
zoeken. Zo wat koud en geesteloos gesprek van de waarheid, dat is het alles, wat men
doorgaans vindt. Maar het ware licht van God, dat van de mensen harten innerlijk,
boetvaardig, gelovig en Godzalig maakt, helaas, dat is nu zeer ver van ons geweken;
tot een blijk, dat God ook onze ogen heeft toegesloten.

O, waren de ogen van onze profeten en leraars nu recht geopend, wat zou er meer
gezicht wezen van onze droevige ellenden, van de dagelijks hand over hand
aanwassende zonden en goddeloosheden, van Gods zware oordelen, en van de
aannaderende ondergang van land en kerk. O, wat een geroep en beweging zouden
onze zieners daar niet van maken? Hoe zouden zij niet ernstig arbeiden aan de
bekering van het volk? Dan helaas, God Zelf heeft ze verblind en heeft hun ogen
toegesloten, zij liggen onder een geest des diepen slaaps; daarom houden zij zich zo
stil. De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog
enigszins recht zien en waken.
Wat een tekort doen van het werk van de Heere. Ik hoop zeer dat er in deze preek nog gesproken werd over dat Hij doorgaat met Zijn werk tot het einde van de wereld.
Ik ben benieuwd of de dominee die deze preek gehouden/geschreven heeft, zichzelf onder de leraars van de laatste zin schaart.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Bertiel »

Gisterenmiddag een doopdienst bij mogen wonen.
Preek over Gen 9:9-17 en Jes 54: 8-10

Gisteravond aanwezig bij de bidstond in eigen gemeente
tekst Psalm 84: 10

Zondag is er bij ons pas "echt" biddag ivm de vissers uit de gemeente
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
SecorDabar schreef:Fragment van de Biddagpreek over Jesaja 29:10
Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij
heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij
verblind.
Wat een tekort doen van het werk van de Heere.
Even een paar verhelderende opmerkingen. Dit is slechts een fragmentje van een preek. Ik denk dat het 5 regels van een bladzijde beslaat van een preek die misschien wel 20 bladzijden lang is.
Nu we dus het citaat in een nuchter perspectief hebben geplaatst, lijkt het me ook wel van belang om de uitleg te lezen in het licht van de bijbeltekst. Volgens mij sluit de uitleg en de duiding naadloos op Gods Woord zelf aan zoals Jesaja ons dat voorhoud. Het lijkt me dan niet gepast om te spreken over een tekort doen aan Gods werk. Eerder vrees ik dat de wens om in alle bijbelverzen het evangelie te willen inlezen tot een vermenging van beide zaken leidt.
En zoals hierboven al door iemand is aangegeven. Het is een citaat van ds. Van der Groe. Die heeft wel wat meer nagelaten, dan alleen dit fragment.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Bertiel »

Herman, jij laat ook maar een fragment van Zeeuws opmerking...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
SecorDabar schreef:Fragment van de Biddagpreek over Jesaja 29:10
Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij
heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij
verblind.
Wat een tekort doen van het werk van de Heere.
Even een paar verhelderende opmerkingen. Dit is slechts een fragmentje van een preek. Ik denk dat het 5 regels van een bladzijde beslaat van een preek die misschien wel 20 bladzijden lang is.
Nu we dus het citaat in een nuchter perspectief hebben geplaatst, lijkt het me ook wel van belang om de uitleg te lezen in het licht van de bijbeltekst. Volgens mij sluit de uitleg en de duiding naadloos op Gods Woord zelf aan zoals Jesaja ons dat voorhoud. Het lijkt me dan niet gepast om te spreken over een tekort doen aan Gods werk. Eerder vrees ik dat de wens om in alle bijbelverzen het evangelie te willen inlezen tot een vermenging van beide zaken leidt.
En zoals hierboven al door iemand is aangegeven. Het is een citaat van ds. Van der Groe. Die heeft wel wat meer nagelaten, dan alleen dit fragment.
Dan ben ik zeer benieuwd waarom juist dit citaat wordt weergegeven. En ik voel weinig de behoefte om zelf iets in de context te gaan plaatsten, wanneer de poster zelf dit nalaat. Want de frase 'De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog enigszins recht zien en waken.' vind ik zo ver gaan. 'De Heere weet...iets wat negatief is'. Dus er wordt ook nog even verteld wat de Heere zou moeten weten.
Wellicht zijn er nog 7.000 over...

Overigens, ik kan inderdaad emotioneel reageren op de zoveelste post die niets anders lijkt in te houden dan 'wat is het toch erg en wat horen we toch weinig van het werk van de Heere', als ik om me heen zoveel andere ontwikkelingen zie.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 11 mar 2021, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie