HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

HBO-predikanten moeten ook gewoon kunnen worden aangesteld als Dominee

Aleen als ze zich laten bijscholen wat de grondtalen betreft.
18
24%
Mee eens, ook zonder kennis van de grondtalen.
8
11%
Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
17
23%
Ik twijfel, is dat dan geen begin van degradatie van de eisen die er aan het ambt gesteld (behoren te) worden?
2
3%
Ja, Maar alleen middels een Curatorium
22
30%
Ja, Mag van mij ook zonder Curatorium.
5
7%
Ik twijfel om een andere reden
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Van Ewijk »

Naar aanleiding van dit onderwerp:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =17&t=8771

Dit deed mij denken aan wat ik hier op Wikipedia gelezen heb:
''In het najaar van 2006 deed een brede studiecommissie het voorstel aan de protestantse synode om het predikantschap open te stellen voor hbo-theologen. Op dit moment is daar nog een universitaire opleiding voor nodig van 6 jaar. Dit voorstel deed een felle discussie oplaaien binnen - en ook buiten - de Protestantse Kerk. De belangrijkste reden voor het toelaten van hbo-theologen is de vrees dat er over enkele jaren een groot predikantentekort is. Het belangrijkste argument van tegenstanders was dat zij vinden dat predikanten de grondtalen waarin de Bijbel is geschreven moeten kennen. Op hbo-niveau wordt dat niet geleerd. Onder druk van alle bezwaren werd het rapport uiteindelijk van tafel gehaald.[15] Twee jaar later nam de synode echter een voorstel waarbij het is toegestaan dat een kerkelijk werker - met opleiding op hbo-niveau - in bepaalde gevallen - afhankelijk van de rol die hij in een kerk vervult - de status van predikant kan krijgen, en dus ook mag preken en de sacrementen mag bedienen. Dit kan echter pas nadat er "geschiktheidsbeoordeling heeft plaatsgevonden en homiletische en liturgische bijscholing is afgerond". De toelating is gebonden aan de plaatselijke situatie. De hbo-predikant kan dus niet als predikant naar een andere gemeente of werksituatie gaan zonder dat is vastgesteld dat ook in die andere situatie een hbo-predikant nodig is.''
Om het in het kort neer te zetten.
De grootste belemmering om HBO-predikanten aan te stellen is dus het gebrek aan de kennis van grondtalen.
Uitzonderingen onder de voorwaarden zoals hierboven weergegeven.

Ik heb hierover de volgende vraagtekens:
Wanneer komt het lokaal of überhaupt voor dat een predikant in de uitoefening van zijn functie kennis van de grondtalen nodig heeft?
Het enige geval dat ik kan bedenken is dat ie van belangstellende amateur-theologen uit zijn parochie ooit eens een keer een vraag lrijgt met een mailtje over dergelijke zaken.
Anderzijds, bij het bedienen van de sacramenten, mensen bijstaan in nood of andere geestelijke behoeften zie ik die noodzaak niet zo.
Zoals hierboven is aangegeven kan een HBO-predikant niet worden aangesteld in een andere gemeente zonder dat die ''in een bepaalde situatie nodig is'' wat moet ik me daarbij voorstellen? tekort aan universitair opgeleide dominee's?
Ik denk dat je dat beter om kan draaien, waarom zou het niet kunnen?

Bij mijn weten is het tot nu toe alleen in de HHK geen probleem, en hoor je daar negatieve verhalen over?
Corrigeer me gerust als ik het mis heb.
Een HBO-predikant kan toch ook voorzien in geestelijke toerusting bij leken? waaruit het meerendeel van de gemeente bestaat?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 01 mar 2021, 18:31, 3 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Piet Puk »

Ik ben voor toelating via uitsluitend een curatorium.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Van Ewijk »

Piet Puk schreef:Ik ben voor toelating via uitsluitend een curatorium.
Goed punt, inmiddels aangepast in de peilingopties.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door ejvl »

Piet Puk schreef:Ik ben voor toelating via uitsluitend een curatorium.
Dat kan samengaan met een universitaire studie toch?
Of ben je het ook niet eens met de besluiten van de synode van Dordrecht over waar een predikant aan moet voldoen aangaande geleerdheid?

Wat mijn mening betreft, ik ben voorstander van een universitaire opleiding maar gedegen kennis van de grondtalen is wel minimaal een must.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Ik ook. En het liefst nog wat meer scholing dan alleen dat ook.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Ik ook. En het liefst nog wat meer scholing dan alleen dat ook.
Bedoel je alle predikanten doktorraat ?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Nathanaël »

Als het goed is is een predikant wekelijks met de grondtalen bezig bij de preekvoorbereiding. Als ik de grondtalen niet zou kennen zou ik de helft van mijn exegese missen.
Dus kennis van de grondtalen is wat mij betreft van groot belang.

Daarnaast is het wat mij betreft misleidend om te spreken over HBO-theologen. Dat is een tijd geleden veranderd. Eerst was er gewoon de opleiding tot godsdienstleraar en de opleiding GPW. Dat moest ineens ook theologie gaan heten en daarom heten de mensen die GL of GPW hebben gedaan nu ineens ook theoloog.
Nu ken ik best mensen die die route hebben gevolgd waarbij ik er vertrouwen in heb dat het als predikant in een gemeente goed zou gaan. Er zitten er echter ook tussen bij wie ik dat vertrouwen niet heb. Daarom lijkt het me niet verstandig om als algemene regel te stellen dat iemand met een HBO-opleiding ook bevestigd moet kunnen worden tot predikant.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: RE: Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Piet Puk »

ejvl schreef:
Piet Puk schreef:Ik ben voor toelating via uitsluitend een curatorium.
Dat kan samengaan met een universitaire studie toch?
Of ben je het ook niet eens met de besluiten van de synode van Dordrecht over waar een predikant aan moet voldoen aangaande geleerdheid?

Wat mijn mening betreft, ik ben voorstander van een universitaire opleiding maar gedegen kennis van de grondtalen is wel minimaal een must.
Dat kan samengaan, maar hoeft voor mij niet. Laat in een kerkverband beiden samengaan. Degenen die universitaire studie hebben, maar ook degenen met singuliere gaven.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door merel »

Nathanaël schreef:Als het goed is is een predikant wekelijks met de grondtalen bezig bij de preekvoorbereiding. Als ik de grondtalen niet zou kennen zou ik de helft van mijn exegese missen.
Dus kennis van de grondtalen is wat mij betreft van groot belang.

Daarnaast is het wat mij betreft misleidend om te spreken over HBO-theologen. Dat is een tijd geleden veranderd. Eerst was er gewoon de opleiding tot godsdienstleraar en de opleiding GPW. Dat moest ineens ook theologie gaan heten en daarom heten de mensen die GL of GPW hebben gedaan nu ineens ook theoloog.
Nu ken ik best mensen die die route hebben gevolgd waarbij ik er vertrouwen in heb dat het als predikant in een gemeente goed zou gaan. Er zitten er echter ook tussen bij wie ik dat vertrouwen niet heb. Daarom lijkt het me niet verstandig om als algemene regel te stellen dat iemand met een HBO-opleiding ook bevestigd moet kunnen worden tot predikant.
Mee eens. Ik vind het niveau van de preken van een HBO-er ook niet om naar huis te schrijven. Het blijft erg aan de oppervlakte.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Hollander »

Ik ben voorstander van toelating door een curatorium en dat er enige mate van niveauverschil mag zitten in uitstroom. Voorwaardelijk voor een positieve afronding van de studie vind ik een goede beheersing van de grondtalen. In het kader van deze poll zou ik dus gaan voor predikanten met HBO-niveau (of vergelijkbaar en hoger) plus beheersing grondtalen.

Ik ben er wel voorstander van dat de theologische opleiding alleen wordt vormgegeven door mensen met een voltooide universitaire opleiding.
Laatst gewijzigd door Hollander op 01 mar 2021, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Maanenschijn »

Ik hoorde zondagmiddag een kandidaat die vanuit de grondtalen prachtige lijnen trok in exegese. Het was in de preek van meerwaarde voor mij.

Een goede kennis van de grondtalen lijkt me onontbeerlijk om aan goede tekstuitleg te doen. Of hij dat op een HBO, universiteit of ergens anders heeft geleerd, maakt me niet zo veel uit.

Ik prefereer overigens een universitaire opleiding omdat daarmee veel kennis en bagage opgedaan kan worden die van toepassing kan zijn in het ambt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Ik ook. En het liefst nog wat meer scholing dan alleen dat ook.
Bedoel je alle predikanten doktorraat ?
Herman doelt denk ik op scholing van het hart op de school van de Heilige Geest. Oftewel, een predikant dient een man Gods te zijn.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Piet Puk »

Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Iedereen is het hiermee natuurlijk eens. Maar hier gaat het om het niveau van predikanten
Plaats reactie