HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

HBO-predikanten moeten ook gewoon kunnen worden aangesteld als Dominee

Aleen als ze zich laten bijscholen wat de grondtalen betreft.
18
24%
Mee eens, ook zonder kennis van de grondtalen.
8
11%
Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
17
23%
Ik twijfel, is dat dan geen begin van degradatie van de eisen die er aan het ambt gesteld (behoren te) worden?
2
3%
Ja, Maar alleen middels een Curatorium
22
30%
Ja, Mag van mij ook zonder Curatorium.
5
7%
Ik twijfel om een andere reden
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:Ik wilde alleen aangeven dat er mensen zonder formele theologische opleiding, uitzonderlijke theologen kunnen zijn. Het was niet de bedoeling om een hele discussie over Calvijn te beginnen.
Het zijn de uitzonderingen, laat staan mensen die niet academisch die zijn geschoold.
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Eenpaargedachten »

Volgens mij is een gemeente het beste af met een dominee die Jezus lief heeft en met Zijn Geest vervuld is. En dit in zijn hele leven zichtbaar laat zijn door de werken die er bij horen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door DDD »

Dat is zonder meer waar. Maar het is fijn als hij ook gezond verstand heeft.
Eenpaargedachten
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:31

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Eenpaargedachten »

DDD schreef:Dat is zonder meer waar. Maar het is fijn als hij ook gezond verstand heeft.
Maar gezond verstand leer je niet op een universiteit. Ook dat is een Zegen van onze Lieve Heer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door DDD »

Dat is waar. Dat heb je, of dat heb je niet, in hoofdlijnen althans.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door HersteldHervormd »

Uiteindelijk gaat het erom dat iemand van God geleerd is.
Dit topic gaat specifiek om predikanten, dus dan gaat het eigenlijk over de kerkelijke structuur zoals wij die nu kennen.

Maar ik geloof dat het niet perse nodig is om als voorganger/zendeling/predikant universitair geschoold te zijn. Het gaat erom dat iemand rechtstreeks door de Heere de zaken rondom het geloof geleerd heeft. Alleen dán kan iemand voorganger etc zijn. Eigenlijk is dit de enige maatstaf m.i.

In Noord Korea hebben ze bij wijze van spreken geeneens een theologische studie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Ditbenik »

Van Ewijk schreef:Naar aanleiding van dit onderwerp:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =17&t=8771

Dit deed mij denken aan wat ik hier op Wikipedia gelezen heb:
''In het najaar van 2006 deed een brede studiecommissie het voorstel aan de protestantse synode om het predikantschap open te stellen voor hbo-theologen. Op dit moment is daar nog een universitaire opleiding voor nodig van 6 jaar. Dit voorstel deed een felle discussie oplaaien binnen - en ook buiten - de Protestantse Kerk. De belangrijkste reden voor het toelaten van hbo-theologen is de vrees dat er over enkele jaren een groot predikantentekort is. Het belangrijkste argument van tegenstanders was dat zij vinden dat predikanten de grondtalen waarin de Bijbel is geschreven moeten kennen. Op hbo-niveau wordt dat niet geleerd. Onder druk van alle bezwaren werd het rapport uiteindelijk van tafel gehaald.[15] Twee jaar later nam de synode echter een voorstel waarbij het is toegestaan dat een kerkelijk werker - met opleiding op hbo-niveau - in bepaalde gevallen - afhankelijk van de rol die hij in een kerk vervult - de status van predikant kan krijgen, en dus ook mag preken en de sacrementen mag bedienen. Dit kan echter pas nadat er "geschiktheidsbeoordeling heeft plaatsgevonden en homiletische en liturgische bijscholing is afgerond". De toelating is gebonden aan de plaatselijke situatie. De hbo-predikant kan dus niet als predikant naar een andere gemeente of werksituatie gaan zonder dat is vastgesteld dat ook in die andere situatie een hbo-predikant nodig is.''
Om het in het kort neer te zetten.
De grootste belemmering om HBO-predikanten aan te stellen is dus het gebrek aan de kennis van grondtalen.
Uitzonderingen onder de voorwaarden zoals hierboven weergegeven.

Ik heb hierover de volgende vraagtekens:
Wanneer komt het lokaal of überhaupt voor dat een predikant in de uitoefening van zijn functie kennis van de grondtalen nodig heeft?
Het enige geval dat ik kan bedenken is dat ie van belangstellende amateur-theologen uit zijn parochie ooit eens een keer een vraag lrijgt met een mailtje over dergelijke zaken.
Anderzijds, bij het bedienen van de sacramenten, mensen bijstaan in nood of andere geestelijke behoeften zie ik die noodzaak niet zo.
Zoals hierboven is aangegeven kan een HBO-predikant niet worden aangesteld in een andere gemeente zonder dat die ''in een bepaalde situatie nodig is'' wat moet ik me daarbij voorstellen? tekort aan universitair opgeleide dominee's?
Ik denk dat je dat beter om kan draaien, waarom zou het niet kunnen?

Bij mijn weten is het tot nu toe alleen in de HHK geen probleem, en hoor je daar negatieve verhalen over?
Corrigeer me gerust als ik het mis heb.

Een HBO-predikant kan toch ook voorzien in geestelijke toerusting bij leken? waaruit het meerendeel van de gemeente bestaat?
Ja, dat heb je mis. De HHK kent geen HBO-predikanten. Ze hebben een seminari aan de VU.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Jeremiah »

HersteldHervormd schreef:Uiteindelijk gaat het erom dat iemand van God geleerd is.
Dit topic gaat specifiek om predikanten, dus dan gaat het eigenlijk over de kerkelijke structuur zoals wij die nu kennen.

Maar ik geloof dat het niet perse nodig is om als voorganger/zendeling/predikant universitair geschoold te zijn. Het gaat erom dat iemand rechtstreeks door de Heere de zaken rondom het geloof geleerd heeft. Alleen dán kan iemand voorganger etc zijn. Eigenlijk is dit de enige maatstaf m.i.

In Noord Korea hebben ze bij wijze van spreken geeneens een theologische studie.
Ik meen dag verschillende puriteinen pas tijdens hun predikantschap tot bekering kwamen.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Willem87 »

Al zou iemand heel geleerd zijn of lijken
Als de roeping van God en de gave van de Geest er niet is dan is het ijdelheid.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Willem87 schreef:Al zou iemand heel geleerd zijn of lijken
Als de roeping van God en de gave van de Geest er niet is dan is het ijdelheid.
Wat bedoel je met 'het'? Ik zou dat beperken, namelijk dat zijn geleerdheid hem niet persoonlijk tot zaligheid is en daarmee ijdelheid. Datgene wat zijn geleerdheid uitmaakt is óók een gave van God en daarmee niet ijdel, mar kan het uitstekend ten dienste zijn van de wetenschap of tot stichting van andere christenen.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Willem87 »

Herman schreef:
Willem87 schreef:Al zou iemand heel geleerd zijn of lijken
Als de roeping van God en de gave van de Geest er niet is dan is het ijdelheid.
Wat bedoel je met 'het'? Ik zou dat beperken, namelijk dat zijn geleerdheid hem niet persoonlijk tot zaligheid is en daarmee ijdelheid. Datgene wat zijn geleerdheid uitmaakt is óók een gave van God en daarmee niet ijdel, mar kan het uitstekend ten dienste zijn van de wetenschap of tot stichting van andere christenen.
Geleerdheid is zeker een gave van God. Ik doelde alleen op het feit dat een dienaar van het Woord
geroepen moet zijn en de gave van de Geest hebben ontvangen.
Dus of men in zijn verleden nou timmerman is geweest of advocaat
dat doet er niet altijd toe.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Delftenaar »

Voor veel zaken kan een academische opleiding wel meerwaarde hebben. Bijvoorbeeld bij de voorbereiding van een preek als de tekst in een grondtaal gelezen kan worden.

Op zich ben ik het met je eens dat die timmerman net zo van God geleerd kan zijn als de advocaat.
Tegelijk vraagt het predikantschap zoveel dat een academische opleiding eigenlijk onontbeerlijk is. Zeker nu gemeenteleden steeds kritischer worden.

Ook ds. Kersten wilde uiteindelijk van de Theologische School een universitaire opleiding maken. Zoals bekend is dat niet gebeurd. Toch geeft dit wel de denkrichting aan.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Anselmus »

Fides Quaerens Intellectum
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Henk J »

Vind ik niet echt een goed plan, laat de kerkelijk werkers gewoon voorgaan maar behoudt de bediening van de sacramenten voor aan de dienaars des Woords, er moet onderscheid zijn.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door DDD »

Eerlijk gezegd denk ik dat doopsbediening en het uitspreken van de zegen door kerkelijk werkers nog het minste kwaad kunnen. Maar goed, een opleiding zegt nooit alles. Er zijn dominees waar je als het zou kunnen het studentendossier nog wel eens van zou willen zien gezien alles wat ze durven te zeggen, en er zijn kerkelijk werkers die de wijsheid zelf zijn.

Als je toelaat dat in bepaalde gemeenten een hbo-diploma voldoende is voor de vaste voorganger, dan is daar mijns inziens best iets voor te zeggen. Maar dan is het ook goed als de kerkelijk werker bij hoogtepunten zoals een doopbediening zelf mag optreden.
Plaats reactie