HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

HBO-predikanten moeten ook gewoon kunnen worden aangesteld als Dominee

Aleen als ze zich laten bijscholen wat de grondtalen betreft.
18
24%
Mee eens, ook zonder kennis van de grondtalen.
8
11%
Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
17
23%
Ik twijfel, is dat dan geen begin van degradatie van de eisen die er aan het ambt gesteld (behoren te) worden?
2
3%
Ja, Maar alleen middels een Curatorium
22
30%
Ja, Mag van mij ook zonder Curatorium.
5
7%
Ik twijfel om een andere reden
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Ukkie »

Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
De vraag stellen is hem beantwoorden Piet Puk.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Dan heb je niet alle reacties goed gelezen, maar dat terzijde.

Predikanten behoren zeker mannen Gods te zijn. Ik zou niet weten hoe je anders een gemeente vruchtbaar kan dienen. Maar dat sluit een universitaire opleiding of beheersing van de grondtalen hopelijk niet uit, toch? ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8964
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Dat kun je uiteraard niet leren op de universiteit.

Liever een werkelijk geroepen, en waarachtig bekeerde veehoeder, dan een onbekeerde universitair geschoolde predikant.

Beter nog is een geroepen, en waarachtig bekeerde man, die machtig is in de grondtalen, en grondig gestudeerd heeft.

Men verachte niet de eenvoudige dicipelen die door Christus werden uitgezonden en gebruikt in Zijn dienst. Maar het is ook niet voor niets dat de meeste brieven in de bijbel van Paulus zijn, die bij Gamaliel theologie heeft gestudeerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bedoel je alle predikanten doktorraat ?
Herman doelt denk ik op scholing van het hart op de school van de Heilige Geest. Oftewel, een predikant dient een man Gods te zijn.
Nee, daar dacht ik niet specifiek aan. Ik denk aan opmerkingen als 'preken heb ik pas echt geleerd in mijn eerste gemeente' en dergelijke zaken meer. Het academische handwerk is goed om te kunnen, maar het is als een boormachine in handen van een boekhouder: er komt wel een gat maar niet op de goede plek.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bedoel je alle predikanten doktorraat ?
Herman doelt denk ik op scholing van het hart op de school van de Heilige Geest. Oftewel, een predikant dient een man Gods te zijn.
Nee, daar dacht ik niet specifiek aan. Ik denk aan opmerkingen als 'preken heb ik pas echt geleerd in mijn eerste gemeente' en dergelijke zaken meer. Het academische handwerk is goed om te kunnen, maar het is als een boormachine in handen van een boekhouder: er komt wel een gat maar niet op de goede plek.
Ah, helder! Dat is ook een goede invalshoek en heb ik zeker van meer predikanten gehoord. Ik weet van een gemeente waar enkele kerkenraadsleden samen met de predikant een hele exegese doen ter voorbereiding op of evaluatie van de prediking. Dat lijkt mij een bijzonder nuttig, leerzaam proces voor zowel de predikant als de betrokken kerkenraadsleden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4084
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Zeker. Dat is meer dan noodzakelijk. Voor universitair geschoolde predikanten, voor eenvoudige oefenaars, voor jou en voor mij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Piet Puk
Berichten: 5456
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Piet Puk »

Gelukkig dat de reacties op mijn post aangeven dat er ook geheiligde kennis nodig is voor predikant. Hoewel het topic over opleiding gaat(waar ik tot op zekere hoogte niet tegen ben), bekroop mij het gevoel daardoor alsof je met een universitaire opleiding wel de kansel op kon gaan
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Mannetje »

Ik heb geen bezwaar tegen een op HBO niveau geschoolde predikant die de grondtalen niet beheerst.
Van groot belang is dan wel dat hij in dezen zijn plaats kent en niet zich uitgeeft als theoloog.
Ik maak dus een scheiding tussen de theoloog en het predikambt. Het is mooi als dat samenvalt, zoals bij Paulus, wat hierboven genoemd werd, maar dat samenvallen is geen noodzaak om predikant te kunnen zijn.
-
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Iedereen is het hiermee natuurlijk eens. Maar hier gaat het om het niveau van predikanten
Maar niet iedereen verstaat daar hetzelfde onder...
Als we een drempel opwerpen en geen predikanten met singuliere gaven meer wilden zouden veel eenvoudige predikers niet meer op de kansel kunnen. Ik meen dat er nogal wat van deze predikanten waren (en nog zijn?) in de (O)GG(iN).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Ik ook. En het liefst nog wat meer scholing dan alleen dat ook.
De universitaire opleiding theologie is al mager. Hoeveel tijd wordt er in die 4 jaar besteed aan liturgie en kerkmuziek, om maar eens wat te noemen? Bedroevend weinig. "Mag het ook een onsje minder zijn?" Nee, liever een kilo méér!
~~Soli Deo Gloria~~
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Iedereen is het hiermee natuurlijk eens. Maar hier gaat het om het niveau van predikanten
Maar niet iedereen verstaat daar hetzelfde onder...
Als we een drempel opwerpen en geen predikanten met singuliere gaven meer wilden zouden veel eenvoudige predikers niet meer op de kansel kunnen. Ik meen dat er nogal wat van deze predikanten waren (en nog zijn?) in de (O)GG(iN).
Bedoel je misschien "als we alleen predikanten met singuliere gaven meer willen"? Singuliere gaven betekent bijzondere, uitzonderlijke gaven.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
Piet Puk schreef:Ik lees hier enkel reacties dat kennis van de grondtalen nodig zou zijn en daarom bij voorkeur een universitaire opleiding. Vinden jullie ook dat kennis van het leven der genade nodig is of kun je dat ook leren op de universiteit?
Iedereen is het hiermee natuurlijk eens. Maar hier gaat het om het niveau van predikanten
Maar niet iedereen verstaat daar hetzelfde onder...
Als we een drempel opwerpen en geen predikanten met singuliere gaven meer wilden zouden veel eenvoudige predikers niet meer op de kansel kunnen. Ik meen dat er nogal wat van deze predikanten waren (en nog zijn?) in de (O)GG(iN).
Bedoel je misschien "als we alleen predikanten met singuliere gaven meer willen"? Singuliere gaven betekent bijzondere, uitzonderlijke gaven.
Dat begrijp ik, ik doel op artikel 8 Dordtse Kerk Orde.
http://www.kerkrecht.nl/node/1749
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33284
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Tiberius »

Je vraagt in deze poll verschillende dingen: curatorium, grondtalen, universitaire studie.

Curatorium: altijd, maar volgens mij gebeurt in de één of andere vorm in elk kerkverband. Of het nu curatorium heet of commissie van toelating of iets dergelijks, of dat de classis iemand toelaten, maakt niet zoveel uit. Uiteraard moet het wel een serieus gremium zijn dat als doel heeft om mensen toe te laten, niet af te wijzen. Maar daar hebben we het hier al vaker over gehad.

Grondtalen: altijd.

Universitair of hbo: ik hecht meer belang aan de vaardigheden die iemand heeft, dan de manier waarop hij die verkregen heeft.
Ik zou meer aandacht willen voor pastorale vaardigheden, omdat ik zie dat predikers zonder pastorale vaardigheden veel meer schade aanrichten dan zij die zich te buiten gaan aan een ietwat wonderlijke exegese.
Datzelfde geldt voor communicatie- en gespreksvaardigheden. Een predikant die goed kan preken maar nauwelijks zijn standpunt aan andersdenkenden kan uitleggen, is ook niet zo geschikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:De universitaire opleiding theologie is al mager. Hoeveel tijd wordt er in die 4 jaar besteed aan liturgie en kerkmuziek, om maar eens wat te noemen? Bedroevend weinig. "Mag het ook een onsje minder zijn?" Nee, liever een kilo méér!
Volgens mij kom je best ver met het grondig doornemen van een standaardwerk op dit gebied.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8964
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Datzelfde geldt voor communicatie- en gespreksvaardigheden. Een predikant die goed kan preken maar nauwelijks zijn standpunt aan andersdenkenden kan uitleggen, is ook niet zo geschikt.
Dat brengt me op de volgende vraag: moet elke predikant dan alles kunnen? Of is er ruimte voor een predikant die alleen preekt (omdat hij geen pastorale gaven heeft), en voor een andere predikant die juist veel aan apologetiek doet (omdat dat juist zijn gave is)?

Het zou weleens kunnen dat er predikanten overspannen worden omdat we van hen verwachten dat ze alles kunnen. En dat predikanten daarom niet aan (durven) geven dat ze voor een bepaald aspect geen gaven hebben. En er daarom ook brokken ontstaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie