Kerken in noord-Nederland

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

Ja, ik ken die gemeente en heb er tijdens mijn studie regelmatig gemerkt. De kerk is inderdaad internationaler. Ik heb recent gehoord dat het aantal kinderen in deze gemeente wel drastisch afneemt
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door CvdW »

huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:
CvdW schreef:In het noorden heb je ook nog de Paauweanen.
Waar zijn die dan gevestigd ?
Op de kinderboerderij. Mooie vogels die pauwen.
Zo ken ik je niet @huisman. Je presenteert vaak boeken die op de markt komen. Bij deze adviseer ik om te lezen 'Als een eenzame mus op het dak', het gaat over ds. Paauwe.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door HHKtE »

J.C. Philpot schreef:In het gebied bij Noord/Zuidhorn heb je een GB gemeente (http://www.hervormdnoordhorn.nl/) en een Gereformeerde Kerk in Nederland (https://www.gkzuidhorn-eo.nl/).

In het oosten van friesland is het gebied rond Wouterswoude/Driesum/Damwoude een soort bible-beltje. Je hebt hier Christelijk onderwijs, en diverse GB gemeenten, HHKs, een OGG, CGK's enz.

Stadskanaal heb je ook diverse kerken (GB/confessioneel in Standskanaal, Vledderveen GR, Onstwedde, Vlagtwedde), en diverse andere kerken.

Drachten en omgeving kent ook meerdere kerken (GG, GB, CGK, VGKN, GK).

Voorbeelden van andere GB/Confessioneel-achtige gemeenten rond Groningen: Bedum, Siddeburen, Oostwold, Oude Pekela, Een, Assen, Sebaldeburen, Dorkwerd, Onderdendam, Stedum.

CGK's heb je ook diversen van in de provincie Groningen.

Vrijgemaakt raad ik je af. Dat is dusdanig aan het schuiven op ethische kwesties. De Gereformeerde Kerken in Nederland (behoudende voormalig vrijgemaakten) (https://www.gereformeerdekerkennederland.nl/) hebben gemeenten op de volgende plekken: Zuidhorn, Assen, Kornhorn.

Je hebt ook nog de Gereformeerde Kerken Hersteld (behoudende voormalig vrijgemaakten) (https://gereformeerde-kerken-hersteld.nl/kerken) met gemeenten in Opeinde en Bedum. Maar die hebben wel meer het "kerkisme" van de vroege vrijgemaakten.

Scholen met de bijbel in het noorden: https://noorderbasis.nl/ (ik zou me wel goed verdiepen, want wat "school met de bijbel" inhoud kan plaatselijk erg verschillen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Reformatorische basisschool De Zaaier in Groningen. Het is geen hele strikte school, en ze laten ook kinderen uit andere gezindten toe (voorbeeld: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 33c66f9395).


Mijn eigen voorkeur is Reformatorisch, maar ik heb mijn aanbevelingen aan jouw vraag aangepast.
Noordhorn erg fijne gemeente met heel duidelijke prediking van ds M Krooneman.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of Drenthe te ver naar het zuiden ligt, voor mij hoort Drenthe wel bij het Noord-Nederland.
In Hoogeveen is de enige Gereformeerde Gemeente in die provincie. Althans in de buurt van Hoogeveen, want het nieuwe kerkgebouw staat in het buurdorpje Noordscheschut. Naast de kerk is ook een reformatorische school.
https://www.ebenhaezer-school.nl/
Ook de enige die me bekend is in de provincie Drenthe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Bedankt voor de adviezen. Zoals ik zei Dia, we kijken zeker ook naar Zuidlaren en Assen (en mogelijk het gebied rond Roden). Dus Drenthe op zich is geen probleem, al is Hoogeveen al wel Zuid-Drenthe. Zuidhorn (en kerken in Noordhorn) is zeker ook een optie.

Huisman, bedankt voor je advies van wijken in de buurt van Zernike. Hoe kijk je naar Hoogkerk? Weet jij iets meer over de CGK's in de buurt van Groningen? de Gergem daar zullen we wel verder naar kijken. De Zaaier lijkt me een vriendelijke school, maar wel erg klein (jaargroepen van minder dan 10 leerlingen) en dat voor een school met een regiofunctie, dan is er een grote kans dat er niet veel klasgenoten van zoonlief in de buurt wonen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door HHKtE »

parsifal schreef:Bedankt voor de adviezen. Zoals ik zei Dia, we kijken zeker ook naar Zuidlaren en Assen (en mogelijk het gebied rond Roden). Dus Drenthe op zich is geen probleem, al is Hoogeveen al wel Zuid-Drenthe. Zuidhorn (en kerken in Noordhorn) is zeker ook een optie.

Huisman, bedankt voor je advies van wijken in de buurt van Zernike. Hoe kijk je naar Hoogkerk? Weet jij iets meer over de CGK's in de buurt van Groningen? de Gergem daar zullen we wel verder naar kijken. De Zaaier lijkt me een vriendelijke school, maar wel erg klein (jaargroepen van minder dan 10 leerlingen) en dat voor een school met een regiofunctie, dan is er een grote kans dat er niet veel klasgenoten van zoonlief in de buurt wonen.
Cgk in Groningen allemaal erg links muv Ulrum
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Ondertussen kijken we ook wat meer naar de buurt van Hoogeveen. Interessant om meer te lezen over Hollandscheveld, een dorp van behoorlijk uitgesproken meningen dat het zowel geassocieerd wordt met Johannes en Marinus Post als Auke Pattist en Dirk Hoogendam (en natuurlijk later boer Koekoek).

Hoogeveen en Hollandscheveld hebben de scholen (een reformatorische, een evangelische en een vrijgemaakte) die allemaal serieus zijn in hun Bijbelonderwijs (lijkt het). Er zijn ook veel kerken (wij zullen dan voornamelijk naar CGK, Hervormd en misschien Vergadering van Gelovigen kijken). Ik weet minder van de stad zelf (hoewel ik vele vakanties heb doorgebracht in Ruinen, wat eigenlijk net om de hoek is.
Zijn er mensen die Hoogeveen en/of Hollandscheveld kennen? Is het redelijk makkelijk binnenkomen in een gemeente (ook als je Nederlands nog niet perfect is - zoals bij mijn vrouw)?

Haren staat ook nog hoog op de lijst natuurlijk. Ik krijg een goede indruk van de voormalig vrijgemaakte school via de website en iemand die daar les heeft gegeven. De kerkdiensten die we online hebben kunnen volgen waren ook positief. En ik heb nog niemand ook maar iets negatiefs over de plaats horen zeggen, behalve over de huizenprijzen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Ondertussen kijken we ook wat meer naar de buurt van Hoogeveen.
  • In Hollandscheveld heb je een confessionele Hervormde gemeente, en een GB buitengewone wijkgemeente in de PKN. De HHK komt samen in Nieuwlande (dat zou mijn keus zijn).
  • In Nieuw Balinge/Tiendeveen heb je GB en in Nieuw Balinge CGK.
  • In Nieuweroord-Noordscheschut heb je een Confessionele Hervormde gemeente en in Noorgeschut een CGK.
  • In Hoogeveen inderdaad CGK, GG en Hervormd (Confessioneel).
Verder durf ik niet te zeggen of men openstaat voor "vreemdelingen". De omgeving lijkt me wel mooi.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Johann Gottfried Walther »

parsifal schreef:
huisman schreef:
parsifal schreef:
Bertiel schreef:ik weet niet waar je gaat werken in Groningen, maar pre corona had je rond het Juliana plein (A28 / A7 vanuit het zuiden) wel regelmatig files in de ochtend
UHD bij wiskunde, dus voornamelijk Zernike (Bedum, Zuidhorn, Winsum en Haren zijn soort van fietsafstand)
Zelf ben ik geboren en getogen in de stad Groningen. Tot mijn 25ste gewoond en nog altijd blij als ik de Martinitoren weer zie. Veel van mijn familie woont daar. In de buurt van Zernike zijn twee mooie wijken gebouwd. Reitdiep en Gravenburg. De kinderen van mijn zus hebben op reformatorische basisschool de Zaaier gezeten en waren daar erg tevreden over ondanks dat ze niet tot de doelgroep behoorden.
Zelf zou ik gaan kerken in de GG van Groningen wat een fijne gemeente is. Maar ik ga natuurlijk niet over jullie kerkkeus.
Dank, De gergem in Groningen is de enige kerk waar ik wel eens ben geweest in Groningen. Toen stond Ds Vreugdenhil er nog. Kent iemand de bondsgemeente in de Martinikerk ook? Ik begreep dat die gemeente wat internationaler is (met af en toe ook engelstalige diensten). We kijken zeker ook naar Reitdiep en Gravenburg (en mogelijk ook naar Hoogkerk als we in de stad blijven).
De Hervormde gemeente van de Martinikerk is vooral erg modern.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Delftenaar »

Net buiten de stad, aan de kant van Zernike, ligt Dorkwerd. Die gemeente is denk ik wat behoudender.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Net buiten de stad, aan de kant van Zernike, ligt Dorkwerd. Die gemeente is denk ik wat behoudender.
Ik zat te kijken naar de wijk Gravenburg, waar de straten naar theologen zijn vernoemd. Wel jammer dat de Calvijnstraat en de Gomarusstraat zijstraten zijn van de Arminiusstraat :). Maar bedankt voor de tip.

In die buurt zit je wel wat verder af van Christelijke scholen. We kijken vooral naar ofwel open reformatorische scholen ofwel Christelijke scholen die de "levend water" methode gebruiken voor Bijbelonderwijs. (De meeste scholen van Noorderbasis, maar ook de Evangelische school de Fontein in Hoogeveen).

De Martinigemeente hebben we nu een (engelstalige) dienst van virtueel bijgewoond. Inderdaad vrij modern, maar dat hoeft niet perse negatief te zijn. Zoals ik eerder aangaf luisteren we ook vrij vaak naar de diensten van All Souls in Londen en die kerk is ook vrij modern, maar weet daarbij wel orthodoxe theologie en relevantie voor het dagelijks leven vast te houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

@parsifal

Hoogeveen is een mooie regio, maar wel met een 'ons kent ons' mentaliteit. Ik ken de gemeente vd grote kerk. Het is lastig daar tussen te komen. Voor niet- Hoogeveeners is het al lastig. Laat staan voor mensen die niet hier opgegroeid zijn.
Hoogeveen heeft wel een grote Indische gemeenschap.

Haren is prachtig. De huizenprijzen zijn m.i. niet heel hoog. In het westen liggen de prijzen beduidend hoger. De GkV in Haren is een hartelijke gemeente met veel hoger opgeleiden en staan open voor nieuwe mensen. Haren heeft sowieso een hogeropgeleide populatie van werkenden. Veel docenten vd universiteit, werknemers UMCG en de rechtbank wonen daar. Ik denk persoonlijk dat het voor een outsider makkelijker is om in Groninger of Haren te wennen dan in Drenthe .
Laatst gewijzigd door merel op 12 mar 2021, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Delftenaar schreef:Net buiten de stad, aan de kant van Zernike, ligt Dorkwerd. Die gemeente is denk ik wat behoudender.
Naar wat ik me herinner gelezen te hebben word deze gemeente slechts door een handjevol mensen bezocht. Maar dat maakt wel dat een jong gezin een grote aanwinst voor de gemeente kan zijn, en ook weer andere jonge gezinnen kan aantrekken. Op die manier kun je in een dergelijke gemeente het verschil maken tussen uitsterven en blijven bestaan.

Hier is trouwens wat over deze gemeente te lezen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e8e361d768
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 mar 2021, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door DDD »

Dat laatste vind ik nu een mooie reactie.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

merel schreef:@parsifal

Hoogeveen is een mooie regio, maar wel met een 'ons kent ons' mentaliteit. Ik ken de gemeente vd grote kerk. Het is lastig daar tussen te komen. Voor niet- Hoogeveeners is het al lastig. Laat staan voor mensen die niet hier opgegroeid zijn.
Hoogeveen heeft wel een grote Indische gemeenschap.

Haren is prachtig. De huizenprijzen zijn m.i. niet heel hoog. In het westen liggen de prijzen beduidend hoger. De GkV in Haren is een hartelijke gemeente met veel hoger opgeleiden en staan open voor nieuwe mensen. Haren heeft sowieso een hogeropgeleide populatie van werkenden. Veel docenten vd universiteit, werknemers UMCG en de rechtbank wonen daar. Ik denk persoonlijk dat het voor een outsider makkelijker is om in Groninger of Haren te wennen dan in Drenthe .
Dank. Dit helpt zeker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie