De kerk van de Nazarener

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De kerk van de Nazarener

Bericht door Mara »

Hoe zou het komen dat we zo weinig van deze stroming horen en weten?

De Kerk van de Nazarener is ontstaan door het werk van de heilige Geest in de geschiedenis. Voorafgaande aan de oprichting van de kerk, begonnen in verschillende delen van Amerika, heel spontaan, zich groepen te vormen die levensheiliging predikten en praktisch wilden maken. Op dit punt was namelijk een leemte ontstaan in de gevestigde kerken. In het begin wisten geen van deze groepen van het bestaan van elkaar af. Toen zij echter in contact met elkaar kwamen, ontdekten zij dat zij één waren in leer en verkondiging en één in dezelfde Geest. Zij zagen in dat zij hun hulpmiddelen konden samenbrengen onder een hoofd, teneinde het evangelie van volkomen verlossing uit te kunnen dragen tot de einden der aarde.

Dominee Phineas Bresee (geb. 31-12-1838) wordt gezien als degene die de Kerk van de Nazarener heeft gesticht, daarbij bijgestaan door de arts en lekenprediker dr. J.P. Widney. Hieronder volgen enkele historisch belangrijke gebeurtenissen voorafgaande aan de stichting van onze kerk.

* 1734-1840, grote opwekking in Amerika onder Jonathan Edwards en Charles Finney.

* 1843-1870, start van nationale tentenkampbijeenkomsten voor nadruk op heiliging.

* Oprichting van de onafhankelijke heiligingsbeweging als een instituut.

* 21 oktober 1895, de naam van de kerk wordt gekozen.

Tenslotte werden verschillende groeperingen samengevoegd tot de Kerk van de Nazarener op 8 oktober 1908.

Ik werd anderhalf jaar geleden uitgenodigd door een gemeentelid, om eens een dienst te bezoeken, maar er is nog niets van gekomen. Weet ook niet goed wat ik moet verwachten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kerk van de Nazarener

Bericht door Susanna »

Mijn oom ging in Rotterdam naar de Kerk van de Nazarener.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kerk van de Nazarener

Bericht door Tiberius »

De KvdN is in Nederland niet zo bekend, maar het is wereldwijd een groot kerkverband.
Qua leer en leven zijn ze te vergelijken met links-CGK/GKv/NGK. In de prediking ligt sterk de nadruk op heiliging en minder op bekering.
Waarom je er niet zo veel over hoort, zou ik niet weten. Dat ligt er wellicht ook aan of er een gemeente in je buurt zit. Hier in Breda is dat wel het geval.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kerk van de Nazarener

Bericht door DDD »

Behalve dan dat bekering en heiliging natuurlijk heel nauw bij elkaar horen. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De kerk van de Nazarener

Bericht door John Galt »

Een familielid van me is er lid. Ze heeft wel eens wat preken doorgesetuurd, die vond ik wel boeiend.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie