Toespraak koning

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Toespraak koning

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Hiermee zeg je dat toch duidelijk:
J.C. Philpot schreef:
Wat we zien zijn personen die Gods woord gebruiken voor hun eigen doel, en plaats van te buigen voor dat Woord. Een goede vraag die we kunnen stellen bij het duiden is: hoe ziet de Heilige God van hemel en aarde dit? En als het deze toets niet kan doorstaan, waarom zijn wij er dan wel zo blij mee?
Nee, dat zeg ik niet. Je geeft er een draai aan die niet overeenkomt met wat ik schrijf of bedoel.

Als je in discussie gaat, ga dan in duscussie op basis van wat de ander schrijft. En niet op basis van een karakituur wat je ervan maakt.
Ok, dan bij dezen de vraag om verduidelijking.

Ik lees dit echt als: het kan de toets van de Heilige God van hemel en aarde niet doorstaan, dus daarom kunnen we er niet blij mee zijn.

Blijkbaar heb ik dat verkeerd begrepen, sorry. Hoe moet ik het dan lezen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Toespraak koning

Bericht door Framboos »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:Aan de ene kant vind ik het fijn dat er iets van de chistelijke traditie naar voren komt.

Aan de andere kant ben ik ook niet in een juichstemming: het is bekend dat het koningshuis vrijzinnig is. Men gelooft niet dat de bijbel van kaft tot kaft Gods woord is. Dan hebben we het niet over dat het niet "Reformatorisch genoeg is" (Forummer), maar dat bijvoorbeeld de historiciteit van de opstanding word ontkent.

Ik ben benieuwd of de personen die wel in een juichstemming zijn, ook zo blij zijn met het feit dat president Trump God met enige regelmaat in zijn toespraken noemt? Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=0LZqeGr ... nnel=CBS17

Ik word van zowel onze Koning als president Trump met hun "christelijke uitspraken" niet heel warm, aangezien de kern van het evangelie ontbreekt, en het leven er bovendien ook naar moet zijn.

Maar ik verwacht aan dit aaan de andere kant ook niet van koning W.A.. Daarom heb ik ook geen behoefte om er al te zeer op af te geven. Het is een wonder als we zelf wel zicht hebben op de kern van het evangelie, en een ander (nieuw) leven gekregen hebben.
Wat betreft mijn opmerking over "niet reformatorisch genoeg" dat was omdat er op de toespraak van de koning werdt afgegeven.
In mijn ogen werd er niet zozeer op de koning afgegeven, maar werd vooral geageerd tegen de positieve reacties hier, met woorden als 'verwonderd'
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Toespraak koning

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:Ach we kunnen beter bij onszelf blijven, war zijn onze vruchten..?
Is niet persoonlijk bedoeld v: Maari dit vind ik dus een voorbeeld van een reactie die een discussie dood slaat. Wat je zegt is een waarheid. Maar gaat voorbij aan de kern van de discussie. Dat vind ik jammer en ook niet recht doen aan de discussie.
En eigenlijk impliceert zo'n opmerking ook iets...
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Toespraak koning

Bericht door Maanenschijn »

Als ik de openingspost juist lees, bedoeld Wim Anker dat hij de positieve reacties op de inhoud van de toespraak op dit forum niet kan plaatsen.

Om daar antwoord op te geven: Ik ben wel positief op de inhoud van de toespraak. Dat komt door mijn verwachting van een dergelijke toespraak, die ik minder inhoudsvol had verwacht. Daarom heeft het mij positief verrast. WA is een persoon met een seculier gedachtengoed, mijns inziens. Hij had als staatshoofd zich zelfs meer politiek correct kunnen uiten, waarbij hij bijvoorbeeld ook de koran, het boek van Mormon of weet ik wat voor andere overtuigingen kunnen aanhalen. Of juist geheel geen religieuze toespelingen had kunnen maken. Daarom ben ik positief verrast.

Ik denk dat ieder mens een verwachtingspatroon heeft. De zelfde toespraak als nu uitgesproken door WA, zal uitgesproken door een burgemeester met SGP achtergrond, of een predikant uit orthodox-christelijke hoek een verschillende en andere beoordeling krijgen.

Voor de critici: De naam of toespeling naar het Kind in de kribbe is niet ter sprake gekomen. Inderdaad is dat een groot gemis en een ernstig tekort aan deze toespraak. Ooit heb ik op dit forum mijn verbazing uitgesproken over een preek die ik hoorde tijdens een korte vakantie (ik wil geloven dat het een uitzondering was) waarbij Jezus slechts in de laatste 4 minuten is genoemd. Ook een dergelijke preek heeft mijns inziens een groot gemis. Wat dat betreft zelfs een ernstiger gemis, want mijn verwachting was anders en ook de opdracht van de spreker was anders.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie