Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:Ik zou de bewoording iets anders gedaan hebben. Probeer te nuanceren, echter, ik ben het wel een beetje met dhr RH1990 eens. De prediking vervlakt wel (let op) mijns inziens. De laatste tijd was ik toch wel weer positief verrast met wat ik hoorde bij sommige. Ds Teeuw afgelopen weken een aantal keer beluisterd bijvoorbeeld.

Maar RH1990 heeft wel min of meer gelijk. Zeker als je gaat kijken naar hoe de NHK dan vroeger was, kan ik het nog veel beter begrijpen dat de PKN ''teleursteld''. En waarschijnlijk zijn er nu PKN'ers die zullen zeggen, ja en Lohuis, Simons, Mol, Budding etc dan? Ja natuurlijk zijn dat ook fijne predikanten, maar er zijn ook heel veel Bonds gemeentes waar ik wél de zaken hoor die RH1990 benoemd. Overall genomen heeft RH1990 dan wel een beetje gelijk. En ik vind dat dat best erkend mag worden.

En gelijk weer de andere kant, heb je dan liever dit of dat? Dat vind ik dan jammer. Er zijn al genoeg topics waar hierover word gesproken.
Maar RH1990 bedoeld juist ds Simons!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 6095
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zou de bewoording iets anders gedaan hebben. Probeer te nuanceren, echter, ik ben het wel een beetje met dhr RH1990 eens. De prediking vervlakt wel (let op) mijns inziens. De laatste tijd was ik toch wel weer positief verrast met wat ik hoorde bij sommige. Ds Teeuw afgelopen weken een aantal keer beluisterd bijvoorbeeld.

Maar RH1990 heeft wel min of meer gelijk. Zeker als je gaat kijken naar hoe de NHK dan vroeger was, kan ik het nog veel beter begrijpen dat de PKN ''teleursteld''. En waarschijnlijk zijn er nu PKN'ers die zullen zeggen, ja en Lohuis, Simons, Mol, Budding etc dan? Ja natuurlijk zijn dat ook fijne predikanten, maar er zijn ook heel veel Bonds gemeentes waar ik wél de zaken hoor die RH1990 benoemd. Overall genomen heeft RH1990 dan wel een beetje gelijk. En ik vind dat dat best erkend mag worden.

En gelijk weer de andere kant, heb je dan liever dit of dat? Dat vind ik dan jammer. Er zijn al genoeg topics waar hierover word gesproken.
Maar RH1990 bedoeld juist ds Simons!
Ja ik had het gelezen inderdaad. Maar je bent toch niet de vrouw van ds Simons? HAHA.

Nee maar serieus, nogmaals, het kan naar mijn idee ook wel wat genuanceerder, maar in grote lijnen heeft deze beste man/vrouw wel gelijk. Maar ik heb wel een beetje het idee dat er sommige op het forum echt heel snel geprikkeld zijn als andere eerlijk zeggen dat ze sommige kerken/dominees te vrijzinnig vinden. Natuurlijk schuilt er een gevaar in, dat je heel een kerkgemeenschap over een kam word gescheerd, maar weet je wel niet hoe vaak dit ter rechterzijde gebeurd? Ook op RF?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zou de bewoording iets anders gedaan hebben. Probeer te nuanceren, echter, ik ben het wel een beetje met dhr RH1990 eens. De prediking vervlakt wel (let op) mijns inziens. De laatste tijd was ik toch wel weer positief verrast met wat ik hoorde bij sommige. Ds Teeuw afgelopen weken een aantal keer beluisterd bijvoorbeeld.

Maar RH1990 heeft wel min of meer gelijk. Zeker als je gaat kijken naar hoe de NHK dan vroeger was, kan ik het nog veel beter begrijpen dat de PKN ''teleursteld''. En waarschijnlijk zijn er nu PKN'ers die zullen zeggen, ja en Lohuis, Simons, Mol, Budding etc dan? Ja natuurlijk zijn dat ook fijne predikanten, maar er zijn ook heel veel Bonds gemeentes waar ik wél de zaken hoor die RH1990 benoemd. Overall genomen heeft RH1990 dan wel een beetje gelijk. En ik vind dat dat best erkend mag worden.

En gelijk weer de andere kant, heb je dan liever dit of dat? Dat vind ik dan jammer. Er zijn al genoeg topics waar hierover word gesproken.
Maar RH1990 bedoeld juist ds Simons!
Ja ik had het gelezen inderdaad. Maar je bent toch niet de vrouw van ds Simons? HAHA.

Nee maar serieus, nogmaals, het kan naar mijn idee ook wel wat genuanceerder, maar in grote lijnen heeft deze beste man/vrouw wel gelijk. Maar ik heb wel een beetje het idee dat er sommige op het forum echt heel snel geprikkeld zijn als andere eerlijk zeggen dat ze sommige kerken/dominees te vrijzinnig vinden. Natuurlijk schuilt er een gevaar in, dat je heel een kerkgemeenschap over een kam word gescheerd, maar weet je wel niet hoe vaak dit ter rechterzijde gebeurd? Ook op RF?
Wie weet ::lol
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 6095
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:
samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik zou de bewoording iets anders gedaan hebben. Probeer te nuanceren, echter, ik ben het wel een beetje met dhr RH1990 eens. De prediking vervlakt wel (let op) mijns inziens. De laatste tijd was ik toch wel weer positief verrast met wat ik hoorde bij sommige. Ds Teeuw afgelopen weken een aantal keer beluisterd bijvoorbeeld.

Maar RH1990 heeft wel min of meer gelijk. Zeker als je gaat kijken naar hoe de NHK dan vroeger was, kan ik het nog veel beter begrijpen dat de PKN ''teleursteld''. En waarschijnlijk zijn er nu PKN'ers die zullen zeggen, ja en Lohuis, Simons, Mol, Budding etc dan? Ja natuurlijk zijn dat ook fijne predikanten, maar er zijn ook heel veel Bonds gemeentes waar ik wél de zaken hoor die RH1990 benoemd. Overall genomen heeft RH1990 dan wel een beetje gelijk. En ik vind dat dat best erkend mag worden.

En gelijk weer de andere kant, heb je dan liever dit of dat? Dat vind ik dan jammer. Er zijn al genoeg topics waar hierover word gesproken.
Maar RH1990 bedoeld juist ds Simons!
Ja ik had het gelezen inderdaad. Maar je bent toch niet de vrouw van ds Simons? HAHA.

Nee maar serieus, nogmaals, het kan naar mijn idee ook wel wat genuanceerder, maar in grote lijnen heeft deze beste man/vrouw wel gelijk. Maar ik heb wel een beetje het idee dat er sommige op het forum echt heel snel geprikkeld zijn als andere eerlijk zeggen dat ze sommige kerken/dominees te vrijzinnig vinden. Natuurlijk schuilt er een gevaar in, dat je heel een kerkgemeenschap over een kam word gescheerd, maar weet je wel niet hoe vaak dit ter rechterzijde gebeurd? Ook op RF?
Wie weet ::lol
Haha, af en toe een grapje moet kunnen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Hollander »

Rh1990 schreef:(...) Ik vond het stuitend hoe ver dat afstaat van de de reformatorische predeking, je gaat allemaal naar de hemel,
Nooit gehoord. In géén enkele GB-gemeente of -preek die ik ooit heb meegemaakt. Zelfs geen insinuatie richting dit standpunt.
(...) pleiten op je Doop want daar heeft de Heere je al opgeraapt en bij je naam genoemd,
En terecht. Pleiten op de Doop is, in de goede zin van het woord, een heel Bijbels uitgangspunt.
(...) allemaal broeders en zusters,
Ondanks dat ik niet zo van deze term ben, wat is er mis mee?
(...) zonde en schuld werden niet genoemd (...)
Mijn ervaring is inderdaad dat in sommige preken deze zaken onderbelicht zijn gebleven. Maar dat dit gemeengoed is, zou ik zeker niet durven stellen. Heb vaak genoeg het hele andere geluiden gehoord.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
refo schreef:
Rh1990 schreef:De laatste tijd wat diensten gekeken van de PKN. Ik vond het stuitend hoe ver dat afstaat van de de reformatorische predeking, je gaat allemaal naar de hemel, pleiten op je Doop want daar heeft de Heere je al opgeraapt en bij je naam genoemd, allemaal broeders en zusters, zonde en schuld werden niet genoemd en ja dit waren Bonds gemeenten. Zeer vervreemd. Dus ik zeg nee, niet (meer) reformatorisch
Dat is niets bijzonders.
Je kunt een gemeente benaderen als een verzameling wedergeborenen met hier en daar een hypocriet.
Je kunt een gemeente ook benaderen als een verzameling te bekeren heidenen met hier en daar een wedergeborene.
Het laatste heb je liever?
Ik heb dat laatste liever ja
Ook al ben je wederom geboren elke dag hebben we de dagelijkse bekering nodig.
Bij de eerste visie benader je de zielenheil van de mensen heel anders, ik ben bang dat het dan toch een soort peptalk wordt.
Dit komt doordat onbekeerden belijdenis van hun geloof doen, dat onbekeerden lid van de gemeente zijn, jeugdwerk doen en in de kerkenraad zitten.
Paulus doet in zijn brieven zeker geen peptalk, maar benadert mensen als gemeente van Christus, hij geeft onderwijs, vermaningen, hij roept op tot bekering als ze een verkeerde weg bewandelen, hij separeert, toch spreekt hij de gemeente aan als gemeente van Christus, de gemeenteleden hebben bij hun doop hun geloof geleden.

Als ze huichelde is dat niet de verantwoordelijkheid van de predikant, maar van persoon zelf.
Mensen die niet geloofden waren wel welkom maar waren geen lid.
Ja dat zal je altijd wel hebben en houden helaas.
Labadisme doet een gemeente niet doet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

.
Geytenbeekje schreef:
Ja dat zal je altijd wel hebben en houden helaas.
Labadisme doet een gemeente niet doet.
Apart dat je meteen een naampje hebt, mensen belijdenis laten doen of laten dopen zonder geloof is niet wenselijk evenmin als, onbekeerden in de kerkenraad of jeugdwerk laten doen, dit heeft niet met Labadisme te maken.
Laatst gewijzigd door samanthi op 06 jan 2021, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:.
Geytenbeekje schreef:
Ja dat zal je altijd wel hebben en houden helaas.
Labadisme doet een gemeente niet doet.
Apart dat je meteen een naampje hebt, mensen belijdenis laten doen of laten dopen zonder geloof is niet wenselijk evenmin als onbekeerden in de kerkenraad of jeugdwerk laten doen, dit heeft niet met Labadisme te maken.
Labadisme heeft te maken met het streven naar een volmaakte gemeente.
Blijkbaar zijn die gemeenten er, aangezien er dominees zijn die de gehele gemeenten als uitverkoren zien.
En dan met een ijver van Jehu alles willen doen zonder dat het altijd zo echt is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:.
Geytenbeekje schreef:
Ja dat zal je altijd wel hebben en houden helaas.
Labadisme doet een gemeente niet doet.
Apart dat je meteen een naampje hebt, mensen belijdenis laten doen of laten dopen zonder geloof is niet wenselijk evenmin als onbekeerden in de kerkenraad of jeugdwerk laten doen, dit heeft niet met Labadisme te maken.
Labadisme heeft te maken met het streven naar een volmaakte gemeente.
Blijkbaar zijn die gemeenten er, aangezien er dominees zijn die de gehele gemeenten als uitverkoren zien.
En dan met een ijver van Jehu alles willen doen zonder dat het altijd zo echt is.
De labadisten zochten vooral naar de innerlijke aanwezigheid van God in de mens en legden minder nadruk op de Heilige Schrift. Ze leefden allemaal bij elkaar in een gemeenschap en als ze daarvan lid werden, deden ze afstand van al hun bezittingen ten gunste van de groep, zoals in het vroege christendom ook gebeurde. Ze beschouwden de Kerk als een groep gelovigen die vrij van zonde waren herboren. Ze vierden zelden het avondmaal, keurden de kinderdoop af en hadden geen strenge regels over het in acht nemen van de zondagsrust. Een huwelijk met een niet-herborene werd niet als bindend beschouwd.
Bron : Wikipedia

Labadisten streefden naar een volmaakte gemeente, dit is iets anders dan de zuiverheid in de gemeente bewaken, mensen zonder oprecht geloof toelaten in de kerkenraad en de jeugd laten onderwijzen, belijdenis des geloofs laten doen en kinderen laten dopen.

Het kan zijn dat iemand zegt de Heere te kennen terwijl dit niet zo is( Demas) wij kunnen niet over het hart oordelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Bourdon16 »

Rh1990 schreef:De laatste tijd wat diensten gekeken van de PKN. Ik vond het stuitend hoe ver dat afstaat van de de reformatorische predeking, je gaat allemaal naar de hemel, pleiten op je Doop want daar heeft de Heere je al opgeraapt en bij je naam genoemd, allemaal broeders en zusters, zonde en schuld werden niet genoemd en ja dit waren Bonds gemeenten. Zeer vervreemd. Dus ik zeg nee, niet (meer) reformatorisch
Ik heb gelukkig hele andere ervaringen in onze gemeente. Inclusief de predikanten die je hebt genoemd.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Nasrani »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:.
Geytenbeekje schreef:
Ja dat zal je altijd wel hebben en houden helaas.
Labadisme doet een gemeente niet doet.
Apart dat je meteen een naampje hebt, mensen belijdenis laten doen of laten dopen zonder geloof is niet wenselijk evenmin als onbekeerden in de kerkenraad of jeugdwerk laten doen, dit heeft niet met Labadisme te maken.
Labadisme heeft te maken met het streven naar een volmaakte gemeente.
Blijkbaar zijn die gemeenten er, aangezien er dominees zijn die de gehele gemeenten als uitverkoren zien.
En dan met een ijver van Jehu alles willen doen zonder dat het altijd zo echt is.
Die dominees hebben dan Paulus achter zich staan. Lees bijvoorbeeld 1 Thess. 1 maar eens.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

Nasrani schreef:
Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:.
Geytenbeekje schreef:
Ja dat zal je altijd wel hebben en houden helaas.
Labadisme doet een gemeente niet doet.
Apart dat je meteen een naampje hebt, mensen belijdenis laten doen of laten dopen zonder geloof is niet wenselijk evenmin als onbekeerden in de kerkenraad of jeugdwerk laten doen, dit heeft niet met Labadisme te maken.
Labadisme heeft te maken met het streven naar een volmaakte gemeente.
Blijkbaar zijn die gemeenten er, aangezien er dominees zijn die de gehele gemeenten als uitverkoren zien.
En dan met een ijver van Jehu alles willen doen zonder dat het altijd zo echt is.
Die dominees hebben dan Paulus achter zich staan. Lees bijvoorbeeld 1 Thess. 1 maar eens.
De Kerk is van God ja, maar je wilt toch niet beweren dat er kerken zijn met enkel uitverkorenen. En omdat dat niet het geval is behoort er ten alle tijde !! separerend gepreekt te worden. De ene keer meer accent op dit en de ander x meer accent op het andere
De onbekeerden die toch lid zijn van de gemeente drijven mee op de uitverkorenen.
Omdat de uitverkorenen kurken zijn waar de wereld op drijft.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:De onbekeerden die toch lid zijn van de gemeente drijven mee op de uitverkorenen.
Kan je dit wat meer toelichten? Ik heb nog nooit van deze uitspraak gehoord, maar kan me niet voorstellen dat het Bijbels is.
Geytenbeekje schreef:De Kerk is van God ja, maar je wilt toch niet beweren dat er kerken zijn met enkel uitverkorenen. En omdat dat niet het geval is behoort er ten alle tijde !! separerend gepreekt te worden.
Het Evangelie moet gepredikt worden, maar in eerste instantie buiten de kerk. Dan is het voortdurend separeren in de preek ook niet altijd nodig, en kan het accent gaan liggen op groeien in de Heere.
Maar dat heeft alles met je visie op de gemeente te maken.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

Isala schreef:
Geytenbeekje schreef:De onbekeerden die toch lid zijn van de gemeente drijven mee op de uitverkorenen.
Kan je dit wat meer toelichten? Ik heb nog nooit van deze uitspraak gehoord, maar kan me niet voorstellen dat het Bijbels is.
Geytenbeekje schreef:De Kerk is van God ja, maar je wilt toch niet beweren dat er kerken zijn met enkel uitverkorenen. En omdat dat niet het geval is behoort er ten alle tijde !! separerend gepreekt te worden.
Het Evangelie moet gepredikt worden, maar in eerste instantie buiten de kerk. Dan is het voortdurend separeren in de preek ook niet altijd nodig, en kan het accent gaan liggen op groeien in de Heere.
Maar dat heeft alles met je visie op de gemeente te maken.
Ze zeggen wel eens dat de wereld drijft op de kurken van de wereld ( uitverkorenen)
Dit omdat als er alleen maar uitverkorenen waren de aarde van nu ook niet meer zou bestaan, dan was het getal van uitverkorenen volkomen en was het voor de uitverkorenen de hemelse Heerlijkheid
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:Ze zeggen wel eens dat de wereld drijft op de kurken van de wereld ( uitverkorenen)
Dit omdat als er alleen maar uitverkorenen waren de aarde van nu ook niet meer zou bestaan, dan was het getal van uitverkorenen volkomen en was het voor de uitverkorenen de hemelse Heerlijkheid
Het getal van de heidenen is nog niet vol. De wereld drijft dus (bestaat nog) op Gods genadetijd, en niet op de uitverkoren mensen.
Als het getal vol is, zal het heil naar Israel gaan (Romeinen 11: 25 en26)
Hora est!
Plaats reactie