Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Ukkie »

Dia als dat een reactie is op mijn post. Hier zie ik toch dezelfde woorden dus ik denk dat ik niet iets raars zeg.

2. Ten tweede, leer hieruit dat de gedachte van gevoelige zondaren dat zij niet durven
te geloven en Christus niet behoren te omhelzen totdat zij dieper vernederd zijn en een
grondiger berouw hebben over hun zonden, kortom, geschikter zijn om Hem aan te
nemen, slechts een uiterlijk mooie list en een kunstgreep van het bedrieglijk hart is om
de ziel lang in de kindergeboorte te laten staan en haar daar uiteindelijk te laten
sterven. De Schrift houdt ons een andere leer voor: "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop;
indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik
zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij", Openb. 3:20. "O alle gij dorstigen,
komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt
zonder geld en zonder prijs, wijn en melk", Jesaja 55:1. Er ligt een groot onderscheid
tussen hetgeen de zondaar zal doen, en tussen hetgeen hij mag en moet doen. Het is
zeer zeker waar dat er velen nooit tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan
Hem niet sterker zullen gaan gevoelen. Alle mensen die het Evangelie echter horen,
mogen en moeten komen, hoe het er ook met hen bijstaat; en zij die niet komen, zullen
veroordeeld worden vanwege hun weigering om te komen, Joh. 3:19.
Thomas Boston 'de noodzakelijkheid van de bekering'

Hebreeën 3 vers 7
Daarom, zoals de Heilige Geest zegt:Heden, indien u Zijn stem hoort.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Ik vraag me steeds meer af, of de 'Drie formulieren van Enigheid' niet meer gelden (als ze voluit beleden worden en in praktijk gebracht) als een zeer duidelijke omschrijving van wat we reformatorisch noemen. Nu kan men denken dat 'reformatorisch' iets degelijker klinkt dan gereformeerd. Dat is niet zo. De term kwam opnieuw in zwang nadat de grote kerken in Nederland vervielen van de gereformeerde leer.
Is dit dan niet duidelijk? Waarom zoeken we buiten onze belijdenis naar wat 'reformatorisch' kan worden genoemd. Wel, dat kan maar een ding betekenen, denk ik soms: We zijn door voortschrijdend inzicht tot een andere conclusie gekomen. Is het zo? Anders heeft deze discussie immers geen zin?
Daar ben ik het nou eens helemaal mee eens!
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

Ik niet. Want DIA roept wel steeds dingen over de drie formulieren, maar hij citeert er nóóit uit. En als er een inhoudelijk gesprek is over de drie formulieren, dan staat de wagen altijd onmiddellijk stil.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

DDD schreef:Ik niet. Want DIA roept wel steeds dingen over de drie formulieren, maar hij citeert er nóóit uit. En als er een inhoudelijk gesprek is over de drie formulieren, dan staat de wagen altijd onmiddellijk stil.
Dan ben je het er nog steeds mee eens, maar mis je het vervolg.
Overigens, dáár ben ik het ook mee eens: het zou dan zo mooi zijn als alle referenties naar de ouden, oude waarheden en dergelijke een poosje achterwege bleven, en we konden discussieren aan de hand van de Schrift, zoals die is samengevat in de zes belijdenisgeschriften.

Geldt overigens niet alleen voor DIA.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door deschpin »

Marco schreef:
DDD schreef:Ik niet. Want DIA roept wel steeds dingen over de drie formulieren, maar hij citeert er nóóit uit. En als er een inhoudelijk gesprek is over de drie formulieren, dan staat de wagen altijd onmiddellijk stil.
Dan ben je het er nog steeds mee eens, maar mis je het vervolg.
Overigens, dáár ben ik het ook mee eens: het zou dan zo mooi zijn als alle referenties naar de ouden, oude waarheden en dergelijke een poosje achterwege bleven, en we konden discussieren aan de hand van de Schrift, zoals die is samengevat in de zes belijdenisgeschriften.

Geldt overigens niet alleen voor DIA.
de zes in- of exclusief convenant :slurp
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

Marco schreef:
DDD schreef:Ik niet. Want DIA roept wel steeds dingen over de drie formulieren, maar hij citeert er nóóit uit. En als er een inhoudelijk gesprek is over de drie formulieren, dan staat de wagen altijd onmiddellijk stil.
Dan ben je het er nog steeds mee eens, maar mis je het vervolg.
Overigens, dáár ben ik het ook mee eens: het zou dan zo mooi zijn als alle referenties naar de ouden, oude waarheden en dergelijke een poosje achterwege bleven, en we konden discussieren aan de hand van de Schrift, zoals die is samengevat in de zes belijdenisgeschriften.

Geldt overigens niet alleen voor DIA.
Dat zou je zeggen, maar soms zegt iemand iets anders dan dat hij bedoelt. Veel mensen drukken zich zo slordig uit, dat ze vinden dat de ander aan spitsvondigheid doet als hij gewoon bedoelt wat er staat, maar wat zij zelf niet zo logisch vinden. Dus dat is ook weer een kwestie van perspectief.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Arja »

Ik ben (nog) belijdend lid van de PKN. De PKN is een denominatie die zowel liberale als conservatieve bewegingen omvat. Plaatselijke gemeenten hebben vergaande bevoegdheden inzake "controversiële" kwesties (zoals het al dan niet de vrouwen worden toegelaten als lid van de congregatie van de kerkenraad en nog wat andere zaken).

De PKN geldt niet als reformatorisch als je met reformatorisch doelt op "bevindelijk gereformeerd". Maar er kan wel een prediking gebracht worden in plaatselijke gemeentes die je voluit "reformatorisch" zou kunnen noemen (hierbij denk ik aan de kernpunten van het protestantse geloof: de 5 sola's)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik niet. Want DIA roept wel steeds dingen over de drie formulieren, maar hij citeert er nóóit uit. En als er een inhoudelijk gesprek is over de drie formulieren, dan staat de wagen altijd onmiddellijk stil.
Weet ik, de kittelachtigheid neemt toe, naarmate het einde allerdingen naderbij komt. Dat is heel duidelijk op te merken. Vanaf de opstelling van deze formulieren is er nooit iets tegen de gereformeerde leer in gevonden. Nu we 'wijs' (denken we) zijn geworden kloppen ze ineens niet meer en wordt het een steen des aanstoots, die we wel aannemen in zover het Ons, naar Ons Eigen Individueel Denken past. Een teken aan de wand!
Voor wat betreft het citeren: We namen tot voor kort aan dat dit bij elke deelnemer aan dit forum bekend was. Daarom mag u me dat niet kwalijk nemen, maar beter is het eerst te kijken (ook een teken, naast zoveel andere spraken!) die schrikbarende vormen aanneemt
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

Dat draait om de zaak heen. Want ook de opvattingen zelf volgen niet altijd uit de belijdenisgeschriften.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat draait om de zaak heen. Want ook de opvattingen zelf volgen niet altijd uit de belijdenisgeschriften.
Ik stop ermee. Dit is ongeestelijk, een list om van de ernst af te doen wijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik niet. Want DIA roept wel steeds dingen over de drie formulieren, maar hij citeert er nóóit uit. En als er een inhoudelijk gesprek is over de drie formulieren, dan staat de wagen altijd onmiddellijk stil.
Weet ik, de kittelachtigheid neemt toe, naarmate het einde allerdingen naderbij komt. Dat is heel duidelijk op te merken. Vanaf de opstelling van deze formulieren is er nooit iets tegen de gereformeerde leer in gevonden. Nu we 'wijs' (denken we) zijn geworden kloppen ze ineens niet meer en wordt het een steen des aanstoots, die we wel aannemen in zover het Ons, naar Ons Eigen Individueel Denken past. Een teken aan de wand!
Voor wat betreft het citeren: We namen tot voor kort aan dat dit bij elke deelnemer aan dit forum bekend was. Daarom mag u me dat niet kwalijk nemen, maar beter is het eerst te kijken (ook een teken, naast zoveel andere spraken!) die schrikbarende vormen aanneemt
Ik denk dat je hier even de strekking van de post mist. Niemand beweert dat die formulieren tegen de Schrift in gaan. Ook DDD niet. Punt is wel dat er veel over die formulieren wordt gesproken, maar (te) weinig uit wordt gehaald. Ze worden naar mijn idee te weinig gebruikt; het lijkt er op dat men denkt te weten wat er in staat, maar men slaat de plank toch vaak mis.

Vooral als het de Dordtse Leerregels betreft.
Neemt niet weg dat de stijl van DDD's reactie in mijn optiek 'niet de netste' is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik niet. Want DIA roept wel steeds dingen over de drie formulieren, maar hij citeert er nóóit uit. En als er een inhoudelijk gesprek is over de drie formulieren, dan staat de wagen altijd onmiddellijk stil.
Weet ik, de kittelachtigheid neemt toe, naarmate het einde allerdingen naderbij komt. Dat is heel duidelijk op te merken. Vanaf de opstelling van deze formulieren is er nooit iets tegen de gereformeerde leer in gevonden. Nu we 'wijs' (denken we) zijn geworden kloppen ze ineens niet meer en wordt het een steen des aanstoots, die we wel aannemen in zover het Ons, naar Ons Eigen Individueel Denken past. Een teken aan de wand!
Voor wat betreft het citeren: We namen tot voor kort aan dat dit bij elke deelnemer aan dit forum bekend was. Daarom mag u me dat niet kwalijk nemen, maar beter is het eerst te kijken (ook een teken, naast zoveel andere spraken!) die schrikbarende vormen aanneemt
Ik denk dat je hier even de strekking van de post mist. Niemand beweert dat die formulieren tegen de Schrift in gaan. Ook DDD niet. Punt is wel dat er veel over die formulieren wordt gesproken, maar (te) weinig uit wordt gehaald. Ze worden naar mijn idee te weinig gebruikt; het lijkt er op dat men denkt te weten wat er in staat, maar men slaat de plank toch vaak mis.

Vooral als het de Dordtse Leerregels betreft.
Neemt niet weg dat de stijl van DDD's reactie in mijn optiek 'niet de netste' is.
Het valt niet te ontkennen dat de kennis van betreffende formulieren, dat blijkt uit de praktijk, niet door een ieder die zich 'reformatorisch' noemt gekend worden. Nog minder, en dat komt ook voor bij hen die ze wel kennen, daarnaar hen leven, doen en denken inrichten. We kunnen de formulieren voor waar houden terwijl we in ons spreken, doen en denken daar niet naar handelen. En denk dan maar niet dat ik mijn hand in eigen boezem steek en hem er ook weer rein uithaal. Dat tot mijn grote schande, want we moeten ook eerlijk onze tekortkomingen onder ogen zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie