Bijnamen van kerkgebouwen

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bijnamen van kerkgebouwen

Bericht door FlyingEagle »

alepha schreef:
FlyingEagle schreef:
alepha schreef:GG Kampen was vroeger de ‘Klumpieskarke’. GG Genemudien de klubkerk.
Inderdaad, wij werden vroeger altijd uitgescholden voor klubbers of kluppers, weet niet precies hoe je het schrijft, het werd ook alleen maar gezegd Afbeelding
En je had ook de klubskoele...
Twee zelfs :)
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Bijnamen van kerkgebouwen

Bericht door JvW »

Bruna schreef:
Tuinman schreef:
Piet Puk schreef:De Mallankerk(Gereformeerde Gemeente in Nederland Bruinisse). Dit omdat genoemde predikant daar gestaan heeft en veel invloed had o.a. tijdens de scheuring in 1953.
Inderdaad, wanneer tegen je gezegd werd 'Je bent van Mallan', dan betekende dat: je kerkt 'op Bru' bij de GGN. De naam Mallankerk heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Een dorpje verderop stond de 'Piramidekerk', daar kerken de Oud Gereformeerden. Het kerkgebouw heeft wat weg van een Piramide. Je kon ook aan de 'Sintjesdiek' (St. Joostdijk) kerken bij de Gereformeerde Gemeente. Dan werd de straatnaam dus genoemd. En in Nieuwerkerk werd vroeger wel gesproken over de kerk 'aan d'n diek' (GG) of 'stationstraatje' (GGN). De vroegere kerk van de GG stond aan een soort dijk, inmiddels is nauwelijks meer te zien.
Mooi man, klinkt bekend allemaal. Een echte duuvelander?
Het klinkt mij ook heel bekend!
Ik ben geboren en (deels) getogen in Nieuwerkerk.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie