Slapen in de kerk

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Slapen in de kerk

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik heb echt nog nooit iemand in de kerk zien slapen.
Dan wordt het tijd dat je buurman je eens een duwtje geeft. :slurp
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Slapen in de kerk

Bericht door DDD »

Niks daarvan.

Ik denk eerder dat het een verschil is tussen dorpsgemeenten en stadsgemeenten. Ik neem heel zorgvuldig waar. Ik heb trouwens één keer in een heel slechte preek getwijfeld of de buurman wellicht enkele seconden in slaap was gevallen.

Maar ik kan gewoon rustig zeggen dat er bij mij in de kerk (of wat daarvan over is) in de wijde omgeving waar ik zit niet geslapen wordt, en ook niet in de kerken waar ik regelmatig kom als ik elders verblijf. En in de gemeente waar ik opgroeide, was dat ook echt niet gewoon of iets dat regelmatig voorkwam.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Jantje »

Ik geloof er niets van. Het spijt me.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Slapen in de kerk

Bericht door DDD »

En heb je daar, afgezien van mijn kennelijk vermeende onbetrouwbaarheid, ook nog een te verifiëren en kenbare reden voor?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Chrisje72 »

Ik zie het in mijn huidige gemeente ook niet eigenlijk. In de gemeente waar ik opgroeide kwam het wel voor, maar daar was het vaak best warm in de kerk, plus er waren een aantal boeren die daar best last van hadden (dat ze in slaap vielen dus).
Maar in mijn kerk nu.. Nee.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Niks daarvan.

Ik denk eerder dat het een verschil is tussen dorpsgemeenten en stadsgemeenten. Ik neem heel zorgvuldig waar. Ik heb trouwens één keer in een heel slechte preek getwijfeld of de buurman wellicht enkele seconden in slaap was gevallen.

Maar ik kan gewoon rustig zeggen dat er bij mij in de kerk (of wat daarvan over is) in de wijde omgeving waar ik zit niet geslapen wordt, en ook niet in de kerken waar ik regelmatig kom als ik elders verblijf. En in de gemeente waar ik opgroeide, was dat ook echt niet gewoon of iets dat regelmatig voorkwam.
Ik kan het wel bevestigen. Ik zie het ook eigenlijk nooit. Ik heb er wel zelf af en toe last van. Maar een notitieboekje heb ik daarom altijd bij me.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Jantje »

DDD schreef:En heb je daar, afgezien van mijn kennelijk vermeende onbetrouwbaarheid, ook nog een te verifiëren en kenbare reden voor?
Nee.

Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat jij in alle kerkdiensten die je in je leven bezocht hebt, nooit hebt meegemaakt dat er iemand sliep.
Mistig schreef:Ik heb er wel zelf af en toe last van. Maar een notitieboekje heb ik daarom altijd bij me.
Een rol snoep werkt ook goed hoor. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik heb echt nog nooit iemand in de kerk zien slapen.
Dan wordt het tijd dat je buurman je eens een duwtje geeft. :slurp
:D
Dat gaat niet meer op 1,5 meter.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Forummer »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er regelmatig last van heb. Tijdens de preek tegenwoordig eigenlijk nooit meer, ik maak nu aantekeningen en dan blijf je er toch beter bij. Maar tijdens het grote gebed toch wel regelmatig. Vaak bij een lange, eentonige cadans. Van mij mag het grote gebed beperkt worden tot het noodzakelijke en daarbij het praktische deel. Preken hebben ze een heel uur voor, dus dat hoeft niet in het gebed.

Vroeger was desinteresse ook zeker een oorzaak. Nu niet meer.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Chrisje72 »

Dat herken ik van vroeger, Forummer, als kind ging ik er vroeger lekker voor zitten bij het "grote gebed" en 9 van de 10 keer viel ik tegen mijn moeder aan in slaap. In mijn huidige gemeente is het grote gebed (het wordt hier ook niet zo genoemd) geen preek tegen de Heere maar echt een gebed om de opening van het woord en soms de voorbeden, hoewel die ook vaak in het gebed na de preek aan de orde komen. Het duurt dan ook geen 20 minuten tot een half uur wat ik vroeger wel meemaakte. Bovendien hebben we hier stoelen met ruimte voor je Bijbrl ertussen dus tegen elkaar aan hangen gaat erg lastig.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Slapen in de kerk

Bericht door CvdW »

Chrisje72 schreef:Dat herken ik van vroeger, Forummer, als kind ging ik er vroeger lekker voor zitten bij het "grote gebed" en 9 van de 10 keer viel ik tegen mijn moeder aan in slaap. In mijn huidige gemeente is het grote gebed (het wordt hier ook niet zo genoemd) geen preek tegen de Heere maar echt een gebed om de opening van het woord en soms de voorbeden, hoewel die ook vaak in het gebed na de preek aan de orde komen. Het duurt dan ook geen 20 minuten tot een half uur wat ik vroeger wel meemaakte. Bovendien hebben we hier stoelen met ruimte voor je Bijbrl ertussen dus tegen elkaar aan hangen gaat erg lastig.
In welke gemeenten komt dat voor dat een gebed 20 tot 30 minuten duurt?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Hendrikus »

CvdW schreef:
Chrisje72 schreef:Dat herken ik van vroeger, Forummer, als kind ging ik er vroeger lekker voor zitten bij het "grote gebed" en 9 van de 10 keer viel ik tegen mijn moeder aan in slaap. In mijn huidige gemeente is het grote gebed (het wordt hier ook niet zo genoemd) geen preek tegen de Heere maar echt een gebed om de opening van het woord en soms de voorbeden, hoewel die ook vaak in het gebed na de preek aan de orde komen. Het duurt dan ook geen 20 minuten tot een half uur wat ik vroeger wel meemaakte. Bovendien hebben we hier stoelen met ruimte voor je Bijbrl ertussen dus tegen elkaar aan hangen gaat erg lastig.
In welke gemeenten komt dat voor dat een gebed 20 tot 30 minuten duurt?
Ook al zou het de helft zijn, dan is het nog érg lang. Als een predikant het gebed gebruikt om aan de Heere te vertellen hoe Hij moet werken, is het geen gebed meer.
~~Soli Deo Gloria~~
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Chrisje72 »

CvdW schreef:
Chrisje72 schreef:Dat herken ik van vroeger, Forummer, als kind ging ik er vroeger lekker voor zitten bij het "grote gebed" en 9 van de 10 keer viel ik tegen mijn moeder aan in slaap. In mijn huidige gemeente is het grote gebed (het wordt hier ook niet zo genoemd) geen preek tegen de Heere maar echt een gebed om de opening van het woord en soms de voorbeden, hoewel die ook vaak in het gebed na de preek aan de orde komen. Het duurt dan ook geen 20 minuten tot een half uur wat ik vroeger wel meemaakte. Bovendien hebben we hier stoelen met ruimte voor je Bijbrl ertussen dus tegen elkaar aan hangen gaat erg lastig.
In welke gemeenten komt dat voor dat een gebed 20 tot 30 minuten duurt?
nou moet ik zeggen, ik was een kind, misschien voelde het alleen zo lang.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Forummer »

Voordat de preek begint is er meestal een half uur voorbij. Dat is natuurlijk inclusief zingen enz, dus dan blijft er zo'n 15-20 minuten over voor het grote gebed. Komt regelmatig voor hoor.
Gelukkig zijn er ook genoeg predikanten die het kort houden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapen in de kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Ik merk dat we ons heel erg bewust zijn van de concentratieboog van de gemeenteleden, en daar rekening mee willen houden.

Maar zijn we ons ook bewust van de noodzaak van het gebed, en van de grote geestelijke nood die ons tot gebed dringt?

Volgens de Catechismus is het gebed het "voornaamste stuk der dankbaarheid, welke God van ons vordert, en dat God Zijn genade en den Heiligen Geest alleen aan diegenen geven wil, die Hem met hartelijke zuchten zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken".

Het geirriteerd zijn als het gebed van een predikant 5 minuten te lang duurt, vind ik niet getuigen van besef met betrekking tot het bovenstaande.

Overigens besef ik ook dat de predikant hier ook van doordrongen moet zijn. Dat voorkomt dat gebeden langdradige preken in gebedsvorm worden, en zou er voor zorgen dat er in de gebeden meer om redding van verloren zielen gesmeekt zou worden en om de uitbreiding van Gods koninkrijk. Veel woorden, maken nog geen gebed.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 dec 2020, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie