Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door crossmountain »

Zeeuw schreef:
crossmountain schreef:Psalm 141:2
Mijn gebed worde gesteld als reukwerk voor Uw aangezicht, de opheffing mijner handen als het avondoffer.
Psalm 134:2
Heft uw handen op naar het heiligdom, en looft den HEERE.
Psalm 128:2
Hoor de stem mijner smekingen, als ik tot U roep, als ik mijn handen ophef naar de aanspraakplaats Uwer heiligheid.

Ik heb het ook wel meegemaakt, maar niet in de rechterflank.
Toen ik een keer at bij mensen van de Presbyterian Church was het gebed voor het eten geknield voor je stoel. Vond ik ook heel indrukwekkend.
Ik denk dat het redelijk cultuur gebonden is. Als je erin opgroeit en het iedere dag op deze wijze doet, wordt het ook 'gewoon'. Het voelt voor mij vooral als 'vorm' en niet als hoofdzaak.
Helemaal mee eens, en laten we vooral iedereen daar vrij in en géén waardeoordeel vellen over voorgangers of personen die dit zo doen. Het is wel frappant dat sommige bijbelse instructies die maar één keer voorkomen in de bijbel, zoals bedekte hoofden voor vrouwen, een teken van "rechtzinnigheid" is geworden voor velen. Terwijl iemand die bidt met opgeheven handen, waartoe verschillende keren in de bijbel word opgeroepen, meewarig wordt bekeken voor diezelfde hoeddragende rechtzinnige reformatorische vrouw en het stempel "evangelisch" krijgt opgeplakt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door Arja »

Bidden met gevouwen handen komt niet uit de Bijbel. Het is een oorspronkelijk heidense gewoonte, die gekerstend werd. Het was het gebaar waarmee de vazal zijn leenheer naderde. Daarmee betuigde hij zijn onderwerping en trouw; in ruil daarvoor gaf de heer hem een stuk grond in gebruik en garanties voor zijn veiligheid. Hij legde zijn handen in de handen van de heer, als teken van aanhankelijkheid en trouw.

Ik heb dat ontdekt tijdens mijn voorstudie en gebruikte in één van mijn boeken.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door Ukkie »

Arja schreef:Bidden met gevouwen handen komt niet uit de Bijbel. Het is een oorspronkelijk heidense gewoonte, die gekerstend werd. Het was het gebaar waarmee de vazal zijn leenheer naderde. Daarmee betuigde hij zijn onderwerping en trouw; in ruil daarvoor gaf de heer hem een stuk grond in gebruik en garanties voor zijn veiligheid. Hij legde zijn handen in de handen van de heer, als teken van aanhankelijkheid en trouw.

Ik heb dat ontdekt tijdens mijn voorstudie en gebruikte in één van mijn boeken.
Dankjewel. Ik wist niet dat het daar vandaan kwam. Het ene is niet persé beter als het andere denk ik. Maar wel interessant om te weten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door Van Ewijk »

Ik denk dat het de Here niks uit maakt.
Met die overtuiging eindigt daarmee ook mijn belangstelling voor dit onderwerp.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Bertiel schreef:ergens in de psalmen toch?
Mijn bee met opgeheven handen
En waarom wordt dit dan niet gedaan op de kansels van de rechterflank?
Tja, waarom wordt er niet in de handen geklapt als we Psalm 47 zingen?
't Staat er toch echt...

https://youtu.be/9eYqUlXyDks
Dat gebeurt ook wel zeker eens. Maar niet op de hoeken van de staat of anderszins optochtelijk.
We weten van nabij hoe een man wiens ziel in de vrijheid werd gesteld de gehele dag huppelde van zielenvreugde, maar dat is verborgen voor de wereld en de godsdienst. Maar het komt me voor dat u het als een strik probeerde op te werpen? Neen, wat we lezen in Gods Woord is de waarheid ook nu, als God dat behaagd!!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Bertiel schreef:ergens in de psalmen toch?
Mijn bee met opgeheven handen
En waarom wordt dit dan niet gedaan op de kansels van de rechterflank?
Tja, waarom wordt er niet in de handen geklapt als we Psalm 47 zingen?
't Staat er toch echt...

https://youtu.be/9eYqUlXyDks
Dat gebeurt ook wel zeker eens. Maar niet op de hoeken van de staat of anderszins optochtelijk.
We weten van nabij hoe een man wiens ziel in de vrijheid werd gesteld de gehele dag huppelde van zielenvreugde, maar dat is verborgen voor de wereld en de godsdienst. Maar het komt me voor dat u het als een strik probeerde op te werpen? Neen, wat we lezen in Gods Woord is de waarheid ook nu, als God dat behaagd!!
Wat een wantrouwen. Als de vraag wordt gesteld waarom we niet met opgeheven handen bidden, terwijl de psalm dat wél zegt, kan toch met evenveel recht de vraag worden gesteld waarom we bij het juichen niet handklappen, zoals de psalm dat zegt. Dat heeft niks met strik te maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door John Galt »

Het doet me denken aan de allereerste preek die ik hoorde van Derek Prince. DIe ging over Ps 100:1: "Make a joyful noise unto the LORD"

"Noise" is niet zomaar geluid, het is lawaai. "That is a lot louder than most churches would allow", aldus Prince.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door J.C. Philpot »

Het handklappen in de psalmen komt uit de tempeldienst.

De apostelen hebben er voor gekozen de erediensten van de vroege kerk te modelleren naar die van de synagoge. De eerste 500 jaar in de geschiedenis heeft met dus geen muziekinstrumenten gebruikt in de christelijke eredienst, maar ook geen handgeklap.

Het is dus een historische universele gewoonte van de algemene christelijke kerk, om deze zaken uit de tempeldienst niet in te voeren in de chistelijke gemeente. Pas de laatste honderd jaar voert men dit soort dingen in, bijvoorbeeld in Afrika, in Pinksterkerken, of in Evangelicale kerken die erg ver willen gaan in het aanpassen van de eredienst aan de huidige pop-cultuur.

Het is dus helemaal niet zo bijzonder dat we niet klappen in de erediensten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:Het handklappen in de psalmen komt uit de tempeldienst.

De apostelen hebben er voor gekozen de erediensten van de vroege kerk te modelleren naar die van de synagoge. De eerste 500 jaar in de geschiedenis heeft met dus geen muziekinstrumenten gebruikt in de christelijke eredienst, maar ook geen handgeklap.

Het is dus een historische universele gewoonte van de algemene christelijke kerk, om deze zaken uit de tempeldienst niet in te voeren in de chistelijke gemeente. Pas de laatste honderd jaar voert men dit soort dingen in, bijvoorbeeld in Afrika, in Pinksterkerken, of in Evangelicale kerken die erg ver willen gaan in het aanpassen van de eredienst aan de huidige pop-cultuur.

Het is dus helemaal niet zo bijzonder dat we niet klappen in de erediensten.
Interessant om te weten. Nooit geweten.

Maar, daarmee is het dus niet verkeerd. Het is alleen traditie om het niet te doen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:
J.C. Philpot schreef:Het handklappen in de psalmen komt uit de tempeldienst.
De apostelen hebben er voor gekozen de erediensten van de vroege kerk te modelleren naar die van de synagoge. De eerste 500 jaar in de geschiedenis heeft met dus geen muziekinstrumenten gebruikt in de christelijke eredienst, maar ook geen handgeklap.

Het is dus een historische universele gewoonte van de algemene christelijke kerk, om deze zaken uit de tempeldienst niet in te voeren in de chistelijke gemeente. Pas de laatste honderd jaar voert men dit soort dingen in, bijvoorbeeld in Afrika, in Pinksterkerken, of in Evangelicale kerken die erg ver willen gaan in het aanpassen van de eredienst aan de huidige pop-cultuur.

Het is dus helemaal niet zo bijzonder dat we niet klappen in de erediensten.
Interessant om te weten. Nooit geweten.

Maar, daarmee is het dus niet verkeerd. Het is alleen traditie om het niet te doen.
Ik kies er in deze voor om zo veel mogelijk de traditie van de Apostelen te volgen in deze tijden van verwarring en verval. Ook vanwege de eenheid van de Kerk, omdat ik daarmee aansluit met de "één heilige, algemene en Christelijke kerk" zoals die dit in vroegere tijden heeft vormgegeven. En om zover mogelijk weg te blijven van de huidige afgodische popcultuur (de bruidskerk moet in de eerste plaats aantrekkelijk zijn voor haar bruid Christus, en geen overspel plegen met de wereld).

Het feit dat Reformatorische kerken orgels gebruiken, is daar ook niet in overeenstemming mee (uitgezonder het argument dat we ver moeten wegblijven van de huidige cultuur). Dat hebben de Schotten en Calvijn terecht gezien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door samanthi »

Ik dacht aan de tekst uit...
1 Timoteüs 2

8 Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting.

De een zegt dat een man moet laten zien dat zijn handen schoon zijn, er zit geen toorn , twisting, zonden aan, maar opheffen is er zeker.

In dat zelfde gedeelte staat ook dat vrouwen eerbaar, eenvoudig ed moeten zijn... het is een mooi stuk om te lezen en te leren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door John Galt »

Er werd in de oude kerk wel geapplaudisseerd na de preek: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0825f462be
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Er werd in de oude kerk wel geapplaudisseerd na de preek: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0825f462be
Opmerking:
  • Algemene opmerking: het klappen uit de psalmen/tempeldienst is gerelateerd is aan muziek/dans
  • Mbt tot dit artikel: vergeet niet dat ten tijde van Augustinus de kerk al 400 jaar bestaat, en al heel veel ontwikkelingen heeft doorgemaakt (bijvoorbeeld relikwieën, heiligenverering en de titel moeder Gods voor Maria).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door John Galt »

Ik herinner mij een couplet van een gedichtje dat de kleinkinderen van een missionaire reformatorische voorganger voordrogen bij een feestelijke gelegenheid:
In China preekte opa
voor vrouwen zonder hoed.
Hij kreeg ook een applausje,
wat vonden ze hem goed!
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bidden met gevouwen of opgeheven handen?

Bericht door samanthi »

Samanthus, had een keer verschrikkelijke smeerhanden, door pech met de fiets, die hij onderweg gerepareerd had, die smeer kreeg hij er niet af onder de kraan, een jonge broeder bemoedigende hem, ach je hoeft ze toch niet op te heffen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie