Om de eerder door jouw genoemde reden. Het ontkennen dat de bekeringsweg zonder die gevoelens gaat, dat is in mijn ogen on-schriftuurlijk.Herman schreef:Ik weet niet of het per definitie publiekelijk behoort te zijn en daarmee merkbaar of zichtbaar. Hoe wil jij dat schriftuurlijk onderbouwen?pierre27 schreef:Het ontkennen van het gevoel van berouw/leedwezen wel of niet zichtbaar/merkbaar is in mijn ogen onbijbels.
Emoties tijdens een kerkdienst
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8957
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Het is mijns inziens een trend, om de bekering zo simpel, makkelijk en behapbaar mogelijk voor te stellen. Alsof de waarachtige bekering slechts het sluitstuk is van een redernering.
Hierbij behoort het ontkennen dat de Heilige Geest gewoonlijk in de weg van zondeovertuiging de zondaar tot geloof in Christus brengt. Maar ook het ontkennen dat de wedergeboorte een zeer krachtige gebeurtenis is, die de totale mens betreft, en die ook niet buiten de ervaring en het gevoel omgaat. Mijns inziens is het ontkennen daarvan, een grote stap richting de onbewuste en veronderstelde wedergeboorte.
De Dordtse Leerregels leren ons echter over de wedergeboorte dat dit een "gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking" is, een "vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking" die "in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden".
Hierbij behoort het ontkennen dat de Heilige Geest gewoonlijk in de weg van zondeovertuiging de zondaar tot geloof in Christus brengt. Maar ook het ontkennen dat de wedergeboorte een zeer krachtige gebeurtenis is, die de totale mens betreft, en die ook niet buiten de ervaring en het gevoel omgaat. Mijns inziens is het ontkennen daarvan, een grote stap richting de onbewuste en veronderstelde wedergeboorte.
De Dordtse Leerregels leren ons echter over de wedergeboorte dat dit een "gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking" is, een "vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking" die "in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Het voert te ver om het gehele (!) hoofdstuk van Brakel over de wedergeboorte te plaatsen, maar daar zie je in in het taalgebruik, hoewel zakelijk opgeschreven, ook allerlei dwarsverbanden naar erveringen die niet beleefd kunnen worden, zonder van je sokkel te zijn geblazen door Gods krachtige werking van de Geest,J.C. Philpot schreef:Het is mijns inziens een trend, om de bekering zo simpel, makkelijk en behapbaar mogelijk voor te stellen. Alsof de waarachtige bekering slechts het sluitstuk is van een redernering.
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Wil je vertellen waar ik of anderen dit ontkennen?pierre27 schreef:Het ontkennen van het gevoel van berouw/leedwezen wel of niet zichtbaar/merkbaar is in mijn ogen onbijbels.Herman schreef:Petrus kun je juist wél als voorbeeld stellen, omdat hij wel deze emoties had. Waarom niet een eenvoudige bijbels getuigenis laten staan? Nogmaals, ik verabsoluteerd dit niet, maar te negeren is het ook niet.samanthi schreef:Dat klopt, het ging om die uitdrukking zoals ik hierboven al schreef, je kunt Petrus niet als voorbeeld stellen, die had idd berouw, maar dat lees je niet van alle Bijbel figuren, bijvoorbeeld de Moorman, dat zou, in onze ogen, min of meer droge bekering zijn, met blijdschap dat wel, dus laten we niet zeggen zo en zo is het wel, zo en zo bestaat niet.
Laatst gewijzigd door samanthi op 07 dec 2020, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
EenschMara schreef:Wat vindt je hiervan?samanthi schreef: Het ging over de uitdrukking, een droge bekering bestaat niet.
Ik ben emotioneel aangelegd, maar ken anderen die dat niet zijn, aan de buitenkant...
Voetius sprak in zijn inaugurele rede : „Wee u, wee mij, wee alle theologen, als wij ijveren voor de godsdienst en anderen de godzaligheid inprenten, terwijl wij er zelf niet eens de smaak van gekregen hebben. Als wij bij spel en scherts tegen anderer zonden uitvaren en zelf vol verborgen ondeugden zijn. Als wij zeggen dat anderen moeten wenen, en in ons huis of onder elkander ons overgeven aan allerlei aards genot. Als wij anderen onrustig zoeken te maken en zelf onbewogen blijven. Als wij met woorden voor het geloof strijden en met ons leven tegen het geloof ingaan..."
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Je hebt mijn eerste zin ook gelezen?FlyingEagle schreef:Ga je hiermee niet voorbij aan mensen die (bijna) nooit emoties kunnen tonen? Van zeer nabij ken ik iemand die met haar autistische "stoornis" hele vlakke gevoelens heeft, die daardoor ook bijna geen emoties toont. Behalve wanneer ze overprikkeld is. Zou dat met een bekering dan opeens anders zijn?eilander schreef: Emoties tonen is nog wat anders dan emoties hebben. Ik ben het in elk geval roerend eens met deze predikant: een droge bekering bestaat niet. Of die emoties dan voor een ander te zien zijn, is nog wat anders. In de binnenkamer zullen er toch tranen liggen, dat geloof ik vast. Soms zou ik er wel wat meer willen hebben, voor wie het begrijpt.
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Ik denk niet dat jij of anderen dit ontkennen. Volgens mij heb ik daar ook niemand van beticht. Hooguit zie je links/rechts een aanzet tot die gedachte.samanthi schreef:Wil je vertellen waar ik of anderen dit ontkennen?pierre27 schreef:Het ontkennen van het gevoel van berouw/leedwezen wel of niet zichtbaar/merkbaar is in mijn ogen onbijbels.Herman schreef:Petrus kun je juist wél als voorbeeld stellen, omdat hij wel deze emoties had. Waarom niet een eenvoudige bijbels getuigenis laten staan? Nogmaals, ik verabsoluteerd dit niet, maar te negeren is het ook niet.samanthi schreef:Dat klopt, het ging om die uitdrukking zoals ik hierboven al schreef, je kunt Petrus niet als voorbeeld stellen, die had idd berouw, maar dat lees je niet van alle Bijbel figuren, bijvoorbeeld de Moorman, dat zou, in onze ogen, min of meer droge bekering zijn, met blijdschap dat wel, dus laten we niet zeggen zo en zo is het wel, zo en zo bestaat niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Laten we het niet moeilijker maken dan het is. Emoties zijn er. Bij de een aan de binnenkant, bij de ander aan de binnen- en buitenkant. Dat is bij Gods volk niet anders.
Gelukkig is er niemand hier die van de emoties/tranen aan de buitenkant een kenmerk wil maken van het ware geloof. Dus daar zijn we het allemaal wel over eens.
Gelukkig is er niemand hier die van de emoties/tranen aan de buitenkant een kenmerk wil maken van het ware geloof. Dus daar zijn we het allemaal wel over eens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Bij menselijke emotie staat de heerlijkheid van God op het spel. Als je je niet in God verheugt, onteer je God. En hoe meer je tevreden met Hem bent, hoe meer je Hem wilt verheerlijkten, aanbidden.
Iemand kan dat meer of minder uiten naar buiten toe. Maar het zal er zijn. Niet alleen het verdriet over de zonden maar ook de aanbidding en het grootmaken.
Iemand kan dat meer of minder uiten naar buiten toe. Maar het zal er zijn. Niet alleen het verdriet over de zonden maar ook de aanbidding en het grootmaken.
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Ja de Moorman reisde zijn weg met blijdschap.Susanna schreef:Bij menselijke emotie staat de heerlijkheid van God op het spel. Als je je niet in God verheugt, onteer je God. En hoe meer je tevreden met Hem bent, hoe meer je Hem wilt verheerlijkten, aanbidden.
Iemand kan dat meer of minder uiten naar buiten toe. Maar het zal er zijn. Niet alleen het verdriet over de zonden maar ook de aanbidding en het grootmaken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Ik houd het liever bij de ootmoedige geloofsbelijdenis van de hoofdman over honderd, waarvan Jezus zelfs zei dat Hij zo'n groot geloof zelfs in Israël niet had gevonden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Ootmoed sluit tranen en/of blijdschap niet uit.Jantje schreef:Ik houd het liever bij de ootmoedige geloofsbelijdenis van de hoofdman over honderd, waarvan Jezus zelfs zei dat Hij zo'n groot geloof zelfs in Israël niet had gevonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Klopt absoluut Samanthi!samanthi schreef:Ootmoed sluit tranen en/of blijdschap niet uit.Jantje schreef:Ik houd het liever bij de ootmoedige geloofsbelijdenis van de hoofdman over honderd, waarvan Jezus zelfs zei dat Hij zo'n groot geloof zelfs in Israël niet had gevonden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Maar verheuging en blijdschap zonder diepe verootmoediging en berouw is namaak. Lees wat de moorman las en leef in waarom dit noodzakelijk was en is. Gods Geest moet ons overtuigen en overbuigen.pierre27 schreef:Klopt absoluut Samanthi!samanthi schreef:Ootmoed sluit tranen en/of blijdschap niet uit.Jantje schreef:Ik houd het liever bij de ootmoedige geloofsbelijdenis van de hoofdman over honderd, waarvan Jezus zelfs zei dat Hij zo'n groot geloof zelfs in Israël niet had gevonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Emoties tijdens een kerkdienst
Dat staat buiten kijf Huisman.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.