Emoties tijdens een kerkdienst

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Susanna »

God ons heeft gemaakt als personen met emoties. Ik lees zoveel "geldige" emotionele expressies in de Bijbel. Neerslachtigheid en verdriet, en hoe de psalmisten of de profeten die emoties dicht bij God brengen. En in het Nieuwe Testament. Er is zoveel vreugde in Bijbel te vinden en aanbidding.

Er is wel een verschil tussen 'gezonde' emoties (reacties op God en Zijn Woord) en emotionalisme.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef: een droge bekering bestaat niet.
Dit vind ik nogal stellig, en zou het de predikant niet na durven zeggen.
Je zou mensen in verwarring kunnen brengen die hun emoties niet tonen.
Emoties tonen is nog wat anders dan emoties hebben. Ik ben het in elk geval roerend eens met deze predikant: een droge bekering bestaat niet. Of die emoties dan voor een ander te zien zijn, is nog wat anders. In de binnenkamer zullen er toch tranen liggen, dat geloof ik vast. Soms zou ik er wel wat meer willen hebben, voor wie het begrijpt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef: een droge bekering bestaat niet.
Dit vind ik nogal stellig, en zou het de predikant niet na durven zeggen.
Je zou mensen in verwarring kunnen brengen die hun emoties niet tonen.
Emoties tonen is nog wat anders dan emoties hebben. Ik ben het in elk geval roerend eens met deze predikant: een droge bekering bestaat niet. Of die emoties dan voor een ander te zien zijn, is nog wat anders. In de binnenkamer zullen er toch tranen liggen, dat geloof ik vast. Soms zou ik er wel wat meer willen hebben, voor wie het begrijpt.
Laten we er geen nieuwe wet van maken.
Het kunnen ook 'harte tranen" zijn.
Maar als je het zo stellig benoemt, kun je mensen in grote duisternis brengen. Dat is niet pastoraal.
"Ds zegt dat ik tranen scheien moet,. en ik heb nog nooit gehuild , dus zal het bij mij niet echt zijn"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
eilander schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef: een droge bekering bestaat niet.
Dit vind ik nogal stellig, en zou het de predikant niet na durven zeggen.
Je zou mensen in verwarring kunnen brengen die hun emoties niet tonen.
Emoties tonen is nog wat anders dan emoties hebben. Ik ben het in elk geval roerend eens met deze predikant: een droge bekering bestaat niet. Of die emoties dan voor een ander te zien zijn, is nog wat anders. In de binnenkamer zullen er toch tranen liggen, dat geloof ik vast. Soms zou ik er wel wat meer willen hebben, voor wie het begrijpt.
Laten we er geen nieuwe wet van maken.
Het kunnen ook 'harte tranen" zijn.
Maar als je het zo stellig benoemt, kun je mensen in grote duisternis brengen. Dat is niet pastoraal.
"Ds zegt dat ik tranen scheien moet,. en ik heb nog nooit gehuild , dus zal het bij mij niet echt zijn"
Ik denk niet dat Eilander tegen zieletranen is. Bij de een zit het meer aan de buitenkant, en bij de andere komt het er moeilijker uit. Maar ik ben het met hem eens dat het niet goed zit als het alleen verstandswerk is.

De wedergeboorte is een totale verandering, die in heel je persoon en wezen plaatsvind. Dat gaat onder andere ook niet buiten je gevoelsleven om.

En daar hoeven we elkaar inderdaad niet op te beoordelen. Daarnaast is het ook niet zo dat het wel goed zit als je een bepaalde hoeveelheid tranen hebt. Zoals eerder gezegt zullen het geloofstranen moeten zijn, in je hart of eventueel aan de buitenkant.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Als het niet echt is, dat voel je vaak wel, dan heb ik dat liever niet.
Dat betekent dat je wél blindelings vertrouwt op je eigen gevoel.
Vraagtekens plaatsen bij de traantjes van de dominee, maar je eigen gevoel ongehinderd laten spreken, da's nét zo gevaarlijk.
Een zeker forummer alhier wil nog wel wel eens zeggen "arglistig is ons hart" :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Als het niet echt is, dat voel je vaak wel, dan heb ik dat liever niet.
Dat betekent dat je wél blindelings vertrouwt op je eigen gevoel.
Vraagtekens plaatsen bij de traantjes van de dominee, maar je eigen gevoel ongehinderd laten spreken, da's nét zo gevaarlijk.
Een zeker forummer alhier wil nog wel wel eens zeggen "arglistig is ons hart" :huhu
Alsjeblieft! Hoe diep zit het om zo te denken... En begrijp je het wel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Mara »

Ouderling schreef: Omdat ik ook genoeg preken gehoord heb waarbij de predikant standaard van die snikken in zijn stem had, bijna voorspelbaar. Dan doet het je op een gegeven moment niet zo veel meer.
Het ging dan ook nog vaak over zaken die vroeger speelden of zo, of wat een oude leraar eens zei.
Waarom moet elk positief bedoeld topic toch weer een negatieve draai krijgen?
Dat bedoelde ik dus niet! Dat zijn al dan niet aangeleerde zogenaamde emoties. Net als de "janktoon" of het slepende praten.

Een droge bekering bestaat niet. Lees de Psalmen maar. Psalmen zijn niet zomaar versjes, het is de bevinding van Gods volk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door FlyingEagle »

eilander schreef: Emoties tonen is nog wat anders dan emoties hebben. Ik ben het in elk geval roerend eens met deze predikant: een droge bekering bestaat niet. Of die emoties dan voor een ander te zien zijn, is nog wat anders. In de binnenkamer zullen er toch tranen liggen, dat geloof ik vast. Soms zou ik er wel wat meer willen hebben, voor wie het begrijpt.
Ga je hiermee niet voorbij aan mensen die (bijna) nooit emoties kunnen tonen? Van zeer nabij ken ik iemand die met haar autistische "stoornis" hele vlakke gevoelens heeft, die daardoor ook bijna geen emoties toont. Behalve wanneer ze overprikkeld is. Zou dat met een bekering dan opeens anders zijn?
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Charles »

In deze preek gaat ds Kersten diverse keren in op het feit dat emoties tijdens de eredienst ten onrechte aangezien kunnen worden voor Godsvrucht. Een zeer leerzame maar ook erg ontdekkende preek. Kan het iedereen aanraden om deze te lezen.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22372
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Herman »

Het lukt me overigens nooit bij een doopdienst niet ontroerd te worden. Dat is vast prik al vijftien jaar en daar heb ik immer last van bij het zingen van Psalm 105:5 en Psalm 134:3. Geen idee waarom het gekomen is en als ik een keertje ademhaal kan je het prima bedwingen.
Dus ja, ik wil anderen niet hard vallen als hen dat overkomt. Blijkbaar nemen de emoties af en toe zodanig de overhand dat je het niet kunt controleren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Mara »

Herman schreef:Het lukt me overigens nooit bij een doopdienst niet ontroerd te worden.
Dat hebben veel mensen, maar dat was niet de vraag!
Mara schreef: Ik bedoel dus geen emoties vanwege een gebeurtenis, zoals rouw, doop of huwelijk, of als je kind belijdenis doet.
Maar als het Woord in je hart valt en alles en iedereen om je heen valt weg.
Nogmaals dus.
FlyingEagle schreef:Ga je hiermee niet voorbij aan mensen die (bijna) nooit emoties kunnen tonen?
Ook bij hen heb ik het zien gebeuren.
Het gaat niet om de wijze waarop. Maar als de Heere doorbreekt in een hart, is dat altijd te merken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Mensen wat een oordelen, een droge bekering bestaat niet en weet ik het allemaal niet, emoties... Blij... bang... bedroefd... Boos... Ik lees hier alleen over tranen... Welke van de vier past erbij?

Kan er blijdschap zijn?
Droefheid?
Boosheid?
Angst?
Alle vier?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Simon0612 »

samanthi schreef:Mensen wat een oordelen, een droge bekering bestaat niet en weet ik het allemaal niet, emoties... Blij... bang... bedroefd... Boos... Ik lees hier alleen over tranen... Welke van de vier past erbij?

Kan er blijdschap zijn?
Droefheid?
Boosheid?
Angst?
Alle vier?
Oordelen? Waar lees je oordelen?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door huisman »

FlyingEagle schreef:
eilander schreef: Emoties tonen is nog wat anders dan emoties hebben. Ik ben het in elk geval roerend eens met deze predikant: een droge bekering bestaat niet. Of die emoties dan voor een ander te zien zijn, is nog wat anders. In de binnenkamer zullen er toch tranen liggen, dat geloof ik vast. Soms zou ik er wel wat meer willen hebben, voor wie het begrijpt.
Ga je hiermee niet voorbij aan mensen die (bijna) nooit emoties kunnen tonen? Van zeer nabij ken ik iemand die met haar autistische "stoornis" hele vlakke gevoelens heeft, die daardoor ook bijna geen emoties toont. Behalve wanneer ze overprikkeld is. Zou dat met een bekering dan opeens anders zijn?
Er zullen altijd (medische) uitzonderingen zijn maar de algemene en m.i. ook Bijbelse lijn dat een droge bekering niet bestaat. Dat wil niet zeggen dat een natte bekering dus altijd waar is. Tranen kunnen ook bedrog zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Er zullen altijd (medische) uitzonderingen zijn maar de algemene en m.i. ook Bijbelse lijn dat een droge bekering niet bestaat. Dat wil niet zeggen dat een natte bekering dus altijd waar is. Tranen kunnen ook bedrog zijn.
:oO dus een bekeringsgeschiedenis zonder emoji kan niet?

Wat een kul discussie......
Plaats reactie