Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Habitat »

Zita schreef: Bij mij thuis hebben we de uitdrukking 'zwembroekenhoofd'. Daarmee bedoelen we iemand die er gewoon zó door en door refo uitziet dat je 'm zelfs in zwembroek nog herkent als zijnde een refo.
Haha, "zwembroekenhoofd". Goede uitdrukking! Zo'n situatie had ik afgelopen zomervakantie.
Ik was met de kinderen in een zwembad (ver buiten de biblebelt) en in het zwembad zag ik een vrouw waarvan ik direct wist: refo!

Als ik er over nadenk was het niet alleen het hoofd en de haardracht maar ook het keurige badpak. En het feit dat zij zich niet helemaal thuis leek te voelen in deze drukke ambiance. (Net als ik overigens :) )
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door merel »

Ik denk dat de schrijver wel een punt heeft. Juist door een eigen krant, eigen partij en eigen scholen is er een mogelijkheid gecreëerd om bepaalde zaken hetzelfde te doen.

Als ik naar de foto kijk, zie ik een echt refo gezin. De kleding en haardracht van de jongens bv kwalificeer ik echt als refo ( opgeknipt met scheiding en blouse onder vest, trui of jasje). Ik ken buiten de gezindte niemand die deze kleding aan heeft. Mijn jongens bv hebben lang(er) haar en dragen over het algemeen een hoodie. Ik draag ook regelmatig zwarte rokken en jurken, maar geen jasje, platte schoenen ( op sneakers na) en een sjaaltje.
Het is wel de vraag of deze uiterlijke kenmerken niet het enige is dat nog over is van de refo gezindte. Ik heb het idee dat zij qua werk, vakantie, en dagelijkse dingen niet zoveel verschillen van de seculieren.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Terri »

Als ik de foto zie komt ook gelijk het beeld van de joods-orthodoxe gezindte bij me naar boven. Vergelijkbaar. Maar er zijn veel meer gelijksoortige gezindtes.
'Zo zijn onze manieren' voelt heel veilig, mits je karakter dat toelaat ;)
Dus als iedereen opschuift, schuif je mee, want anders ben je 'anders'.
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door DDD »

Er zijn bergen studenten met overhemd en trui. Dat is niet heel uitzonderlijk. Het is wel ietwat klassiek/net.

Bij mij op het werk lopen ook genoeg mannen niet in een hoodie.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door merel »

DDD schreef:Er zijn bergen studenten met overhemd en trui. Dat is niet heel uitzonderlijk. Het is wel ietwat klassiek/net.

Bij mij op het werk lopen ook genoeg mannen niet in een hoodie.
Nee, klopt, maar ik heb het over kinderen en niet over volwassen mannen
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door DDD »

Eens. Als het gaat om kinderen, is het wel iets meer bijzonder. Dat ben ik wel met je eens. Er is ook een verschil in dorps- en stadscultuur. Ik kom in beide regelmatig, maar op het dorp zie je weinig jongens met witte schoenen. Dat is daar ook gewoon niet heel praktisch, zo simpel is dat.

Donkere kleuren zijn favoriet.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Bertiel »

merel schreef:
DDD schreef:Er zijn bergen studenten met overhemd en trui. Dat is niet heel uitzonderlijk. Het is wel ietwat klassiek/net.

Bij mij op het werk lopen ook genoeg mannen niet in een hoodie.
Nee, klopt, maar ik heb het over kinderen en niet over volwassen mannen
dat is meer des kakkers dan des refo's, echter ligt vaak ook in elkaars verlengde
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Zita schreef:Haha, dit wordt weer een hilarisch topic. Ik voorspel een beurtzang met 'ik ben refo en zie er refo uit' / 'ik ben refo en zie er niet refo uit' en 'refo-zijn zit niet in de buitenkant'.
Bij mij thuis hebben we de uitdrukking 'zwembroekenhoofd'. Daarmee bedoelen we iemand die er gewoon zó door en door refo uitziet dat je 'm zelfs in zwembroek nog herkent als zijnde een refo.

En nu ga ik me afvragen in hoeverre ik eruit zie als een refo.
Met jouw opmerkingen maak je er iets hilarisch van. Dat hoeft natuurlijk niet.

Refo's zijn inderdaad herkenbaar. Ook in zwembroek wellicht.

Ik zie een paar keer de opmerking voorbij komen dat refo's er zijn gekomen doordat de wereld om hen heen veranderde. Ik denk dat we daar met elkaar best over na kunnen denken. Is dat werkelijk zo? Ik geloof er namelijk niets van. We hebben ons best 'verbijzonderd'. Natuurlijk kon ds. Zandt in de Tweede Kamer nog verzuchten achter de microfoon: land, land, land, hoor des HEEREN Woord. Daar kom je nu niet mee aan. Het punt is echter: de wereld om ons heen is veranderd, maar zijn we zelf ook niet het product van die verandering. Het is echt te goedkoop dat wij hetzelfde zijn gebleven. Want wij beroepen ons ook op het recht van vrijheid van onderwijs en het recht op vrijheid van meningsuiting. Wij scharen ons, zij het wat morrelend, achter het kuddegedrag van Neerlands samenleving als het om coronamaatregelen gaan en hebben geen goed antwoord op onze taak als kerk, juist in deze tijd. Wij zijn net zo hard individualistisch geworden en hebben zelfontplooiing hoog in het vaandel staan, natuurlijk wel op de terdege en gezinsgidsmanier. Ook refo's zijn kuddedieren, ook nog eens verstard in een hang naar 'alles bij het oude laten'. Dat is geen Godsvrucht, dat is angst voor het verliezen van grip.

Daarom zet dat artikel mij echt wel aan het denken. Ik ben benieuwd naar de reacties van Herman. Ik heb hem hoog staan in het analyseren van dit soort teksten.
Een jaar of twintig geleden stond ik met mijn vriendin bij een abortus kliniek, met de tekst, Komt, laat ons wederkeren tot de Heere.

De buurtbewoners kende ons... zelfs het personeel van de kliniek heeft mijn vriendin binnen gevraagd, omdat ze respect voor haar hadden, 'daar staat ze toch maar weer met haar rode jas.' zeiden ze (Ze had een rode winterjas)



Ik geloof er namelijk niets van
Nee ik ook niet, in mijn jeugd en nog tot een jaar of vijfentwintig geleden, droeger in de CGK predikanten en kerkenraad een streepbroek, predikanten vaak een jacquet, soms compleet met hoed (kachelpijp) nu hebben vrijwel alle ambtsdragers een zwart pak aan.

Niet een grote verschuiving, maar toch...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6454
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Ik zie een paar keer de opmerking voorbij komen dat refo's er zijn gekomen doordat de wereld om hen heen veranderde. Ik denk dat we daar met elkaar best over na kunnen denken. Is dat werkelijk zo? Ik geloof er namelijk niets van.
Niets is wel erg weinig. Feit is dat 'refo's' vroeger heel veel waarden deelden met de seculiere wereld. Ik heb al een paar zaken genoemd. Denk ook aan samenwonen en homoseksualiteit. Dat was ook voor wereldse mensen 'not done'. Dus: wie zijn er nu verschoven? En dat geldt denk ik voor veel meer items.
We hebben ons best 'verbijzonderd'. Natuurlijk kon ds. Zandt in de Tweede Kamer nog verzuchten achter de microfoon: land, land, land, hoor des HEEREN Woord. Daar kom je nu niet mee aan. Het punt is echter: de wereld om ons heen is veranderd, maar zijn we zelf ook niet het product van die verandering. Het is echt te goedkoop dat wij hetzelfde zijn gebleven. Want wij beroepen ons ook op het recht van vrijheid van onderwijs en het recht op vrijheid van meningsuiting.
Daartoe gedwongen door de secularisering van de maatschappij! Vroeger waren christelijke normen en waarden nog gemeengoed. En hoefde een predikant of christelijke school zich niet te verantwoorden voor hun standpunt inzake gender of seksualiteit.
Wij scharen ons, zij het wat morr(el)end, achter het kuddegedrag van Neerlands samenleving als het om coronamaatregelen gaan en hebben geen goed antwoord op onze taak als kerk, juist in deze tijd.
Natuurlijk doen we dat. Zoals we ook belasting betalen, de leerplicht nakomen en wachten voor een rood stoplicht. Is dat kuddegedrag? En de kerken hebben wél een antwoord op hun taak als kerk en hebben meteen maatregelen getroffen om de eredienst zo veel als mogelijk is doorgang te laten vinden.
Wij zijn net zo hard individualistisch geworden en hebben zelfontplooiing hoog in het vaandel staan, natuurlijk wel op de terdege en gezinsgidsmanier.
Dat is een feit. Ook bij ons moeten kinderen het liefst doorstuderen en een goede baan krijgen. Deftige huizen, dure vakanties. Op dat punt zijn we inderdaad meegegaan met de wereld, ook al ga je wellicht met een reformatorische reisvereniging op stap.
Ook refo's zijn kuddedieren, ook nog eens verstard in een hang naar 'alles bij het oude laten'. Dat is geen Godsvrucht, dat is angst voor het verliezen van grip.
In veel gevallen is de hang naar het 'alles bij het oude laten' volkomen gerechtvaardigd, zie mijn argumenten hierboven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Ik zie een paar keer de opmerking voorbij komen dat refo's er zijn gekomen doordat de wereld om hen heen veranderde. Ik denk dat we daar met elkaar best over na kunnen denken. Is dat werkelijk zo? Ik geloof er namelijk niets van.
Niets is wel erg weinig. Feit is dat 'refo's' vroeger heel veel waarden deelden met de seculiere wereld. Ik heb al een paar zaken genoemd. Denk ook aan samenwonen en homoseksualiteit. Dat was ook voor wereldse mensen 'not done'. Dus: wie zijn er nu verschoven? En dat geldt denk ik voor veel meer items.
We hebben ons best 'verbijzonderd'. Natuurlijk kon ds. Zandt in de Tweede Kamer nog verzuchten achter de microfoon: land, land, land, hoor des HEEREN Woord. Daar kom je nu niet mee aan. Het punt is echter: de wereld om ons heen is veranderd, maar zijn we zelf ook niet het product van die verandering. Het is echt te goedkoop dat wij hetzelfde zijn gebleven. Want wij beroepen ons ook op het recht van vrijheid van onderwijs en het recht op vrijheid van meningsuiting.
Daartoe gedwongen door de secularisering van de maatschappij! Vroeger waren christelijke normen en waarden nog gemeengoed. En hoefde een predikant of christelijke school zich niet te verantwoorden voor hun standpunt inzake gender of seksualiteit.
Wij scharen ons, zij het wat morr(el)end, achter het kuddegedrag van Neerlands samenleving als het om coronamaatregelen gaan en hebben geen goed antwoord op onze taak als kerk, juist in deze tijd.
Natuurlijk doen we dat. Zoals we ook belasting betalen, de leerplicht nakomen en wachten voor een rood stoplicht. Is dat kuddegedrag? En de kerken hebben wél een antwoord op hun taak als kerk en hebben meteen maatregelen getroffen om de eredienst zo veel als mogelijk is doorgang te laten vinden.
Wij zijn net zo hard individualistisch geworden en hebben zelfontplooiing hoog in het vaandel staan, natuurlijk wel op de terdege en gezinsgidsmanier.
Dat is een feit. Ook bij ons moeten kinderen het liefst doorstuderen en een goede baan krijgen. Deftige huizen, dure vakanties. Op dat punt zijn we inderdaad meegegaan met de wereld, ook al ga je wellicht met een reformatorische reisvereniging op stap.
Ook refo's zijn kuddedieren, ook nog eens verstard in een hang naar 'alles bij het oude laten'. Dat is geen Godsvrucht, dat is angst voor het verliezen van grip.
In veel gevallen is de hang naar het 'alles bij het oude laten' volkomen gerechtvaardigd, zie mijn argumenten hierboven.
Ik heb er twee woorden uitgepikt, dit waren idd taboes toen ik jong was, maar bijvoorbeeld werkende moeders evenzo, die rolverdeling is juist bij refo's ook opgeschoven, zelfontplooiing... doorleren, in mijn tijd stopte een vrouw met werken als ze ging trouwen ook vrouwen die niet bij de refo's hoorden. Een vrouw ontplooide zich in haar gezin.

Het verschil tussen niet of wel refo zijn zit niet alleen in het gender/homogedoe, dat speelt nu heel veel, maar er het zou juist je levensstijl/houding moeten zijn, ik durf er geen Bijbelgedeelte bij te halen, maar zal het zo zeggen, hieraan worden mensen die God kennen herkent, dat ze elkaar liefhebben, zijn we daar niet met z'n allen ver vaandaan? En niet alleen nu? Al die kerkscheuringen oa.

Ook echtscheidingen zijn 'gemeengoed' geworden.
En alles bij het oude houden? Nee dan zouden we nog nog klederdracht of met knuppels lopen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:https://www.hetgoedeleven.nl/artikelen/ ... de-afstand
Ik kwam dit stuk tegen. In hoeverre is de reformatorische zuil bij het oude gebleven?
Wat is er in te brengen tegen de hier beschreven visie?
Wat is de taak van de reformatorische gemeenschap voor de komende jaren? Leven in afzondering of participeren, zoals we nu volop doen?
Ik begin even met een citaatje:
Reformatorische christenen zeggen oeroude waarheden te koesteren, maar tegelijkertijd is hun gemeenschap een typisch product van de moderniteit. Zonder politieke partij, krant en school hadden ze zich niet als reformatorisch christen geïdentificeerd.
De stellingen die hierin staan worden niet van een onderbouwing voorzien. Je kunt het lezen als een tegenstelling: oeroud versus moderniteit en waarheden versus reformatorische identiteit. Wat mij betreft staat hier in heel ingewikkelde taal niets anders dan dan de hedendaagse christenen hun bronnen uit een ver verleden halen, maar ondertussen gewoon gebruik maken van de meeste actuele moderne media. Ik vind mijn eigen zin een stuk sympathieker, dan de formuleringen van Van den Belt. Als ik naar bewijs ga zoeken voor de tekst zoals die er staat, dan overvraag ik de hele column, maar dat heb ik al eerder aangegeven. Je moet dan een link gaan leggen tussen de moderniteit en de zelfidentificatie van een groep, maar daar heb ik geen verstand van.

Dus dat is stap één. We kunnen gewoon nuchter vaststellen dat christenen onderdeel uitmaken van de tijd en daar dus ook naar handelen. De kern van ons christelijke geloof is echter de bekering en die appelleert aan een inwendige vernieuwing. Zolang we dat appel laten klinken blijven we verbonden met de kerk van alle eeuwen en hoeven we onszelf niet in te perken tot een naargeestig conservatief clubje mensen die zich in de 21e eeuw buiten de tijd plaatsen.

De vraag is hoe die bekering zich verhoudt tot de rest van de maatschappij. Daar heeft forumlid JCP een mooi lijstje voor gemaakt. Die is zonder meer toepasbaar.

Voor de beoordeling van hoe onze gezindte is veranderd, zullen historici en sociale wetenschappers een lijstje paraat hebben en dan is het een kwestie van tellen en vinken: zwarte pakken, autogebruik op zondag, vakantiebudget etc. In 1950 zoveel en in 2020 zoveel: conclusie, de gezindte is veranderd. Die methode is tekort door de bocht, wat mij betreft. Maar zo beziet deze schrijver wel de werkelijkheid. Dat is dus buiten de gezindheid van het hart gerekend, die ik meer een kenmerk vind van onze groep. Maar dat is slecht meetbaar, onzeker en dus niet aantrekkelijk. Herman Paul daarentegen betoogt in 'Shoppen in Advent' aan de hand van het begrip verlangen wél dat er sprake is van een innerlijke secularisatie in onze gezindte. Maar die vraagt dus naar het innerlijk en beweegt zich meer op het terrein van de theologie dan van de sociologie. Het gekozen perspectief heeft dus enorme gevolgen voor je conclusie.

Zelf ben ik een pessimist als het gaat om de toekomstverwachting van onze groep. Veranderingen duidt ik dienovereenkomstig als negatief. Wat mij betreft gaat er veel waarde verloren, om niet te spreken van verloren mensen. De zonde viert binnen de muren van onze gezindte hoogtij. Als ik het in verband met de vrijheid van onderwijs brengt, dan is er wat mij betreft 1 groot probleem en dat is het totaal afwezig zijn van het 5e gebod. En we gijzelen onze eigen scholen ermee. Iemand schorsen en wegsturen betekent een gang naar een seculiere school. Dus die route bestaat niet en leidt tot een gesloten bastion waarin de vijand al binnen is. Meer dan ooit zie ik namelijk dat het voordeel van die vrijstelling het bewaren van mijn kinderen voor de zonde is. Maar wat verschilt het als we de ene zonde toelaten en de andere koste van het kost bevechten: volgens mij ben je dan hypocriet in de zin van Romeinen 2. (Op basisscholen lijkt het me allemaal wel beter geregeld).

Terecht heeft Posthoorn al opgemerkt dat onze omgeving minder christelijk is dan 80 jaar terug en dat heeft overal invloed op. Nog meer druk kan leiden tot nog meer krampachtigheid. Of de toename van de druk heeft inmiddels tot enorme lekkage geleidt. Beiden zijn denk ik waar en hoeven niet als tegenstellingen gezien te worden.

Als christen ervaar ik de noodzaak om van voren af aan opnieuw te beginnen. Hoe is de maatschappij? Waar staan we voor? Hoe brengen we tegen de revolutie (van 2020) opnieuw het Evangelie in? Dergelijke fundamentele vragen zullen vandaag of morgen dringend urgent worden, als onze veilige toevluchthaven artikel 23 wordt afgepakt. Ik acht dat niet meer dan logisch. Elke tijd moet zijn eigen antwoorden formuleren op de vragen die de maatschappij stelt. De route zal zonder meer langs persoonlijk geloof en bekering moeten voeren.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Vervolgde »

Herman schreef:Ik begin even met een citaatje:
Reformatorische christenen zeggen oeroude waarheden te koesteren, maar tegelijkertijd is hun gemeenschap een typisch product van de moderniteit. Zonder politieke partij, krant en school hadden ze zich niet als reformatorisch christen geïdentificeerd.
Ik vraag me bij dit citaat af of het laatste woord (door mij ‘vet’ gemaakt) correct is gebruikt.
En als dat wel zo is, wat betekent dat dan voor de inhoud en de veranderlijkheid van het Refo-christen-zijn?
Online
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door DDD »

Wat zou er incorrect aan zijn? Als je geen verschil maakt tussen donkergroen en lichtgroen, kun je iets ook niet als één van beide identificeren.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Wat zou er incorrect aan zijn? Als je geen verschil maakt tussen donkergroen en lichtgroen, kun je iets ook niet als één van beide identificeren.
Zou een christen en in het bijzonder een reformatorisch christen afhankelijk zijn van een partij, een krant, een school om zich als christen en in het bijzonder als reformatorisch christen te identificeren? Dat ze deze zaken gebruiken om zich te profileren mag zo zijn. Maar dat is iets heel anders als identificeren.
Het gaat hier ook niet over de vraag of er verschil bestaat, maar of deze zaken de kern, het wezen van het reformatorisch christen zijn uitmaken. Identificeren raakt de kern en niet de buitenkant.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Herman »

Het gaat hier over de buitenkant. Dat is het droevige.
Plaats reactie