Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Ad Anker »

https://www.hetgoedeleven.nl/artikelen/ ... de-afstand
Ik kwam dit stuk tegen. In hoeverre is de reformatorische zuil bij het oude gebleven?
Wat is er in te brengen tegen de hier beschreven visie?
Wat is de taak van de reformatorische gemeenschap voor de komende jaren? Leven in afzondering of participeren, zoals we nu volop doen?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Van Ewijk »

Laat alles maar bij het oude en laat de wereld maar lekker blaffen en lelijk doen.
Men kan geen twee Heren dienen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Leven in afzondering of participeren, zoals we nu volop doen?
Leven in afzondering is in mijn ogen niet conform de opdracht die Jezus om het Evangelie te verkondigen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Leven in afzondering of participeren, zoals we nu volop doen?
Ik zou het als volg willen formuleren: Godgericht, naar binnen gericht of naar buiten gericht.
  • Ik zie missionar gerichte kerken, die Gods woord steeds meer loslaten. Dan ben je naar buiten gericht maar niet Godgericht.
  • Reformatorische kerken zijn naar binnengericht, maar ook niet altijd Godgericht. Dan krijg je een lege huls, die op een bepaald moment wegvalt, en dan heb je niks meer. Daarnaast zijn ze vaak ook niet naar buitengericht.
  • Allereerst moeten (Reformatorische) christenen Godgericht zijn.
  • Daarnaast moeten (Reformatorische) christenen naar binnen gericht zijn. Als we onze gemeenten en gezinnen niet opbouwen in het alleheiligste geloof, wat eens aan de heiligen overgeleverd is, dan zullen we ook niets voor hen die buiten zijn kunnen betekenen.
  • Daarnaast moeten (Reformatorische) christenen naar buiten gericht zijn. Gods Woord heeft een boodschap voor ieder mens.
Als we Godgericht zijn, dan leven we in afzondering en participeren we.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 dec 2020, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:https://www.hetgoedeleven.nl/artikelen/ ... de-afstand
Ik kwam dit stuk tegen. In hoeverre is de reformatorische zuil bij het oude gebleven?
Wat is er in te brengen tegen de hier beschreven visie?
Wat is de taak van de reformatorische gemeenschap voor de komende jaren? Leven in afzondering of participeren, zoals we nu volop doen?
Ik vind het een leuk meditatief stukje tekst van een mijmerende historicus die vanuit de luie stoel een stichtelijke beschouwing debiteert. Af en toe een trekje aan een sigaar, begeleidt met een goede bordeaux uit het uitstekende wijnjaar tweeduizendzoveel. 'Tja, het waren toch mannen die vooral gedomineerd werden door hun voorletter(s): G., J.T. en L.M.P. Ons allen ontvangen in het gewichtige jaar 2020. enz enz enz"

De vragen die je stelt, daar wil ik nog wel op ingaan, maar dit is even een eerste reactie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:https://www.hetgoedeleven.nl/artikelen/ ... de-afstand
Ik kwam dit stuk tegen. In hoeverre is de reformatorische zuil bij het oude gebleven?
Wat is er in te brengen tegen de hier beschreven visie?
Wat is de taak van de reformatorische gemeenschap voor de komende jaren? Leven in afzondering of participeren, zoals we nu volop doen?
Ik vind het een leuk meditatief stukje tekst van een mijmerende historicus die vanuit de luie stoel een stichtelijke beschouwing debiteert. Af en toe een trekje aan een sigaar, begeleidt met een goede bordeaux uit het uitstekende wijnjaar tweeduizendzoveel. 'Tja, het waren toch mannen die vooral gedomineerd werden door hun voorletter(s): G., J.T. en L.M.P. Ons allen ontvangen in het gewichtige jaar 2020. enz enz enz"

De vragen die je stelt, daar wil ik nog wel op ingaan, maar dit is even een eerste reactie.
Wat maakt dat je deze reactie schrijft? Je toon is wat denigrerend. Heeft dat een doel?

De vraag die hij stelt: wat maakt ons refo tot refo's. Is dat de partij, school en krant? Mijn vraag is dan: wanneer partij, school en krant wegvallen, wat blijft er van 'ons refo's' over? De partij is er nog, al wordt die breder dan 'ons refo's', als zelfs voormalige Thierry aanhangers overwegen op de SGP te stemmen, de school staat ook op losse schroeven en de krant is er nog. Ik vind het interessante vragen voor een refoforum.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Wat maakt dat je deze reactie schrijft? Je toon is wat denigrerend. Heeft dat een doel?

De vraag die hij stelt: wat maakt ons refo tot refo's. Is dat de partij, school en krant? Mijn vraag is dan: wanneer partij, school en krant wegvallen, wat blijft er van 'ons refo's' over? De partij is er nog, al wordt die breder dan 'ons refo's', als zelfs voormalige Thierry aanhangers overwegen op de SGP te stemmen, de school staat ook op losse schroeven en de krant is er nog. Ik vind het interessante vragen voor een refoforum.
Volgens mij is de schrijver een promovendus, die onderzoek doet naar de rol en de betekenis van het rd en nd binnen de zuil. Hij heeft daar behoorlijk wat dingen over te vertellen, maar in deze sfeertekening mis ik informatie om de vragen die jij aan de orde stelt, goed te kunnen beantwoorden. De vraag of onze gezindte in de afgelopen 50 jaar is veranderd, is uitermate boeiend, maar de argumentatie in de column beperkt zich tot de krant en daarvan dan 'presentatie, toon en onderwerpkeuze'. Ik snap dat die drie elementen blijkbaar het verschil tussen 1970 en 2020 uitmaken, maar dat geeft alleen de verandering aan. Het is geen verklaring en mogelijk ook geen bewijs van verandering van de identiteit van de groep als geheel.

Vandaar dat ik het stuk tekst waardeer van iemand die op een leuke manier meedenkt, maar de waarde van de tekst blijft daartoe beperkt omdat ik de antwoorden mis.

De gedachte dat refo's pas sinds de 20e eeuw refo's zijn, lijkt me onjuist. Maar daar dus later meer over, wanneer ik je vragen ga behandelen. Maar die vind ik te omvangrijk om uit de losse pols te beantwoorden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Posthoorn »

Vroeger deden 'refo's' (die toen nog niet zo heetten) heel veel dingen hetzelfde als de wereld. De gewone kleding was toen vaak nog eerbaar (moet je eens 80'er jaren foto's zien), op zondag ging men niet naar de kerk, maar het was wel een andere dag dan anders en men hield het rustig op die dag. Televisies had je nog niet, dus niemand keek televisie. Etc. etc.
Naarmate de tijd verstreek ging de wereld steeds 'afwijkender' gedrag vertonen, terwijl de refo's het gewoon bij het oude hielden: normale kleding, geen tv, op zondag niet shoppen, etc.
De refozuil is dus in feite ontstaan omdat de wereld steeds 'wereldser' werd, waaraan men als reformatorisch christen niet wilde meedoen. Dan lijkt het alsof wíj afwijkend zijn, maar in feite is de wereld steeds 'afwijkender' geworden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:https://www.hetgoedeleven.nl/artikelen/ ... de-afstand
Ik kwam dit stuk tegen. In hoeverre is de reformatorische zuil bij het oude gebleven?
Wat is er in te brengen tegen de hier beschreven visie?
Wat is de taak van de reformatorische gemeenschap voor de komende jaren? Leven in afzondering of participeren, zoals we nu volop doen?
Ik vind het een leuk meditatief stukje tekst van een mijmerende historicus die vanuit de luie stoel een stichtelijke beschouwing debiteert. Af en toe een trekje aan een sigaar, begeleidt met een goede bordeaux uit het uitstekende wijnjaar tweeduizendzoveel. 'Tja, het waren toch mannen die vooral gedomineerd werden door hun voorletter(s): G., J.T. en L.M.P. Ons allen ontvangen in het gewichtige jaar 2020. enz enz enz"

De vragen die je stelt, daar wil ik nog wel op ingaan, maar dit is even een eerste reactie.
Wat een geweldig woordgebruik!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Forummer »

Ik denk dat er wel wat voor te zeggen is dat de "wereld" veranderd is, maar mijns inziens is dat altijd zo geweest. De "refo's" zijn in mijn ogen (met mijn bescheiden kennis, dat moet ik er eerlijk bij zeggen) ook echt wel veranderd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het verschil tussen de reformatie, de nadere reformatie en de behoefte van de vorige eeuw om alles in te kaderen terwijl we toch echt al járen de Dordtse leefregels hebben, dan is mijn conclusie dat de refo's niet hetzelfde zijn gebleven.

Een deel van de veranderingen van de refo's zal ook een reactie zijn op de veranderingen in de wereld.

Overigens participeren de refo's volop in de samenleving. Wat in mijn ogen prima is. Terugtrekken in je eigen zuil is geen oplossing.

Mooi artikel trouwens
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Vroeger deden 'refo's' (die toen nog niet zo heetten) heel veel dingen hetzelfde als de wereld. De gewone kleding was toen vaak nog eerbaar (moet je eens 80'er jaren foto's zien), op zondag ging men niet naar de kerk, maar het was wel een andere dag dan anders en men hield het rustig op die dag. Televisies had je nog niet, dus niemand keek televisie. Etc. etc.
Naarmate de tijd verstreek ging de wereld steeds 'afwijkender' gedrag vertonen, terwijl de refo's het gewoon bij het oude hielden: normale kleding, geen tv, op zondag niet shoppen, etc.
De refozuil is dus in feite ontstaan omdat de wereld steeds 'wereldser' werd, waaraan men als reformatorisch christen niet wilde meedoen. Dan lijkt het alsof wíj afwijkend zijn, maar in feite is de wereld steeds 'afwijkender' geworden.
Helemaal eens!
Ik heb niet op een reformatorische school gezeten, wist niet eens dat die bestond toen.
Als ik naar (klassen)foto's kijk, zien alle meiden er hetzelfde uit. Leuk jurkje tot op de knie, meestal langer haar. Geen make up.
Televisies waren er wel, ook in de familie. Een enkele keer keek ik wel bij een vriendinnetje, maar mijn ouders verboden dan niet om naar dat vriendinnetje toe te gaan.
Dus ik ben persoonlijk helemaal niet opgegroeid in een refobubble en ik kan me niet herinneren dat mensen ons zagen als "afwijkend" of refo's.
Als je deze foto bekijkt, zie je meteen dat het een refogezin is. Wat maakt toch dat je hen meteen eruit pikt?
Als ik in mijn lange donkerblauwe winterjas naar de kerk loop, met een hoed op, is er niemand die hier zegt: o kijk, daar gaat een refo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Adagio »

'De gezindte verandert wel degelijk, ook al houdt men de schijn op', 'niemand heeft het eeuwige leven' en 'wat ben je opgeschoten met de zuil'. De pijnlijk verborgen vooronderstelling lijkt te zijn, dat voor de normale mens de Bijbel feitelijk thuis hoort in een stoffig academisch bibliotheekje, of anders in het rijtje verboden boeken. Heeft het Woord van God geen normatief gezag meer in ons leven? Is God één der andere goden gelijk? Zal hetzelfde Woord straks niet ook alles oordelen? Joh. 12: "Die Mij verwerpt en Mijn woorden niet ontvangt, heeft die hem oordeelt: het Woord dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten dage."
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Als je deze foto bekijkt, zie je meteen dat het een refogezin is. Wat maakt toch dat je hen meteen eruit pikt?
Als ik in mijn lange donkerblauwe winterjas naar de kerk loop, met een hoed op, is er niemand die hier zegt: o kijk, daar gaat een refo.
Het feit dat ze met zwarte panty's en een pak met een hoed op naar een kerk lopen? Ik ken verder niemand die er zo bijloopt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door samanthi »

Ik ben opgegroeid in een dorp, met een heel klein BHP kerkje, refo levensstijl? Ik kende het niet... wij hadden TV, we droegen lange broeken als meisje/vrouw, hoedjes droegen we niet, alleen enkele vrouwen, wij zijn toen zelf een hoofdbedekking gaan dragen (toen ik puber was)
We gingen gewoon naar het zwarte kolenkerkje de rest naar de gereformeerde of hervormde kerk.

Zaterdagavond gingen veel jongeren naar de kroeg, ook ouderen, mijn vader, maar ook anderen, een soort cultuurtje, ook aan het rad van avontuur, op Koninginnedag werd gewoon meegedaan.

Wij waren alleen niet ingeënt en lazen uit de SV dat was het enige verschil.

Aan het begin van mijn trouwen hebben we alles zelf uitgezocht, war doen we wel, wat niet, dat hebben we bijgesteld in de loop van de jaren, als we het niet met de Bijbel konden rijmen, dan deden we het niet meer en andersom...

Het refogebeuren is volgens mij in de jaren tachtig/negentig ontstaan.

Over kleding kan ik zeggen dat hele korte rokjes en blote navels toen ook regelmatig in de mode was.
Dat is echt niet van deze tijd, mouwloze jurkjes net boven de knie was toen algemeen, ook bij kerkmensen.
Laatst gewijzigd door samanthi op 02 dec 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door DDD »

Ik vind het een leuk artikel, al is het -niet gek voor een column- niet erg goed onderbouwd. Maar om de vragen die je aan de orde stelt, te bespreken, zou een wat grondiger artikel, bijvoorbeeld uit Kontekstueel of uit Wapenveld, mijns inziens geschikter zijn. Of een wat grondiger serie uit RD of Terdege.

Volgens mij is er niets tegen het artikel in te brengen, en dat lijkt me ook niet nodig. Er staat naar mijn idee niets verkeerd in.
Plaats reactie