Kerkgang aanstaande zondag?

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Ik vind het ook erg overtrokken.

En misschien haken mensen inderdaad nu af. De vraag is echter of deze mensen al niet afgehaakt waren, maar de fysieke stap alleen nog niet gezet hadden.
Nee soms is het zo dat mensen blijven om anderen en zo toch onder het Woord blijven en de Geest zo Zijn werk doet.
Je zegt toch ook niet tegen je dwarse puber blijf maar thuis. Want innerlijk ben je toch afgehaakt? Maar je probeert ze er zo lang als mogeljjk bij te betrekken. Via kerk. Via jeugdwerk. En dat is wat nu gemist wordt. Sinds maart 3 keer catechesatie gehad. 1 keer jv. Alles ligt weer stil. Bij kerkbezoek ontmoeten jongeren elkaar niet. Napraten buiten mag niet voor de beeldvorming. In de kerk zitten ze bij eigen ouderlijk gezin. Want samen zitten mag niet. Plus dat de gemeente. En zij dus ook elkaar al sinds maart niet allemaal gezien heeft. Ze zitten op verschillende scholen. Groepsvorming is er nu niet (meer) .
Waar je als ouders alleen op verzet stuit bij het spreken over geloof. Over wat in een preek aan orde kwam. Kan soms via jeugdwerk, catechesatie en jv een snaar worden geraakt. Waardoor die dwarse puber zich gehoord en gezien weet.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 24 okt 2020, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Lilian1975 »

HersteldHervormd schreef:Dat geeft niet, jullie mogen het overdreven of wat dan ook vinden. Maar ik vind het zeer zorgwekkend.

Waar lees je in de Bijbel dat Jezus mensen op een afstand houd? En dan niet perse in de letterlijke zin. Ik bedoel, de Heere Jezus predikte ook door het hele land. En was ook onder het volk. Wij zijn nu als gemeente allemaal gescheiden.

Maar laten we toch niet twisten, dat maakt het alleen maar erger. En ik begrijp jullie zorgen ook wel. Natuurlijk moeten we ons verstand gebruiken. Maar ik denk dat de 30 personen regel overtrokken is. Jullie zien dat anders, dat geeft niet. Maar ik heb ook zorgen over de gevolgen.
Ik ook.
Heel grote.
Sterkte!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:Dat geeft niet, jullie mogen het overdreven of wat dan ook vinden. Maar ik vind het zeer zorgwekkend.

Waar lees je in de Bijbel dat Jezus mensen op een afstand houd? En dan niet perse in de letterlijke zin. Ik bedoel, de Heere Jezus predikte ook door het hele land. En was ook onder het volk. Wij zijn nu als gemeente allemaal gescheiden.

Maar laten we toch niet twisten, dat maakt het alleen maar erger. En ik begrijp jullie zorgen ook wel. Natuurlijk moeten we ons verstand gebruiken. Maar ik denk dat de 30 personen regel overtrokken is. Jullie zien dat anders, dat geeft niet. Maar ik heb ook zorgen over de gevolgen.
De Heere Jezus hield ook geen afstand van melaatsen, terwijl dit in de wet allemaal vast gelegd is, we kunnen dit niet vergelijken met deze tijd, maar ik begrijp je wel, het is steeds kiezen en nadenken, hier in de straar woont een eenzame weduwe, daar proberen we zoveel mogelijk naar om te kijken ib deze tijden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Forummer »

Petrus zag op de golven in plaats van op zijn Meester.

Wees in geen ding bezorgd. Laten we meer vertrouwen hebben, zoals Jezus zelf verwoord heeft:

Mattheüs 6:25-34:
Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven? Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? En wat bent u bezorgd over de kleding? Kijk naar de lelies in het veld, hoe ze groeien; ze werken niet en spinnen niet; en Ik zeg u dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet gekleed ging als één van deze. Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag is en morgen in de oven geworpen wordt, zo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt. Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden. Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Forummer »

Amstelodamense schreef:https://www.gergemamersfoort.nl/mp3/202 ... nload=true

Graag wil ik deze preek delen. Luister vanaf minuut 14, daar zegt ds. Visscher hele wijze woorden.
Inderdaad, hartelijk dank voor het delen!

Omdat het in de link niet duidelijk te zien is: ds Visser roept hier op om gehoorzaam te zijn aan de overheid, om zelfs de adviezen op te volgen. Luister zelf maar.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Ararat »

Lilian1975 schreef: (...) Je zegt toch ook niet tegen je dwarse puber blijf maar thuis. Want innerlijk ben je toch afgehaakt? Maar je probeert ze er zo lang als mogeljjk bij te betrekken. Via kerk. Via jeugdwerk. En dat is wat nu gemist wordt. Sinds maart 3 keer catechesatie gehad. 1 keer jv. Alles ligt weer stil. Bij kerkbezoek ontmoeten jongeren elkaar niet. Napraten buiten mag niet voor de beeldvorming. In de kerk zitten ze bij eigen ouderlijk gezin. Want samen zitten mag niet. Plus dat de gemeente. En zij dus ook elkaar al sinds maart niet allemaal gezien heeft. Ze zitten op verschillende scholen. Groepsvorming is er nu niet (meer) .
Waar je als ouders alleen op verzet stuit bij het spreken over geloof. Over wat in een preek aan orde kwam. Kan soms via jeugdwerk, catechesatie en jv een snaar worden geraakt. Waardoor die dwarse puber zich gehoord en gezien weet.
Dank! Dit komt op mij over als roep vanuit het hart! Ik voel mee met deze pijn en zorg en deel die ook vanuit eigen ervaring.
Vraag 1: ik hoorde pas over een buddy-systeem. Zou dit - zeker in de huidige situatie - een deel van de oplossing kunnen zijn?
Vraag 2: heeft iemand ervaring met een buddy-systeem?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Herman »

Ik zal wel te makkelijk redeneren. Maar die pubers hebben toch gewoon ouders? Waar is het nuchtere besef dat ouders in gesprek zijn en moeten zijn met hun kinderen? Of zijn we massaal niet meer in staat om dat te doen? Dat baart me meer zorgen dan de dwarsheid van de pubers zelf.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Herman »

Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:https://www.gergemamersfoort.nl/mp3/202 ... nload=true

Graag wil ik deze preek delen. Luister vanaf minuut 14, daar zegt ds. Visscher hele wijze woorden.
Inderdaad, hartelijk dank voor het delen!

Omdat het in de link niet duidelijk te zien is: ds Visser roept hier op om gehoorzaam te zijn aan de overheid, om zelfs de adviezen op te volgen. Luister zelf maar.
Hij gaat op slechts één bijbels gegeven in en dat is het gehoorzamen van de overheid. Zoals ongetwijfeld duidelijk is in alle discussie zijn er veel meer elementen die beoordeeld moeten worden. Zo is een kerkelijke samenkomst niet gelijk te stellen aan de huidige manier van meeluisteren. Mensen als prof. dr. G. Immink en ds. J.C. Breugum schrijven daar vandaag dingen over in te krant. Ds. Visscher neemt dat ook serieus, maar niet principieel, want hij laat het bij de opmerking 'ik weet dat het niet makkelijk is om thuis naar een schermpje te kijken'. Pastoraal is dat heel invoelend, maar het is niet bevredigend voor een ieder die Psalm 42 of 84 in het hart omdraagt.
Het beroep op het gegeven dat Gods volk de braafste jongen van de klas zou moeten zijn wordt ook niet gestaafd door datgene wat in de breedte van onze gezindte van vroeger en nu, bedacht is. Gehoorzaamheid kent een grens, of zoals Van der Zwaag dat in het rd weggeeft.
De kerk was in de Republiek niet bepaald een slaafs navolger van de overheid. Integendeel, zij kende een voortdurende strijd met de overheid om enerzijds haar vrijheid en onafhankelijkheid te bevechten en anderzijds de overheid te wijzen op de plicht om de gereformeerde religie te bevorderen.
Ik heb er overigens begrip voor als je zo'n toespraak kunt waarderen, omdat het invoelend en met veel bewogenheid is gesproken. Maar het staat niet gelijk met mijn opvattingen en ik weerspreek het daarom graag.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1768
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Ararat »

Herman schreef:Ik zal wel te makkelijk redeneren. Maar die pubers hebben toch gewoon ouders? Waar is het nuchtere besef dat ouders in gesprek zijn en moeten zijn met hun kinderen? Of zijn we massaal niet meer in staat om dat te doen? Dat baart me meer zorgen dan de dwarsheid van de pubers zelf.
Zeker, je hebt gelijk. In de eerste plaats moet er gesprek zijn tussen ouder en kind. Ik weet niet of jij ervaring hebt op dit gebied, maar ondanks een uitstekende relatie is een puber ook op zoek naar andere identificatiefiguren. Het is altijd geweldig mooi om te zien dat jeugdleiders, ouders van vrienden, etc hier een rol in hebben. De natuurlijke en ongedwongen manier van deze vormen van contact valt nu een beetje weg, dat is lastig.

Edit: iedere lezer van dit stukje zou voor de grap eens kunnen bedenken wanneer er voor het laatst een mooi contactmoment was met een jongere uit de gemeente... en áls het er onlangs was, wat was je positieve boodschap?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Ik zal wel te makkelijk redeneren. Maar die pubers hebben toch gewoon ouders? Waar is het nuchtere besef dat ouders in gesprek zijn en moeten zijn met hun kinderen? Of zijn we massaal niet meer in staat om dat te doen? Dat baart me meer zorgen dan de dwarsheid van de pubers zelf.
Toen ik nog geen pubers had sprak ik er ook makkelijker over dan toen ik zelf pubers had, hoewel ik stevige pubers had is het gesprek toch altijd open gebleven, als je over de Heere en Zijn dienst pas gaat spreken als ze 12 zijn ben je echt te laat.
Dan kun je je idd zorgen maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:Ik zal wel te makkelijk redeneren. Maar die pubers hebben toch gewoon ouders? Waar is het nuchtere besef dat ouders in gesprek zijn en moeten zijn met hun kinderen? Of zijn we massaal niet meer in staat om dat te doen? Dat baart me meer zorgen dan de dwarsheid van de pubers zelf.
Ja. En ja vroeger dacht ik ook dat moet kunnen. En de ideale gesprekken met pubers die worden afgedrukt in (christelijke)puberopvoedboekjes doen geloven dat dat kan. Maar helaas lukt dat niet altijd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
Herman schreef:Ik zal wel te makkelijk redeneren. Maar die pubers hebben toch gewoon ouders? Waar is het nuchtere besef dat ouders in gesprek zijn en moeten zijn met hun kinderen? Of zijn we massaal niet meer in staat om dat te doen? Dat baart me meer zorgen dan de dwarsheid van de pubers zelf.
Ja. En ja vroeger dacht ik ook dat moet kunnen. En de ideale gesprekken met pubers die worden afgedrukt in (christelijke)puberopvoedboekjes doen geloven dat dat kan. Maar helaas lukt dat niet altijd.
Soms hebben andere mensen wel ingang bij je puber en dan moet je een stapje terug doen, maar iid er zijn mensen, of boekjes die het precies weten, je moet gewoon... dan denk ik kom over 10 jaar maar terug. sommige pubers zijn gesloten als een pot, toch als er in het gezin altijd openheid geweest is, dan weten ze dat ze met hun vragen kunnen komen.
En troost je, ze nemen meer op dan je denkt, dat heb ik ervaren, zelfs nu ze niet allemaal meer geloven, toch kan ik ze bereiken op de manier die bij mij past. Voor het oog niet altijd even tactisch maar ze kennen hun mama en geven, ook met andere zaken met gelijke munt terug.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Forummer schreef:
Amstelodamense schreef:https://www.gergemamersfoort.nl/mp3/202 ... nload=true

Graag wil ik deze preek delen. Luister vanaf minuut 14, daar zegt ds. Visscher hele wijze woorden.
Inderdaad, hartelijk dank voor het delen!

Omdat het in de link niet duidelijk te zien is: ds Visser roept hier op om gehoorzaam te zijn aan de overheid, om zelfs de adviezen op te volgen. Luister zelf maar.
Hij gaat op slechts één bijbels gegeven in en dat is het gehoorzamen van de overheid. Zoals ongetwijfeld duidelijk is in alle discussie zijn er veel meer elementen die beoordeeld moeten worden. Zo is een kerkelijke samenkomst niet gelijk te stellen aan de huidige manier van meeluisteren. Mensen als prof. dr. G. Immink en ds. J.C. Breugum schrijven daar vandaag dingen over in te krant. Ds. Visscher neemt dat ook serieus, maar niet principieel, want hij laat het bij de opmerking 'ik weet dat het niet makkelijk is om thuis naar een schermpje te kijken'. Pastoraal is dat heel invoelend, maar het is niet bevredigend voor een ieder die Psalm 42 of 84 in het hart omdraagt.
Het beroep op het gegeven dat Gods volk de braafste jongen van de klas zou moeten zijn wordt ook niet gestaafd door datgene wat in de breedte van onze gezindte van vroeger en nu, bedacht is. Gehoorzaamheid kent een grens, of zoals Van der Zwaag dat in het rd weggeeft.
De kerk was in de Republiek niet bepaald een slaafs navolger van de overheid. Integendeel, zij kende een voortdurende strijd met de overheid om enerzijds haar vrijheid en onafhankelijkheid te bevechten en anderzijds de overheid te wijzen op de plicht om de gereformeerde religie te bevorderen.
Ik heb er overigens begrip voor als je zo'n toespraak kunt waarderen, omdat het invoelend en met veel bewogenheid is gesproken. Maar het staat niet gelijk met mijn opvattingen en ik weerspreek het daarom graag.
Dank je wel, Herman voor deze en andere bijdragen. Ik ben het hier van harte mee eens.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door pierre27 »

Mooi wat deze predikant in de preek zegt over het hart van het vreemdelingsleven, dan krijg je niemand mee. Daar komt een hoop tegenop, door de duivel gehaat, de wereld snapt er niks van, de godsdienst heeft er een hekel aan en je hebt jezelf er ook nog niet in mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:En de ideale gesprekken met pubers die worden afgedrukt in (christelijke)puberopvoedboekjes doen geloven dat dat kan. Maar helaas lukt dat niet altijd.
Zulke boekjes zouden verboden moeten worden, die maken je alleen maar onzeker en geven jou het gevoel dat je faalt.
Bovendien zijn pubers ook verschillend van elkaar en niet ieder kind pubert op dezelfde leeftijd.
Ik heb er eentje bij die zich heel laat ging losmaken. Dat vergt ook een andere taktiek en aanpassing.
Bij een vriendin ging haar supermakkelijke dochter op haar 18e opeens helemaal los.
Die kun je dus - wettelijk gezien - niets meer verbieden.
Zelfs begeleide gesprekken gingen totaal niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie