Maatregelen overheid

De maatregelen vanuit de overheid t.a.v. kerken zijn terecht!

Eens
9
15%
Oneens
52
84%
Geen mening
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 62

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen overheid

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Mooi dat de GG's in Rijssen in ieder geval de komende weken meewerken met het verzoek van de minister! Hopelijk kan iedereen daarna snel weer opgaan.
Onjuiste informatie. Met instemming en toestemming van de "woordvoerder" van de GG in Rijssen plaats ik diens reactie.

Graag even uw aandacht voor het volgende: berichtgeving Tubantia over kerkdiensten in Noorderkerk. Gisteren werd ik gebeld door een journalist (Henk Bouwhuis) van Tubantia. Op alle vragen heb ik naar eer en geweten geantwoord. Helaas ben ik verkeerd geciteerd. Ik heb NIET gezegd dat het besluit al was genomen om af te schalen naar dertig aanwezigen. Ik heb de journalist alleen maar verteld wat er zou gebeuren ALS dat besluit genomen zou worden. Wanneer ik dit echter via de media rectificeer vestig ik alleen maar de aandacht op deze hele zaak en dat lijkt me nu niet handig.
Gelukkig. Ik was al erg verbaasd.
Ik eerlijk gezegd niet, ik ken deze krant als het over de gereformeerde religie gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Tom »

Wat ontzettend jammer dat Mburg en Yerseke nu al de media opzoeken en een besluit hebben genomen. Op het kerkelijk bureau in Woerden wordt met man en macht gewerkt en nagedacht over een advies voor alle kerken. Daar wil men iets adviseren wat voor gehele!! GerGem en de eenheid bewaren. Door nu de media al op te zoeken wordt die besluitvorming onder druk gezet.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Ik vind dat er gezien de besmettingen best reden is om aanpassingen te doen. Dat doen wij op kantoor ook. In het verzorgingstehuis van mijn opa is een hele afdeling besmet met corona. De meeste mensen zullen op korte termijn overlijden, wellicht allemaal. En ondertussen maken mensen zich hier druk om de godsdienstvrijheid. Alsof juist het misbruik maken van godsdienstvrijheid niet de bijl aan de wortel van de boom legt!

De kortzichtigheid van veel gespreksdeelnemers is naar mijn idee net zo erg als die van bepaalde typen jongeren die deze week met drie mensen in bed liggen en twee feestjes houden met vijftien man, en verbaasd constateren dat er toch wel veel besmettingen in hun omgeving zijn.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Hollander »

De proportionaliteit van de adviezen en maatregelen mogen best ter discussie staan. Dat heeft vrij weinig te maken met de situatie in verzorgingstehuizen en dergelijke. Nu poneer je het alsof iemand die vóór strenge maatregelen (vb. verdere afschaling) méér oog heeft voor de naaste dan iemand die over de maatregelen een ander oordeelt velt. Dat is mi onjuist.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind dat er gezien de besmettingen best reden is om aanpassingen te doen. Dat doen wij op kantoor ook. In het verzorgingstehuis van mijn opa is een hele afdeling besmet met corona. De meeste mensen zullen op korte termijn overlijden, wellicht allemaal. En ondertussen maken mensen zich hier druk om de godsdienstvrijheid. Alsof juist het misbruik maken van godsdienstvrijheid niet de bijl aan de wortel van de boom legt!

De kortzichtigheid van veel gespreksdeelnemers is naar mijn idee net zo erg als die van bepaalde typen jongeren die deze week met drie mensen in bed liggen en twee feestjes houden met vijftien man, en verbaasd constateren dat er toch wel veel besmettingen in hun omgeving zijn.
Zowel de eerste als de tweede alinea is van elk realisme gespeend. Beide elementen vinden geen grond in de objectieve cijfers die aantonen dat kerkdiensten géén bron zijn van het doorgeven van besmettingen. Daarmee vervalt in je eerste alinea je als vanzelfsprekend gepresenteerde relatie tussen aanpassingen en overlijdens in particuliere verzorgingstehuizen.

Buiten dat ik de vergelijking in de tweede alinea abject vind, ontbreek daar dezelfde aantoonbare relatie tussen een actie en een besmetting.

De manier waarop Corona bestreden wordt, door namelijk gebruikt te maken van de psychologie van de angst (zoals in maart) werkt niet meer, dus zal je dat door inzicht én een afgewogen oordeel moeten doen. In het geheel van de maatregelen zie ik beide zaken niet terug en ook het OMT denkt momenteel het zijne of hare van de beleidsmaatregelen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Valcke »

Tom schreef:Wat ontzettend jammer dat Mburg en Yerseke nu al de media opzoeken en een besluit hebben genomen.
Overigens is ook dit bericht evident onjuist zoals je zelf in het PZC-artikel kunt lezen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

Tom schreef:Wat ontzettend jammer dat Mburg en Yerseke nu al de media opzoeken en een besluit hebben genomen. Op het kerkelijk bureau in Woerden wordt met man en macht gewerkt en nagedacht over een advies voor alle kerken. Daar wil men iets adviseren wat voor gehele!! GerGem en de eenheid bewaren. Door nu de media al op te zoeken wordt die besluitvorming onder druk gezet.
Welnee. Ds. De Heer zit zelf in één der deputaatschappen. Het lijkt me tegenstrijdig als hij een advies geeft waar de kerkenraad waar hij deel van uitmaakt vervolgens niets mee doet. Dus ik denk wel degelijk dat er een vergelijkbaar advies zal komen vanuit de deputaatschappen.

In dat licht vind ik het overigens vreemd dat er nog geen update is op GerGemInfo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Christa
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 mei 2010, 22:49

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Christa »

Jantje schreef:
Tom schreef:Wat ontzettend jammer dat Mburg en Yerseke nu al de media opzoeken en een besluit hebben genomen. Op het kerkelijk bureau in Woerden wordt met man en macht gewerkt en nagedacht over een advies voor alle kerken. Daar wil men iets adviseren wat voor gehele!! GerGem en de eenheid bewaren. Door nu de media al op te zoeken wordt die besluitvorming onder druk gezet.
Welnee. Ds. De Heer zit zelf in één der deputaatschappen. Het lijkt me tegenstrijdig als hij een advies geeft waar de kerkenraad waar hij deel van uitmaakt vervolgens niets mee doet. Dus ik denk wel degelijk dat er een vergelijkbaar advies zal komen vanuit de deputaatschappen.

In dat licht vind ik het overigens vreemd dat er nog geen update is op GerGemInfo.
Op de site van het RD staat dat de gang van zaken / besluitvorming rondom corona wet wordt afgewacht.

"De deputaatschappen geven nog geen definitief advies aan de kerkenraden. „We achten het niet verstandig om nu al een definitief standpunt in te nemen. We zijn in afwachting van nadere berichtgeving, onder andere over de stemming rond de coronawet woensdag.”" Bron : https://www.rd.nl/kerk-religie/nieuwe-a ... -1.1701085
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik vind dat er gezien de besmettingen best reden is om aanpassingen te doen. Dat doen wij op kantoor ook. In het verzorgingstehuis van mijn opa is een hele afdeling besmet met corona. De meeste mensen zullen op korte termijn overlijden, wellicht allemaal. En ondertussen maken mensen zich hier druk om de godsdienstvrijheid. Alsof juist het misbruik maken van godsdienstvrijheid niet de bijl aan de wortel van de boom legt!

De kortzichtigheid van veel gespreksdeelnemers is naar mijn idee net zo erg als die van bepaalde typen jongeren die deze week met drie mensen in bed liggen en twee feestjes houden met vijftien man, en verbaasd constateren dat er toch wel veel besmettingen in hun omgeving zijn.
Zowel de eerste als de tweede alinea is van elk realisme gespeend. Beide elementen vinden geen grond in de objectieve cijfers die aantonen dat kerkdiensten géén bron zijn van het doorgeven van besmettingen. Daarmee vervalt in je eerste alinea je als vanzelfsprekend gepresenteerde relatie tussen aanpassingen en overlijdens in particuliere verzorgingstehuizen.

Buiten dat ik de vergelijking in de tweede alinea abject vind, ontbreek daar dezelfde aantoonbare relatie tussen een actie en een besmetting.

De manier waarop Corona bestreden wordt, door namelijk gebruikt te maken van de psychologie van de angst (zoals in maart) werkt niet meer, dus zal je dat door inzicht én een afgewogen oordeel moeten doen. In het geheel van de maatregelen zie ik beide zaken niet terug en ook het OMT denkt momenteel het zijne of hare van de beleidsmaatregelen.
Ik zeg toch niet dat de nieuwe maatregelen perse goed zijn of dat er geen maatwerk in kerken nodig is? Het gaat erom dat er urgentiebesef moet zijn, en waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen overheid

Bericht door refo »

De superlatieven buitelen over elkaar in deze discussie. Niet onjuist, maar evident onjuist. En als je het niet eens bent is een mening abject.

Misschien willen de tegenstanders van het regeringsbesluit in overweging nemen dat het feit dat kerkdiensten geen besmettingen opleverden zou kunnen komen doordat er überhaupt weinigen besmet waren. Inmiddels is dat blijkbaar anders. Dus neem je aanvullende maatregelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Jantje »

refo schreef:De superlatieven buitelen over elkaar in deze discussie. Niet onjuist, maar evident onjuist. En als je het niet eens bent is een mening abject.

Misschien willen de tegenstanders van het regeringsbesluit in overweging nemen dat het feit dat kerkdiensten geen besmettingen opleverden zou kunnen komen doordat er überhaupt weinigen besmet waren. Inmiddels is dat blijkbaar anders. Dus neem je aanvullende maatregelen.
De besmettingen lopen al weken op. Dat is niet iets van de laatste 5 dagen. En dat terwijl de besmettingen in de kerk de laatste weken juist nog verder áfnamen.

Maar het is inderdaad interessant om over een aantal weken eens te kijken of er in Staphorst substantieel meer besmettingen zijn ontstaan dan nu het geval is. Ik schrijf nu Staphorst, maar je kunt daar in principe elke plaats in de Biblebelt voor invullen natuurlijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Tom schreef:Wat ontzettend jammer dat Mburg en Yerseke nu al de media opzoeken en een besluit hebben genomen. Op het kerkelijk bureau in Woerden wordt met man en macht gewerkt en nagedacht over een advies voor alle kerken. Daar wil men iets adviseren wat voor gehele!! GerGem en de eenheid bewaren. Door nu de media al op te zoeken wordt die besluitvorming onder druk gezet.
Welnee. Ds. De Heer zit zelf in één der deputaatschappen. Het lijkt me tegenstrijdig als hij een advies geeft waar de kerkenraad waar hij deel van uitmaakt vervolgens niets mee doet. Dus ik denk wel degelijk dat er een vergelijkbaar advies zal komen vanuit de deputaatschappen.

In dat licht vind ik het overigens vreemd dat er nog geen update is op GerGemInfo.
Kan wel tegenstrijdig zijn maar als het goed is wordt er bij besluiten gekeken naar de meerderheid en niet alleen naar mening van de predikant/ consulent
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen overheid

Bericht door Herman »

refo schreef:De superlatieven buitelen over elkaar in deze discussie. Niet onjuist, maar evident onjuist. En als je het niet eens bent is een mening abject.

Misschien willen de tegenstanders van het regeringsbesluit in overweging nemen dat het feit dat kerkdiensten geen besmettingen opleverden zou kunnen komen doordat er überhaupt weinigen besmet waren. Inmiddels is dat blijkbaar anders. Dus neem je aanvullende maatregelen.
Voor wat het woordgebruik abject, ik stelde dat het gekozen voorbeeld in geen enkele relatie staat tot het betoog wat gehouden wordt en een buitengewone overdrijving om het bedleven van studenten als de maat van de beoordeling te nemen.

En je relativerende opmerkingen over taalgebruik kan je nog verder ter discussie stellen. Want de overheid:
- heeft (nog) geen coronawet;
- heeft een minister van justitie met een coronastrafblad en komt daardoor in een spagaat haar maatregelen niet te kunnen afdwingen met een boete beleid;
- heeft mogelijk een tekort aan medicijnen;
- heeft een GGD die niet tijdig is opgeschaald, want ze waren half augustus juist aan het afschalen;
- besluit geen en dan wel mondkapjes dringend te adviseren;
- ruilt het beoogde regionele maatwerk ik voor generale maatregelen die op basis van willekeur plaatsvinden;
- zondert grondrechtelijke vrijheden op 28 september uit, maar komt daar op 5 oktober van terug.

Je opmerking over maatregelen met het oog op toekomstige besmettingen moet je m.i. afzetten tegen de kerkgaande populatie, en niet ten opzichte van de mogelijkheid van toekomstige stijgende besmettingen.

Ik heb overigens nog niet gehoord over een kerk/school clusterbesmetting binnen het reformatorische deel van Nederland. Die kans acht ik namelijk behoorlijk veel groter dan uitsluitend een cluster besmetting via de kerk.
Plaats reactie