Predikanten uit ander kerkverband

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Wanneer luisteren jullie al die preken? Ik luister buiten de zondagen om (bijna) nooit een preek. Ik zou niet weten wanneer.
Kwestie van tijd maken.
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Jij luistert tijdens het autorijden. Die reistijd heb ik niet.
Nee, dat is niet makkelijk gezegd. Maar tijd moet je gewoon maken als je iets belangrijk vindt. Ik heb tegenwoordig ook minder reistijd, dus dan wordt het of in de morgen vroeger uit bed of 's avonds tijd voor maken.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door merel »

Zoals ik al zei, dat is heel makkelijk gezegd
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Zoals ik al zei, dat is heel makkelijk gezegd
Nee Merel. Het is, als je het belangrijk vindt, gewoon een kwestie van doen. Ons leven zit vol en druk, maar dan zal er simpelweg iets af moeten. Of wees eerlijk en zeg dat andere dingen meer prioriteit hebben.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Ik denk ook niet dat preken luisteren een nieuwe wet moet worden.
Belangrijk is dat je tijd maakt voor de omgang met God en Zijn woord. Vaak stille tijd genoemd. Hoe je dat invult, is minder belangrijk. De een zal daarvoor naar een preek luisteren, een anderen een persoonlijke bijbelstudie uitvoeren, enz.
Helemaal eens.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Onder het autorijden en strijken.
Heel vaak hoor je dat mensen luisteren samen met bezigheden: Strijken, autorijden enz.
Toch, zo schijnt me toe, zouden werkzaamheden kunnen afleiden. Speciaal rustig geen zitten voor een preek hoor je niet veel. Eigenlijk lijkt het zo dat we er niet zo veel tijd voor willen uittrekken. Ik begrijp dat wel, er is vanzelf meer te doen. Maar het lijkt me niet de beste manier om te luisteren.
Wij kregen eens wat onderwijs van een man, toen we gewoon waren op zaterdagavond een preek te lezen of te beluisteren als voorbereiding voor de zondag. Een man vroeg ons: En kunnen jullie ook van vrucht spreken? Bidden jullie wel voor dat je gaat luisteren? Nou, daar moesten we beschamend op antwoorden. Toen we de volgende maal bijeen waren om een preek te luisteren konden we eigenlijk niet zomaar beginnen. Wij waren met drie personen. Een man een oude vrouw en ik, in de kamer van die oude vrouw. Daar ik en de andere man aangewezen waren om het gebed te doen, kregen we van de vrouw het verzoek voor te gaan. Eerst de oudste, hij leeft nu niet meer: Hij durfde niet voor te gaan. Toen kwam het verzoek tot mij om voor te gaan. Ook ik durfde niet. Toen het resolute antwoord van de oude vrouw: Dat doe ik het gebed.
Daar zaten twee mannen die niet voor durfden te gaan onder het gebed van een oude vrouw. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het luisteren naar een preek in feite niet gewoon even 'tussen de bedrijven door' moet, maar dat we er, net als op de zondag, een voorbereiding voor nodig hebben en een zegen zouden moeten vragen.
Wij lezen elke dinsdag uit de Bijbel met een buurjongen, tekst voor tekst, vooraf bidden we en achteraf ook.
We hebben de Heere nodig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Bourdon16 »

In de HHK bij ons in het dorp ging onlangs een hervormde PKN dominee voor . Het was weliswaar een huwelijksdienst en de dominee was ook familie van het bruidspaar, maar toch fijn dat dit mogelijk was!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Orchidee »

Zo bijzonder is dit toch niet?
Bij ons (hhg) gaan regelmatig ook pkn en cgk predikanten voor.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Daar zaten twee mannen die niet voor durfden te gaan onder het gebed van een oude vrouw. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het luisteren naar een preek in feite niet gewoon even 'tussen de bedrijven door' moet, maar dat we er, net als op de zondag, een voorbereiding voor nodig hebben en een zegen zouden moeten vragen.
Ik kan je gedrag niet rijmen met de opvatting dat vrouwen geen ambtelijke taken mogen verrichten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Daar zaten twee mannen die niet voor durfden te gaan onder het gebed van een oude vrouw. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het luisteren naar een preek in feite niet gewoon even 'tussen de bedrijven door' moet, maar dat we er, net als op de zondag, een voorbereiding voor nodig hebben en een zegen zouden moeten vragen.
Ik kan je gedrag niet rijmen met de opvatting dat vrouwen geen ambtelijke taken mogen verrichten.
Dat was het nu juist. Die vrouw beschaamde ons als mannen. Dat is niet de weg. Als het niet anders kan is wat anders. Maar het lag in de eerste plaats op de weg van mij en mijn vriend om hardop voor te gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Herman »

Dit verhaal draait om de uitzondering, zoals Deborah dat was voor Barak.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Dit verhaal draait om de uitzondering, zoals Deborah dat was voor Barak.
precies, dat bedoelde ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door DDD »

Ik vind dat je preken niet los van de liturgische context moet beluisteren. Dan is het gebed al vanzelf inbegrepen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vind dat je preken niet los van de liturgische context moet beluisteren. Dan is het gebed al vanzelf inbegrepen.
Bedoel je het ambtelijke gebed of het persoonlijke gebed, hetzij in de kerk of thuis voor het naar de kerk gaan? De Dienst des Woords op zich bestaat vanzelf uit gebed, Woordverkonding en psalmen zingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Bourdon16 »

Orchidee schreef:Zo bijzonder is dit toch niet?
Bij ons (hhg) gaan regelmatig ook pkn en cgk predikanten voor.
In best een aantal gemeenten is dat wel bijzonder.
Het was voor het eerst sinds de kerkscheuring van 2004. Wat mij betreft zijn HHK predikanten bij ons ook van harte welkom.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dit verhaal draait om de uitzondering, zoals Deborah dat was voor Barak.
Is het zo dat als mensen thuis bidden dat er per definitie door een man gebeden moet worden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie