Predikanten uit ander kerkverband

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door HersteldHervormd »

Ik zou als ik Jantje was zo bang zijn dat iemand me ontdekt :haha

Kom op hee... :jongle
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:
Echt zo'n 'kijk mij eens rechtzinnig zijn' reactie.
Het zegt meer over je kennis van het kerkelijk erf.
Er zijn HHK predikanten die rechtser zijn dan GGiN predikanten.
Wat betekent rechtser in dit kader?
'Bevindelijker', wettischer.
Meer in die hoek.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef: Ik luister ook niet veel. Het lijkt me ook niet gewenst. In mijn gemeente heeft God een predikant gebracht om mij vanuit het Woord te onderwijzen. Het is dan goed om in de week daarop verder te teren, daar wat over te lezen en te mediteren.
.
Interessante gedachte.
Vind je dat ook van het lezen van boeken van andere predikanten?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Wanneer luisteren jullie al die preken? Ik luister buiten de zondagen om (bijna) nooit een preek. Ik zou niet weten wanneer.
Gewoon onder het werk (afhankelijk van wat je aan het doen bent) en in de auto.
Prima te doen.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef: Ik luister ook niet veel. Het lijkt me ook niet gewenst. In mijn gemeente heeft God een predikant gebracht om mij vanuit het Woord te onderwijzen. Het is dan goed om in de week daarop verder te teren, daar wat over te lezen en te mediteren.
.
Interessante gedachte.
Vind je dat ook van het lezen van boeken van andere predikanten?
Zeker niet. Ik vertel wat preken in mijn optiek zijn. Dus lees vooral veel! Maar dan heb ik inderdaad meer aan verklaringen dan aan preken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Nasrani »

Interessante gedachte van @Ad Anker.

Af en toe luister ik een preek als ik een uur moet rijden naar een andere vestiging van mijn werk. Gebruik dan de podcast Een preek voor elke dag. En dan ook andere predikanten dan de kerk waar ik lid van ben.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik luister ook niet veel. Het lijkt me ook niet gewenst. In mijn gemeente heeft God een predikant gebracht om mij vanuit het Woord te onderwijzen.
Jij hebt makkelijk praten. Onze gemeente is al 16 jaar vacant. :mad

En verder ga ik niet in op je laatdunkende reactie. Bah.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Onder het autorijden en strijken.
Heel vaak hoor je dat mensen luisteren samen met bezigheden: Strijken, autorijden enz.
Toch, zo schijnt me toe, zouden werkzaamheden kunnen afleiden. Speciaal rustig geen zitten voor een preek hoor je niet veel. Eigenlijk lijkt het zo dat we er niet zo veel tijd voor willen uittrekken. Ik begrijp dat wel, er is vanzelf meer te doen. Maar het lijkt me niet de beste manier om te luisteren.
Wij kregen eens wat onderwijs van een man, toen we gewoon waren op zaterdagavond een preek te lezen of te beluisteren als voorbereiding voor de zondag. Een man vroeg ons: En kunnen jullie ook van vrucht spreken? Bidden jullie wel voor dat je gaat luisteren? Nou, daar moesten we beschamend op antwoorden. Toen we de volgende maal bijeen waren om een preek te luisteren konden we eigenlijk niet zomaar beginnen. Wij waren met drie personen. Een man een oude vrouw en ik, in de kamer van die oude vrouw. Daar ik en de andere man aangewezen waren om het gebed te doen, kregen we van de vrouw het verzoek voor te gaan. Eerst de oudste, hij leeft nu niet meer: Hij durfde niet voor te gaan. Toen kwam het verzoek tot mij om voor te gaan. Ook ik durfde niet. Toen het resolute antwoord van de oude vrouw: Dat doe ik het gebed.
Daar zaten twee mannen die niet voor durfden te gaan onder het gebed van een oude vrouw. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het luisteren naar een preek in feite niet gewoon even 'tussen de bedrijven door' moet, maar dat we er, net als op de zondag, een voorbereiding voor nodig hebben en een zegen zouden moeten vragen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Wanneer luisteren jullie al die preken? Ik luister buiten de zondagen om (bijna) nooit een preek. Ik zou niet weten wanneer.
Kwestie van tijd maken.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Onder het autorijden en strijken.
Heel vaak hoor je dat mensen luisteren samen met bezigheden: Strijken, autorijden enz.
Toch, zo schijnt me toe, zouden werkzaamheden kunnen afleiden. Speciaal rustig geen zitten voor een preek hoor je niet veel. Eigenlijk lijkt het zo dat we er niet zo veel tijd voor willen uittrekken. Ik begrijp dat wel, er is vanzelf meer te doen. Maar het lijkt me niet de beste manier om te luisteren.
Wij kregen eens wat onderwijs van een man, toen we gewoon waren op zaterdagavond een preek te lezen of te beluisteren als voorbereiding voor de zondag. Een man vroeg ons: En kunnen jullie ook van vrucht spreken? Bidden jullie wel voor dat je gaat luisteren? Nou, daar moesten we beschamend op antwoorden. Toen we de volgende maal bijeen waren om een preek te luisteren konden we eigenlijk niet zomaar beginnen. Wij waren met drie personen. Een man een oude vrouw en ik, in de kamer van die oude vrouw. Daar ik en de andere man aangewezen waren om het gebed te doen, kregen we van de vrouw het verzoek voor te gaan. Eerst de oudste, hij leeft nu niet meer: Hij durfde niet voor te gaan. Toen kwam het verzoek tot mij om voor te gaan. Ook ik durfde niet. Toen het resolute antwoord van de oude vrouw: Dat doe ik het gebed.
Daar zaten twee mannen die niet voor durfden te gaan onder het gebed van een oude vrouw. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het luisteren naar een preek in feite niet gewoon even 'tussen de bedrijven door' moet, maar dat we er, net als op de zondag, een voorbereiding voor nodig hebben en een zegen zouden moeten vragen.
Het hangt ook af denk ik wat je persoonlijke situatie is. Ik vind het tijdens het autorijden bv fijn. En dat autorijden vind ik niet zo afleiden. Als je, door leeftijd bv, meer tijd hebt, zul je het anders indelen denk ik.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

Zijn er nog mensen die op de zaterdagavond een 'voorbereiding op de rustdag' houden?
Ik weet er weinig meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9843
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:Wanneer luisteren jullie al die preken? Ik luister buiten de zondagen om (bijna) nooit een preek. Ik zou niet weten wanneer.
Kwestie van tijd maken.
Dat is wel heel makkelijk gezegd. Jij luistert tijdens het autorijden. Die reistijd heb ik niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Tiberius »

Ik denk ook niet dat preken luisteren een nieuwe wet moet worden.
Belangrijk is dat je tijd maakt voor de omgang met God en Zijn woord. Vaak stille tijd genoemd. Hoe je dat invult, is minder belangrijk. De een zal daarvoor naar een preek luisteren, een anderen een persoonlijke bijbelstudie uitvoeren, enz.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Ik denk ook niet dat preken luisteren een nieuwe wet moet worden.
Belangrijk is dat je tijd maakt voor de omgang met God en Zijn woord. Vaak stille tijd genoemd. Hoe je dat invult, is minder belangrijk. De een zal daarvoor naar een preek luisteren, een anderen een persoonlijke bijbelstudie uitvoeren, enz.
Juist. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Daarom vind ik de opmerking van @Ad Anker nog steeds erg gemelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9843
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door merel »

Waarom?
Plaats reactie