Predikanten uit ander kerkverband

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Mara »

Beluisteren jullie, al dan niet regelmatig, een predikant(en)uit een ander kerkverband, dan waar je lid van bent?
Dan bedoel ik "gericht", dus niet als het zo uitkomt.
En ligt daar een reden aan ten grondslag?
Ik (CGK) zet regelmatig ds. Op t'Hof aan. De reden is dat ik met deze "soort" prediking opgegroeid ben.
Deze wijze van preken vind je vaker in de vrije gemeentes, hervormde evangelisatie e.d.
En vroeger ging ik vaak met mijn vader naar doordeweekse diensten, van wijlen ds Cabaret, Grisnigt, de heer Stuurman, om een paar willekeurige namen te noemen.
Het is geen nostalgie, hang naar vroeger. Maar ik mis deze preken.

Het hoeft niet persé met namen, we gaan geen predikanten afkraken, noch op een voetstuk plaatsen. :)
Maar het kan ook volstaan met algemene voorbeelden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Orchidee »

Ik luister doordeweeks af en toe een preek van pkn, cgk of hhk predikanten.
Hang naar vroeger of naar de prediking van vroeger heb ik niet.
Ik luister ook regelmatig iets tussendoor van geloofstoerusting (ook van Amerikaanse voorgangers)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Ik luister wel eens naar een leesdienst zodat ik niet weet wie het is, dat zeggen ze ook niet altijd ( misschien maar goed ook)
Maar ook wel eens geluisterd doordeweeks naar ds Lohuis, Pieters, op t Hof ook wel eens geluisterd.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Hoopvol »

Ik ga, buiten de diensten van de eigen kerk om, naar de GG, GGIN, OGG(IN) HHK, CGK en regelmatig naar vrije gemeentes. Maar sinds de coronatijd is het meer meeluisteren dan gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

Vroeger ging ik weleens naar professor Van 't Spijker, maar tegenwoordig luister ik geen preken meer van predikanten uit andere kerkverbanden.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:Vroeger ging ik weleens naar professor Van 't Spijker, maar tegenwoordig luister ik geen preken meer van predikanten uit andere kerkverbanden.
Prof Velema ?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Mistig »

Ik luister eigenlijk alles, wat zich gereformeerd noemt, ter linkerzijde van de GG. GKV(!), HHK, PKN, CGK; ook veel gergem predikanten, maar ook Amerikaanse of Engelse voorgangers schuw ik niet. Een enkele keer luister ik wel eens iets uit de (O)GGiN.
Ik merk aan mezelf dat ik wel favorieten heb, binnen al die genoemde kerkverbanden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:Ik luister eigenlijk alles, wat zich gereformeerd noemt, ter linkerzijde van de GG. GKV(!), HHK, PKN, CGK; ook veel gergem predikanten, maar ook Amerikaanse of Engelse voorgangers schuw ik niet. Een enkele keer luister ik wel eens iets uit de (O)GGiN.
Ik merk aan mezelf dat ik wel favorieten heb, binnen al die genoemde kerkverbanden.
Ik heb een keer een hele indringende preek gehoord uit een GKV uit het Noorden van het land.
Maar ik weet niet welke dominee meer
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Prof Velema ?
Nee, anders had ik dat wel vermeld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef:Vroeger ging ik weleens naar professor Van 't Spijker, maar tegenwoordig luister ik geen preken meer van predikanten uit andere kerkverbanden.
Heeft dat een specifieke reden?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door NorahLinde »

Nee, ik luister nooit zomaar een preek van een predikant buiten mijn eigen kerkverband. Als vrienden/familie mij tippen om een bepaalde preek te horen die dan toevallig van buiten de CGK is, dan luister ik die zeker wel.
Ik betrap mezelf erop dat ik zelfs binnen de CGK een selectie maak van favorieten. Op zich niet verkeerd om voorkeuren te hebben, maar toch ben ik ook al een aantal keren bijzonder geraakt door predikanten uit x of y waarvan ik van te voren dacht 'kan er iets goeds uit x of y komen'. Dat maakt me klein en nodigt uit om toch wat ruimer te kijken dan mijn bekende cirkeltje.
En ik vind zelf dat ik eerst dan maar alle CGK predikanten moet beluisteren voor ik het 'buiten de deur' zoek ;-)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Geytenbeekje »

NorahLinde schreef:Nee, ik luister nooit zomaar een preek van een predikant buiten mijn eigen kerkverband. Als vrienden/familie mij tippen om een bepaalde preek te horen die dan toevallig van buiten de CGK is, dan luister ik die zeker wel.
Ik betrap mezelf erop dat ik zelfs binnen de CGK een selectie maak van favorieten. Op zich niet verkeerd om voorkeuren te hebben, maar toch ben ik ook al een aantal keren bijzonder geraakt door predikanten uit x of y waarvan ik van te voren dacht 'kan er iets goeds uit x of y komen'. Dat maakt me klein en nodigt uit om toch wat ruimer te kijken dan mijn bekende cirkeltje.
En ik vind zelf dat ik eerst dan maar alle CGK predikanten moet beluisteren voor ik het 'buiten de deur' zoek ;-)
En een leespreek van de BHP site ?
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door NorahLinde »

Geytenbeekje schreef:
NorahLinde schreef:Nee, ik luister nooit zomaar een preek van een predikant buiten mijn eigen kerkverband. Als vrienden/familie mij tippen om een bepaalde preek te horen die dan toevallig van buiten de CGK is, dan luister ik die zeker wel.
Ik betrap mezelf erop dat ik zelfs binnen de CGK een selectie maak van favorieten. Op zich niet verkeerd om voorkeuren te hebben, maar toch ben ik ook al een aantal keren bijzonder geraakt door predikanten uit x of y waarvan ik van te voren dacht 'kan er iets goeds uit x of y komen'. Dat maakt me klein en nodigt uit om toch wat ruimer te kijken dan mijn bekende cirkeltje.
En ik vind zelf dat ik eerst dan maar alle CGK predikanten moet beluisteren voor ik het 'buiten de deur' zoek ;-)
En een leespreek van de BHP site ?
Dank voor de tip! Eigenlijk luister ik altijd. Maar zal er ook eens een leespreek aan wagen!
Ik gebruik om te luisteren ook het prekenarchief van CGK middelharnis met enorm veel preken van jaaaaren terug. Waardevol! Misschien een tip voor jou ;-)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef:Heeft dat een specifieke reden?
Nee. Binnen de PKN is er voldoende aanbod.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door samanthi »

Ik heb niets met kerkverbanden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie