Predikanten uit ander kerkverband

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Daar zaten twee mannen die niet voor durfden te gaan onder het gebed van een oude vrouw. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het luisteren naar een preek in feite niet gewoon even 'tussen de bedrijven door' moet, maar dat we er, net als op de zondag, een voorbereiding voor nodig hebben en een zegen zouden moeten vragen.
Ik kan je gedrag niet rijmen met de opvatting dat vrouwen geen ambtelijke taken mogen verrichten.
Dat zijn toch geen ambtelijke taken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:
Dat zijn toch geen ambtelijke taken.
Dat zei ik ook niet. Maar het is een voorbeeld van geen verantwoordelijkheid nemen.

Er zijn mensen die zelf geen verantwoordelijkheid nemen, maar wel allerlei principiële opvattingen erop na houden over verantwoordelijkheid. Dat is mijns inziens nogal scheef.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door ejvl »

samanthi schreef:
Herman schreef:Dit verhaal draait om de uitzondering, zoals Deborah dat was voor Barak.
Is het zo dat als mensen thuis bidden dat er per definitie door een man gebeden moet worden?
Nee hoor en zeker niet in gezinsverband.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Dit verhaal draait om de uitzondering, zoals Deborah dat was voor Barak.
Is het zo dat als mensen thuis bidden dat er per definitie door een man gebeden moet worden?
Nee hoor en zeker niet in gezinsverband.
Dus geen Deborah uitzondering
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door Herman »

Voor DIA en anderen die daar wat andere keuzes in maken, uiteraard wel. Dat is geen definitie, maar wel een bijbels gemotiveerde keuze. Dus probeer dat niet aan te vallen, maar te respecteren.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Voor DIA en anderen die daar wat andere keuzes in maken, uiteraard wel. Dat is geen definitie, maar wel een bijbels gemotiveerde keuze. Dus probeer dat niet aan te vallen, maar te respecteren.
Bedoelt u: een ieder zij in zijn geweten ten volle...
Het is voor ons en zover we kunnen nagaan altijd zo geweest dat als er een man aanwezig is in een huishouden of gezelschap dat dan die voorgaat. Ik meen dat dit niet alleen traditie is maar ook Bijbels gefundeerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Predikanten uit ander kerkverband

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Voor DIA en anderen die daar wat andere keuzes in maken, uiteraard wel. Dat is geen definitie, maar wel een bijbels gemotiveerde keuze. Dus probeer dat niet aan te vallen, maar te respecteren.
Als je op deze manier een Deborah keuze neerzet, zou je dat ook bij ambtsdragers kunnen doen, als er geen mannen vrijmoedigheid hebben om ouderling of diaken te worden, nemen we maar een Deborah, nou ik denk dat je dit niet zo bedoeld en ik denk ook dat het niet over te zetten is, het was een heel andere bedeling en het ging niet over een kerkelijke gemeente en het ging ook niet over een gebed onder vrienden/vriendinnen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie